Het is nu za nov 25, 2017 9:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voordelen/nadelen
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2012 11:57 pm 

Hee, ik wil heel graag 2 ratjes en mijn moeder vind het goed maar mijn vader niet. Dus ik wil vragen ofdat jullie de voordelen en nadelen willen geven zodat ik dat aan mijn vader kan laten zien, misschien mag het dan wel .

X

Profiel  

Berichttitel: Re: Voordelen/nadelen
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 10:15 am 

Ik stel voor dat je de informatie die op www.ratjes.nl staat leest en eventueel print. Het is heel lastig om voor- en nadelen aan te geven. Wat voor de een een nadeel is, kan voor de ander juist iets zijn wat hij/zij heel leuk vindt.

Mijn buurjongetjes vonden mijn ratten eerst maar eng. Tot ze een keer in de vakantie zouden oppassen en nu wil m'n oudste buurjongetje zelfs een spreekbeurt houden over ratten!

Mannen zijn over het algemeen wat rustiger dan vrouwtjesratten
Vrouwtjes zijn wat gevoeliger voor tumoren dan mannen
Mannen krijgen nog wel eens last van hun hormonen en dan moeten ze gecastreerd worden.
Sommige mensen zeggen dat mannetjes iets meer stinken dan vrouwtjes (ik vind van niet :mrgreen: )

Het zijn superlieve huisdieren mits je maar wel tijd voor ze neemt in de zin van knuffelen, vrij laten lopen in bijv. de gang of de badkamer. Een nadeel kan zijn dat als je de ratten bijv. op je bed laat lopen dat ze wel kunnen gaan knagen en af en toe een plasje of een keuteltje laten vallen.

En hou er rekening mee dat je als je ratje(s) ziek zijn, ook naar de dierenarts moet en dat die kosten flink kunnen oplopen. Dus een spaarpotje is geen overbodige luxe.

Sterkte met het overtuigen van je vader ;) ! Hoe oud/jong ben je eigenlijk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 12:12 pm 

Ik ben 14 :) ik heb de hele site al doorgelezen ;) x

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 12:40 pm 

Ik ben een moeder van 2 kinderen,
mijn zoon jason is 10 en mijn dochter dylana is 7
Mijn kinderen mochten van mij een eigen huisdier
Mijn zoon koos toen voor 1 ratje (toen wist ik nog nix van deze beestjes)
Ik had er ook zo mijn bedenkingen over,
maar we hebben er inmiddels 3 (mannetjes)
en ik zou niet verbaasd zijn als dat er in de toekomst nog meer worden.
Ratten zijn heerlijke beesten,
en ja het knagen,plasje,keuteltje KAN als nadeel gezien worden,
maar aan wat ze evt kapot (kunnen) knagen ben je zelf bij
en een plasje/keuteltje is op weer opgeruimd/gewassen.
Het grootste nadeel aan ratten vind ik zelf is dat ze
ENORM VERSLAVEND ZIJN!
Het is voor een kind vind ik zoiezo een goed idee om een eigen dier te hebben ivm verantwoordelijkheid.
Hoewel je als ouder daar natuurlijk wel toezicht op moet blijven houden.
En mijn dochter?
Die heeft nu 2 grasparkieten,
en die vind ik een stuk minder leuk dan onze ratten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 1:31 pm 

Hallo,
Ook ik ben een moeder van twee meiden, 8 en 10 jaar.
We zijn eerst uitgebreid alles gaan lezen en informeren en daarna bij de opvang gaan kennismaken met de ratjes. Vantevoren wisten wel al dat we er van daar geen konden meekrijgen, dus we konden met open vizier gaan knuffelen.
Heel veel vragen kunnen stellen en toen er nog een paar dagen over nagedacht en mijn man moeten overtuigen en drie weken later waren er twee ventjes beschikbaar. Wij hebben bewust voor ventjes gekozen en laten ze ook castreren ivbm eventuele hormoontjes...
Inmiddels hebben we al twee ventjes helaas verloren, een vrouwtje wat haar oude dagen hier mocht wonen ook, nu hebben we twee ventjes van anderhalf jaar, twee van een half jaar en twee rittens.
Dit is ons maximum, verder een fijn gespreid groepje qua leeftijden. We genieten enorm van deze slimme en lieve clowns, elk diertje heeft een eigen karakter en willetje en het is heel leuk om ze bezig te zien samen. Mijn man is inmiddels ook om en zit ook rustig met een ventje op de bank tv te kijken, samen een appeltje delen...
Voor de rest sluit ik me bij voorgaande dames aan.... Het is ook een voordeel dat je moeder het goed vindt, zij moet tenslotte de was doen als er een plasje op poepje gedaan wordt, maar ook dat valt reuze mee.
Mijn meiden maken ze eerst uitgebreid wakker en vaak plassen ze dan al voordat ze uit de kooi komen :fluiten:
Succes met het overtuigen van je vader en ik hoop dat je in de opvang gaat en niet in de dierenwinkel.
groetjes Vicky

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 1:41 pm 
Opperfikkiestoker

Ik wil niet vervelend doen en sluit me zeker aan bij de voorgaande dames!

Maar, waar je ouders (en eventueel jij zelf) wel echt rekening mee moeten houden is dat ratten best wel duur kunnen zijn. Nu zijn er in het begin wat aanschaf kosten (grote kooi e.d.) maar daarvoor kun je vaak ook op marktplaats wat vinden. Ook kunnen ratjes behoorlijk wat kwaaltjes/ziektes krijgen en het is dan jou verantwoordelijkheid als baasje om goed voor ze te zorgen. Je moet dan dus naar een dierenarts. Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen, consult valt wel mee, maar als je ratje bijvoorbeeld een operatie moet, kun je wel 250 euro in 1 keer kwijt zijn, dat is toch een behoorlijk bedrag (het kan ook lager zijn hoor, maar ik heb dit eens moeten afrekenen voor een operatie, dus dat kan wel).
Het is daarom slim voor jou (en misschien ook voor je ouders) om een spaarpotje voor de ratjes aan te leggen, ik (en vele op het forum) hebben dat ook, ik stort er elke maand wat geld in en als ik dan wat nodig heb, kan ik daar geld van af halen.
Hier moet je wel van te voren over nadenken/met je ouders over hebben. Want het is heel zielig als je je ratjes al hebt, er is iets mee en je moet dan nog met je ouders overleggen hoe het zit met de kosten. Dat kun je beter van te voren doen.

Zo, ik denk dat het zo duidelijk genoeg is ;)
Weet je al waar je je ratjes zou willen halen? Niet uit de dierenwinkel denk ik?
En weet je al wat je zou willen? Mannetjes of vrouwtjes?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 2:01 pm 

Pssst... Vera, dat van dat spaarpotje had ik in mijn eerste reactie ook al aangegeven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 2:11 pm 
Opperfikkiestoker

overheen gelezen :oops:
Is het nu iig duidelijk :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 4:35 pm 

Ik wil de ratjes bij een rattery in Nijmegen (is dat een goede?) gaan halen. Ik weet nog niet ofdat ik mannetjes of vrouwtjes wil maar ik denk mannetjes :). X

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 4:50 pm 
Opperfikkiestoker

Welke rattery? Ben verder helemaal niet nieuwsgierig hoor :P

Kleine toevoeging nog, wat je ook kunt doen (zeker als je ook nog twijfeld over de geslachten), is bij iemand op bezoek gaan die ratten heeft (handigst is het om iemand met beide geslachten te hebben). Je kunt je ouders dan gewoon meenemen en zo kunnen jullie misschien beter beslissen.
Ik woon in Nijmegen en, in overleg, is het misschien wel mogelijk om eens langs te komen. Ik heb wel alleen dames en gecastereerde heren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 5:27 pm 

Misschien eens checken waarom je vader het niet wil?
Als hij bang is dat ze ziektes overbrengen, bijten, dat jij er na een paar weken op uitgekeken bent of dat het heel veel werk is om ze te verzorgen, dan hoeft hij zich geen zorgen te maken.
Als het is omdat ze stinken, knagen, geld kosten en je afleiden van je huiswerk, tjaa dan heeft ie misschien wel een punt ;)
Als je hem mee weet te slepen naar Vera dan kan dat best helpen.
Of ga zeuren dat je een puppy wil dan lijken ratjes ineens veel minder gedoe :angel:

Voordelen
- handzaam klein formaat, niet zoveel kosten en werk qua dagelijkse verzorging
- ze zitten in een kooi dus je hebt niet overal haren ofzo en je kunt ze op je kamer hebben
- goed gezelschap (houden echt van contact met mensen, in tegenstelling tot veel andere knaagdieren)
- je leert er veel van, zoals zorgen en verantwoordelijk zijn
- je hebt er veel plezier van, altijd leven in de brouwerij
- je kunt ze van alles te eten geven
- ze worden maar 2 jaar oud (klinkt een beetje lullig, maar mocht hij er toch niet aan kunnen wennen, dan zit je er niet jarenlang aan vast)

Nadelen
- ze worden maar 2 jaar oud en kunnen problemen krijgen met hun gezondheid
- ze stinken (ligt er natuurlijk aan hoeveel je ze schoonmaakt, maar je ruikt altijd wel een beetje dier)
- ze knagen helaas niet alleen aan knaagspeeltjes, maar ook aan kleren, dekbed, behang etc.
- ze druppelen soms bij het loslopen
- sommige mensen vinden ze eng of vies en niet iedereen begrijpt dat je dol op ze bent
- je moet er natuurlijk wel voor zorgen, ook als je liever wat anders doet, echt elke dag even
- als je op vakantie wil moet je een oppas zoeken

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 7:37 pm 

LeMe schreef:
Ik wil de ratjes bij een rattery in Nijmegen (is dat een goede?) gaan halen.

Er zijn er misschien wel meerdere in Nijmegen. Welke bedoel je ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 21, 2012 6:08 pm 

Ik wil de ratjes waarschijnlijk halen bij rapalje (?). Mijn vader vind ratjes vies :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 21, 2012 6:43 pm 

Rian (Rapalje) zit hier ook op het forum, ze heeft woensdag om 4.27 uur een reactie in dit topic gepost :knikt:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 21, 2012 9:32 pm 

LeMe schreef:
Mijn vader vind ratjes vies :(

Dit heb ik zo vaak mensen horen zeggen!
Ratjes zijn vies (eng hoor je ook vaak)
Dit heeft allemaal te maken met de "fabels" over wilde ratten,
die zouden vies zijn,ziektes overbrengen enz.
Maar fabels of niet.
Probeer eens aan je vader uit te leggen dat er een zoiezo GROOT verschil is tussen wilde en tamme dieren.
En laat hem eens opzoeken hoeveel bacterieën een gemiddelde kattendrol in een kattenbak van een huiskat zit,
Of hoeveel er op een hond zitten
Ik heb zowel hond als kat als rat (als vogel) en geloof me de schoonste hier zijn toch echt de ratten!
Vaak vinden mensen "die staart" eng/vies,
Wat dat betreft verwijs ik je naar Gerrit (rattepa op het forum)
Die heeft naar het verhaal wat ik heb gehoord ,
mensen die een rat eng/vies vonden zover gekregen dat ze daar soort van vanaf waren.
Hoewel...Hijhad de mensen wijs gemaakt dat het geen rat was maar (als ik het goed heb onthouden)
en nieuw soor hamster,een staarthamster geloof ik......
Dat kun je natuurlijk ook bij je vader proberen :applaus:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]