Het is nu ma nov 20, 2017 11:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 11:16 pm 
Opperfikkiestoker

En dat vrouwtjes niet zouden druppelen is onzin. Het kan zijn dat de twee vrouwtjes die je hebt niet druppelen, maar ik heb hier wel gewoon vrouwen die het doen. Eigenlijk hebben alle vrouwen die ik heb gehad dat wel gedaan (in totaal 6), de een meer dan de ander. Het enige mannetje wat ik heb (gecastereerd) doet het niet, maar daar durf ik geen conclusies aan te verbinden :mrgreen:

Daarbij vind ik ook niet dat ratten stinken, dieren ruik je wel, maar dat is met elk dier. En dieren stinken ook, als er niet wordt schoongemaakt, dat is ook bij elk dier. Maar wanneer ratten gaan stinken zul je inderdaad zelf moeten ontdekken, ligt aan de 'netheid' van jezelf en je beestjes. En aan de kooi, bodembedekking, inrichting enzovoorts enzovoorts. Je merkt vanzelf wanneer de kooi schoon moet en ontwikkeld daar een ritme in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:07 am 

Veel plezier met de rittens !

Ik heb al eerder gezegd dat niet alle ratjes (maar veel wel) druppelen. Het is territoriumgedrag wat meestal begint als ze de leefomgeving als hun eigen territorium gaan zien. Daarvóór, als ze nog klein zijn, kunnen ze wel hun kleine plasjes (Rittens zijn klein en hebben dus kleine blaasjes en dus ook kleine plasjes) overal laten lopen, dat doen mensenbaby's ook ;)

Niet alleen dieren stinken (ik noem het liever ruiken) Als een mens zichzelf/zijn kleding en beddengoed een tijd niet wast ruik je dat ook ;)

Je zegt dat 1 van de rittens kleiner is. Hoeveel weegt hij/zij ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 11:37 pm 

De kleinste is ook al boven de 100 gram hoor. Alleen de ander is een heel klein beetje groter. Beetje klein voor ze leeftijd denk ik.

Ik heb ze al erg vaak op schoot gehad en nog geen 1 keer een enkel druppeltje urine op me gehad. Ik heb ook een hoektoiletje in mijn kooi, maar ze plassen en poepen juist in een ander hoekje. Wel altijd in dat hoekje, dus de rest van de kooi blijft een stuk schoner. Dit is wel iets dat normaal is heb ik gelezen. We vroegen ons eigenlijk af of ze ook plassen als ze bijvoorbeeld in de tralies hangen. Omdat het dan op ons tapijt kan vallen en dan moeten we even een stukje vinyl kopen waar de kooi op kan staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 9:30 am 

De opmerking dat vrouwtjes niet druppelen in (met alle respect) bullshit! De reden dat ik in eerste instantie vreselijk twijfelde aan het houden van ratjes was dat er bij mijn zusje twee dames waren die zich werkelijk helemaal leeg lieten druppen zodra ze op schoot liepen. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 9:41 am 

Of je ratten wel of niet plassen als ze in de tralies hangen is per rat verschillend, maar ik zou voor de zekerheid toch een zeiltje onder de kooi leggen. Ik heb twee smeerkezen die in de hoek van het plateautje gaan zitten, staart omhoog en dan piesen ze dus half over 't plateautje heen! :x Toen ik nog mijn Furet XL had kon ik bij het schoonmaken van de kooi ook altijd de vloer dweilen (gelukkig plavuizen!) omdat daar de nodige urine lag. Overigens had ik ook een stuk doorzichtig tafelzeil tegen de muur aan geplakt om de muur te beschermen. Ook deze kon ik regelmatig afnemen met een doekje vanwege de viezigheid die erop zat.

Daarom heb ik bij mijn zelfbouwkooi gekozen voor een kooi met aan drie kanten inzetramen. Alle viezigheid die nu tegen die ramen aanzit zat voorheen tegen de muur, op de grond of op mijn bank. :nee: Ik ben dan ook erg blij met deze ramen! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 10:01 am 
Ere-lid

Als ze 1 hoek uit kiezen, zet je daar de poepbak :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 9:51 am 

wat hier vaak als eerste gaat ruiken zijn de hangmatjes, ik heb er ook een oude spijkerbroek van de kids in gehangen en die wordt echt helemaal gebruikt, de pijpen zijn de trapjes en in het kruis worden tukjes gedaan, haha, wel jammer dat ik ze dan niet zie liggen
maar gaat het ruiken of is het kapot, gooi ik het weg en gaat er een ander oud kledingstuk in, handig en goedkoop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 11:23 pm 

De kooi begint hier inmiddels ook een beetje te ruiken, ze zitten er vrijdag een week in. Wat wel vreemd is, is dat we eigenlijk geen urine ruiken maar de poepjes stinken enorm. Ze plassen inmiddels wel op de verdiepingen en in hun huisje dus het is niet bij 1 hoek gebleven haha.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 6:43 am 
Moderator

Zijn de poepjes wel normaal, of zijn ze vrij zacht? Want zachte keuteltjes van bijvoorbeeld stress kunnen heel erg stinken.
En welk voer geef je ze? En welk voer kregen ze bij de rattery? Misschien is de wisseling hierin nog even wennen, hier hebben we ook wel eens gewisseld van voer en toen vond ik ze ook stinken terwijl ze dat normaal niet zo deden.

Toiletjes en plateautjes kan je bijvoorbeeld elke 2 a 3 dagen schoonmaken om de geur minder te laten zijn. Of een bodembedekker in de toiletjes gebruiken (andere dan in de onderbak zelf) wilt ook wel wat helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 3:04 pm 

Moeten ze hard zijn net als een hamster? Want ik weet niet goed of ze nu te zacht zijn of niet. De fokker zei ook al dat stress poepjes in het begin normaal zijn maar dat die wel erg stinken. Maar we ruiken het alles als we dichtbij de kooi zitten. Ze hebben trouwens wel ander voer, dit is tijdelijk. Mijn fokker verkoopt ook van die brokken waar alles al in zit. Alleen had ze geen voorraad meer dus heb tijdelijk ander voer. Dus dit kan ook een reden zijn.

Ik maak de verdiepingen en huisje 3 keer per week schoon en de hele kooi 1 keer per week. De tralies etc. zijn nog steeds allemaal helemaal schoon. Alleen de verdiepingen en het huisje, en de onderbak worden wat vies nu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 3:41 pm 

Jonge ratjes en ratjes die net verhuisd zijn stinken altijd wel wat erger.
Het is wel normaal dat het allemaal wat zachter is dan bij een hamster :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 5:38 pm 

Ik zal het is in de gaten houden, misschien dat het erg zacht is en dus stress is. Maar hoe kan het dat ze meer ruiken dan als ze jong zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 9:27 am 

toen ik mijn eerste ratjes had, Shirley en Eileen, hebben ze ook een weekje last gehad van stresspoepjes... die zijn idd zachter dan normale poepjes en ze stinken ook meer... toen ze eenmaal doorhadden dat ik best lief ben ( :whaha: ) werden de poepjes vanzelf normaal... :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]