Het is nu vr nov 24, 2017 10:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Goed rattenbaasje...
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 2:12 am 

Het is zo wel moeilijk om te snappen waar nou die problemen liggen van jullie onderling. Als je bij mij zou willen reserveren zou ik niet direct nee zeggen maar van jou én van de betreffende rattery nog wel even een meer uitgebreide en duidelijke verklaring willen. Zo'n onenigheid kan ontstaan maar als je idd een probleem eerst op een forum zet en daarna pas bij mij als rattery zou melden zou ik dat heel erg onbeleefd vinden. Ik zou echter ook wel direct weten uit welk nest de rat komt en op je reageren en vertellen wat ik met die info zou doen. Maar een reserveerder hoeft mij ook niet te vertellen wat een probleem met zijn/haar rat zou moeten betekenen voor mijn fokplannen. Ik ben best bereid uit te leggen wat zo'n probleem doet voor mijn overwegingen maar ik zou het erg lomp vinden als iemand met een rat van mij hier op het forum zou gaan zeggen dat ik niet met diens nestgenoten zou mogen fokken.
Dus nouja, lastige situatie en ik denk dat er van beide kanten niet helemaal netjes gereageerd is maar niks meer aan te doen behalve betere afspraken maken in de toekomst.

Maargoed, communicatie is dus ook belangrijk. Ik heb het liefst iemand die op fora en/of msn zit omdat dat toch wel enige garantie is dat ik snel op de hoogte ben als er iets is. Of in ieder geval iemand waarvan ik weet dat ze er geen problemen mee hebben vrij regelmatig contact te hebben over de ratjes.

Zorg voor de beestjes is natuurlijk het belangrijkst, maar zo voor de hand liggend dat ik denk niet dat ik daar ver op in hoef te gaan. Misschien nog goed om toe te voegen dat ik verwacht dat mensen bereid zijn niet alleen naar de dierenarts te gaan, maar ook bereid zijn om met mij te overleggen over welke dierenarts, en hun dier (duur) te laten opereren als dat nodig is, zolang de conditie dat toelaat ook al is het al op leeftijd.
Nouja en er zijn nog wel wat dingen, ik ben waarschijnlijk iets veeleisender qua bijvoorbeeld ruimte en voer dan veel anderen.

Bij mij hoef je niet aan te komen met een reservering voor een kleurtje, ik wil mensen die kiezen voor mij als fokker en voor een nest vanwege de ouders en/of de eigenschappen die daarin verwacht worden. Als ze dan afzeggen omdat het een verkeerd kleurtje heeft zou ik dat heel teleurstellend vinden - voorkeur mag maar complete afwijzing is wat anders. Maar op zich verwacht ik dat niet wanneer iemand een goed doordachte keuze maakt voor een ritten. Als ze me gewoon mailen van 'heb je nog ratten' dan stuur ik eigenlijk standaard door naar de opvang...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 3:04 am 

Laat ik het er op houden er inderdaad wat misverstanden zijn geweest... en ik zou het ook fijn vinden om het hier bij te laten (heb ook gevraagd om geen discussie maar goed... ) fijt blijft dat er nu info op de site staat van Blazed Amigo's waar ik me voor mag gaan verklaren terwijl er veel meer aan vooraf gegaan is.
Het blijft dus haar woord tegen het mijne en hoewel ik haar nu wel op de hoogte houd wordt er een gehele pagina op haar site aan besteed om maar te voorkomen dat ik nog ergends op een fatsoenlijke manier ratjes vandaan kan halen.
Misschien is het beter om het te laten rusten alleen weet ik dat het sowieso gevolgen blijft houden en het blijkt voor haar ook belangrijk genoeg om er weer verder op in te gaan terwijl ik er alleen op wees wat ik fout heb gedaan en nee... die vraag over haar lijn had ik niet moeten stellen maar was toch echt een reactie op de tweede mededeling dat de lijn bij verdere probemen stop gezet zou worden. Deze reactie heb ik per mail gegeven dus ze had mij gerust kunnen laten praten zonder verdere gevolgen als tussen ons tweeen.
Het haar niet meer direct mailen als er problemen zijn is niet iets dat ik zomaar doe maar gedeeltelijk het gevolg van onze onenigheid en gedeeltelijk de gedachten dat tig-mensen meer weten dan één met de foute aanname dat ze wel mee leest (wat ze wel doet maar waar ik als reserveerder niet van uit mag gaan) ;) .
Het selectief reageren is wel iets wat ik persoonlijk niet echt kan waarderen maar daarom vind ik het ook belangrijk dat het volgende keer duidelijk is dat er bij beide kanten een goed gevoel is zodat de rattery ook vertrouwen in mij kan hebben.
Goed dat zijn twee fouten en die geef ik graag toe, maar hoop dan ook dat deze hele toestand niet steeds weer naar voren komt als ik over een aantal maanden wil gaan kijken voor een reservering bij een opvang of rattery.
Terug komend op jou info over een goed rattenbaasje... klopt ook de dierenarts waar je naar toe gaat is belangrijk want mijn eerste dierenarts heeft alleen Enrofloxoral als AB en dat is voor mij ook rede om naar een andere praktijk te gaan met mijn ratjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 9:32 am 

Rapalje schreef:
Als ze me gewoon mailen van 'heb je nog ratten' dan stuur ik eigenlijk standaard door naar de opvang...

Haha, nou zo iemand hoef je naar mij niet door te sturen. Als ik een mail krijg met alleen die zin, gaat ie gelijk de prullenbak in. :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:30 am 
Ere-lid

naomi schreef:
Rapalje schreef:
Als ze me gewoon mailen van 'heb je nog ratten' dan stuur ik eigenlijk standaard door naar de opvang...

Haha, nou zo iemand hoef je naar mij niet door te sturen. Als ik een mail krijg met alleen die zin, gaat ie gelijk de prullenbak in. :P

Ik word daar ook altijd wat kriegel van maar sommige van deze mailers blijken gewoon niet zo handig te zijn met mailen en hoe hun vraag te stellen. De reaktie op mijn mail is vaak totaal anders dan hun 1e mail. ;)

Mensen die van mij ratten willen, gefokt of uit de opvang, krijgen een vragenlijst toegestuurd waarin ik oa naar de maten van de kooi vraag. Verder wil ik graag mensen thuis zien want ook die indruk is bepalend. Bij rittens is het wat lastiger maar bij oudere ratten is hun keuze ook bepalend. Ik heb 1x een rat geplaatst waarvan ik dacht te zien dat de klik vanuit de rat er niet was. Ik heb hem toch geplaatst omdat ik dacht het mij te verbeelden, maar hij kwam terug omdat hij begon te bijten terwijl dat niet in z'n karakter lag. Daar heb ik dus ook weer van geleerd.

Wbt het reserveren van rittens, reserveerders weten bij mij welke kleur er verwacht kan worden. Mensen kunnen wel hun voorkeur opgeven zodat er rekening mee gehouden kan worden maar men weet ook dat reserveringen op volgorde van binnenkomst gaat. Er is dus altijd een kans dat er niet aan de voorkeur voldaan kan worden. Het grappige is dat er nog nooit 1 reserveerder heeft afgezegd om die reden. En ik ben zo arrogant om te denken dat men vooral voor de combi van de ouderdieren gaat, om de lijnen dus en niet omdat er toevallig leuke kleurtjes in verwacht worden. :-)
Als het de 1e ratten worden van de reserveerder en het hele nest is bv in 1 effen kleur dan kan ik mij voorstellen dat het erg lastig wordt om de ratten individueel te herkennen, zeker voor beginners. In zo'n geval ga ik op zoek naar een ritten elders zodat men 2 verschillend gekleurde ratten heeft. Maar ook hier weer, voor de meesten hoeft dat dus niet. :-)

@Kiara, je mag best rode oogjes niet mooi vinden hoor. Veel mensen vinden ratten met rode oogjes zelfs eng. Ik vond agouti ratten eigenlijk een beetje eng, ze zagen er teveel uit als rioolratten. M'n 3e rat was agouti - Harmony kwam naar hier omdat ik er een ritten bij wilde als speelmakkertje voor Funny en aangezien alleen zij nog vrij was werd het dus agouti - en sindsdien vind ik agouti de mooiste kleur.
Wie weet ga je in de toekomst roodoogjes toch nog leuk vinden. :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:43 am 

Jolanda M schreef:
naomi schreef:
Rapalje schreef:

Ik word daar ook altijd wat kriegel van maar sommige van deze mailers blijken gewoon niet zo handig te zijn met mailen en hoe hun vraag te stellen. De reaktie op mijn mail is vaak totaal anders dan hun 1e mail. ;)

Ik ben ook niet zo goed in mijn woorden op schrift zetten, maar als reserveerders in hun eerste mail niet eens de moeite nemen om een aanhef boven en een naam onder het bericht neer te zetten, dan zakt mijn broek daarvan af en krijgen ze geen antwoord.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:46 am 

Mja, 'eng' is wel het goede woord denk ik... :oops:

Jolanda, jij zegt ook bij de mensen thuis te willen kijken. Maar wat nou als ik in de toekomst (ik hoop dat die mutsen van mij nog wel een tijdje bij me blijven) bij jouw rattery een aantal rittens wil halen. Jij woont in Duiven, ik in Gouda. Zou je dan helemaal naar Gouda komen om m'n huis te bekijken?!

Is dit trouwens 'normaal' bij ratteries? Dit bedoel ik niet verkeerd, maar bij honden (mijn ouders hebben rashonden die ze dus bij een fokker halen) gebeurt dit niet zo uitgebreid. Oké, mijn vader is wel sort of 'gescreend' omdat hij een Wetterhoun wilde (dat zijn grote honden die buiten moeten zijn, niet geschikt zijn voor mensen die nog nooit een hond hebben gehad en ook niet geschikt voor een appartementje drie hoog), maar de fokkers zijn niet uitgebreid bij ons thuis geweest voor zover ik me kan herinneren.

Als ik na mijn dames verder zou willen met ratten (waar ik wel vanuit ga want ik vind ze geweldig en ik heb nu ook een mooie grote kooi waar ze hun lol op kunnen) dan zou ik misschien drie, hooguit vier willen. Wat zou eigenlijk beter zijn? Een even of oneven aantal? Of maakt dat niet zoveel uit?

Misschien dat ik tegen de tijd dat ik die kleine frummels zie wel helemaal verliefd word op een witte met rode ogen (je weet tenslotte maar nooit), maar voorlopig vind ik het, heel stom, toch een beetje eng, die rode oogjes.... :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 12:12 pm 

oooo wetterhoun :luvu: :luvu:

'Maar ik stuur juist mensen mailtjes terug die mij mailen in 1 korte zin of ik nog ratten heb.

In het begin was ik zelf ook heel moeilijk met mailtjes sturen. Ik wist niet waar ik moest beginnen, en ik wist niet waar ik moest eindigen. Ik heb momenteel ook een reserveerder die me een mailtje stuurde of ik nog rittens heb. En ik kan zeggen. Dat is 1 van de enthousiastste reserveerders (houdt soms niet op met mailen :P )

Maar ik kijk gewoon hoe het contact is na een paar mailtjes. Blijft het nog steeds kort door de bocht, dan begin ik het toch te wantrouwen, maar vaak worden mensen toch wat meer gebekt, en krijg ik ellelange verhalen in mijn mailbox :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 12:34 pm 

naomi schreef:
Jolanda M schreef:
naomi schreef:

Ik ben ook niet zo goed in mijn woorden op schrift zetten, maar als reserveerders in hun eerste mail niet eens de moeite nemen om een aanhef boven en een naam onder het bericht neer te zetten, dan zakt mijn broek daarvan af en krijgen ze geen antwoord.

Ja, ik bedoelde eigenlijk niet alleen van die mensen die een mailtje van één zin schrijven, maar alle mensen die om 'ratten in het algemeen' vragen en verder niet aangeven speciaal voor mijn rattery of een bepaald nestje te kiezen ;)
Nou is dat ook makkelijk praten als je weet dat je de komende maanden toch geen ratten hebt voor ze :P maar ik ben wel van plan dat aan te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 1:40 pm 

Wat ik me nu dus afvraag is of als je één keer zo'n communicatie-fout maakt in hoe verre dat dus invloed gaat hebben want tuurlijk selecteren rattery's en opvang ook hun reserveerders maar ik ben bereid mijn fouten toe te geven.
Nu krijg ik toch het idee dat ik een vreselijke fout heb gemaakt omdat ik open ben geweest en vanuit mezelf een kritische vraag heb gesteld... ook al was dat soms op een foute manier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 1:55 pm 

Sorry voor het door elkaar halen van je ratten Jessica :shock:
Daarom hoef je nog niet zo hatelijk te doen :nee:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je me nog durft te mailen dat je een terug komer een huisje wilt bieden en of je daar dan nog wel voor in aanmerking komt terwijl ik helemaal bagger ben :duh: (vandaar ook eigenlijk even de verwarring van mijn kant, ik weet gelukkig precies wat bij wie zit)

Verder denk ik echt dat het bij mij op die lijst staan niet echt een probleem zal geven hoor (velen rattery's zullen er niet van wakker liggen) voor je toekomstige aanschaffen.
Want nogmaals ik heb nooit gezegd dat je slecht voor je beestjes bent dus waarom zou een ander je dan geen ratten willen geven? (misschien om de reden waarom je er van mij niet meer kreeg *en ik geef nogmaals toe dat ik dat niet slim aangepakt heb toedertijd en je daarbij flink gekwetst heb maar goed je bent nu zelf aan een flinke inhaalslag bezig :knikt: *)

Dit is verder echt het laatste wat ik er hier over heb gezegd.
En je update me niet voor niets hoor hou alles dat ik persoonlijk door krijg heel netjes bij dus daarover nog even onder de gordel schoppen is echt niet nodig.
Mensen kunnen fouten maken (zowel jij als ik) maar verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Wat betreft dat dametje wat ik volgens jou te vroeg heb ingezet dat was een normale leeftijd om een dame te laten dekken (en ze was gedekt en toen kwam pas boven water wat we nu weten)
Wat had ik toen moeten doen dan? abortus of cullen (nou nee sorry dat is niet mijn ding)
De mensen die toen uit dat nestje gereserveerd hebben waren op de hoogte van het probleem en hadden de keus om te annuleren :knikt:
Ik heb toen bewust een man gehouden en zal die ook echt niet eerder inzetten dan dat hij minstens 2 is en de rest van het nest gezond is gebleven (en dan bedoel ik niet zomaar een niesje oid) is dit niet het geval dan zal hij niet eens ingezet worden (maar dit weet je allemaal toch al? waarom er dan toch weer over beginnen?)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 2:22 pm 

Wederom ik zeg net dat ik daar fouten in gemaakt heb... en doelde met mijn mail op het fijt of je dus uit het T-nest niet beter een man had kunnen houden zomaar een eigen gedachtengang en zoals gezegd een foute en al helemaal om hem uitte spreken... verder schrok ik ja want het zou vlg. de dierenarts om een zeer ernstige tumor gaan.
Dames mogen na de negen(?) maanden niet eens meer ingezet worden dus zelfs ik weet dat (veel) langer wachten met die dekking geen optie was.
Dat ik jou rattery voor bagger uitmaak dat mag je zo vinden maar is niet zo bedoeld, mijn manier van posten over of in reactie op jou is inderdaad verranderd want ook ik laat me niet zomaar met een 'verzamelaar' in één zin noemen.
Doet niets af aan het fijt dat ik tevreden ben over de ratjes die ik van jou heb en sorry voor mijn enthousiasme over die terugkomer... was inderdaad een domme vraag.
Mijn vraag in deze toppic was niet bedoeld om wéér een discussie uit te lokken maar dat jou zwarte lijst bij veel rattery's niets uit zal maken vind ik iets kort door de bocht.

Dus hierbij wederom de vraag... hoeveel invloed heeft deze communicatie-fout bij de hier meelezende rattery's/opvang voor een eventuele reservering?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 3:18 pm 

Ik zou je hier in ieder geval niet zomaar voor afschrijven. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 3:45 pm 

Nou inderdaad fouten zijn er om verbeterd te worden en ik zie best in dat het voor een rattery (en opvang ook maar dan niet voor verdere fokplannen) belangrijk is om op de hoogte gehouden te worden.
Hierin mogen misverstanden of zelfs verwijten over en weer geen rol spelen en sowieso wil ik me er voortaan toch iets meer van verzekeren dat er vertrouwen en een goede communicatie is voor ik ergends ratten vandaan haal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 4:49 pm 

Jessica schreef:
Wederom ik zeg net dat ik daar fouten in gemaakt heb... en doelde met mijn mail op het fijt of je dus uit het T-nest niet beter een man had kunnen houden zomaar een eigen gedachtengang en zoals gezegd een foute en al helemaal om hem uitte spreken... verder schrok ik ja want het zou vlg. de dierenarts om een zeer ernstige tumor gaan.
Heb ik toch ook gedaan en toen de dame gedekt werdt was er dus nog geen spraken van die enge tumor daar kwam Chris gelijk mee nadat de dame net gedekt was ja dan kan ik ze niet meer terug schoppen he :lol:
Citaat:
want ook ik laat me niet zomaar met een 'verzamelaar' in één zin noemen.
en dat heb ik dus nooit gezegd, maar inderdaad vind ik 6 ratten in pak hem beet (kan het even nakijken voor alle zekerheid hoor zodat ik niet weer op mijn bek ga dat ik iets niet weet) 4 maanden inderdaad even voldoende.
Mede omdat het probleem dat je had misschien wel niet opgelost zou zijn met nog ratten erbij (dat was nu volgens jou wel het geval en daar ben ik dan alleen maar blij om)
Citaat:
en sorry voor mijn enthousiasme over die terugkomer... was inderdaad een domme vraag.
Dom zou ik het niet echt willen noemen, tot aan dat ik dit topic las heb ik het zelfs nog in overweging genomen (want je bent niet slecht voor je beestjes dat zul je me nooit horen zeggen wat dan zou ik liegen.)
Maar de verwijten die je hier allemaal op tafel gooit en er een aantal ook niet helemaal kloppen maken wel dat ik eieren voor mijn geld kies en het ventje toch gewoon hier naar toe laat komen

Citaat:
maar dat jou zwarte lijst bij veel rattery's niets uit zal maken vind ik iets kort door de bocht.
Als ze beide kanten van het verhaal vragen dan zullen ze zelf een keuze moeten maken of ze het dan wel of niet doen dus daar is nu toch geen vast antwoord op te geven?
Zeker niet nu er over en weer gehakketakt wordt en het niemand echt duidelijk is wat nu precies het probleem is ;)

Zo en dit was nu echt mijn laaste bijdragen (of ik moet weer iets voorbij zien komen dat echt niet klopt ;) maar ook dat heeft weinig zin want het is jou woord tegen die van mij)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 5:06 pm 

Bedankt voor je opheldering zal ik maar zeggen en inderdaad lijkt me slim om verder niet meer met elkaar in discussie te gaan... inderdaad jou woord tegen het mijne.
Sorry maar ik en de eigenaresse van het te herplaatsen mannetje + alle lezers op Tamme Ratten zijn op de hoogte dat hij maandag naar jou komt dus nee ik geloof niet dat het nu aan deze toppic te wijten is dat hij niet naar mij mag komen... ik ga mezelf hier ook niet rot over voelen want ik had het al lang gehoord als het anders was.
Bedankt dat ik nu dus de verouderde info over het 'jou niet op de hoogte houden' op jou website tegen mag gaan spreken bij de rattery en opvang waar ik wil gaan reserveren en als er iets is met de ratjes die van jou komen hoor je het.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]