Dierenartskosten kunnen inderdaad flink oplopen, ratjes zijn helaas gevoelig voor verschillende ziektes. Vooral tumoren komen regelmatig voor (bij vrouwtjes wat vaker dan bij mannetjes vanwege de melkklieren) en ook luchtwegproblemen komen relatief veel voor. Daarnaast zijn er nog andere kwaaltjes natuurlijk, maar het voert wat ver om alles op te noemen, met een kijkje in het gezondheidsforum hier kan je wel een idee krijgen.

Tumoren zijn vaak goed te opereren, om de kans bij vrouwtjes te verkleinen kan je daarnaast ook nog kiezen voor preventieve castratie (omdat melkkliertumoren hormoongerelateerd zijn).
Ik denk dat je gemiddeld toch op 150-200 per ratje (voor een heel rattenleven) moet rekenen. Je kan geluk hebben, maar ook dikke pech en dan wordt het nog duurder. Overigens zal een goede rattery of opvang wel van je verlangen dat je bereid bent om kosten voor je ratjes te maken, vaak wordt dit vooraf wel besproken. (Ik schrijf dus niet dat je dit niet wil hoor, maar even ter info)
In Duiven zit opvang Parzival van Jolanda (hier op het forum), in Apeldoorn zit mijn opvang maar dat is al meer uit de richting als je uit de Achterhoek komt. Verder zit rattery Ratpack ook in Duiven, en in Elst zit Topolino. Ik weet niet alle ratteries uit mijn hoofd, maar er zijn vast mensen die dit kunnen aanvullen.