Het is nu za nov 18, 2017 1:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: jumbo/giant ratjes
BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 5:51 pm 

hey,

wist niet zeker of ik het hier goed plaats, maar ik ben geïnteresseerd geraakt in de jumbo/giant ratjes.
dit niet echt om zelf aan te schaffen, maar ik had het ooit gezien en vond het best interessant.
ik zou ook graag wat meer info er over willen, omdat ik het niet echt kan vinden op internet.
info als hoe groot ze nou echt zijn en hoeveel ze wegen, kunnen ze samen met andere normale ratjes, eten ze meer dan normale ratjes ect ect.

en zo kwam ik wel via internet terecht op een site waar ook stond dat er ook dwarf ratjes zijn, die dus heel klein blijven.
zijn deze giant/dwarf ratjes makkelijk aan te komen?

Profiel  

Berichttitel: Re: jumbo/giant ratjes
BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 6:02 pm 

Jumbo/giant is een slangenvoer term, er bestaan geen 'extra grote' ratten, dat zijn gewoon goed uitgegroeide volwassen ratten en dat formaat halen ze meestal niet in slangenvoerkringen :P
Of nja er bestaan wel families met grote ratten, maar dat is niet een apart soort en niemand gaat je een rat verkopen met een belofte dat ze bizar groot worden. Ik moet zeggen dat ik zelf op het moment ook niet heel tevreden ben met mijn extreem groot groeiende lijnen, omdat die gevoeliger lijken voor bepaalde problemen.
Dwergratten bestaan wel, maar komen voor zover ik weet ook niet voor in Nederland en meestal hebben ratten die zo worden aangeboden 'gewoon' ondervoeding of een andere groeistoornis.

Ik kan je dus garanderen dat het allemaal niet zoo interessant is...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 6:38 pm 

ik las het op de site ratten-ri.nl dat ze dan 1,5 a 2x zo groot worden als normaal.
toen ik ze voor het eerst zag was op de exoknaag beurs. ga er 1 april weer heen om nog eens goed te kijken en info erover vragen.
zijn ze dan gevoeliger voor ziektes? je zou juist denken dat ze sterker zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 7:42 pm 

Het zijn dan blijkbaar ratten die puur op uiterlijk gekweekt worden (de grootsten), daarbij zal wel niet echt op de gezondheid gelet worden. Daardoor zullen ze over het algemeen juist zwakker zijn.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 11:36 pm 

xbeyondx schreef:
ik las het op de site ratten-ri.nl dat ze dan 1,5 a 2x zo groot worden als normaal.

Wel, dan zit ratten-ri uit dr nek te lullen. Er bestaat echt geen apart ras van extra grote superratten.

Citaat:
toen ik ze voor het eerst zag was op de exoknaag beurs. ga er 1 april weer heen om nog eens goed te kijken en info erover vragen.

Neem een weegschaaltje mee, vergeleken met de andere prutzooi op exo zullen ze mss groot lijken maar ik wil wel wedden dat je er geen zal vinden met bovengemiddeld gewicht. En absoluut niet 2x zo groot dat is formaat hamsterrat/dwergkonijn.

Citaat:
zijn ze dan gevoeliger voor ziektes? je zou juist denken dat ze sterker zijn.

Zoek dan maar eens.wat op over de gezondheid en levensverwachting van buitensporig grote hondenrassen.... Bij ratten is het over het algemeen aanleg voor.overgewicht en alle ellende die daarbij komt kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 11:38 pm 

oke, dus ook niet echt slim dat ze verkocht worden.
eigenlijk zijn het gewoon ratjes die wat groter zijn geworden met teveel spiermassa/overgewicht?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 11:42 pm 
Opperfikkiestoker

Wat Rian probeerd duidelijk te maken is dat er geen jumbo/giant ratjes zijn!
Dat is de slangenvoer term voor een volwassen rat. Dat ze op de exo misschien ze wel lijken te hebben komt omdat ze verder alleen maar jonge/niet volgroeide ratten aanbieden (bijvoorbeeld door ondervoeding (of niet optimale voeding) niet groot geworden). Dus als je ze zou wegen zou je zien dat ze niet zwaarder (en dus groter) zijn dan een gemiddelde goed gevoede volwassen rat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 11:47 pm 

xbeyondx schreef:
oke, dus ook niet echt slim dat ze verkocht worden.
eigenlijk zijn het gewoon ratjes die wat groter zijn geworden met teveel spiermassa/overgewicht?

Helaas is dat met alle diersoorten zo, zolang er vraag naar is wordt er op gefokt, of dat nu goed is voor het dierensoort of niet
Mensen willen altijd iets "speciaals" extreem korte neuzen, superkleine hondjes/katjes/muisje/ratten whatever of juist supergroot.
En altijd is er iets mis met dat soort "rassen" heel jammer dat mensen niet eens kunnen nadenken :nee:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 11:52 pm 

nou ik weet wel hoe een normale volwassen man eruit ziet, en deze waren echt 2x zo groot op die beurs vond ik hoor!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 1:09 am 

Haha, ja, als je zelf vrouwtjes gewend bent, dan zijn rattenmannen inderdaad wel groot ja ;)
Vraag je, als je overweegt zo'n "speciaal" dier aan te schaffen, af waarom je het dier wilt. Omdat het gezonder, zachtaardiger, sterker is? Of omdat het bijzonder is?

Overigens is er niks mis met je nieuwsgierigheid hoor. Helaas is het niet zo dat er een ondersoort is van de bruine rat die door gezonde mutatie twee keer zo groot wordt als ons huisdiertje ;)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 1:36 pm 

Rapalje schreef:
vergeleken met de andere prutzooi op exo

Dat heb je super weten te verwoorden Rian ;)

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 2:13 pm 

was niet echt van plan zo een diertje aan te schaffen, het wekte gewoon mijn interesse en wou er meer over weten.
als het nou ook een gezond diertje was, had ik het misschien wel in overweging genomen om er eentje te nemen.
maar als je ook zo hoort dat het meestal niet gezond zal zijn, dan ga ik daar natuurlijk niet aan beginnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 2:37 pm 

Misschien moeten we ff telefoonnummers uitwisselen ofzo, dan kun je ze de komende exo aanwijzen want ik geloof je eigenlijk gewoon niet :P

Nouja, als ik erover nadenk - ik heb zat nesten gehad waarin mannen 700-800 gram halen en vrouwen 350-450 en er zijn ook best lijnen (vooral slangenvoer enzo) waarbij een volwassen man 400g kan zijn en een vrouw 200 - dan zit je ook al op 2x zoveel natuurlijk.
Heb zo'n vermoeden dat veel ratten uit goeie showlijnen groter zijn dan die zogenaamde 'jumbo' ratten en als je een goeie rattery neemt die ook op de gezondheid let, of een grote rat uit de opvang neemt, dan kun je dus best fatsoenlijke grote ratten vinden als je die leuk vindt.

Het enige probleem dat ik ermee heb is dat ik het heel erg suf vind om puur op die grootte te richten en ze een speciaal naampje te geven :) ik probeer ze op het moment zelfs wat kleiner te krijgen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 3:23 pm 

De enige grote rat die ik ooit gezien heb en bijna een kilo woog was een rat die bij Ineke in de opvang zat. Deze vent had problemen met zijn schildklier en was hierdoor onwijs groot en dik. Het was een schat van een vent, maar als ik 't goed heb onthouden is hij ook niet echt oud geworden door zijn schildklier problemen. :confused:

Het verhaal van deze mega ratten doet mij een beetje denken aan de plofkippen. Het is vast mogelijk om extra grote ratten te fokken, maar of 't ook zo gezond is? Ik betwijfel 't. :nee:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 3:42 pm 

Ik heb ze vorige exo gezien, ze waren helemaal achterin in de achterste ruimte. Ze waren 2x zo groot als mijn volwassen man die al aardig groot is. Het leken net wat kleinere chinchillas qua grote.
Ik zal kijken of ik foto's kan maken als ik ze weer zie 1 april.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]