Het is nu do nov 23, 2017 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratjes aanschaffen
BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:13 pm 

Hallo allemaal,

Het is eindelijk zover, ik ben in de mogelijkheid om ratjes aan te schaffen :D Ik ga begin juli verhuizen en er is eindelijk plek voor (woon nu in een hele kleine bejaardenwoning die gesloopt gaat worden).

Uiteraard schaf ik geen ratjes aan bij een dierenwinkel, en heb de afgelopen tijd veel op internet gekeken op websites van Ratteries.
Ik heb me al voor een heel groot deel verdiept in het houden van ratten (heb al eens ratten gehad, maar heb me er toen niet zó in verdiept als nu omdat ik toen nog jong was), en hou daar rekening mee in het zoeken naar een geschikte rattery, maar ik heb met geen van allen ervaring.
Op internet kan iedereen mooie praatjes verkopen en tijdens het bekijken van de ratten let ik natuurlijk op huisvesting, voeding, gedrag, gezondheid en dergelijke, maar wat goede foklijnen betreft (geen erfelijke ziekten e.d.) heb ik te weinig ervaring.

Ik vroeg me dus af of jullie misschien een geschikte rattery weten? Iemand die er zelf ook verstand van heeft en een bepaalde rattery aan kan bevelen?

Het liefst een rattery die regelmatig nestjes heeft, zou er niet nog een half jaar op kunnen wachten. (streef eigenlijk naar juli-augustus :-))

Alvast bedankt!

Groetjes, franca

Profiel  

Berichttitel: Re: Ratjes aanschaffen
BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:27 pm 

Leuk dat je ratjes krijgt! Goede ratteries zitten er door heel Nederland wel, misschien is het handig als je zegt waar je ongeveer woont, dan weet iemand misschien iets in de buurt.

Als je naar juli/augustus streeft, zou je misschien het beste naar een opvang kunnen kijken. De meeste goede ratteries hebben idd niet zo vaak nestjes en zijn vaak al ruim van tevoren volgereserveerd. In de opvang komen echter ook regelmatig zwangere vrouwtjes of nestjes binnen. Ze zijn daar net zo lief en tam als bij een ratterie, alleen je weet meestal niets over de achtergrond van het nestje. Je kan ze echter wel na zes weken op komen halen (in plaats van maanden van tevoren moeten reserveren).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:30 pm 

Hoi Franca! Welkom hier!

Wat heerlijk dat je je zo goed voorbereidt op het houden van ratjes!
Wat een goede rattery is, is vrij persoonlijk. Het ligt er aan wat je zoekt. Vind je gezondheid het belangrijkst? Of een bepaald karakter (knuffelig, springerig, aandachtsgeil, etc)? Of wil je graag een bepaalde kleur of tekening?
Elke rattery staat bekend om bepaalde eigenschappen en wat jij wilt bepaalt vaak je keuze van rattery.
Dus hierbij de vraag, waarnaar ben je op zoek?

Ik denk te lezen in je post dat je best een eindje wil rijden voor je ratjes, maar ik kan me voorstellen dat als je in zuid-limburg woont, je het niet helemaal ziet zitten om naar Groningen te rijden.
Dus daarom de vraag; waar woon je ergens?

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:42 pm 

Isilmë schreef:
Leuk dat je ratjes krijgt! Goede ratteries zitten er door heel Nederland wel, misschien is het handig als je zegt waar je ongeveer woont, dan weet iemand misschien iets in de buurt.

Als je naar juli/augustus streeft, zou je misschien het beste naar een opvang kunnen kijken. De meeste goede ratteries hebben idd niet zo vaak nestjes en zijn vaak al ruim van tevoren volgereserveerd. In de opvang komen echter ook regelmatig zwangere vrouwtjes of nestjes binnen. Ze zijn daar net zo lief en tam als bij een ratterie, alleen je weet meestal niets over de achtergrond van het nestje. Je kan ze echter wel na zes weken op komen halen (in plaats van maanden van tevoren moeten reserveren).

Bedankt voor de snelle reactie!
Ja verheug me er echt op! Is lang geleden dat ik ratjes had (8 jaar ofzo) maar ik kan het me nog erg goed herinneren! Helaas toen wel bij een dierenwinkel vandaan gehaald (ouders wisten niet beter), de één was erg schuw, de ander was geweldig wat karakter betreft, maar kreeg als héél snel tumoren. In eerste instantie laten opereren, maar er was al snel geen houden meer aan dus heb hem in moeten laten slapen. 3 weken later volgde de ander.

Als je dieren neemt wéét je dat ze ziek kunnen worden, maar zulke risico's wil ik liever niet meer lopen. Is het bij de opvang niet net zo? Aangezien je niets van de achtergrond van de ouders weet, ivm erfelijke ziekten? Kan natuurlijk altijd nog gebeuren dat je rat iets krijgt, maar de kans is wel minder groot als je weet uit welke lijn je rat komt.

Ik woon trouwens straks in Amsterdam, maar vind het geen probleem om een eind te moeten reizen (voor de ratjes alleen misschien iets minder leuk, lang in de auto).

Groetjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:49 pm 

Janneke schreef:
Hoi Franca! Welkom hier!

Wat heerlijk dat je je zo goed voorbereidt op het houden van ratjes!
Wat een goede rattery is, is vrij persoonlijk. Het ligt er aan wat je zoekt. Vind je gezondheid het belangrijkst? Of een bepaald karakter (knuffelig, springerig, aandachtsgeil, etc)? Of wil je graag een bepaalde kleur of tekening?
Elke rattery staat bekend om bepaalde eigenschappen en wat jij wilt bepaalt vaak je keuze van rattery.
Dus hierbij de vraag, waarnaar ben je op zoek?

Ik denk te lezen in je post dat je best een eindje wil rijden voor je ratjes, maar ik kan me voorstellen dat als je in zuid-limburg woont, je het niet helemaal ziet zitten om naar Groningen te rijden.
Dus daarom de vraag; waar woon je ergens?

Dat las je goed :-) Amsterdam dus.

Ik heb wel voorkeur voor kleuren en aftekeningen, maar vind gezondheid het allerbelangrijkst. Ja en geen extreem gedrag natuurlijk. Ik hou wel van ratjes die knuffelig zijn, die mannetjes van mij (ondanks dat het mannetjes waren) konden geen moment stil zitten :-) Maar goed, daardoor waren ze juist wel weer heel geïnteresseerd in spelletjes en érg leuk om bezig te zien. Ik weet dat vrouwtjes over het algemeen wat actiever zijn dan mannetjes, dat vind ik geen enkel probleem.

groetjes weer

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 4:55 pm 

Hoi, welkom hier!

Ik weet toevallig dat St.Ratjetoe (http://www.ratjetoe.info" target="_blank), een opvang in Hoofddorp (vlakbij Amsterdam)
op het ogenblik 40 rittens heeft zitten, misschien is dat wat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 5:42 pm 

Enst schreef:
Hoi, welkom hier!

Ik weet toevallig dat St.Ratjetoe (http://www.ratjetoe.info" target="_blank" target="_blank), een opvang in Hoofddorp (vlakbij Amsterdam)
op het ogenblik 40 rittens heeft zitten, misschien is dat wat?

Ik heb net gekeken.. en dat zijn er VEEL inderdaad. Gedumpt in een weiland, sporen mensen wel?
Als ik dat zie dan denk ik, ja, ik moet helpen, het zijn er zóveel en voor allemaal is met spoed een nieuw huis gezocht.
Wel doen? Niet doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 5:54 pm 

Dat kan alleen jij beslissen...

Met opvangratten moet je gewoon geluk hebben.
Ik heb allemaal opvangers gehad en één ratteryratje. Ratteryratje was wel geweldig leuk en lief en altijd gezond en kreeg op 2 jaar en 4 maanden accuut hartfalen en heb ik direct moeten laten inslapen.
Opvangers waren erg divers van gezondheid. Eén op 1 jaar en 9 mnd moeten laten inslapen, anderen werden van 2 jaar en 4 maanden tot 2 jaar en 11 maanden.

Alex (mijn vriend) heeft ook opvangers en ratteryratten gehad. Een paar ratteryratten werden ruim 3, maar ook een paar maar net 2 voor vele tumoren. Opvangertjes waren bij hem ook zeer divers in leeftijden.

Het is wel zo dat je vaak meer zekerheid hebt qua gezondheid bij een goede rattery, maar je kan ook pech hebben. En met opvangers kan je geluk hebben.
Een groot deel van de gezondheid van je ratten hangt mijns inziens ook af van levenskwaliteit. Een rat die goede voeding krijgt (goed basisvoer en gevarieerde bijvoeding), die in een schone, maar niet te schone omgeving woont (ivm weerstand) en die veel de mogelijkheid krijgt om dingen te ontdekken, wordt volgens mij veel sneller gezond oud, dan een rat die één of meerdere van bovenstaande kriteria mist...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 7:26 pm 

Janneke schreef:
Dat kan alleen jij beslissen...

Met opvangratten moet je gewoon geluk hebben.
Ik heb allemaal opvangers gehad en één ratteryratje. Ratteryratje was wel geweldig leuk en lief en altijd gezond en kreeg op 2 jaar en 4 maanden accuut hartfalen en heb ik direct moeten laten inslapen.
Opvangers waren erg divers van gezondheid. Eén op 1 jaar en 9 mnd moeten laten inslapen, anderen werden van 2 jaar en 4 maanden tot 2 jaar en 11 maanden.

Alex (mijn vriend) heeft ook opvangers en ratteryratten gehad. Een paar ratteryratten werden ruim 3, maar ook een paar maar net 2 voor vele tumoren. Opvangertjes waren bij hem ook zeer divers in leeftijden.

Het is wel zo dat je vaak meer zekerheid hebt qua gezondheid bij een goede rattery, maar je kan ook pech hebben. En met opvangers kan je geluk hebben.
Een groot deel van de gezondheid van je ratten hangt mijns inziens ook af van levenskwaliteit. Een rat die goede voeding krijgt (goed basisvoer en gevarieerde bijvoeding), die in een schone, maar niet te schone omgeving woont (ivm weerstand) en die veel de mogelijkheid krijgt om dingen te ontdekken, wordt volgens mij veel sneller gezond oud, dan een rat die één of meerdere van bovenstaande kriteria mist...

Ja precies.. en daar ga ik sowieso voor zorgen natuurlijk! :knikt:
Ik heb een mailtje gestuurd, hoop dat ik snel reactie krijg en kan komen kijken.
Thnx voor de info alvast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 8:59 pm 

Naar wie heb je een mailtje gestuurd als ik vragen mag?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 9:05 pm 

Janneke schreef:
Naar wie heb je een mailtje gestuurd als ik vragen mag?

Naar het algemene mailadres van stichting ratjetoe. Kon niet bellen vanwege tandartsperikelen, kan nauwelijks praten :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 9:09 pm 

Helemaal goed!
Mocht je geen reactie krijgen, gewoon wel ff bellen (als je mond het weer doet), blijft het gemakkelijkst...
(en als je echt heel graag ratteryratjes wil, laat je niet omlullen door ons he, het moeten jouw perfecte ratjes worden... Maar als je gaat kijken bij ratjetoe (doen!), ga je toch vallen voor die lekkere bekkies daar :mrgreen: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 9:32 pm 

Janneke schreef:
Helemaal goed!
Mocht je geen reactie krijgen, gewoon wel ff bellen (als je mond het weer doet), blijft het gemakkelijkst...
(en als je echt heel graag ratteryratjes wil, laat je niet omlullen door ons he, het moeten jouw perfecte ratjes worden... Maar als je gaat kijken bij ratjetoe (doen!), ga je toch vallen voor die lekkere bekkies daar :mrgreen: )

Ik zag al hele lekkere bekkies op de foto's :D Heb nu al zin om te gaan kijken!

Ik vind voor een opvang veel te zeggen, ten eerste help je de ratjes zelf én de opvang ermee, helemaal nu het er plotseling zoveel zijn. En ten tweede, zoals jij al zei, je kunt mazzel hebben met een opvangratje en pech met een rattery ratje. Heb nu wel wat minder zekerheid, maar hoop gewoon dat het goed gaat en dan heb ik ze in ieder geval een leuke tijd kunnen bieden. En fokken doe ik ook niet, dus wat dat betreft maakt het ook niet uit dat ik niets van de achtergrond weet.

Bovendien zullen dit hoogstwaarschijnlijk niet mijn laatste ratjes zijn :-) In de toekomst kan ik altijd nog gaan kijken naar nestplanning van ratteries, en dan ook gaan kijken naar kleur en aftekening.
Mijn perfecte ratjes.. geen idee wat dat zijn :) Ga me nu pas in de wonderlijke wereld begeven..

Bedankt voor je berichtjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 9:41 pm 

Veel plezier met uitzoeken en houd ons op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2008 10:18 pm 

Leuk om te lezen hoe je er mee bezig bent :D . Niets toe te voegen aan de andere posters. Ik wil je alleen veel plezier wensen met het uitzoeken van ratjes en je hebt gelijk dat je ook over een tijdje ratteryratjes kunt halen. En als je hier een beetje blijft hangen, denken wij graag met je mee :-) .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]