Het is nu ma nov 20, 2017 8:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2012 5:49 pm 

Wat zeg je me hier van!? Ik ben net zonder pardon een dierenwinkel uitgezet!!

In de koningstraat in den haag zit een dierenwinkel waar ik toevallig langs reed. Nou zag ik buiten van dat kattengras staan en dacht, volgens mij mogen ratjes dit ook en ze vinden het zo leuk om te tuinieren dus als deze winkel nou geen dieren verkoopt neem ik een potje mee. (Er schijnen in Den Haag inmiddels 10 diervrije dierenwinkels te zijn! :lol: )

Dus, ik kom binnen, is er een hele ruimte VOL met dieren. Deze zitten allemaal zonder veel huisjes loopwielen en dergelijke in VEEL te kleinen hokjes op (uiteraard) zaagsel…. :evil: Kijk ik opzij, zie ik aan de rechter kant vogeltjes in hokjes van 10cm bij 15cm. JA, je leest het goed, CM'ers…. zo groot als mijn hand ongeveer….

Dus tja, zo krijg je Claudia wel boos/verdrietig. Dus ik probeer uit te leggen dat het toch wel een beetje zielig is en dat de omstandigheden niet zo goed zijn. (probeer het echt netjes te houden.) Zegt die man dat die vogeltjes het gewend zijn en dat het dus prima is…. :scratch: (10 bij 15 cm……) dus ik zeg dat elk normaal denkend mens toch wel kan bedenken dat vogels toch echt wel meer nodig hebben dan zulke piepkleine hokjes. Vraagt die man of ik blijkbaar dus bedoel dat hij geen normaal denkend mens is. Waarop ik dus antwoordde dat ik zijn beargumentatie inderdaad wel redelijk absurd vond. Nou, toen werd ik dus vriendelijk doch dringend verzocht om de winkel te verlaten en hopelijk NOOIT meer terug te komen…..

Ik heb ooit met stoepkrijt bij de slager op dierendag (of eigenlijk de nacht voor dierendag) op de muur het een en ander gekladderd over dat het dierendag was en dat diertjes het recht op leven hebben enzo…. Nou was ik toen 16 ofzo en is de slager erachter gekomen en heeft hij me flink toegesproken. (Terwijl stoepkrijt er met 1 emmertje water vanaf gaat.) Toch sta ik nog steeds achter mijn actie van toen. Aangezien het nu weer bijna dierendag is lijkt zo'n soort actie me weer erg gepast bij deze dierenwinkel alleen wil ik mezelf er niet toe zetten om illegale dingen te doen. Misschien in die straat aan elke boom een papier plakken waarop ik tips geef over dieren!? (Zoals geen zaagsel enzo..?) Nou, ik ga er nog eens over nadenken. Hebben jullie ideen?

Voor nu ben ik vooral verdrietig…. Die diertjes daar hadden het echt HEEL slecht. :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2012 6:13 pm 
Site Admin

Herkenbaar, zowel de gevoelens als de acties. ;) :hug:
Ik ben een paar jaar geleden bij een niet nader te noemen grote diersuper in discussie gegaan met de eigenaar, ook over de huisvesting en de achtergrond (broodfok) van de dieren. Viel geen zinnig woord mee te praten, verder dan 'zo gaan die dingen nou eenmaal' kwam die man niet. :confused: (Later heb ik Kindje en Zusje daar niet helemaal legaal meegenomen)

Tegenwoordig probeer ik het op kleine schaal goed te doen door niets te kopen bij dierenwinkels die dieren verkopen, grote tuincentra met dierenafdelingen vermijd ik ook liever want ook dat voelt niet meer prettig. Maar ik zou ook graag in het 'groot' iets willen doen.
Ik vind je idee voor dierendag eigenlijk helemaal niet gek, hoewel aanplakken volgens mij officieel ook niet overal mag. :lol: Ik ga er nog eens verder over nadenken!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 22, 2012 11:33 am 

Aanplakken mag idd op veel plaatsen niet (meer), maar staat er ergens in de wet dat je niet met stoepkrijt op de stoep mag schrijven ? :fluiten:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 22, 2012 4:12 pm 

:stupid: mijn gedachte exact alleen is dat met een emmertje water weer weg, dat is wel jammer....

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 22, 2012 8:52 pm 

Dat is wel jammer ja, maar ik denk dat een meer permanente substantie niet mag. Alhoewel, bij wielerwedstrijden wordt ook weleens latex (witsel) gebruikt en ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar een bekeuring voor heeft gekregen. Er bestaan overigens ook nog spuitbussen, degenen die de politie gebruikt om b.v. iets af te tekenen als er een ongeluk is gebeurd ;)

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 10:43 am 

Goede reacties! Vind het leuk dat anderen ook over acties nadenken! :thumbsup: Ook ik koop inderdaad niks (meer) uit dierenwinkels en hoop zo een klein beetje mijn steentje bij te dragen!

Tja, en dan, mijn doel is natuurlijk dat de winkel uiteindelijk minder (geen) klandizie meer zal krijgen en hopelijk daarom dicht zou moeten.

Spoiler:
Zonder dat ik de bak in moet….. :scratch:

Maar ik begrijp ook wel dat daar meer voor nodig is dan wat stoepkrijt! (En de andere opties die genoemd werden vind ik leuk alleen zoals voor graffiti kan je ook aangehouden worden…. En ik denk dat andere substanties die langer op de grond blijven plakken ook onder deze wetgeving zullen vallen. Er is in dit land vrijheid van meningsuiting alleen is het dan wel weer zo dat je niet opzettelijk en gedurende een langere periode het een iemand heel moeilijk mag maken…. Ik ga de dierenbescherming eens bellen of zij weten of er iets mogelijk is. Het zal wel niet maar misschien zijn er toch minimum afmetingen waaraan hokken moeten voldoen.

En anders kan ik in elk geval naar de partij van de dieren mailen of zoiets mogelijk zou zijn om me daar hard voor te maken en daar wedgeving over proberen te krijgen. Aangezien kippen en varkens enz. voor de productie van vlees het ook afschuwelijk mogen hebben zal het voor dierenwinkels ook wel niet mogelijk zijn hier iets in te doen. Ik schrok echt want ik vind dierenwinkels als de PetsPlace al heel erg fout maar dit was echt nog 10x erger!!!

Niet geschoten is altijd mis!

Ideen zijn nog altijd welkom. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 11:29 am 

Meteen maar even de daad bij het woord gevoegd. Net de dierenbescherming aan de lijn gehad. Ze waren blij dat ik belde MAAR helaas valt er volgens de gebruikelijke weg niks te doen. Waarom niet? Nou, normaal zijn er wel minima gesteld aan de grootte van hokken maar in de situatie van dierenwinkels wordt er vanuit gegaan dat het om "tijdelijke huisvesting" gaat. Daarom zijn zij helemaal vrij om te doen en te laten wat ze willen.

Wanneer kan je WEL wat doen? Nou, als je ziet dat dieren in de dierenwinkel zonder eten of drinken zitten of te jong verkocht worden dan kan je 144 bellen (noodnummer dieren) en gaan ze naar de betreffende winkel toe.

Ook vroeg ik of het nog nuttig kon zijn om de partij voor de dieren in te schakelen. Zij streven allebei naar diervrije dierenwinkels en zetten zich hier onwijs voor in. Oftewel, als je dan komt met grotere hokken dan ontkracht je je punt betreft helemaal diervrij.

Ik denk dat eigen acties nog altijd voor nu het enige is dat iets kan uitmaken!! Dus ik ga verder broeden en hoop van jullie nog wat tips te krijgen! Wie zin heeft om samen met mij iets te doen die is natuurlijk van harte welkom mij een pb te sturen! (Uiteraard niks illegaals!!!!!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 11:39 am 

Voor de dierenwinkel gaan staan om flyers uit te delen? :mrgreen:
Of een heel groot sandwichboard? :clown:

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 12:04 pm 

Ik heb ooit eens de dierenbescherming aan gesproken over dieren op een school die onder de mijt zaten en geen goede behuizing hadden.
Gingen ze in de vakantie naar die school toe om te kijken.
Tja, dan is de boel dicht natuurlijk.
Later toen ze gingen kijken, was er niets van te zien, dus konden ze niets doen.
Ik heb zelf geen hoge pet op van de dierenbescherming.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 12:30 pm 

Ik ben misschien een zeurpiet maar ga het toch met jullie delen. In tegenstelling tot sommige reactie boven vind ik het echt niet kunnen om op muren te krijten etc.

Acties om mensen bewust te maken van iets vind ik zelf terecht en dat moet ook kunnen :knikt: . Acties om een (zelfstandig) ondernemer van een dierenzaak moedwillig schade te berokkenen vind ik niet kunnen :nee: . Muren bekladden (of dat nou met krijt is of met verf) vind ik niet netjes en ook niet de volwassen manier om iets aan te pakken.

In mijn ogen is dit "gebeuren" allemaal een zaak van vraag & aanbod. De consument slimmer maken door voorlichting/informatie te geven, waardoor ze geen dieren meer kopen in een DW en waardoor een DW zelf tot de conclusie komt geen dieren meer te verkopen omdat hij ze niet kwijt raakt is naar mijn mening de juiste weg.

Precies hetzelfde gebeurt in de bio industrie. Boeren "leveren" omdat wij als consument het willen kopen/consumeren. Ga je dan de varkensstal bekladden? Demonstreren bij de slachthuizen? Dat kan maar het is niet de lange termijn oplossing en daarnaast vaak in "opspraak" waardoor je vaak het tegenovergestelde bereikt. Beter is de aanpak van bijvoorbeeld wakker dier door mensen meer te informeren waar vlees vandaan komt en hoe het eraan toe gaat.

Met mensen publiekelijk slecht maken of winkels bekladden etc. bereik je naar mijn mening niets. In ieder geval niet op de lange termijn. Misschien kun je beter gaan onderzoeken of je in een wijkblad een stukje mag schrijven/insturen over het hoe en waarom met betrekking tot aanschaf van dieren? Dan bereik je waarschijnlijk een groter publiek met je info!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 12:42 pm 

Helemaal eens met Angela. Voor je het weet wordt je net zoals dat tuig van het ALF dat gezinnen van universiteitsmedewerkers gaat bedreigen wegens proefdieren. ;)

Voorlichting van de consument en aangepaste wetgeving is het enige wat echt kan helpen. Dat eerste kun je doen door bijvoorbeeld te flyeren, het tweede zal via de politiek moeten gebeuren. Voordat je enthousiast de printer aan het werk gaat zetten wel even kijken hoe je gemeente daarmee omgaat. In elke gemeente is dat namelijk anders en vaak heb je een vergunning nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 04, 2012 11:08 am 

Het is zover! Vandaag is het dierendag en wil ik dus graag iets voor dieren doen. Al zou ik die dierenwinkel nog zo graag willen laten ophouden met wat voor verschrikkelijke dingen ze doen, ik zie niet echt een oplossing die oke is….

Daarom het volgende! Ik hoop dat jullie hier over na willen denken. In Den Haag zit een knaagdieren opvang. Deze heet: Het knagertje. Zij hebben geregeld tussen de 200 en 300 knaagdieren die vanuit alle mogelijk omstandigheden bij ze worden gedropt. Hieronder bevinden zich ook altijd een hoop RATTEN!!!

Deze opvang leeft van vrijwilligers en donaties. Ik ben er geweest en de vrijwilligers zijn echt onwijs toegewijd!!! Ze helpen waar ze kunnen maar helaas is het financieel altijd een probleem. (Vorig jaar is zelfs het water afgesloten geweest….)

Iedereen die iets kan missen, maakt niet uit welk bedrag, zou die het willen overmaken naar ze!!! Ze kunnen het super goed gebruiken en het is vandaag dierendag! :thumbsup: Al is het maar 3 euro ofzo….. Je zit verder nergens aan vast!

Donaties kunnen worden overgemaakt op rekeningnummer 824823354 ten name van Stichting knaagdierenopvang “het Knagertje” te Den Haag onder vermelding van “donatie”. Uw gegevens worden uiteraard alleen voor onze administratie gebruikt

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 04, 2012 12:00 pm 

Ik snap je bericht Claudia. En ieder is natuurlijk vrij om aan wie dan ook te doneren wat hij of zij wil en kan missen.

Ik zou alleen mijn donatie liever geven aan iemand zoals Jolanda van Parzival die zich puur en alleen op ratten heeft gestort (met hart en ziel) en daar financieel niet beter van wordt, maar er iedere keer weer op toe moet leggen.

Dus wil je doneren. Denk dan ook aan Parzival! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 04, 2012 2:14 pm 
Ere-lid

Sorry, dit gaat mij te ver!
Het Knagertje weet dat Ineke en ik de ratten die zij binnen krijgen op willen nemen, zeker als het om rittens gaat! Er wordt nooit gebruik gemaakt van ons aanbod.
De rittens die nu bij Jill zijn werden 1 week oud binnen gebracht en vervolgens werd er niets met hen gedaan. Ineke heeft hen meegenomen en zit nu met de brokken.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 04, 2012 2:32 pm 
Site Admin

Het Knagertje zal ongetwijfeld goed werk doen, maar met 200-300 dieren is het natuurlijk erg moeilijk om elk dier de nodige aandacht te geven, ik kan me zo voorstellen dat alle tijd in het verzorgen gaat zitten. Dat er dan een aanbod vanuit verschillende opvangen loopt om ratten over te nemen is toch hartstikke mooi, ik begrijp dan ook niet zo goed dat daar niks mee gedaan wordt. De rittens zijn inderdaad een voorbeeld, ze hebben bijna vijf weken daar gezeten zonder dat ze in handen kwamen en nu zit er dus heel veel werk in. Dat maakt de kans op plaatsing er ook niet groter op, iets waar geen enkele opvang baat bij heeft. Qua organisatie zou het dus, in mijn ogen, een stuk beter kunnen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]