Het is nu vr nov 24, 2017 8:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 1:37 pm 

Sinds augustus ben ik helemaal blij met mijn vier mannen uit het asiel, die allemaal rond november 2010 geboren zijn. Dat betekent dus dat ze nu allemaal twee zijn en ik weet dat ratten niet ontzettend veel ouder worden.

Nu zit ik na te denken over wat het beste is. Ik zou nu namelijk graag rittens/jongere ratten erbij willen, maar vraag me af of mijn oudjes zich daar niet lam van gaan schrikken. Is het wel verstandig om bijvoorbeeld twee jonge ventjes erbij te zetten? En dan bij alle vier of beter 'wachten' tot er al mannen in de rattenhemel zijn?
Ik weet niet precies tot welke leeftijd je ratten nog rittens noemt, maar vanuit een nestje zijn ze natuurlijk nog jonger dan meestal uit de opvang. Is dan bijv een stelletje van twee mannen van een half jaar fijner voor ze of doen twee piepjonge rittens hun eigen gang wel en vindt de rest het wel prima?

Van de opvang (dierenasiel Almere) weet ik dat het nooit moeilijke mannen zijn geweest en de drie broers hebben zonder moeite een vierde metgezel geaccepteerd. Daar zie ik nu ook echt niet meer aan dat ze niet altijd al met z'n vieren waren!

Even qua huisvesting: ik heb een Furet XL.

Graag jullie ervaringen en meningen :) Deze vier waren mijn eerste ratten dus ik heb verder nog geen ervaring :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 3:30 pm 

Ik zou sowieso niet nu direct nieuwe ratten er bij halen, gezien je deze vier nog niet zo heel lang hebt en het je eerst ratten zijn. Wel kun je alvast rond gaan kijken, want ze zullen inderdaad waarschijnlijk niet (allemaal) nog heel lang leven en als je rittens er bij wilt gaat daar ook nog wat tijd aan vooraf voor ze bij je mannen kunnen. Als je rittens er bij wilt moeten die meestal eerst nog even apart voor ze groot genoeg zijn om te introduceren (minstens 150-200 gram), daarbij komt dat er eerst een nest binnen moet komen bij de opvang of van te voren bij een rattery moet reserveren. Je kunt dus alvast rondkijken naar rattery's of pas tegen de tijd dat er een of twee overleden zijn gaan uitkijken naar een nestje in de opvang.

In twee rittens bij oudere ratten zetten zie ik niet zo'n probleem, zeker als de volwassen ratten makkelijk zijn met intro's. Rittens hebben sowieso een leeftijdsgenootje nodig en daar kunnen ze dan lekker mee spelen en ravotten, de oudere ratten vallen ze dan (hopelijk) niet zo lastig. Al zou het natuurlijk kunnen dat echt bejaarde en/of chagrijnige ratten zich alsnog storen aan het jonge grut, maar vaak genoeg leven ze ook juist helemaal op door de jeugdige energie in de kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 4:27 pm 

Ik ben een iets andere mening toegedaan dan de vorige poster. Maar dat is persoonlijk. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd wat het max. aantal ratten is wat je in een Furet XL kunt houden maar ook nu al is het mogelijk om bijv. twee rittens bij te plaatsen. Als het makkelijke ratten zijn moet dat geen probleem zijn. De meeste ratten worden inderdaad niet ouder dan 2,5 (gemiddeld). Maar als ze gezond zijn kunnen ze ook zo maar 3 of nog ouder worden!!! En of je nu 2 of 4 oudjes hebt dat maakt niet zoveel uit. Wat je voor jezelf voor ogen moet houden is dat je het financieel moet kunnen opbrengen om de heren, indien nodig, te laten behandelen door een DA. En voor de rest zijn de 'regels' inderdaad zoals Tenmashi aangeeft. En ik zou ze niet eerder dan bij min. 200 gr. introduceren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 9:59 pm 
Moderator

Ik ben het met Monique eens. Je kunt ook gaan kijken in de opvang, daar zijn ook vaak verrukkelijke ventjes van nog geen jaar oud te vinden. Als het goed is kun je ratjes vinden die bij jou en je groepje passen, dan is de intro vaak best makkelijk. Ik zou zelf niet voor echte rittens (2-3 maanden) gaan, dat kan mss net iets te veel van het goede voor je ouwetjes zijn. Of ze leven er helemaal van op, kan ook zo maar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 10:07 pm 

Dat is het punt precies Gerrit. Je weet het nooit van te voren hoe het uitpakt voor de huidige 'oudjes'. Maar als je zegt dat ze heel makkelijk zijn lijkt het me niet zo'n probleem. En anders is het misschien af te spreken met de opvang waar je naar toe gaat dat de jonkies terug kunnen in het geval het echt niet gaat klikken. :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 9:14 pm 

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik denk dat ik het voorlopig maar op 'safe' ga spelen en ga uitkijken naar leuke opvangertjes die niet meer piepjong zijn :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 9:37 am 

Goede optie! Die verdienen tenslotte ook een kans! :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 9:59 am 

Hoi, het lijkt mij ook prima om er 2 jonge ratten bij te nemen en volgens mij is het nu juist best geschikt omdat de ouwetjes nog niet zo oud zijn dat ze een intro niet zouden trekken lijkt me. Dus dan hebben ze er ook nog wat aan ook!! Zo te horen heb je er ook goed over nagedacht! Veel plezier met zoeken naar de nieuwtjes!

Ik heb zelf ook een Furet XL en 6 ratten daarin kunnen wel denk ik. Mits je hem goed vol hangt. Toch vind ik persoonlijk 6 wel het absolute maximum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 4:32 pm 

Mij lijkt 6 ook wel vol genoeg ja! Voordat er twee bij komen ga ik gewoon nog lekker hangmatjes maken, verdiepinkje erbij... komt helemaal goed! :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]