Het is nu vr nov 24, 2017 5:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma okt 10, 2011 11:18 pm 

hallo, dit is de eerste keer dat ik hier kom op dit forum. mijn dochter van 8 jaar wil graag ratjes.dit mag ook van ons,alleen zijn wij er nog steeds niet uit of we beter mannen of vrouwen kunnen nemen. kan iemand wat adviezen geven?

alvast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 11, 2011 8:48 am 
Ere-lid

De keuze voor mannen of vrouwen is volkomen individueel. Het handigste is om in jouw omgeving bij iemand met ratten op bezoek te gaan. Lees ook de info op www.ratjes.nl

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 11, 2011 9:02 am 

Hoi!

Wat leuk dat je dochter ratjes wil. Hou je er rekening mee dat jij degene zal gaan zijn die alles moet gaan doen? Het schoonmaken, dierenartsbezoeken, kosten ets. Kinderen van 8 zijn niet allemaal even lang enthousiast over huisdieren ;) . Ik heb toevallig laatste een hele lange mail met veel info gestuurd naa een dame die opvangers via mij heeft gekregen. Onderstaand de info! De info komt van verschillende topics en sites, ik weet niet meer precies welke dus ik heb hier en daar wat aangepast zodat het niet letterlijk een kopie is. ;)

Waarom tamme ratten: Ratten zijn heel erg op mensen gericht en hebben een lief en speels karakter. Ze zijn erg intelligent en je kan ze allerlei kunstjes leren. Ook bijten ze niet of nauwelijks als je er goed mee omgaat en ze voldoende in handen neemt en uit de kooi haalt. Kortom, het ideale huisdier voor jong en oud. Nadeel van ratjes is dat ze niet oud worden. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 2.5 en 3 jaar.

Mannetjes of vrouwtjes:
Vrouwtjes worden vaker aangeschaft dan ventjes en dat is soms raar omdat de mannen ook heerlijke knuffels zijn. Vaak zijn ze wat rustiger dan vrouwtjes en ze worden aanzienlijk groter. Om duidelijk te krijgen wat de kenmerken van de geslachten zijn hier een een aantal zaken op een rijtje:

Mannenratten...
- Kunnen vaak goed stilzitten op bijvoorbeeld je schouder en zijn erg knuffelig;
- Kunnen vrij groot worden (500-900 gram);
- Hebben zichtbare ballen maar ze zien er viezer uit dan ze zijn;
- Stinken niet meer dan vrouwen, zoals meerdere mensen beweren. Alle ratjes ruik je;
- Zijn het meest geschikt voor kinderen vanwege het hoge knuffelgehalte, ze zijn rustiger dan vrouwen;

Vrouwenratten...- Zijn actever dan mannen en kunnen dus lastiger stil zitten
- Blijven wat kleiner dan mannen;
- Kunnen wel degelijk stinken... :-);
- Zijn minder geschikt voor kleine kinderen omdat ze niet zo makkelijk rustig bij je blijven en dus minder knuffelbaar zijn.
- Hebben vaker hormonale problemen zoals baarmoederontstekingen of tumoren.

Huisvesting:
Wat heb ik allemaal nodig voor 2 ratjes? Een kooi van minimaal 80x50x80. Let op met hout en stof. Hier trekt urine in en dat kan heel erg gaan ruiken/stinken. Ik raad men altijd aan om geen houten huisjes, plankjes etc. in de rattenkooi te gebruiken. Handdoeken en hangmatjes zijn populair. Let er wel op dat dit op tijd verschoont wordt zodat het niet gaat stinken. Ratjes plassen vaak waar ze op dat moment lopen, zitten of liggen :D . Tralieverdiepingen zijn niet goed voor rattenpootjes. Goede optie is om hoekverdiepingen van Ferplast te gebruiken.

Bodembedekking voor ratten mag geen stof bevatten. Zaagsel is geen optie (i.v.m. luchtwegen). Maar er zijn ook nog andere geschikte mogelijkheden zoals beukensnippers, hemperade, aubiose e.d.

Voeding:
Voer is er ook in heel veel verschillende soorten. Veel mensen mengen een aantal soorten om zo een complete maaltijd te krijgen waar alles inzit wat de ratjes nodig hebben. Afhankelijk van het merk voer en de activiteit van de ratten, is tussen de 15 en 25 gram per rat voldoende. Daarnaast mogen ze nog heel veel lekkers zoals vele soorten groenten en fruit, rattensnoepjes, pasta, kip, vlees etc. Uiteraard alles met mate!

Gezondheid/medisch:
Helaas zijn ratjes dieren die veel gezondheidskwalen (kunnen) krijgen. Denk aan luchtwegproblemen, tumoren, abcessen, oorontstekingen e.a. Via de volgende link vind je de meest voorkomende problemen bij ratjes: http://www.ratjes.nl/gezondheid . Vrouwtjesratten ontwikkelen helaas vaak tumoren. Houd dus rekening met medische kosten die aardig op kunnen lopen. Er zijn helaas niet veel dierenartsen die verstand hebben van ratjes. Raadpleeg bij twijfel altijd een forum waar men je dierenartsen aan kan bevelen en waar men goed mee kan denken over behandelingen en/of berekeningen van doseringen medicatie. http://www.ratjes.nl/forum/

Belangrijke links:
http://www.ratjes.nl/informatie
http://www.ratjes.nl/forum/
http://www.ratjes.nl/gezondheid

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 11, 2011 11:17 am 

ah bedankt voor deze info!
wij dachten eigenlijk alleen meer aan vrouwen vanwege de geur en de urine, maar zoals ik hier lees stinken mannen niet meer als vrouwen.
ik denk dat we dan toch beter voor mannetjes kunnen gaan, aangezien die wat liever en trager zijn. dat lijkt me geschikter voor kinderen.

over mijn dochter en de ratten daar zit ik totaal niet over in. ze is echt gek met dieren! ze heeft een hamster en daar zit ze altijd mee in de handen. ze krijgt ze ook allemaal tam! als het aan haar ligt dan zit ze dag en nacht met haar huisdieren op schoot, maakt ze huisjes, bouwt ze speeldingen. het verschonen komt idd meer op mij neer,maar dat vind ik niet erg!

groetjes

o ja, nog 1 vraag, welk bodembedekking gebruiken jullie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 11, 2011 12:55 pm 

Ik gebruik persoonlijk Ecobed. Even afwachten op een geschikte vervanger. Maar ik heb hier nog drie kwart baal staan, dus dat komt wel goed.

Ik heb eerst vanalles uitgeprobeerd. Alleen aubiose heb ik nog nooit geprobeerd. Ik was eigenlijk ook heel erg te spreken over corbo korrels.
Maar er valt nogal eens wat uit de kooi en dat is net zo vervelend als kattengrit.

En met Ecobed gaan ze ook lekker slepen.

Ik wens je heel veel plezier en geluk met uitproberen en uitzoeken van de rattenkinders :zwaai:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 11, 2011 5:22 pm 

Aanvankelijk gebruikte ik beukensnippers, maar was er niet echt tevreden over: de ratten gooien het makkelijk uit de kooi, hetgeen wat minder prettig is als je graag op blote voeten rondloopt, en het neemt nauwelijks vocht en dergelijke op. Ik vond dus ook dat de kooi sneller ging ruiken. Daarnaast had ik zo mijn twijfels over de stofvrijheid ervan, omdat er toch regelmatig geniesd werd.

Op het moment gebruik ik Ecobed en ben daar heel tevreden over. De ratjes kunnen er lekker mee slepen en nestjes bouwen, het neemt goed vocht op en het komt nauwelijks de kooi uit. Helaas wordt de levering gestopt (voor zover ik weet omdat de kwaliteit achteruit ging, hetgeen met name voor cavia's problemen scheen op te leveren) en wordt er gezocht naar een geschikt alternatief. Hier en daar zal het nog wel te krijgen zijn uit voorraad.

Aubiose en dergelijke hennepproducten schijnen ook goed te werken, maar zijn relatief duurder en kunnen het beste voor gebruik in de vriezer worden bewaard, omdat er soms ongewenste beestjes mee schijnen te komen.

Wat de rattenkinders zelf betreft: ik heb geen ervaring met ventjes, maar kan wel beamen dat vrouwen over het algemeen een stuk drukker zijn. Rustig tv kijken terwijl de dames loslopen kan ik in ieder geval wel vergeten. Er zijn echter ook vrouwtjes die dweilen zijn en mannetjes die adhd-ers zijn, dus even navraag doen bij de rattery/opvang zal vast helpen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 12, 2011 8:33 am 

Leuk dat jullie voor ratten willen gaan. Mijn dochter is ook 8 en we hebben 8 dames ratten. Dochter verzorgt ze ook zelf (voer en water), uiteraard onder toezicht.

Het voordeel van dames is dat ze wat kleiner zijn en makkelijker te hanteren voor de kleine handjes. Mijn dochter heeft er geen problemen mee dat ze druk zijn. Je kunt ze natuurlijk niet uit het hok halen als je ook nog iets anders erbij wilt doen, want ze willen alles onderzoeken en je zult wel je aandacht bij de ratten moeten hebben. Mijn dames zullen niet zo snel lekker bij je in slaap vallen.

Het voordeel van een grotere groep vind ik wel dat er altijd wel 1 rat is die even wil knuffelen.

Ik zou niet direct beginnen met rittens van 6 weken oud, omdat die nog zo enorm watervlug zijn. Als ze even ouder (en groter) zijn, zijn ze makkelijker te hanteren en iets minder snel. Iets kind-vriendelijker.

Ik gebruik ook ecobed naar volle tevredenheid en nog corbo in de toiletjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 4:27 pm 

Jolanda M schreef:
De keuze voor mannen of vrouwen is volkomen individueel. Het handigste is om in jouw omgeving bij iemand met ratten op bezoek te gaan. Lees ook de info op http://www.ratjes.nl

Waar woon je? Als je in de buurt van Rotterdam woont mag je gerust eens hier komen kijken. (Ik heb mannen en vrouwen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 4:09 pm 

ondertussen zijn we al iets verder. het zijn toch 2 mannen geworden. ook al zeggen ze dat mannen een sterkere geur hebben. ze zijn zo ontzettend leuk en slapen nu al graag bij ons. ik heb een buideltasje gemaakt en daar slapen ze graag in.
wij hebben nu corbo in de kooi, ik kon verder ook niks anders vinden hier in de winkels. tot nu toe ben ik wel tevreden over de corbo, ja het is klein,maar onze bak is onder dicht dus het kan er niet zo uitvallen.

hoe plaats je hier een foto? dan kan ik ze ff showen

bedankt voor de reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 4:14 pm 

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W7IGBNE6.jpg

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 4:28 pm 

Och gossie wat een leukerdjes... wat voor een bak/kooi hebben ze? Ik zie nl. zo geen tralies en ratjes vinden het zooooo heerlijk om te klimmen. En hoe vindt je dochter ze? En hoe heten ze? :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 6:43 pm 

hoi, dit is een rattenbak en er zitten wel tralies aan. onder in de bak is hij alleen dicht, de bovenverdieping zitten tralies. ze kunnen er zo met een trappetje naar toe. ook heb ik er een stoffenklimtouw in gemaakt, een kaashuisje, een hangmatje en nog 2 stoffen kruip/lig dingen (jaja een creamama die zelf nog wel wat kan naaien;))
ze heten freek en karel. (al noemen mijn kids ze, die wilde en die rustige,lol) mijn dochter vindt ze helemaal geweldig.als het aan haar ligt zit ze de hele dag met ze. ze zijn ook supertam al, maar ja ze komen dan ook niet van een winkel ofzo. de mensen waar ze weg komen hebben zelf ook kinderen, dus die zaten ook al regelmatig met de ratjes te spelen. ze komen dan wel niet bij een rattery vandaag,maar ze komen wel bij een goed huisje vandaan. hun ouders waren gedumpt bij een meer en die mensen hebben ze mee naar huis genomen. ze waren alleen net te laat met castreren.

groetjess

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 6:44 pm 

nog een fotootje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZJ3VWBDE.jpg

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 8:19 pm 
Ere-lid

Ik ken geen rattenbak, wel een gerbilbak en die is veel te klein voor ratten!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 9:51 pm 

Jolanda M schreef:
Ik ken geen rattenbak, wel een gerbilbak en die is veel te klein voor ratten!

beetje jammer deze reactie. ik heb gewoon een rattenkooi in de winkel gekocht hoor. dat jij hem niet kent wil toch niet zeggen dat ze er niet zijn. de verkoopster heeft deze geadviseerd en er zaten ook papieren met ratten in.
in ieder geval, ze zijn nu nog klein en daarnaast zijn ze ook vaak uit de kooi. als hij uiteindelijk toch te klein zou zijn kan hij altijd nog groter, toch?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]