Het is nu za nov 25, 2017 12:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2 of 3 rittens?
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:41 am 

Haha nouja uitzonderingen moeten er ook zijn toch?
Ik ben nog steeds aan t nadenken.. Maar nou hoef ik het ook niet binnen een week te beslissen.
Ik heb wel besloten dat tegen de tijd dat ik weer rittens neem het er 3 gaan worden, zodat ze toch minder op maar 1 rat zijn aangewezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 9:36 pm 

Moet de naam van de rittens trouwens met de nestletter beginnen??
Of is dat per rattery verschillend?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 10:12 pm 
Moderator

Het liefst wel, en persoonlijk vind ik dat ook erg leuk, maar het is geen verplichting :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 10:33 pm 

Oke.
Kan t ook dat je bijv. voor het gemak van de fokker een naam die begint met de nestletter neemt, en ze thuis een andere "roepnaam" geeft (zo ging t bij m'n hond)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 10:40 pm 

Tuurlijk, waarom niet? Ik noem mijn spoken niet eens bij de namen die ik ze zelf, zonder nestletter, gegeven heb! :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:15 pm 

Oke =p.
T zal dom klinken hoor zo al die vragen, maar ik moest al helemaal in de hondenfokkers komen, dus rattenfokkers zijn al helemaal nieuw voor me =p.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 2:21 pm 

Puck schreef:
Oke =p.
T zal dom klinken hoor zo al die vragen, maar ik moest al helemaal in de hondenfokkers komen, dus rattenfokkers zijn al helemaal nieuw voor me =p.

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. ;) Dus vraag gerust wat je weten wil, daar zijn we voor. :knikt:

Wat het verschil tussen mannen en vrouwen betreft, ik heb inmiddels 25 jaar ratten, zowel mannen als vrouwen afgewisseld en (als castraat) door elkaar, en ik zie overall uiteindelijk geen verschil in gezondheid en uiteindelijke leeftijd. Ja vroiuwen krijgen eerder tumoren, dat is waar. Maar die kun je vaak weg laten halen en als de tumoren niet snel terug komen kunnen ze alsnog oud worden als de rest van de rat het ook volhoudt. ;)
Ik heb zowel mannen als vrouwen gehad met chronische luchtwegproblemen, en daar zit de rat dus de rest van zijn of haar verdere leven aan vast. En jij dus ook. Ook hartproblematiek is iets wat zowel bij mannen en vrouwen voor kan komen, en abcessen heb ik ook zowel bij mannen als bij vrouwen gezien. En eigenlijk zelfs meer luchtwegproblemen en abcessen bij mijn vrouwtjes dan bij mijn mannen. Kortom, je kunt er geen peil op trekken. Sommige mensen hebben vreselijke pech en heben de ene na de andere patient, ik ben geloof ik nogal gespaard gebleven al die tijd.Een keer een mogelijke BMO, een keer een kaakabces, maar nog nooit een MOO. Daar staat tegenover dat ik al twee keer ratten ben verloren aan een vorm van botkanker (en die is zeldzaam) en één keer aan darmkanker, wat ook niet veel voorkomt. Misschien heb ik gewoon mazzel gehad met mijn dieren. Daar staat tegenover dat het allemaal opvangers waren of (half)wilde ratten. Ik heb nog nooit een ratteryratje gehad, al mijn dieren komen uiteindelijk zeer waarschijnlijk uit de broodfok of rechtstreeks uit het wild. Er is dus niet bewust geselecteerd op achtergrond en gezondheid, en toch zijn ze op een paar gevallen na bijna allemaal relatief oud geworden.
Dit uitgebreide verhaal om je te laten zien dat er ook andere ervaringen zijn met ratten, dat je pecht kunt hebben, maar ook gewoon mazzel. Ik zou me dus niet al te druk maken over mannetje of vrouwtje op grond van gezondheid en levensverwachting, maar gaan voor wat je het leukst vindt en wat je het meest aanspreekt. Kies de dieren uit waar je de meeste klik mee hebt, en doe dat bij een rattery of opvang, dan weet je zeker dat je goed bezig bent. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 2:28 pm 

Dankjewel voor je reactie =).
Ik ben nogsteeds aan t nadenken, alleen momenteel meer over de (algemene) karakterverschillen tussen mannetjes en vrouwtjes.
Daar kan je je natuurlijk ook niet op vastleggen, want de een is misschien wel een enorme racer terwijl de ander lekker rustig is.
Ik heb gelukkig nog even, en zal hier ook nog veel gaan lezen voor ik een keuze zou maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 2:55 pm 

Nog een voorbeeldje: twee vrouwtjes van mij, Katinka en Brigitte, kwamen uit een grote inbeslagname. Brigitte was meteen al een chronische reutelaar, maar Katink had eigenlijk nooit wat. Katink was ook twee maanden jonger dan Brigitte. Op een gegeven moment kreeg Katink een bultje dat ik weg heb laten halen. 1.5 maand later kreeg ze weer een bultje en ook die wilde ik weg laten halen. Ik werd op de dag van de operatie echter gebeld door de dierenarts dat ze haar nu niet wilde opereren omdat ze dan waarschijnlijk niet meer uit de narcose zou komen. Ik haalde haar weer op en het ging heel slecht met haar. Aan het einde van de dag zat ik weer bij de dierenarts om haar in te laten slapen. In één dag was 't gewoon gebeurd met haar en ze was nog geen twee! Ze heeft nooit wat gehad, was altijd gezond en actief en opeens was ze er niet meer.

Brigitte? Die kreeg in augustus een tumor die ik niet weg heb laten halen i.v.m. haar conditie. Ze is er nog steeds en hobbelt nog vrolijk rond met een, inmiddels vrij grote, tumor. Zij is nu twee jaar en bijna negen maanden. Het is wel mijn zorgenkindje, maar ze is nog steeds lekker vrolijk en actief (voor een omaatje dan).

Ook weer een voorbeeld dat er eigenlijk geen peil op te trekken is. Bij de ene rat verwacht je dat ie wel drie wordt en die is er dan binnen een dag niet meer en een andere rat heeft continu wel iets en wordt bij naam genoemd door je dierenarts, maar wordt toch ouder dan je ooit had verwacht.

Overigens vind ik mijn groep ideaal omdat ik het drukke en springerige van mijn dames heb, maar ook nog twee castraten heb die ik er uit kan halen als ik wil knuffelen. Of nou ja, eigenlijk eentje want Herman is net zo gek als mijn dames en heeft ook geen rust in z'n kont. :lol: Ik vind zo'n gemengde groep echt 't leukste. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 9:20 pm 

T blijft mazzel en geluk hebben zie ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 12:30 am 

Zijn corbo korrels trouwens net zo goed als ecobed?
Want hier bij de ranzijn verkopen ze wel corbo korrels, maar geen ecobed, en als ik niet hoef te bestellen heb ik dat liever niet. Bang dat ik met m'n af en toe chaos hoofd vergeet en dan te laat ben met bestellen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 12:59 am 

Met een pak eco bed doe je zeker maanden of langer (ik doe al meer dan twee jaar met twee balen).
Maar corbo is ook prima hoor, iets harder en niet lekker onder je blote voetnen als ze het uit de kooi gooien :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 1:04 am 

Het is dat ik geen baal van 20 kilo ecobed kwijt kan. Anders zou ik dat bestellen.
Zou dus steeds kleine verpakkingen moeten bestellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 1:32 am 

Dat is niet handig idd, jammer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 8:39 am 

Ik vind corbo heel irritant spul, het valt heel makkelijk uit de kooi en is erg hard onder je voeten (en de voetjes van de ratjes). Ik heb het een tijdje in de toiletjes gebruikt maar toen de zak leeg was heb ik het nooit meer gekocht. Ecobed gebruik ik al een paar jaar en ik ben er nog steeds heel tevreden over, en de ratjes ook.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]