Het is nu wo nov 22, 2017 7:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 3:30 pm 

Ze komen hier in de kamer te staan waar ik het grootste gedeelde van de dag ben dus aandacht krijgen ze genoeg. Vind het leuk om erbij te gaan zitten en aaien etc. Dan laat ik ze maar niet op de vloeren lopen, eventueel kunnen ze wel op de bank + plaid. En op mijn schoot uiteraard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 3:54 pm 

Oh, je kunt ze best op de vloer laten lopen hoor! Ik doe dat niet omdat wij een nogal rommelige woonkamer hebben en er her en der snoeren liggen en mijn vriend niet echt blij wordt als mijn monsters daar aan gaan knagen. :mrgreen: Bovendien heb ik drie ratjes met wild bloed en als ik die op de grond laat lopen zullen ze ongetwijfeld direct ergens onder/achter kruipen waar ik ze niet te pakken kan krijgen. Daarom kies ik ervoor om ze alleen op de bank te laten lopen.

Maar wellicht heb jij wel een hele strakke huiskamer zonder overbodige troep waar de ratjes prima rond kunnen lopen zonder dat ze ergens achter kunnen kruipen of snoeren kunnen doorknagen, dat is natuurlijk per persoon verschillend. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 3:55 pm 

Ik kan ze trouwens prima los laten lopen in de badkamer, wij hebben een klein badkamertje maar die is groot genoeg voor 2 ratjes. De vloer is daar van steen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 3:57 pm 

De huiskamer is bij ons ook niet echt goed voor ratjes. ze kunnen bij de snoeren komen dus dat is geen goed idee. Maar de badkamer is bij ons vlak bij de plek waar de kooi komt te staan. Dus dat is een prima oplossing.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 4:01 pm 

:mrgreen: wij zijn een beetje ranzbakken denk ik, hier mogen ze (helaas nu nog maar één) elke dag een uur of 3/4 rondrennen in Romy haar kamer(laminaat)

Dit waren/ is een man, ja ik kom wel eens wat dingen tegen,maar de kamer wordt regelmatig schoongemaakt, ook de kooi (bedekking) elke week, plateau's om de dag.En als ik wat zie liggen ruim ik het op of Romy zelf (hoewel die niet zo poetserig is :oops: )

Nu we er nog één hebben, komt deze wel nog sneller naar je toe, maar ook voor die tijd, ze houden wel van bij je zitten, maar ook deze mannen houden er van om alles te onderzoeken en omgooien :mrgreen:

Nu Muppet (nog maar even) alleen is, vind hij het wel leuker om in je te kruipen en bij je te gaan slapen, maar als er straks weer vriendjes zijn zal hij minder "tijd" hebben denk ik :P

Ik denk dat het ruiken aan jezelf ligt, wat je zelf vind stinken, vieze sokken, ja die stinken :clown: ,maar ik vind ratten niet stinken, ze hebben een eigen geur.
Maar Puppies hebben ook een speciaal geurtje, sommige vinden dat ook stinken, of mijn eigen hond, omdat ze kwabben heeft ruikt ze soms ook en heeft kwijlslierten, ik zeg maar zo wie dat vies vind of mijn dieren niet moet, blijft maar lekker weg 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 4:54 pm 

Ik kan mij wel herinneren dat ik is in de dierentuin in emmen ben geweest en daar hadden ze een heel groot ratten verblijf. Er zaten daar ook gaatjes in waar je in kon ruiken om zo de verschillende geuren van rattensoorten kon herkennen. Ik vond dat niet stinken, het rook apart maar niet vies. Maar dat waren hokken waar wel 40 ratten in zaten, ik krijg er maar 2.

Toen ik nog thuis woonde hadden we altijd konijnen, de urine van de konijnen stinkt wel verschrikkelijk, dat was echt niet fijn. Maar konijnen plassen natuurlijk ook veel meer als een ratje.

Is de ferplast furet xl eigenlijk een goede kooi? Zag hem voor 119,- op internet.
En wat voor huisjes moet ik gebruiken voor een ratje met wat voor vulling? Gewoon wc papier?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 5:12 pm 

Een Furet XL vind ik op zich wel een fijne kooi, ik heb 'm gebruikt voordat mijn aluminium kooi klaar was. Maar het is wel een vrijwel vierkante kooi die flink wat ruimte van je kamer in beslag neemt en je moet je in redelijk wat bochten wringen om 'm in te richten. Er zitten maar twee deurtjes in, eentje aan de voorkant en eentje bovenop. Qua schoonmaken vond ik 'm wel ideaal: ik haalde 'm helemaal uit elkaar, borstelde en spoelde de traliedelen en de onderbak onder de douche, zette 'm in de zon te drogen en ik kon 'm weer in elkaar zetten.

Een vriendin (Ratsjie) heeft de Royal Suite en is daar helemaal gelukkig mee. Deze heeft twee delen en aan de voorkant vier grote deuren. Vrij veel rattenbaasjes hebben deze kooi en volgens mij is bijna iedereen tevreden met deze kooi. Wel is deze een stuk prijziger dan de Furet XL (ongeveer €300,-) maar hij is dan ook een stuk groter en veel makkelijker in te richten door de grote deuren vooraan. Ook kun je deze niet zo makkelijk uit elkaar halen om schoon te maken.

Zelf koop ik kooien e.d. liever op Marktplaats. Er zijn genoeg Furet XL's, Royal Suites en andere kooien te vinden die er nog prima uitzien en een stuk goedkoper zijn dan wanneer je 'm nieuw koopt.

Qua huisjes kun je lege tissuedozen, chipsdozen (van die kleine chipszakjes) e.d. in de kooi mikken. Vinden ze helemaal geweldig en als ze er te smerig uitzien mik je ze weg. Sputniks (als je bovenop de banner van Zooplus klikt en daar zoekt op 'sputnik' of 'spoetnik' dan zie je wat ik bedoel), Iglo's of andere plastic huisjes zijn bij diverse (online) dierenwinkels te vinden. Zelf heb ik ook bakjes bij de Blokker gekocht om in de kooi te hangen.

Kijk anders eens in het topic: Foto's traliekooien. Daar zie je genoeg voorbeelden van verschillende kooien en inrichtingen zodat je inspiratie op kunt doen. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 12:39 am 

Ik heb vanavond te horen gekregen dat ik aanstaande Woensdag de 2 dames kan ophalen. Ze zijn 6 weken oud. Dus moet nu echt haast maken met de kooi haha. Ik kon op marktplaats niet echt iets vinden. Ik denk dat ik dan toch voor de furet xl ga. dan ben ik 119,- kwijt plus nog wat leuke hangmatjes van ferplast. Die zijn van nylon en blijven dus ook een stuk makkelijker schoon te maken. Wat gebruik ik als nestmateriaal? gewoon een oud t shirt in stukjes geknipt ofzo? Ik koop er namelijk ook een sputnik bij en ik zet er een doosje op ze kop in dat als huisje dient. Ik zie ook op het forum foto's van mensen die gekleurd dik touw in hun kooi hebben. Waar kan ik zo iets aanschaffen? Vind het wel leuk om ze daar over heen te laten klimmen in hun kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 1:19 am 

furet xl kunnen rittens van 6 weken door de tralies heen. misschien dat ze al groot zijn met 6 weken en over de 150 gram wegen (heb dat namelijk gehad) maar heel vaak wegen ze dan nog 100 gram.

en je kan ook hangmatjes online kopen bij mensen die ze zelf maken, meestal goedkoper en leukere printjes!
zoals http://www.pleziervoorjedier.nl, en nog wat andere site's die ook hier te vinden zijn.
zelf zijn ze ook makkelijk te maken, en als je geen naaimachine hebt kan je ook knopen.

en je zou een oud t-shirt kunnen gebruiken, maar dan zou je wel om de zoveel tijd wel iederekeer een nieuw t-shirt kapot moeten maken :P. je zou dan ook bij de zeeman of wibra van die grote fleecedekens kunnen kopen voor weinig. bij de wibra zijn ze nu in de aanbieding (weet niet hoelang deze nog geld) en heb je een grote voor maar 2 euro. en hier zou je ook hangmatjes van kunnen maken!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 8:44 am 
Moderator

Je hebt ook een Jenny large KD *KLIK*, voor als je graag dat formaat wilt. Bij een furet XL kunnen de rittens mogelijk nog door de tralies.

Daar kan je ook bodembedekker bestellen en wat ander spul zoals huisjes. Over het algemeen zijn ze erg snel met leveren en ze zijn op 2e paasdag ook open zie ik :)

Als nestmateriaal kan je een krant verscheuren in repen, vinden ze leuk om mee te slepen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 10:40 am 

of als je graag de furet xl wilt kan je altijd vragen of ze misschien nog een weekje langer kunnen blijven daar?
tot ze op hun gewicht van 150 gram zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 3:35 pm 

Bedankt voor de site met de hangmatjes, ga er zeker een paar bestellen.
Welke bodembedekking is eigenlijk het best?

Ik wist niet dat ze met 6 weken nog zo klein zijn haha, dus zal even kijken hoe ik dat dan doe. De furet xl is 120,- en ik heb geen geld voor een kooi van 170,-. Dus ik vind de furet xl een erge mooie kooi voor een mooi bedrag. Zal even vragen aan de fokker hoeveel ze precies wegen. Zijn ze in een week al weer gegroeid of kan ik ze dan nog niet in de furet xl stoppen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 3:47 pm 

Ter info, hier wordt een nieuwe Jenny KD aangeboden voor €135,-, maar ze staan open voor biedingen: http://link.marktplaats.nl/546783116

Ik weet niet precies wanneer rittens groot genoeg zijn dat ze niet meer door de tralies heen passen of hoeveel ze per week aankomen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Qua bodembedekking gebruiken velen van ons ecobed/ecobale (naam is afhankelijk van de leverancier). Dit zijn stukjes schoon karton. Ikzelf ben sinds kort overgestapt op Green Mile. Dit is ook karton, maar dan reepjes. Mijn monsters bouwen er complete nesten van en vinden het helemaal geweldig.

Beide is te verkijgen via Animalstuff: http://www.animalstuff.nl

Ik weet niet waar je woont, maar de verkooppunten zijn verspreid door het hele land dus misschien zit er ook wel eentje bij jou in de buurt. Een baal Ecobale van 20kg kost €15,-, een baal Green Mile kost €19,95. Je doet er een stuk langer mee dan 'reguliere' bodembedekkingen die je bij de dierenwinkel kunt kopen. Afhankelijk van de grootte van je kooi, de hoeveelheid ratjes en hun zindelijkheid kun je tot wel een half tot driekwart jaar doen met één baal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 07, 2012 3:56 pm 

Ik kwam ook nog een showmodel Furet XL tegen: http://link.marktplaats.nl/547989437

Oh ja, even een tip: knip uit een stuk karton de afmetingen van de Furet XL of plak je vloer af met schilderstape met deze afmetingen. Je zult niet de eerste en vast ook niet de laatste zijn die zich een hoedje schrikt omdat de kooi toch wel een bakbeest blijkt te zijn! Er was een tijdje geleden zelfs iemand die de kooi nieuw had gekocht, zich flink had verkeken op de afmetingen en de kooi uiteindelijk weer direct heeft verkocht en in plaats daarvan een Jenny KD heeft gekocht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 12:02 am 

Bedankt voor alle reacties.

Ik zie op de website van dierenspeciaalzaak casper 2 jenny kooien staan. De Jenny KD en de Jenny KD large. De laatste is te duur voor mij, maar de Jenny KD is maar iets duurder dan de furet xl en maar iets kleiner. Is de jenny kd ook goed geschikt als ratten kooi? Hij moet niet te klein zijn aangezien ze er toch veel in moeten klimmen etc.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]