Het is nu vr nov 24, 2017 10:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1 rat
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2008 10:40 am 

ik heb sinds ongeveer 3 weken een ratje :D
alleen nu heb ik het probleem dat ik geen 2e rat mag.
ik heb al geprobeerd er over te praten en ik heb er ook ruzie met mijn ouders omgehad. mijn vader had vroeger wel 10 woetijnratten en ik mag geen eens 2 normale tamme ratten. mijn vriendin heeft ook altijd ratten alleen gehad en die zei dat ze het prima alleen deden is dit waar en hebben jullie tips om er voor te zorgen dat ik er eentje bij mag.

ps : ik heb ze alle sites laten lezen en wel 7 mensen hebben gezegd dat ze niet alleen mogen en nog luisteren ze niet

Profiel  

Berichttitel: Re: 1 rat
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2008 10:44 am 

Tsja, het is heel simpel: een rat kan niet alleen. Hoeveel aandacht je ook zal geven, je kan nooit een soortgenoot vervangen. Ik vraag me af waarom je überhaupt een rat in huis hebt gehaald zonder van tevoren te overleggen over het aantal?

Tips om ervoor te zorgen dat je er eentje bij mag heb ik niet, je woont bij je ouders in huis, hun huis, dus zij bepalen de regels, en jij hebt je er (helaas soms) aan te houden... Als je het echt niet voor elkaar krijgt is het denk ik beter voor de rat in kwestie dat je die naar een opvang brengt. Want je kan het niet maken een rat zijn/haar hele leven alleen te laten, ratten kunnen letterlijk ziek worden van eenzaamheid, of gedragsstoornissen gaan vertonen als agressiviteit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2008 10:52 am 

Ik vind het ook niet echt verstandig van je om 1 rat te kopen zonder te weten of je er een tweede bij mag. Misschien kan je je ouders dit eens laten lezen: http://www.ratjes.nl/index.php?id=13 . Daar staat uitgelegd waarom ratten niet alleen gehouden kunnen worden.

(ik verplaats dit topic even naar Aanschaf ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2008 1:16 pm 

Het was inderdaad beter geweest als je vóór aanschaf van je ratje er eerst iets meer over gelezen had, maar ik snap op zich wel dat je dat niet gedaan hebt. De meeste mensen realiseren zich helemaal niet dat voor je een dier aanschaft, je wel moet weten hoe je daarvoor moet zorgen. Vooral met kleinere dieren als ratten en konijnen gaat dat vaak mis, ze zijn ook zo eenvoudig verkrijgbaar. Eigenlijk is dat ook een beetje een verantwoordelijkheid van je ouders; die hadden best tegen je kunnen zeggen dat je eerst info zou moeten zoeken voor je een dier koopt. Maar goed, het ratje is er, en er moet snel een 2e bij wil het diertje zich niet heel ongelukkig gaan voelen. Ik denk dat je ouders gewoon niet echt geloven dat een rat alleen houden geen optie is. Het wordt tenslotte zo veel gedaan en dat gaat toch altijd goed. Maar ik neem aan dat ze het niet normaal vinden om voor je op vakantie gaat je hond aan een boom te binden; en dat wordt ook (helaas!) nog steeds veel te veel gedaan. Misschien begrijpen ze het als je het daarmee vergelijkt.
Je zou je ouders kunnen vragen waarom er geen 2e rat bijmag. Zijn ze bang voor extra kosten, of vinden ze eigenlijk dat ze al te toegeeflijk zijn geweest met deze ene en zijn ze bang dat je nu om meer zeurt?
Als de ratjes ongeveer even oud zijn zullen ze als alles goed gaat ongeveer even oud worden, dus je ouders hoeven niet bang te zijn dat ze ineens aan "dubbele looptijd" vastzitten. Eén rat vraagt net zo veel tijd en aandacht als 2 (eigenlijk zelfs meer omdat hij alleen jou heeft en geen maatje), je moet de kooi net zo vaak verschonen, en rattenvoer is niet zo duur dat de hoeveelheid voer extra ook te verwaarlozen is. Twee ratten is dus niet echt duurder dan 1. De enige extra kosten die wel verschil zouden kunnen maken (en ik zeg met nadruk zouden, voor hetzelfde geld blijven allebei je ratjes hun hele leven kerngezond!) is de kosten voor een dierenarts als één van beide ziek wordt, maar daar zou je een spaarpotje voor aan kunnen leggen. Dat doen meer mensen hier op die manier. Succes met overtuigen!
Enne, welkom hier! Goed dat je je hebt aangemeld en nu wel de juiste informatie hebt gevonden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 12:14 am 

toen ik jaren geleden de eerste rat haalde voor mijn dochter

vertelde mijn dochter dat het er 2 moesten zijn , ben a, la minuut terug naar de dw gereden en heb er 1 bij gehaald nu weet ik wel beter

en heb de afgelopen jaren veel bijgeleerd samen met de oudste

en voorlopig zijn we nog niet uitgeleerd ook

dat duurt volgens mij nog wel 100 jaar , dan ben ik 135 en zal dus wel dood zijn tegen die tijd

An

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 12:18 am 
Moderator

Bwoa, hangt er vanaf of je gewoon door blijft ademen.....
Maar idd rats horen met meer dan 1 te zijn. Is trouwens wel méér dan dubbele lol voor de baas!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 23, 2008 9:26 pm 

daarvoor zeiden ze wel dat ik er 2 mocht :confused: maar toen opeens niet meer en ik heb dat allemaal tegen hun gezegd en ik kan zo aan rittens komen want we hebben heel goed nagedacht over de aanschaf en de dierenwinkel zegt houd hem maar lekker alleen

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 23, 2008 10:13 pm 

Gill schreef:
daarvoor zeiden ze wel dat ik er 2 mocht :confused: maar toen opeens niet meer en ik heb dat allemaal tegen hun gezegd en ik kan zo aan rittens komen want we hebben heel goed nagedacht over de aanschaf en de dierenwinkel zegt houd hem maar lekker alleen

wat heb je precies gezegt. en wie zegt dat ie maar lekker alleen moet zitten? heb je je ouders dit forum al laten zien. ik mocht het eerder ook nooit. door dit forum wel

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 23, 2008 10:18 pm 

Heb je ze ook de link laten lezen die ik hierboven gaf? Daarin staat uitgelegd waarom ratten niet alleen mogen zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 24, 2008 11:59 am 

Heel fijn dat de dierenwinkel zegt dat je m maar lekker alleen moet houden, maar dat bewijst enkel maar weer wat een slechte dierenwinkel het is, als ze je adviseren een groepsdier alleen te houden.

Ik hoop dat je je uiterste best doet je ouders te overtuigen en dat ze gaan inzien hie zielig het is voor je ratje als-ie de hele dag maar alleen zit (als jij op school zit en slaapt en andere dingen doet) en alleen wat gezelschap heeft op de tijden dat jij hem aandacht kunt geven...

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 24, 2008 3:50 pm 

Laat je ouders anders gerust dit topic lezen en als ze iets willen vragen hun vragen hier stellen ofzo. Zijn genoeg ouders die hier meelezen. ;)

Meerdere van ons zijn met een rat begonnen omdat we toen nog niet wisten dat dat niet goed is. Twee is echter dezelfde tijd/kooi etc. die je nu hebt voor een!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 7:06 pm 

Angela schreef:
Meerdere van ons zijn met een rat begonnen omdat we toen nog niet wisten dat dat niet goed is. Twee is echter dezelfde tijd/kooi etc. die je nu hebt voor een!

Fout - 2 ratten kan je met een gerust hart eens een dagje wat minder aandacht geven (ze hebben tenslotte mekaar!) terwijl dat met 1 rat écht absoluut not done is.

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 7:07 pm 

(waarmee ik dus bedoel dat 2 ratten minder tijd in beslag nemen dan eentje)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 1:32 pm 

Kan iemand mij eens uitleggen hoe dat zit met die ouders die 1 rat wel goed vinden, maar 2 niet.
Wat is voor die ouders het verschil tussen 1 of 2 ratten?
Of zit daar een logica achter die ik gewoon niet snap?...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 2:14 pm 

Ik denk dat dat een gedachtegang is die niemand hier snapt... Ik hoop eigenlijk dat er eens een keer zo'n ouder gewoon eens hier langskomt en uitlegt wat het probleem nou eigenlijk is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]