Het is nu vr nov 24, 2017 12:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: rattery....?
BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:04 pm 

heey,
Mijn ratje is pas overleden. De ander was al een tijdje geleden overleden. Maar het voelt nu zo raar om geen ratjes meer te hebben en de kooi ligt er ook een beetje verlaten bij :( Dus nu bekuipt het gevoel weer om weer nieuwe ratjes aan te schaffen. Want ik heb gemerkt dat ik niet zonder kan! Alleen ik ben zeer tevreden over de rattery waar ik mijn vorige ratjes heb gehaalt, aangezien ze nooit iets hebben gehad, alleen op latere leeftijd ouderdomsverlamming. En ze zouden in oktober 4 jaar worden. Maar ik weet niet meer zo zeker hoe die nou hete :x Ik geloof rattery ratters...? En de vrouw hete Nancy (dat stond in haar email) maar weet het niet zeker, kan ook niks op internet vinden. Dus heeft iemand een idee? Ik heb naar haar email adres al een mailtje gestuurt, maar die is niet aangekomen ofzo.. Ik denk dan ook dat ze gestopt is:(.

Profiel  

Berichttitel: Re: rattery....?
BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:07 pm 
Moderator

Ik ken die rattery niet, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Als je leuke ratjes wilt zijn er nog veel meer goede rattery's en er zijn nu ook weer veel ratten en rittens in de opvang die een fijn huisje verdienen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:09 pm 

In de opvangs zitten momenteel best wel veel rittens.
Informeer daar eens. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:22 pm 

uhm ja ik had gister al een beetje rondgekeken, maar vond niet zo veel:oops: ( zal nog is beter kijken!) maar als je ratjes uit een opvang haalt, waar komen die dan vandaan? ( sorry heb hier niet zo verstand van) Want toen ik ze bij haar vandaan haalde waren ze zegmaar al echt tam, ze had ze ook geleerd om niet te bijten door de tralies enzo.. Is dat bij opvangratjes ook het geval?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:35 pm 
Moderator

Er zijn pas een aantal opvangers op het forum gezet: viewforum.php?f=31
Je kan dan klikken op opvangvrouwen, -mannen of -rittens :)

Ze komen van allerlei plekken, zoals bij mensen die er niet meer voor konden zorgen tot buiten gevonden/gedumpt, vaak staat dat er wel bij en anders staat je vrij dat te vragen wat hun verhaal is. De volwassen ratten worden tam gemaakt als ze dat niet zijn en ze krijgen allemaal aandacht. Hele erge bijters krijgen nog wel eens knuffeltherapie bij iemand die er meer tijd voor heeft dan de opvang zelf. De ene is/word misschien wat tammer dan de ander, maar als je graag een makkelijke rat wilt kan je dat ook zeker aangeven. Rittens worden natuurlijk ook veel in handen gehouden zodat ze goed tam worden :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 4:50 pm 

ja dat zou inderdaad wel kunnen alleen was ik zo blij met mijn gezonde ratjes. Dat ik nu bang ben dat ze kwaaltjes gaan krijgen omdat er niet goed mee gefokt is ofzo.. Want je weet natuurlijk niet waar ze vandaan komen. Mijn voorkeur gaat dan beter af naar een rattery. Weet iemand een rattery die rittens heeft in de buurt van Rotterdam?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 5:08 pm 
Opperfikkiestoker

De gezondheid van rattery ratten is niet aantoonbaar beter dan die van opvang ratten. Eigenlijk is in het algemeen de gezondheid van ratten niet heel goed.
Maar bijvoorbeeld, mijn opvang ratje heeft nooit iets gehad, tot flak voor haar dood toen had ze hart problemen. Maar een ander (rattery) ratje, zaten veel problemen in de familie en heeft zelf ook wat dingentjes gehad.
Je moet gewoon geluk hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 5:16 pm 

ja dan had ik waarschijnlijk gewoon geluk inderderdaad. Dan ben ik nu dus zoekende naar rattery's of opvangs met rittens :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 6:45 pm 
Moderator

Het is vooral geluk hebben :knikt: De gezondheid van ratjes is over het algemeen niet zo denderend en de gemiddelde leeftijd is zo'n 2 a 2,5...naast uitschieters naar boven heb je ook uitschieters naar beneden.
Bij ratteryratjes weet je een beetje waar de knelpunten van een lijn zitten (bijvoorbeeld gevoelig voor tumoren) en wat voor een karakters er worden verwacht. Bij opvangratjes weet je dat niet, maar ze zijn zeker net zo lief en schattig.

Zelfs uit een nest kan het flink verschillend lopen qua gezondheid. Leila en Lucille zijn zusjes, Leila heeft een baarmoederontsteking gehad, veel urineweginfecties en blaasgruis en is een paar maandjes geleden ingeslapen wegens een kaakabces/tumor. Lucille is pas 2 geworden en heeft nog nooit wat gemankeerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 7:27 pm 

Mijn oudste ratje Shinju (vrouw) is ruim 3 jaar geworden en was een opvangertje. Ik heb nu nog twee heren opvangers die morgen 2,5 worden zonder problemen. Daarentegen heb ik ooit in den beginne een rattery ratje gehad wat haar eerste verjaardag niet heeft mogen halen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het dus alle kanten op kan. Buiten mijn bijna-2,5-heren heb ik nu ook nog twee hele mooie rattery ratjes en ik hoop natuurlijk dat die ook gezond oud gaan worden. Maar er zijn zoveel factoren waar je zelf ook aan kunt bijdragen zoals het schoonhouden van de kooi, goed eten geven, goede omstandigheden als geen tocht, vers water, gezonde snacks. En natuurlijk proberen rattery's hun lijnen zo gezond mogelijk te houden en dat weet je inderdaad nooit bij opvangers. Het voordeel van kiezen uit opvangers is dat je bij rittens ze zelf tam kan maken en ze direct uit kunt zoeken. Bij een rattery schrijf je je in op een reserveringslijst en ik wil bijv. alleen mannen. Als er dan uiteindelijk een klein nestje geboren wordt met maar twee mannelijke rittens en jij staat nummer 2 op de lijst dan heb je vaak pech. Dus dan moet je weer wachten. Ik sta nu al bij iemand op de lijst voor een nestje wat in augustus verwekt gaat worden. Maar dan moet het dus allemaal wel lukken. Leusden is niet echt vlak bij Rotterdam maar er zijn daar wel hele leuke rittens momenteel :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 9:09 pm 

Nancy is ermee gestopt.

Weet je heel zeker dat je je niet een jaar vergist hebt? Dat gebeurt namelijk heel erg makkelijk met leeftijden van huisdieren. Nancy heeft in 2008 wel een paar nestjes gehad maar volgens mij veel meer in 2009. De lijnen waar Nancy destijds mee fokte werden gemiddeld nog niet eens 2 jaar dus ik denk dat je gewoon heel erg veel geluk hebt gehad - en goed voor ze gezorgd natuurlijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 9:16 pm 

Maar ben jij dan ook Bloempje46? http://www.ratjes.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=11143&p=207387&hilit=poema+cheetha#p207387
Ik vind het een beetje verwarrend als je twee namen gebruikt :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2012 11:16 am 

Rapalje schreef:
Nancy is ermee gestopt.

Weet je heel zeker dat je je niet een jaar vergist hebt? Dat gebeurt namelijk heel erg makkelijk met leeftijden van huisdieren. Nancy heeft in 2008 wel een paar nestjes gehad maar volgens mij veel meer in 2009. De lijnen waar Nancy destijds mee fokte werden gemiddeld nog niet eens 2 jaar dus ik denk dat je gewoon heel erg veel geluk hebt gehad - en goed voor ze gezorgd natuurlijk!

Nee ik heb me geloof ik niet vergist want, ik ging ff oude mails doorlezen.. en daar stond de datum bij. Ik heb dan inderdaad geluk gehad. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2012 11:19 am 

Mima schreef:
Maar ben jij dan ook Bloempje46? http://www.ratjes.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=11143&p=207387&hilit=poema+cheetha#p207387
Ik vind het een beetje verwarrend als je twee namen gebruikt :knikt:

ja dat ben ik inderdaad! ik dacht dat ik bloempje46 veranderd had in niinaa maar dat zijn dus 2 verschillende acounts.. :x Op bloempje46 ben ik wel veel meer actief geweest dus ik denk dan ik daar weer verder op ga.. of zou dat weer veel te verwarrend zijn :huh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2012 11:29 am 

Ik zou even overleggen met de moderators hier.
Misschien kunnen alle berichtjes onder 1 account gezet werden?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]