Het is nu wo nov 22, 2017 2:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za okt 27, 2012 12:25 am 

Hallo Allemaal,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Kim en ik heb sinds ongeveer 2,5 weken 2 ratjes: Saartje en Floortje, 2 dames dus.
Ik zie hier dat het sterk wordt afgeraden om ratjes bij een dierenwinkel te kopen. Ik ben het hier zeker mee eens, alleen jammer dat ik dat door eigen ervaring moest ontdekken... Ik wil jullie dan graag mijn verhaal vertellen. Ik hoop dat mensen die nog denken om ratjes aan te schaffen hier wat mee kunnen...
Zaterdag 6 oktober was het eindelijk zover: ik kon een ratje kopen (ja, ik was van plan 1 aan te schaffen), maar nergens ratten te vinden, in geen enkele dierenwinkel... Tot die ene winkel, niet in mijn woonplaats, maar wel een fijne winkel (vond ik toen nog). Ze hadden geen ratjes, maar ze wist dat haar fokker (?) ratjes had en ze kon maandags ratjes voor me hebben. Dus, zo gezegd, zo gedaan... Ik was maandags zo dol enthoussiast en wilde zo graag een ratje, dus ik naar de winkel. Toen ik bij de ratjes kwam, was ik meteen al verkocht, ik zag wel dat ze erg druk waren, maar was zelf te enthoussiast om dit goed te beoordelen. Ik mocht er best eentje uit de bak halen (zo'n glazen bak), ze waren erg druk en toen ik er eentje had en uit de bak haalde, ontsnapte die meteen en was zo vliegensvlug dat ik haar niet meer kon pakken en roets.... zo op de grond onder een stelling van de winkel... Ik was helemaal van slag, voelde me schuldig naar de winkelmedewerkers en dacht bij me zelf "je kunt het gewoon niet meer..." want even terug in de tijd: Toen ik 13 of 14 jaar was heb ik een ratje gehad waar ik werkelijk alles mee kon, op de fiets, in de stad, naar school enz... Zo'n 8 jaar geleden heb ik ook ratten gehad, kon ik werkelijk niets mee, waren niet sociaal, echte bijtertjes, dus weg gedaan... En nu deze ervaring... Ik was helemaal van de waps... We hebben het ratje weer kunnen vangen en terug gezet. Het beesje was zo gestressed dat ik enorme medelijden kreeg, pas toen zag ik hoe nerveus de andere ratjes waren en besloot dat de beestjes met rust gelaten moesten worden. Een van de medewerkers vertelde me dat de beestjes een beetje onrustig waren van de reis, want ze waren er nog geen uur. Even later vertelde ze me dat de ratjes een paar huizen verder op vandaan kwamen, dus ik vraag me af waar ze zo enorm gestressed van waren...
Ik wilde zo graag een ratje dat ik besloot om nu even weg te gaan en later op de middag terug te komen... Gelukkig had ik een goede vriendin mee genomen (zij heeft vroeger ook fijne tamme ratten gehad) en zij liet mij inzien dat ik hier geen ratten moest halen en dat ik me niet lullig moest voelen over het ontsnappen, want deze ratten waren NIET tam, geen handen gewend, erg bang en nerveus, het klopte gewoon niet... Ik had dat ook wel gezien, maar door mijn enthoussiastme wilde ik hier niet aan, maar na goed met haar te praten, moest ik haar gelijk geven, dit voelde niet goed...

Ik ben op marktplaats gaan kijken, want daar had ik een fijne advertentie gezien. Ik ging hier eerder niet op in, omdat het een behoorlijk endje rijden was, maar nu heb ik toch die er weer bij gehaald. Ik weet eerlijk gezegd niet of het een echte fokker is, maar zijn tekst zag er erg verzorgt, duidelijk en uitgebreid uit. Ik heb hem gebeld en vragen gesteld, ook hier had ik een goed gevoel over. Die avond zijn diezelfde vriendin en ik dat stuk gaan rijden. Die man had de ratjes in 2 vervoerboxen zitten, 1 met mannetjes en 1 met vrouwtjes. Hij opende een box en het krioelde van de ratjes, dit bracht me eerst twijfels, maar dit was alleen voor de verkoop zo, hij had de verblijven niet in de kamer... Ik was nog steeds wat twijfelachtig, maar toen ik mijn hand in de box stak, kwamen de ratjes meteen naar me toe, eerst snuffelen en voor ik het wist klommen ze op mijn hand en uit de box enzovoort, ze waren zo nieuwsgierig en sociaal, ook bij de ratjes onderling voelde je dat ze echt een club waren, dit voelde zo goed, zo relaxed. En die man nam ook alle tijd voor me, beantwoorde al mn vragen... Ik had al snel een favorietje: een russisch blauw ratje. Die koos ik dan ook. Toen ik mijn vervoer-kooitje uit de auto haalde, bedacht ik me dat er een tweede bij moest, ik ben tenslotte geen pubber meer, ik ben aan het werk en heb mn dagelijkse bezigheden, ik heb er wel genoeg tijd voor, maar niet meer zo als toen. En als ik dacht aan hoe deze ratjes ondeling met elkaar waren, ik vond dat mijn ratje een maatje er bij moest hebben. Dus meteen nog een tweede uitgekozen, dit was wel lastiger. De eerste had ik zo gekozen en zat dus als in mn kooitje de boel te verkennen. Ik twijfelde uiteindelijk nog tussen twee en heb die ook om de beurt bij de eerste in het kooitje gezet. Ik heb degene gekozen die het best op de eerste reageerde, zoals ik dat wilde zien... Ik heb gekozen voor een harley siamees dumbo, ze begroeten elkaar en binnen een minuut lagen ze samen in het huisje zichzelf en elkaar te wassen en later ook in de auto de hele rit hebben ze bij elkaar gelegen, ze zijn echt een team samen, nu nog steeds! Ze spelen samen, slapen samen, maar vermaken zich ook wel los van elkaar en soms slapen ze ook wel appart. En toch als ik bij de kooi kom, zijn ze meestal samen. Echt een heerlijk gezicht...

Wat ik dus wil zeggen met dit hele verhaal: De eerder geschreven slechte verhalen over dierenwinkels zijn gewoon waar! Ik kan niet zeggen dat ik het helemaal juist heb aangepakt, maar zoek iemand die er echt verstand van heeft en gun jezelf de tijd om goed te voelen hoe het voelt. Ik was veel te enthoussiast, pas bij die man heb ik echt mn best gedaan om de tijd te nemen om goed te kijken, voelen en goed te kunnen oordelen, met als resultaat dat ik nu 2 (ipv 1) schatten van ratten heb, die na 1 dag al goed in mijn nek bleven zitten en snoepjes van me aanpakken, bij me komen als ik bij de kooi kom...
En ik heb nu zelf ook mijn lesje geleerd. Toen die 8 jaar geleden met die bijtertjes heb ik het ook niet goed aangepakt, deze kwamen via via van marktplaats. Dit wat ik nu ervaar is te vergelijken met de rat die ik had toen ik 13/14 jaar was, die heeft mn tante toen geregeld...

Dus mensen, koop alsjeblieft niet bij de dierenwinkel!!

Kim

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 27, 2012 8:51 am 
Site Admin

Verhalen over dierenwinkels en broodfok zijn helaas maar al te vaak waar, jammer dat je dat ook hebt moeten ondervinden. Wel fijn dat je nu wel ratjes hebt waar je heel blij mee bent! :D

Wel een kleine twijfel van mijn kant, bij een fokker (?) waar je de verblijven niet kan/mag zien zou ik ook geen prettig gevoel hebben. Bij een goede opvang of rattery krijg je dat gewoon te zien, dan zit je iets veiliger. Maar ik ben blij dat je je ratjes gevonden hebt en blij met ze bent! Geniet er van! :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 27, 2012 1:16 pm 

De ratjes in de dierenwinkel kunnen idd heel gestressed zijn geweest door het verhuizen. Of ze nu vauit een andere provincie naar de dierenwinkel zijn gekomen of van bij de buren, ze zijn waarschijnlijk die dag bij hun mama weggehaald en iig in een andere omgeving terecht gekomen. Het is iig een goede keus geweest om ze daar niet te kopen.
Maar................... de 'fokker' waar je ze nu hebt gekocht is er waarschijnlijk een die aan zulke dierenwinkels levert :( Als hij zijn ratjes er zo bij heeft zitten zoals jij het beschrijft (en ik geloof echt niet dat hij ze elders in huis/schuur wél op de juiste wijze gehuisvest heeft, want dan had je ze wel vanuit de kooi uit mogen zoeken) is de kans daarop heel groot iig. Bovendien heb je zélf de beslissing genomen om er, op het laatste moment, een vriendinnetje voor het eerstgekozen ratje bij te nemen. Een goede fokker, die met het welzijn van zijn ratjes begaan is, zou je nooit maar 1 ratje verkopen, die zou bewijzen willen hebben van dat je thuis al een/meerdere ratjes hebt.

Jammer dat je je nu door zijn mooie advertentie (een goede fokker zou overigens ook nooit zijn ratjes op Marktplaats aanbieden ;) ) en praatjes hebt laten misleiden, maar voor de volgende keer weet je nu wel beter.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 27, 2012 2:26 pm 

Jullie hebben ook gelijk over deze fokker hoor, ik had ook wel mijn twijfels. Maar de ratjes zelf, dat voelde wel goed aan, vandaar ik toch voor deze schatjes heb gekozen... Maar ik heb me later thuis ook zeker wel afgevraagd of dit de juiste weg was... Maar goed zo erg als in de dierenwinkel, was het iig niet! En ik ben erg blij met Saar en Floor en geniet volop van ze!

Kim

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 27, 2012 11:46 pm 

Fijn dat je zo geniet van je ratjes :thumbsup:
Spoiler:
En voor de volgende ratjes naar een opvang (daar hebben ze ook vaak jonge ratjes) of een goede rattery, beiden zijn via dit forum te vinden :knikt:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 12:12 am 

M&M's team schreef:
Fijn dat je zo geniet van je ratjes :thumbsup:
Spoiler:
En voor de volgende ratjes naar een opvang (daar hebben ze ook vaak jonge ratjes) of een goede rattery, beiden zijn via dit forum te vinden :knikt:

Zal ik zeker doen, dank je wel! :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]