Het is nu di nov 21, 2017 8:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 12:08 am 

Wel grappig. de site die je me gaf over de bodembedekking. Ik keek bij dealers en zag dat de fokker waar ik mijn rittens ga ophalen ecobale verkoopt. Dus dat is mooi. Kon alleen zo snel niet vinden waar greenmile wordt verkocht. of verkopen de dealers het allebei?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 12:19 am 
Opperfikkiestoker

over greenmile kan ik je niet helpen, dat weet ik niet.
Maar wat betreft de Jenny (KD), dat is een prima kooi voor 2 tot 4 ratjes. Zorg wel dat je er een paar (ferplast) verdiepingen in hangt, dat geeft extra ruimte. Ook wat hangmatjes en/of een buis zullen ze kunnen waarderen.
Inspiratie kun je opdoen in de kooien topics.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 12:44 am 

ik had 1 vrouwtje die met 6,5 week al 150 gram woog dus het kan wel hard gaan. meestal met 7 a 8 weken zijn ze wel zeker richting de 150 gram! dus je zou kunnen overwegen als je graag de furet xl wilt (fijne kooi heb deze zelf ook) dat je ze misschien 1/1,5 week wat langer bij de fokker laat als dit geen probleem zou zijn bij hem/haar.

zelf heb ik ecobale, greenmile voelt wel zachter aan maar ben zelf zeer tevreden over ecobale. en je zou het eerst met ecobale kunnen proberen maar als het toch niet fijn is kan je alsnog over stappen toch :)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 1:44 am 

Vera schreef:
over greenmile kan ik je niet helpen, dat weet ik niet.
Maar wat betreft de Jenny (KD), dat is een prima kooi voor 2 tot 4 ratjes. Zorg wel dat je er een paar (ferplast) verdiepingen in hangt, dat geeft extra ruimte. Ook wat hangmatjes en/of een buis zullen ze kunnen waarderen.
Inspiratie kun je opdoen in de kooien topics.

Als het goed is zitten bij de jenny KD al 2 verdiepingen plus een grote buis.
Dat staat tenminste op de site. Je heb ook de jenny kd large maar daar zit niks bij. waar staat die KD eigenlijk voor? Dus ik weet niet of jij over de jenny kd of de large praat?
Dus dan heb ik al 2 verdiepingen, dat moet genoeg zijn toch? Dan hang ik er zelf nog 2 of 3 hangmatjes in + een huisje. En eventueel nog iets van een touw waar in geklommen kan worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 10:51 am 

Green Mile is er nog niet zolang en dealers mogen zelf bepalen of ze alleen Ecobale, alleen Green Mile of allebei willen verkopen. Dat zou je dus even moeten navragen.

Wat het verschil is tussen de Jenny KD en de Jenny KD large weet ik niet precies, maar als ik de plaatjes zo bekijk lijkt de Jenny KD large de opvolger van de Furet XL qua afmetingen (80x75x85 versus 80x75x85). KD staat voor Knock Down m.a.w. je kunt de kooi uit elkaar halen omdat deze uit losse panelen bestaat (de 'oude' Jenny bestaat uit één geheel en kun je dus niet makkelijk opruimen, de KD kun je uit elkaar halen en in een vrij plat pakketje opbergen). Een gewone Jenny KD is goed genoeg voor 2 tot 4 ratjes. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 10:55 am 
Opperfikkiestoker

KD staat voor Knock down, dus dat je hem uit elkaar kan halen.
Ik heb niet op de site gekeken :oops: Dus ik wist niet dat er al verdiepingen bij zaten. Maar opzich maakt het niet uit over welke kooi ik het heb, naar mijn idee moeten in elke kooi verdiepingen.
Wat betreft de grote had ik het over de 'normale' jenny, die van 50 x 80 x 80. Ik vind het een erg prettige kooi, ik heb hem ook staan als reserve kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 10:41 pm 

Ja ik ga zeker weten voor de ferplast jenny kd. Probleem is dat als ik hem 2e hands wil, ik hem bijna in alle gevallen zelf op moet halen. De breedte en lengte van de kooi is hetzelfde als de ferplast mary die ik voor mij hamster heb dus die hamster kooi kan er mooi bovenop.

Moet ik ook nog een rad hebben om de rittens in te laten rennen? Of maken ze daar toch geen gebruik van?

ik hoef toch niet in 1 keer die hele kooi vol te hangen? Ik heb niet het geld om alles in 1 keer aan te schaffen. Hou het bijvoorbeeld eerst bij 3 hangmatjes en koop dan af en toe wel een extra erbij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 10:55 pm 

Niet alle ratten maken gebruik van een loopwiel, maar in mijn kooi wordt er wel gebruik van gemaakt. Iets minder dan in het begin, mijn fanatiekste renster is helaas overleden en de dames die daarna vaak renden in het rad zijn de twee gepasseerd en doen het nu dus rustiger aan, maar er wordt toch nog steeds gebruik van gemaakt. Ik vind het wel een goede aanschaf. :) Let er wel op dat een loopwiel een minimale diameter van 29/30cm heeft.

Tweedehands kooien worden inderdaad niet vaak opgestuurd. Waar woon je? Soms kun je nog wel eens een kooientaxi regelen via het forum. :)

Je hoeft inderdaad niet alles in één keer aan te schaffen. Ook hoef je niet alles nieuw aan te schaffen! Op diverse rattenfora heb je een apart verkoophoekje waar mensen hun rattenpulletjes aanbieden voor een schappelijk prijsje. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2012 10:57 pm 

heb je toevallig wat leuke oude handdoeken of theedoeken ect? die zou je tot je weer wat meer geld hebt ook kunnen ophangen :).

mijn ratten maken totaaal geen gebruik van het rad. kon deze weer als gloednieuw verkopen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2012 1:45 am 

Ik vind die hangmatjes van ferplast wel handig, daar krijg je ophang kettingtjes bij dus dat is wel makkelijk. Maar heb ook genoeg oude handdoeken. Vind het zelf het mooist als de kooi niet propvol hangt, ik wil nog wel wat kunnen zien. Ga morgen in iedergeval wat dingen bestellen bij dierenspeciaalzaak casper. 2 huisjes, hangmatjes en zo'n gekleurd touw die je in je kooi kunt hangen. Ik heb hier nog een hoekverdieping liggen en krijg er 2 bij de kooi dus 3 in totaal is prima.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2012 9:02 am 
Moderator

Als je de kooi verder niet wilt opbergen zou ik kiezen voor de normale Jenny, deze is steviger dan de KD versie en er kan minder aan kapot :)

De hangmatten van ferplast zijn erg duur, voor dat geld kan je beter hangmatjes bestellen bij bijvoorbeeld plezier voor je dier of razzy cozy en daar ook kettinkjes bestellen of los kopen bij bijvoorbeeld de xenos, hema of ikea :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2012 9:23 am 

Als ratjes van jongs af aan gewend zijn aan een loopwiel gebruiken ze het vaak wel. Je zou aan de fokker kunnen vragen of die een loopwiel in de kooi heeft. Pas geleden heeft er nog iemand foto's en een filmpje van ware stuntrittens op het forum geplaatst, ik dacht dat het Shita's E-nestje was. Zoek maar eens op in het foto topic.

Je zegt verder dat je niet het geld hebt om de hele inrichting in een keer aan te schaffen, maar hou je er wel rekening mee dat ratjes over het algemeen best duur zijn in dierenartskosten ? Een (spaar)potje hiervoor is echt niet overdreven ;)

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2012 8:54 pm 

Oh ik heb wel geld voor de dierenarts hoor, dat is geen probleem. Het was meer zo dat ik een potje met geld apart heb gehouden om alles aan te schaffen. Maar alleen de kooi was al aardig duur. Heb de gewone ferplast jenny besteld, ik hoef hem toch niet op te bergen en als ik dat doe kan hij gewoon op zolder.

Ik moet nu alleen nog wat hangmatjes bestellen, ik denk dat ik dat toch maar op pleziervoorjedier ga doen. Die van ferplast zijn meer dan 5 euro per stuk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 8:24 pm 

Heb inmiddels mijn 2 rittens een dag in huis en we zijn er erg blij mee. Ze willen al op schoot, al is 1 van de 2 nog een beetje bang. Die is ook iets kleiner.

Ik had nog wel een vraagje over het druppelen. De fokker zei dat vrouwtjes dit niet doen, en als ik ze op schoot en in me nek heb dan zie ik ook nergens druppels! Dus zou dit dan toch zo kunnen zijn? Het valt me sowieso op dat ik alleen af en toe poep ruik als ik dat zie liggen in het toiletje. Dan moet je echt van dichtbij ruiken anders ruik je het niet. Dus in de kamer zelf ruik je niks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 9:27 pm 

Ze druppelen ook niet altijd hoor. Ik merk 't vooral als ze hier los mogen lopen. Dan zie ik overal op de bank hele kleine druppeltjes liggen.

Ratten stinken niet altijd even erg. Hier ruik ik ook helemaal niks als ik de kooi net heb schoongemaakt. Maar hoe langer de bodembedekking blijft liggen hoe sterker je ze ruikt. Jullie moeten dus zelf uitzoeken wat voor jullie een ideale frequentie is om de kooi schoon te maken. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]