Het is nu do nov 23, 2017 8:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: voor het eerst ratjes
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 3:43 pm 

Hallo, mijn zoon is over twee weken jarig (hij wordt 12 jaar) en hij wil graag ratjes. We hebben eerder muizen en cavia's gehad maar ratjes zijn misschien leuker. (Ik vond de cavia's ook heel leuk en mis ze best wel).
Mijn zoon houd erg van spelen dus ik denk dat hij vrouwtjes leuk vind omdat die meer van spelen houden. Mij maakt het niets uit. Nu probeer ik er achter te komen waar ik op dit moment ratjes kan vinden. Uit een opvang lijkt mij een goed idee. Maar ik kan niet vinden waar ik het beste heen kan gaan. Wij wonen bij Nijmegen in de buurt. Mijn zonen denken dat ze het liefst jonge ratjes willen, maar dat lijkt mij niet perse noodzakelijk.
Verder ben ik een beetje geschrokken dat ratjes zo vaak ziek kunnen worden. Aan hoeveel kosten moet ik dan denken die je gemiddeld zou moeten maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 4:05 pm 

Hallo moeder van Floris (neem ik aan :D ). Ratjes zijn erg leuke huisdieren!!! Hou er rekening mee dat jonge ratjes (en met name vrouwtjes) vaak ook heel druk kunnen zijn. Als hij echt een knuffeldier wil kan dit best gerealiseerd worden met tijd en aandacht. Je koopt ze echter niet 'knuffelklaar' zeg maar. Als je praat over ziekte(s) is een vrouwtje over het algemeen meer vatbaar voor tumoren e.d. en v.w.b. de kosten; dit verschilt tussen de diverse dierenartsen maar kan aardig oplopen.

Als opvang kan ik Parzival in Duiven adviseren. Ik weet niet wat Jolanda (tevens admin hier op het forum) in de opvang heeft momenteel maar anders kan ze je misschien verder verwijzen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 12:48 pm 

Hoi!

Kijk hier eens: Hier heb ik een aardig stuk geschreven over de aanschaf van ratjes en een aantal verschillen tussen mannen en vrouwtjes:

viewtopic.php?f=11&t=11152

Wat betreft de gezondheid, ja, daar moet je echt rekening houden met dierenartskosten. Alle ratjes kunnen bijvoorbeeld oorontsteking, een abces, luchtweginfectie etc. krijgen. Dan zit je meestal met consult, soms behandelingskosten en antibiotica. Dat verschilt per dierenarts van € 17.50 voor een bezoek en antibiotica (AB) of soms wel € 50.- als het consult hoog ligt.

Bij vrouwtjes heb je helaas een aardige kans dat er eens in het rattenleven een baarmoederontsteking of een mamatumor (hormonaal) komt kijken. Natuurlijk is het je eigen keuze of je dat laat opereren of niet dan qua kosten. Als ik zelf ratjes uit de opvang plaats, dan vertel ik wel tegen de mensen dat ik wel verwacht dat ze een ratje laten opereren op het moment dat ze nog niet bejaard zijn en voor de rest in orde. Anders is het supersneu om zo'n diertje alleen voor zo'n knobbel in te laten slapen. :nee:

Kijk eens rond op het forum, lees ervaringen (ook in Gezondheid en Gedrag) en verzamel genoeg info zodat je bewust een keuze kan maken! Ratjes zijn geweldig en de kans op verslaving is groot :mrgreen: .

Veel succes!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 19, 2011 7:22 pm 

Dank voor jullie advies. Dus in Duiven is voor mij dichtbij de plek om heen te gaan. Dan wil ik daar wel gaan kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 19, 2011 11:03 pm 

Wat leuk dat je ratjes wil! Heb je ook weleens bij iemand gekeken die ratjes heeft?

Op het ogenblik heb ik 3 kleine rittenmannetjes en die zijn nu ook nog heel speels, maar denk dat als ze ouder worden minder speels zullen zijn dan vrouwtjes. Vrouwtjes zijn meestal wel actiever dan mannen.

Je hebt nog meer opvangs zoals
Rattenopvang Leusden, Ineke
SOK, Denise (Huizen)
Stichting Ratjetoe, Babette (Hoofddorp)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 18, 2012 2:35 pm 

Wat leuk dat je ratjes wilt voor je zoon. Ik was 13 jaar toen ik mijn 1e ratje kreeg. :luvu: Ik had er toen 1 omdat we gewoon niet beter wisten. Ik had een vrouwtje, ze was druk, maar ik deed zoveel met haar, dat ze daar (ook geestelijk) veel energie in kwijt raakte. Ik denk dat je er goed aan doet om ratjes voor je zoon aan te schaffen, daar kun je meer mee dan een hamster of een cavia (ookal zijn dat ook schatjes). Vrouwtjes kunnen idd drukker zijn dan mannetjes, maar ik vind juist dat actieve wel erg leuk en als je ze voldoende aandacht en liefde geeft en lekker veel bij je houdt, vinden ze dat ook heel fijn. Maar dat is wel persoonlijk, want anderen hebben liever mannetjes... Veel succes met je keuze! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 18, 2012 10:17 pm 

Hoi Mamma van Floris,
Wat leuk dat je je zonen ratjes wilt geven, super. Mijn dochters hebben er ook en zijn er helemaal gek mee. Wat is super vind, is dat je ze niet zomaar in de dierenwinkel koopt, er zijn er zoveel in de opvang.
Wij hebben onze ratjes ook uit de opvang en geen seconde spijt gehad. Inmiddels zijn er al drie dood, hebben er momenteel twee en aankomende zondag komen er twee heren uit de opvang van een maand of zes en twee rittens bij.
We hebben bewust nu pas voor rittens gekozen en eerst het gedrag en de behoeften van onze grote heren besturdeerd.
Denk je er ook aan om een lekkere grote kooi voor ze aan te schaffen, de mijne is van marktplaats en hoeft niet een kapitaal te kosten, hoor.
Kijk idd bij een opvang bij jou in de buurt en laat je verleiden door hun lieve snoetjes, je gaat er geen spijt van krijgen.
Mooi dat ze bij jullie een kans krijgen.
Veel plezier bij je speurtocht en tof dat je hier al voor info aan het zoeken bent.
groetjes Vicky

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 18, 2012 10:55 pm 

Dit topic is al een jaar oud ;)

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 12:38 pm 

Oh sorry, ik zie het nu pas :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]