Het is nu za nov 25, 2017 11:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 1:59 am 

Hallo ik heb een vraag over introduren. Ik had eerst twee mannetjes ratten van ongeveer 15 mnd oud. Dit waren broertjes. Helaas is er eentje overleden vorige week. Nu kwam er iemand met drie rittens aan van ongeveer 7 of 8 wk. Nu heb ik een feraplast tower. En heb hem zo lang afgesloten in het midden. Bovenin zitten de rittens en onderin zit dan de oudere rat. Nu is helaas mijn oudere rat niet echt gedient van oppakken ect. Maar ik wil hem eigenlijk heel graag bij de rittens zetten,zodat ie niet meer alleen is en dat de tower helemaal open kan. Maar hoe kan ik dit het beste aan pakken? Ik weet niet hoe hij gaat reageren op deze drukte makertjes. Ik herinner mij nog heel goed hoe hij met zijn broer in de pubertijd was. Hij liet zijn broer werkelijk alle hoeken van het hok zien. Hij was daarna ook meteen de alfa dat wel. Is nooit tot bloedens toe gegaan gelukkig. Maar nu ben ik heel erg bang dat ie dit ook met de rittens gaat doen. En op een bank plaatsen alle vier is ook geen optie want dan vliegen ze dus alle kanten op:(
Kunnen jullie mij mischien raad geven?
Oja tegenover zijn broer kon ie soms aardig dominant zijn,maar daar naast was ie ook wel weer lief met poetsen en zo. Vind dit allemaal dood eng
Alvast bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:19 am 
Site Admin

Hoe zwaar zijn de rittens momenteel?

Bij een introductie is het handig om bv. een Duna of Mary te hebben, dit zijn eigenlijk hamsterkooien. Vaak gaat een intro het best als de ratten samen in een kleine, lege ruimte zitten, dus je zet ze zonder speeltjes of slaapplekken in zo'n kooi. Wanneer het goed gaat mogen ze in een grotere kooi, in jouw geval bv. in een helft van je Tower. Wel begin je ook daar helemaal leeg mee en gaandeweg ga je meer spullen toevoegen. Hoe lang zo'n proces duurt is heel afhankelijk van hoe het gaat. Vaak gaat een oudere rat met rittens wel goed, de rittens zijn immers nauwelijks een bedreiging.

Houd wel in de gaten of de rittens al groot genoeg zijn voor een eventuele confrontatie met een oudere rat, of ze niet te druk zijn voor de oudere rat (dan zou je kunnen kijken voor een leeftijdsgenootje) en hoe het gaat in de puberteit. Castratie kan dan een oplossing zijn, misschien ook als het nu met de rittens al niet gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:25 am 

Hoi!

Wat fijn dat je weer vriendjes hebt voor de overgebleven rat! Ratten kunnen soms vrij moeilijk doen bij een intro en gezien je nieuwe ratjes nog erg jong zijn, zou ik sowieso wachten tot ze minimaal 150 gram (liefst 200) zijn voor een intro.

Begin op neutraal terrein, bijvoorbeeld een bank of een badkamer en zorg dat je een handdoek en plantensproeier bij de hand hebt zodat je wel kan ingrijpen als het mis gaat. Meestal zie je vrij snel of een rat te heftig of echt vals reageert of dat het goed gaat komen. Egelen, op de rug leggen en even laten zien wie de baas is, is normaal. Ze moeten elkaar echter niet gericht gaan aanvallen/naar de keel vliegen.

Als het goed gaat op de bank (paar uurtjes) kun je ze eens voorzichtig in een kleinere kooi gaan zetten. Een Mary, een Duna of een andere kleine kooi. Zelf zou ik er helemaal niets in doen dan water, wat eten over de grond verspreiden en bodembedekking. Niets waar ze zich kunnen verstoppen of elkaar in kunnen drijven/blokkeren zoals een huisje of een buis.

Na een paar dagen (bij de ene 2, bij de andere 10 :clown: ), als alles goed gaat, kun je proberen om ze weer groter te zetten in een deel van de tower. Ook weer zorgen voor zo min mogelijk verstopplekjes zodat eventuele confrontaties kunnen plaatsvinden en ze elkaar niet overal op, onder of in jagen.

Als dat een poosje goed gaat zou je ze in de hele tower kunnen zetten.

Natuurlijk is iedere intro anders. Soms duurt het weken voordat de rust terug is in de kooi, soms is het na een paar uur gepiept. Blijf er altijd goed bij opletten en neem je tijd! Succes ermee! :thumbsup:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:32 am 

Hallo bedankt voor jullie reactie. Ik heb alleen geen duna alleen nog een jenny staan. Zou dat ook kunnen of is dat te groot?
Op de bank is denk ik geen optie omdat de oude rat dus er niet van houd om opgepakt te worden en uit de kooi gehaald worden helaas. Ik had het graag anders gezien maar het is me nooit gelukt na veel geduld. Ik ben bang als ik ze alle vier los laat op bank of bed dat ze alle vier weg rennen. Ik denk dat de rittens ongeveer 150 gram wegen. Maar moet eerlijk bekennen heb ze nog niet gewogen. Zal even zo een weegschaal halen. Moet eerlijk bekennen vind het allemaal dood eng dit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:34 am 

Is er een mogelijkheid om een duna of kleinere kooi te lenen van iemand ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:36 am 
Site Admin

Ik vind een Jenny zelf wel wat groot, sommige mensen doen het wel. :) Misschien kan je ergens een Duna lenen? Hier op het forum kan je wel een advertentie zetten. En als je het heel eng vindt is er misschien zelfs wel iemand die met je mee wil kijken. :)

Houd inderdaad een plantenspuit of pollepel in de aanslag, maar over het algemeen loopt het met rittens echt wel los. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 8:37 am 

Een Jenny is niet ideaal maar zou eventueel wel kunnen als je verder geen inrichting erin doet. Of je kijkt even verder in de buurt of je ergens een kleinere kooi kan lenen... Ik vind het wel eng dat je eigen rat niet uit de kooi kan... Wat als hij aanvalt en je komt er niet bij? Daarnaast heeft hij een flinke voorsprong als de intro op zijn "terrein" gebeurd. Kun je hem ook niet zelf in de bak van de Jenny laten lopen (lege onderbak) en die bijvoorbeeld op de afgesloten badkamer zetten en het daar doen?

Waar woon je? Wellicht dat iemand van het forum eens kan komen kijken en je kan helpen?

Angela met 27 engeltjes

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 9:00 am 

Misschien een 'domme' opmerking... maar kan happyspirit dan niet beter een deel van de tower (het deel waar de oudere rat momenteel 'woont' gebruiken voor de intro. Dat is zijn grondgebied en dan hoeft hij alleen de rittens maar in dat deel te zetten. Wel met plantenspuit en eventueel overhandschoenen om vechters te kunnen scheiden indien nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 9:02 am 

Ik woon in assen. Ja weet ook niet hoe dat kan met deze rat. Zijn broer was heel anders kon je bijna alles mee doen. Deze was in het begin al heel angstig en heb met alle geduld geprobeerd om hem minder angstig te krijgen. Veel proberen op te pakken veel met hem bezig zijn. Heb het er niet uit gekregen. Ik kan wel gewoon met mijn handen in de kooi ,moet wel bekennen dat ie heel zachtjes hapt ,zeg maar tikjes. Echt bijten doet ie niet. Maar wil ik hem pakken dan rent ie meteen weg en begint te piepen. Ik heb trouwens niets gevonden dat ie pijn zou hebben of zo met oppakken. Dit doet ie al van jongs af aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 9:04 am 

sommige ratten hebben dat gewoon... als jij voor je eigen gevoel er alles aan gedaan hebt dan is het niet anders en dan zul je het daar mee moeten doen. En als de hormonen te veel opspelen is een castratie misschien een optie. :weetniet:

Ik denk overigens ook dat als je zelf heel nerveus bent over een op handen zijnde intro dat je dat op e.o.a. manier aan je ratten overbrengt en dat het juist dan lastig is. Ik weet dat Gerrit hier op het forum de nieuwe ratten ook meestal gewoon in de kooi zet en er dan wel bij blijft natuurlijk maar ik heb zelf ook nog nooit een lastige intro gehad...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 9:09 am 

Ik weet dat wat ik nu ga zeggen achteraf praten is, maar misschien heb je er in de toekomst wat aan voor bij andere ratjes: Er zijn wel meer ratjes die oppakken maar niets vinden, mijn MaddoX was er ook zo een, maar ook al willen ze niet, gewoon oppakken (desnoods met handschoenen aan) en je van dat piepen niets aantrekken. Waarschijnlijk heeft hij al geleerd (ratjes zijn heel slim) dat piepen helpt om niet opgepakt te worden ;)

Ik heb overigens al meerder keren gelezen dat castratie bij zulke ratjes een goed resultaat opleverde.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 9:28 am 

Monique & harem schreef:
Misschien een 'domme' opmerking... maar kan happyspirit dan niet beter een deel van de tower (het deel waar de oudere rat momenteel 'woont' gebruiken voor de intro. Dat is zijn grondgebied en dan hoeft hij alleen de rittens maar in dat deel te zetten. Wel met plantenspuit en eventueel overhandschoenen om vechters te kunnen scheiden indien nodig.

Ik zou dat zelf nooit doen.. :nee: . Dan heeft de oudere rat (die zijn broer ook "door de kooi kon gooien" :mrgreen: ) een voorsprong omdat het geen neutraal terrein is. Andersom misschien wel maar ik vind een furet zelf niet ideaal voor een eerste kennismaking. Daar moet ik even bij opmerken dat ik sowieso geen fan ben van intro's :oops: .

Angela met 27 engeltjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 10:20 am 

De tower is pas sinds gisteren zijn nw huis. Heeft daar voor altijd in de jenny gezeten. Betreft het na jagen ect van zijn broer was dat ze allebei in de pubertijd zaten,daar voor en daarna ging het altijd heel goed. Betreft het oppakken bleef ik het eerste jaar gewoon aldoor doen,piepen of niet. Later moet ik toe geven had ik van ok je wil liever niet dan maar niet :( ik denk inderdaad dat ik die nerveusheid ook overbreng op de oudere rat. Zou dat liever niet overbrengen maar krijg het er gewoon niet uit. Nerveusiteit en angst. Zou het liefst iemand er bij hebben die er verstand van heeft. Maar ik ken helaas niemand in de buurt. Ik zit te bedenken. Ik kan eventueel de kleine kooi van de cavia proberen. Dat is zo een met plastic boven bak. Volgens mij bedoelen jullie die ook? Dan zet ik de cavia in de jenny. Maar ja neemt nog steeds die nerveusheid niet af

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 10:23 am 

Dat is inderdaad een duna! :knikt: Goede optie! Nervositeit zal altijd wel beetje blijven. Plantensproeier erbij en ovenhandschoen en/of dikke handdoek zodat je kan ingrijpen en meer kan je toch niet doen... Ik herken dat nerveuze. Echter, de meeste van de intro's gaan vaak goed! :knikt:

Angela met 27 engeltjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2012 10:46 am 

Waar woon je overigens? Misschien dat er iemand in je buurt is die het wel aandurft om bij jou te kijken hoe het e.e.a. gaat? En de bak die je voor je cavia hebt is inderdaad een Duna.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]