Het is nu za nov 18, 2017 2:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:41 am 

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik kan volgende week woensdag 2 rites ophalen. Heb nog nooit ratjes gehad en heb daarom dus toch een paar vraagjes.

Hoe zit het nou met de geur? Ik lees veel verschillende dingen op internet.
Ik heb vroeger toen ik thuis woonde altijd konijnen gehad en die roken na een week ook behoorlijk. Is het met ratten erger? Ik ben van plan om 1 keer per week de kooi schoon te maken dus ik neem aan dat je het dan toch niet ruikt? Zelf vind ik het niet zo erg als je ze een beetje ruikt, maar echt stinken moet natuurlijk niet. Ik woon samen en hoewel mijn vriendin het prima van dat ik ratjes wil, moet ik uiteraard wel een beetje rekening met haar houden.

En hoe zit het met loslopen, plassen ze dan ook overal? Of doen ze dit toch vooral in hun kooi? De kooi komt in mijn studiekamer te staan waar ik het grootste deel van de dag ben. We wonen in een flat dus alles in gelijkvloers en ik wil ze in mijn studiekamer ook los laten lopen.

Als het kan wil ik ze natuurlijk zindelijk maken. Ik heb nu ook een dwerghamstertje en die plast en poept op 1 plek dus dat is erg makkelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:43 am 

De ratjes komen trouwens bij een fokker vandaan die jaren ervaring heeft dus daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. Ik koop geen dieren in de dierenwinkel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 9:03 pm 

Wat leuk dat je ratjes wilt aanschaffen! :D
Ik heb zelf nog niet heel veel ervaring, maar dacht laat ik toch maar even commenten ;)

Ik verschoon de kooi elke week en heb 4 ratjes. Met 2 ratjes is 1 keer in de week volgens mij echt wel genoeg (helemaal geurloos is ook niet goed, dan gaan ze alleen maar meer hun best doen om hun eigen geur er aan te geven :) ).

In het begin heb je wel eens dat ze een paar drolletjes loslaten, maar als ze je eenmaal goed kennen en op hun gemak zijn doen ze dit alleen maar in de kooi (tenzij ze niet in hun kooi kunnen en er uren uit zijn :P ). Dus eigenlijk kan je het wel een beetje vergelijken met je dwerghamster (ik heb hiervoor ook hamsters gehad). Je kan zelfs een apart hoekbakje/toiletje in de kooi zetten waar je alle drolletjes in kan doen, dan leren ze vanzelf dat ze daar hun behoefte moeten doen :)

Hopelijk heb je hier iets aan!
En zoals ik zei, ik ben eigenlijk ook nogal een newbie, dus kan niet echt heel erg goed advies geven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 9:08 pm 

Ratjes zijn leuk! :knikt:

Wat betreft geur kan je dit topic eens doorlezen:
viewtopic.php?f=12&t=6299

Juiste bodembedekker en vooral geen hout in je kooi doet wonderen! ;) 1 x per week verschonen kan prima met 2 ratjes. Als je er hangmatjes van stof in hangt, moet je die mss wat eerder vervangen, ligt eraan hoe erg ze daarin gaan plassen. Qua poepen krijg je ze goed proper, plassen doen ze helaas waar en wanneer het hun uitkomt :mrgreen: .

Let trouwens op met de ratjes bij je hamster. Dat is fastfood voor de ratjes ;) .

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:05 pm 

ligt er ook aan welk geslacht je voor gaat.
mannen ruik je meer dan vrouwen. ook deze willen vaker buiten de kooi nog een plasje doen om hun geur te verspreiden volgens mij (correct me if i'm wrong).
mijn vrouwen kan ik gemakkelijk 2 weken lang zonder veschonen laten en dan ruik je nog niks, dan doe ik elke dag het plateautje afnemen met een doekje, maar ze zijn best schoon en poepen maar op 1 plek (helaas niet in het wctje want deze halen ze daar weg :P). ook hangmatjes poepen en plassen ze totaal niet in/op dus die hoef ik ook niet zo vaak door de was te gooien.

mijn mannen moet ik wel echt elke week doen, en ook elke dag de plateautjes afnemen omdat deze dan toch een beetje gaan stinken door de plasjes die ze erop doen :P. en ook de hangmatjes moeten wel elke 1a2 weken door de was.
dan zijn deze nog niet echt zindelijk omdat ze nog jong zijn, ze leren nu pas dat ze in het wctje moeten poepen en het niet als bed moeten gebruiken :scratch: .

maarja dan moet je weer nagaan als je denkt oke dan neem ik vrouwen omdat het minder stinkt, karakter van een man en vrouw zijn totaal anders, zo zijn vrouwen leuk om te zien hoe ze met elkaar spelen en rond springen in en buiten de kooi, en zijn mannen weer heel knuffelig en willen deze meer menselijke aandacht.

zo heb ik macho (man) mijn kindje die dus echt mijn aandacht wilt voor knuffelen (en ook alleen ik en bij niemand anders wilt hij knuffelen :P), en hoesky (vrouw) dat ook mijn kindje is en altijd mij kiest om naar toe te gaan maar die wilt echt nooooit knuffelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:46 pm 

Ik heb momenteel 3 meidjes zitten, in een voliere, met ecobed als bodembedekking. Nou de bodembedekking zelf daar spelen ze alleen maar mee :')
Hun behoeftes doen ze overal op de plateaus, behalve in het wc'tje :'), daar slapen ze in :'). Ik maak tegenwoordig de plateautjes regelmatig schoon, elke dag of elke
2 dagen, maar net wat uitkomt (met name omdat ik het gewoon vies vind staan, ze staan in mijn kamer).
De kooi elke 2 weken, maar het is nu toevallig 3 weken geleden i.v.m. tentamens en ik ruik ze nog steeds niet, dus tja, het ligt er maar aan.
Het ligt er trouwens volgens mij ook aan welk voer je ze geeft.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:49 pm 

Even toevoegen, bij mij gaan ze etteren als ze moeten plassen, dan gaan ze aan mn haren trekken o.i.d.,
dan zet ik ze weer in de kooi en kunnen ze plassen. Weet niet waarom ze dat doen, nooit aangeleerd :P,
maar ik merk het wel altijd aan ze :P.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 12:51 am 

Ok ik was toch al van plan om de verdiepingen om de dag schoon te maken met een warme natte doek. Mijn hamstertje vind het fijn om zijn behoefte zijn rad te doen dus die moet ik ook om de dag schoonmaken.
Als ik 1 x per week of 1 x per 2 weken de hele kooi schoonmaak en om de dag de verdiepingen met een doekje langs ga moet dit toch goed zijn? Dan zal het niet stinken lijkt mij?

Hoe zit het trouwens met het knuffelgehalte van vrouwtjes? Ik weet dat dit iets minder is maar ik wou graag vrouwtjes omdat ik die schattiger vind doordat ze wat kleiner zijn. Kan ik evengoed lekker met ze knuffelen? Dit vind ik juist zo leuk aan ratjes. ik laat ze in de kamer waar ze staan loslopen maar vind het wel zo leuk als ze is lekker bij me komen knuffelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 1:05 am 

ligt een beetje aan het karakter, want je kan natuurlijk een vrouwtje hebben die knuffelig is. maar ik heb 3 vrouwtjes en alle 3 zijn geen knuffellaars. houden alleen maar van rondrennen.

ik heb bijvoorbeeld wel een kleintje gehad die echt van knuffelen hield en ook om mensenaandacht vroeg en altijd naar de opening van de kooi kwam als je er was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 7:53 am 

Van de 10 vrouwtjes die ik tot nu toe heb (gehad) was er maar 1 die graag knuffelde, de meesten hebben daar geen tijd voor, die willen de grote wijde wereld verkennen. Van de 3 castraatjes die ik tot nu toe heb (gehad) was er 1 die niet graag knuffelde.

Bijna alle ratjes plassen en poepen als ze klein zijn overal, dat doen mensenbaby's ook maar die hebben een luier om ;) Als ze groter worden doen ze meestal geen plasjes en poepjes meer buiten de kooi. Druppelen (markeren) doen ze wél, mannetjes én vrouwtjes en de een wat meer dan de ander (sommigen niet) In de kooi is het heel verschillend, de een doet alles netjes in de toiletjes en de ander gebruikt de toiletjes alleen om in te slapen of als bergplaats voor voer. Hangmatjes en plateautjes worden hier net zo vaak als gebruikt om in toe plassen en poepen als de daarvoor bestemde toiletjes. Al deze dingen hangen een beetje af van het karakter van de ratjes en wat ze van hun mama leerden. En dat mannetjes méér zouden ruiken dan vrouwtjes vind ik onzin. Ze ruiken wel ánders, maar dat ruik ik alleen als ik mijn neus in zo'n lekker zacht vachtje stop.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 10:37 am 

Ze hoeven ook niet echt heel knuffelig te zijn, maar ik vind het wel leuk als ze even bij me op schoot of op me schouder zitten. Dit kan wel gewoon neem ik aan? Ze hoeven niet stil te blijven zitten, dat vind ik geen probleem.
Dat ze over het algemeen wat drukker zijn vind ik wel leuk, ik laat ze gewoon in mijn kamer rondlopen dus dat vind ik leuk om naar te kijken.

Over het druppelen, ruik je dit ook erg? Want als ik ze los laat lopen in de kamer waar ze staan, dan doen ze dit dus op de vloerbedekking. En als er dan allemaal vlekken in komen, is mijn vriendin weer wat minder blij haha.
Of vlekt het niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 11:11 am 

Als je er vaste vloerbedekking/tapijt hebt liggen zou ik ze niet los laten lopen. Druppelen doen ze idd allemaal, en dat trekt er dan zeker in en ga je op een gegeven moment ruiken. Ik heb zelf in mijn rattenkamer zeil (vinyl) gelegd, een reststukje van Carpet Right, helemaal niet duur, en wel zo praktisch :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 11:20 am 

Ik vind het ook zo lastig om over ruiken/stinken te praten. Ik ben gewend aan de geur en vind het zelfs lekker ruiken. Maar mijn buren passen op mijn ratjes als ik wat langer weg ben en die zijn geen beesten in huis gewoon dus die vind het al snel ruiken.... :weetniet: En als je een stuk gang hebt in huis met bijv. tegels kun je je ratjes daar ook laten loslopen. Vloerbedekking zou ik niet doen.... Ik heb altijd een plaid over mijn (stoffen) bank liggen en als ze een paar keer hebben druppelen op de plaid gaat ie in de wasmachine. V.w.b. kleding zou ik, als je ze bij je wil houden, een oude trui/shirt o.i.d. aantrekken. Ze kunnen nl. knagen maar ook een druppeltje urine of een poepje achterlaten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 2:00 pm 

Ik kan ze eventueel in de hal laten lopen, daar hebben wij laminaat en in de keuken hebben we vinyl. Op het tapijt laat ik ze maar niet lopen. Moeten de ratten er eigenlijk uit? Ik heb plek voor een grote kooi dus ze zullen genoeg ruimte hebben. Ik haal ze er dan in 1e instantie alleen elke dag uit om bij me te houden. Dan kunnen ze gewoon op schoot lopen en in me nek.
Ik wou eerst een ferplast furet xl kopen maar ik heb eigenlijk ook ruimte voor een hogere kooi.
Dat ze druppelen op mij vind ik niet zo erg, ik heb wel een oude trui dus geen probleem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 2:06 pm 

Die van mij lopen lang niet elke dag los en als ik ze los laat lopen is dit alleen op de (oude) bank en niet op de grond. Wel krijgen ze gedurende de dag genoeg aandacht: de kooi staat hier midden in de woonkamer en ik loop dus regelmatig langs de kooi, praat dan tegen ze of open de deuren zodat ik gezellig 'in' de kooi kan hangen. Of ik zet een rat op mijn schouders en ga dan wat anders doen. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]