Ik zou jou ook zeer afraden ze te wassen Fred. Ze vinden het vaak niet eens leuk, het is echt onnodig en kan ongezond zijn (en dus averechts werken zoals Jolanda al noemt). Ratten zwemmen inderdaad niet zo snel (uit zich zelf), sommige ratten vinden water inderdaad wel leuk, in de zomer kun je een bakje water maken en daar wat eten in doen (wel erbij blijven!), dan vissen ze het eten eruit. Hier vinden ze zoiets 5 min leuk en daarna niet meer
Over het lawaai, ik heb ook op +/- 2 meter afstand van mijn ratten geslapen. Ze zaten toen in een jenny (mooie beginnerskooi, als je bijv zoekt op marktplaats, de maten zijn 80(b)x50(d)x80(h)). Je hoort het loopwiel (ook als het niet piept oid) en je hoort ze bijv stoeien/door de bodembedekking graven en als je kranten/nestmateriaal hebt hoor je ze daar ook aan scheuren. Verder niet, ik was er met een week al aan gewent.
Ik moet zeggen dat ik een metalen loopwiel heb en als dat dus piept, ik er een drupje olijf of zonnebloem olie op doe en dan is het weer stil. Ik heb 1 keer ratjes met een silent spinner te logeren gehad, mijn god wat een herrie maakt dat ding. Bonken! De hele kooi stond heen en weer te klotsen door die 'silent' spinner. Ik ben hem er midden in de nacht nog uit gaan halen (en ik heb nu een aparte slaapkamer), maar er zijn ook mensen die er erg tevreden over zijn. Smaken verschillend dus (zolang het loopwiel maar +/- 30 cm doorsnede is).
Hier staat ook altijd het raam open voor de frisse lucht. Ik zorg er wel voor dat het niet gaat tochten. Dus als je je raam open zet doe dan bijv je kamerdeur dicht.
Over het aantal ratjes, ik zou in eerste instantie ook voor 2 gaan. Wil je vrouwtjes of mannetjes? Ik zou voor 2 gaan omdat je dan bijv na een jaar nog 2 kleintjes bij kan zetten (zo heb je wat leeftijdsspreiding in de groep) en je kan er ook altijd nog een ouder ratje bij nemen (ratjes bijnemen kan altijd nog). Ook kunnen ratjes best wel duur zijn. Maak zelf een spaarpotje voor onverwachte kosten (de dierenarts bijvoorbeeld. Ik ben hier 100-150 (of zelfs meer) kwijt voor een operatie aan een ratje, soms is dat nodig en dat kan dus erg veel geld in 1 keer zijn). Maak ook afspraken met je ouders wat zij betalen en wat jij zelf betaald, zo kun je voor ze sparen en weet je ook wat je moet betalen. Ik deed bijvoorbeeld 5 euro in de maand per ratje te sparen en daar betaal ik de dierenarts van (wel ben ik met wat meer begonnen en spaarde ik dus een vast bedrag per maand bij (momenteel heb ik redelijk wat staan, dat is voor de dierenarts (DA) en de gewone kosten betaal ik van mijn gewone rekening dus ik spaar geen 5 euro per rat meer)).
In de kooi gebruik ik vaak kartonbodembedekking zoals Ecobed/ecobale (is het zelfde), green mile of finacard. Er zijn webwinkels die dit gewoon verzenden en er zijn ook wel wat verkooppunten, ik zou zeggen google maar eens. Ook gebruik ik toiletjes omdat mij groep redelijk zindelijk is, hier heb ik happy ferret bioliter of aubiose in (nu back 2 Nature), dat vind ik ook erg prettig in gebruik. Als nest materiaal krijgen ze hier kranten en wc papier (gewoon een rol in de kooi ophangen, in 1 nacht is de hele rol 'gebruikt', ze rollen hem zelf af).
Ik hoop dat je wat aan al onze verhalen/ervaringen hebt. Je kunt inderdaad ook kijken naar opvangen in de buurt (of een stukje verder, mss willen je ouders rijden of kun je met het OV). Daar zitten ook regelmatig rittens (jonge ratten) en deze verdienen ook een goed huisje. Of je ratjes wil halen bij een rattery, dat is heel persoonlijk. Ik zou zeggen, lees de site/informatie goed en bedenk of je het met die manier van fokken eens bent. Ik ben zelf heel kritisch dus ik zou mijn ratten denk ik niet halen bij de rattery's die jij noemt maar jij mag natuurlijk je eigen keuzes maken.