Het is nu ma nov 20, 2017 3:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3 nieuwe ratjes
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 2:56 pm 

Ik heb sinds gister 3 leuke rattenmeiden. Ze zijn nog naamloos. Ik pieker me suf maar er komt geen leuke naam naar boven. Maar mogelijk hebben ze die vanmiddag wel al. Maar als jullie leuke namen weten geef maar een brul.
Ik heb ze gekocht in een dierenwinkel in de stad hier ca 60 kilometer vandaan. (voor de mensen die zich gaan afvragen waarom niet bij een rattery of opvang, de dichtbijzijnde zit hier 500-800 kilometer vandaan).
Ik werd super netjes geholpen in die winkel. Was er de dag eerder al geweest om te kijken. En gister kwam ik daar en vertelde waarvoor ik kwam. Ik kreeg de bakken op de grond (dieren zitten daar in de grootste maat dunabak, gescheiden van het andere geslacht). En ik kon zelf met alle ratjes knuffelen tot ik mijn besluit had genomen. Heb daar een tijdje gezeten. Ze hadden maar 8 ratjes. En ik heb er 3 meegenomen.
Ze zijn ca 7 weken oud. Gezond, geen mijt, geen niesje, geen porfyrine, geen prutteltje, geen wondjes. Heldere oogjes, gezonde vacht en kleur. (heb al jaren ervaring met ratten maar heb dit via dierenwinkels, opvangs en ratteries regelmatig anders gezien en zeker ook meegemaakt). Ze willen aandacht en ze verbouwden hun hok al binnen een minuut. Ik had een huisje midden in het hok gezet maar die moest ergens anders staan van hun. De drolletjes horen niet in het hoektoiletje maar daarbuiten, doen ze met vereende krachten. En het eten leggen ze in het hoektoiletje neer Dus ze zijn ook al eigenwijs. Ze klimmen direct mijn arm op als ik in het hok bezig ben en knabbelen aan mijn vingers. Kortom ze zijn ook al handtam.

Maar goed de foto's komen nog wel.
Het is een agouti japanner, een champagne japanner en een champagne berken. Gewone oortjes en een glad vachtje.

Profiel  

Berichttitel: Re: 3 nieuwe ratjes
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 3:08 pm 
Moderator

Uuh, Helsingborg Zweden is idd niet echt om de hoek van de deur. Rattentaxi is ook geen optie ;) Ik hoop dat de Zweedse dierenwinkels wezenlijk anders zijn dan die in Nederland maar ik ben bang dat het fokken niet echt veel zal verschillen. Soms heb je weinig keuzes... Het klinkt iig wel alsof ze voldoende aandacht hebben gehad!
Ik hoop dat je veel plezier van ze hebt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 4:32 pm 

En zelfs Helsingborg ligt nog ca 500 kilometer hiervandaan. (woon nog een stukje noordelijker). Kwa verzorging vond ik het er in die dierenwinkel er zeker anders uitzien, ook kwa tijd die ze nemen voor de klanten en hoe de dieren gehuisvest zijn. En in geen enkele bak heb ik zieke dieren kunnen ontdekken. Alle diersoorten hebben ook een eigen kamer. Knaagdieren en konijnen in een ruime kamer, reptielen in een kamer, vogels in een kamer, vissen in een kamer. Zo worden de temperatuur en vochtigheid op de voor de dieren daar zo optimaal gehouden. De ratjes die ik heb zijn in ieder geval super aanhankelijk en heel erg tam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 7:05 pm 

van alle foto's zijn dit de enige die een beetje redelijk zijn.
De 2 japjes
Afbeelding
het berkje
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 8:59 pm 

Wat een schatjes...
Blij te horen dat het er daar anders aan toe gaat in de dierenwinkel...

Geniet van je trio, have fun!! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 01, 2012 7:58 pm 

Ik zie wel dat je ze op zaagsel hebt zitten. Dat is niet echt geschikt voor ratjes omdat het erg stoffig is en dus slecht voor de de gevoelige luchtwegen die ze hebben :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 01, 2012 9:36 pm 

ze zijn leuk colinda!! eindelijk weer ratjes, nu klopt de wereld weer :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 01, 2012 10:12 pm 
Ere-lid

Leuk dat je weer ratten hebt Colinda! Bevalt het je daar in het hoge noorden?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2012 6:51 am 

Dorien schreef:
Ik zie wel dat je ze op zaagsel hebt zitten. Dat is niet echt geschikt voor ratjes omdat het erg stoffig is en dus slecht voor de de gevoelige luchtwegen die ze hebben :knikt:

Ze zitten inderdaad op zaagsel maar niet op het zaagsel dat jullie gewend zijn in Nederland. Het is eigenafvalzaagsel van het zagen van onze eigen fruitbomen. (dus geen giftige stoffen uit giftig houtsoort voor ratten) en ik heb het diverse malen door de zeef gehad zodat alle fijn stof eruit is. Helaas is er hier niet zoveel mogelijks te koop als in Nederland of als in Belgie (geen diee waar jezelf vandaan komt). Dus het is wel zaagsel maar geen schadelijke.

@ Jolanda, tja bevalt het in het hoge noorden (voor zweedse begrippen woon ik zelfs nog bijna in het zuiden :weetniet: ). Het weer is een stuk beter. Als jullie regen hebben hebben wij in het ergste geval ook regen, maar zonder wind of betere temperaturen en is de bui niet dagenlang. We hebben veel meer dagen dat het droog is en hier kennen ze bijna geen wind. Als ze hier zeggen dat het erg hard waait, denken wij waar? :lol: Hier klagen ze wel meer over het weer dan in Nederland. Het is of te nat (1 dag regen), of te koud (net een paar graden onder 0) of het waait te veel (je moet dan echt kijken naar de bomen of de bladeren wel heen en weer gaan) :whaha:
En je kunt hier niet even zeggen ik ga even dit of dat doen als je geen auto hebt, je moet echt alles plannen. Wat ruimte betreft bevalt het prima. Wat de mensen betreft bevalt het ook prima. Hier tenminste, ik heb vrienden die in een klein stadje wonen hier 25 kilometer vandaan en die vertellen andere verhalen over hoe de mensen daar zijn. Misschien een voordeel van het wonen op het platteland. De dieren hebben het hier prima naar hun zin.
Lekker buitenlopen en niet veroordeelt tot een stalletje van 3x3 maar een die een veelvoud is. Familie en vrienden missen we nog wel. Maar ja ook dat is op te lossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2012 9:20 pm 

Ik kom uit Nederland. Maar nu begrijp ik 't bedankt :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 03, 2012 6:36 am 

graag gedaan :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 03, 2012 11:50 am 
Ere-lid

Wel heel lekker, het wonen daar. Had zelf bijna in de buurt van Falun gewoond :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 03, 2012 12:35 pm 

Falun is in de provincie boven de provincie waar ik woon :knikt: (en provincies zijn hier heel groot dus wel ca 500 km noordelijker dan waar ik woon). Waarom is het niet doorgegaan Jolanda?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 7:13 pm 
Ere-lid

Weet je, dat weet ik helemaal niet meer :eh:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 8:04 pm 

:whaha: :applaus: sommige dingen kun je ook beter heel goed opbergen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]