Het is nu do nov 23, 2017 12:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 7:57 pm 

ik zie veel berichten in topics dat bvb sommige ratten niet gefokt mogen worden vanwegen een 'huisdier' status.. :s nu mijn vraag: wat is het verschil tussen een huisdier ratje en een fok ratje? en waarom mag je dan niet met een gewone huisdier ratje fokken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 8:55 pm 

fokratjes zijn echt ratten waarmee je fokt op gezondheid en sommige mensen fokken zonder te kijken naar gezondheid enzo, gewoon om een nestje te hebben; dat zijn huisdierratjes. toch?

† Mijn engeltjes; Louise (2,7j) Emma (3j) Nyah (2,10j) Ziggy (2,3j) Daphne (2,10j)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:07 pm 

ik denk dat ze bedoelt dat van een rattery nestje maar een paar fokrittens worden verkocht ende rest als huisdier waar je dus niet mee mag fokken. waarom kan ik geen antw op geven

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:20 pm 

Als ik het goed begrepen heb is dat om de lijn in de gaten te kunnen houden.. toch? :shifty:

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:23 pm 

volgens mij snap ik hetxD, als alle rittens van hetzelfde nest fokratjes worden.. dan is er een grotere kans dat ze 'perongeluk' met de zelfde familie kruizen:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:24 pm 

Nou voor mij is het zo dat ik er niet op zit te wachten dat jan en alleman zomaar kan gaan fokken met mijn nakomelingen. In principe worden alle ukken als huisdier geplaatst, daar mag absoluut niet mee gefokt worden en mocht dat wel gebeuren dan kan ik de vader/moeder en rittens terug eisen. Je tekent bij het ophalen van de rittens ook een contract waarin staat dat er absoluut niet mee gefokt mag worden, en dat ik ten alle tijde op de hoogte gebracht wil worden, dus ook in het geval van een oepsnestje met een van de door mij gefokte ratten.

Waarom niet? Iedereen kan fokken, een man en vrouw bij elkaar is niet zo moeilijk. Goed fokken vind ik wat heel anders. Ik kies de ouders van mijn nestjes heel zorgvuldig door middel van een stamboom, en hoop daarmee lieve, maar vooral gezonde ratjes mee op de wereld te zetten. Het uitpluizen van stambomen en fokken dat kan je beter over laten aan mensen die er verstand van hebben. In mijn geval kunnen alleen mensen die op èèn lijn zitten met mij in aanmerking komen voor een fokritten. Ratteries die richtlijnen of regels hanteren die mij niet aanstaan of waar ik geen vertrouwen in heb, die vallen af. Nu zijn er maar weinig mensen waarvan ik denk dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn dus er gaan ook maar een beperkt aantal fokrittens weg. :P Daarnaast wil ik inspraak blijven houden over de ratjes uit mijn nesten, maar ook de nakomelingen daarvan. Als iedereen zomaar in het wilde weg wat kan fokken met de ratjes uit mijn nesten dan ben ik binnen de kortste keren het overzicht kwijt, en kan ik dus niet meer claimen op gezondheid te fokken...

Er gaan wel eens wat fokrittens weg uit mijn nestjes, sowieso altijd een naar de eigenaar van de dekman als dat gewenst is, maar er moet wel toestemming aan mij gevraagd worden voor een nestje met een man of vrouw uit mijn nest die als fokritten is weg gegaan. Ik moet er niet aan denken dat ik een vrouwtje al fokritten plaats, en die eigenaar ineens besluit een man met een onwijs slechte stamboom er op te zetten (mensen die een fokritten van mij krijgen ken ik inmiddels wel zo goed dat ik dat niet voorzie, maar je weet maar nooit ;) ) Ik moet het er dus wel mee eens zijn anders gaat het hele nestje niet door.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:33 pm 

Shita schreef:
Nou voor mij is het zo dat ik er niet op zit te wachten dat jan en alleman zomaar kan gaan fokken met mijn nakomelingen. In principe worden alle ukken als huisdier geplaatst, daar mag absoluut niet mee gefokt worden en mocht dat wel gebeuren dan kan ik de vader/moeder en rittens terug eisen. Je tekent bij het ophalen van de rittens ook een contract waarin staat dat er absoluut niet mee gefokt mag worden, en dat ik ten alle tijde op de hoogte gebracht wil worden, dus ook in het geval van een oepsnestje met een van de door mij gefokte ratten.

Waarom niet? Iedereen kan fokken, een man en vrouw bij elkaar is niet zo moeilijk. Goed fokken vind ik wat heel anders. Ik kies de ouders van mijn nestjes heel zorgvuldig door middel van een stamboom, en hoop daarmee lieve, maar vooral gezonde ratjes mee op de wereld te zetten. Het uitpluizen van stambomen en fokken dat kan je beter over laten aan mensen die er verstand van hebben. In mijn geval kunnen alleen mensen die op èèn lijn zitten met mij in aanmerking komen voor een fokritten. Ratteries die richtlijnen of regels hanteren die mij niet aanstaan of waar ik geen vertrouwen in heb, die vallen af. Nu zijn er maar weinig mensen waarvan ik denk dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn dus er gaan ook maar een beperkt aantal fokrittens weg. :P Daarnaast wil ik inspraak blijven houden over de ratjes uit mijn nesten, maar ook de nakomelingen daarvan. Als iedereen zomaar in het wilde weg wat kan fokken met de ratjes uit mijn nesten dan ben ik binnen de kortste keren het overzicht kwijt, en kan ik dus niet meer claimen op gezondheid te fokken...

Er gaan wel eens wat fokrittens weg uit mijn nestjes, sowieso altijd een naar de eigenaar van de dekman als dat gewenst is, maar er moet wel toestemming aan mij gevraagd worden voor een nestje met een man of vrouw uit mijn nest die als fokritten is weg gegaan. Ik moet er niet aan denken dat ik een vrouwtje al fokritten plaats, en die eigenaar ineens besluit een man met een onwijs slechte stamboom er op te zetten (mensen die een fokritten van mij krijgen ken ik inmiddels wel zo goed dat ik dat niet voorzie, maar je weet maar nooit ;) ) Ik moet het er dus wel mee eens zijn anders gaat het hele nestje niet door.

okeej :D , ik snap het nu bedankt ;) maar nog 1 vraagje.. veel mensen fokken ook kwa leeftijd. hoe kan je nou weten hou oud dat ratje word zonder.. ja.. um.. je weet wanneer zijn leven eindigt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:39 pm 

Je kunt aan de hand van de ouders, opa/oma, tante's/oom's, neefjes/nichtjes enzo een beeld krijgen van hoe de levensverwachting van je nestje is. Niet helemaal betrouwbaar natuurlijk want het blijven levende wezens, maar als er in die lijn heel veel tumoren voorkomen dan kan je er vanuit gaan dat je nestje ook tumorgevoelig zal zijn en daar zit je niet op te wachten... Het is geen zekerheid dat ratjes van een rattery gezond zijn en oud worden zonder enge ziekten, maar je weet wèl zeker dat de ouders zorgvuldig uitgekozen zijn en de rattery in ieder geval probeerd om de gezondheid te verbeteren. Uh, de goede ratteries dus he. Er zijn helaas heel veel ratteries die wel met stambomen fokken, en die er ook heus wel tijd in steken, maar die volgens mij geen idee hebben van waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn en gewoon maar leuke ratjes fokken. Fokkers die ook de negatieve punten van een lijn benoemen kun je vaak wel als goed beschouwen. Ratteries die je de indruk willen laten wekken dat ze een probleemloze lijn in handen hebben die kun je beter links laten liggen, want daar is niks van waar. ;)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 05, 2008 3:39 pm 

Ik ben heel erg tégen het uitplaatsen van ratten als "fokrat" vs "huisdier-rittens". Ik vind het gewoon een ontzettend zinloos idee :) Daar heb ik al ontzaglijk veel discussies over gevoerd, maar nog maar eens mijn mening hier ;)

Natuurlijk zit je er niet op te wachten dat Jan en Alleman met je ratten fokt. Maar van mij krijgt ook niet Jan en Allemaal, rittens van mij :) Als ik iemand genoeg vertrouw om rittens van mij in huis te nemen en hun hele leven te verzorgen en vertroetelen, vertrouw ik ze ook genoeg om een nestje op te voeden of hun mannetje een ander vrouwtje te laten dekken. Dat zegt natuurlijk nog niks over de plànning van dat nestje...
Als een fokker een ratje van mij krijgt, is het (vanzelfsprekend) een fokker die ik vertrouw, en van wie ik denk dat we (op ethisch vlak) min of meer dezelfde ideeën hebben. Als die fokker een nestje wil met zijn rat, wil ik wel op de hoogte gehouden worden; ik wil graag mijn mening kunnen zeggen over de plannen, al betekent dat niet dat ze er persé rekening mee moéten houden. Als ik het ergens écht niet mee eens ben, ben ik niet te beroerd om mijn mond open te trekken en om die persoon te overhalen het nest toch niet te doen...
Als een niet-fokker een ratje van mij krijgt, hou ik voor hen ook steeds de mogelijkheid open om een nestje te doen. Mensen die een vrouwtje hebben en daar eigenlijk graag een nestje mee willen doen, kan ik zo goed mogelijk begeleiden, de perfecte dekman vinden voor hun vrouwtje, de bemiddeling regelen,... Als iemand een mannetje krijgt, is het ook altijd mogelijk dat ik ze een jaar of anderhalf later contacteer, of dat mannetje toevallig geen dekking zou mogen doen.
Betekent dat daarom dat er met zoveel ratten uit mijn nesten gefokt wordt, en dat het dus helemaal vol loopt met nakomelingen van RG-ratjes? Nee, absoluut niet - doordat ik net heel selectief ben naar wié de rittens gaan, zijn er al bij al weinig mensen die er mee fokken :-)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 05, 2008 7:21 pm 

Denk ook dat iemand die een rat neemt en hem echt als huisdier houd niet zomaar aan een nestje zal beginnen (kinderen daargelaten... ) en als iemand dat na een poosje toch wil is het inderdaad beter om te helpen naar een geschikte partner te zoeken en info te geven en dit niet meteen af te kappen.
Mensen zijn echt wel in staat om zelf in te schatten of ze een nestje groot kunnen brengen met de juiste informatie en een stuk kennis en er zullen als er gewoon open mee omgegaan wordt ook veel mensen zijn die na de uitleg inzien dat ze er niet klaar voor zijn of niet genoeg backup hebben van bijvoorbeeld hun dierenarts.
Het uitzoeken van de stambomen... ik heb ook gefokt met mijn oudste hond maar de stambomen zijn door iemand in de verreniging uitgezocht en dat heeft dan weer niets te maken met of ik een nest pups groot kan brengen.
Tuurlijk zijn er minder verstandige mensen maar die hou je toch... en dan moet je met fokverbod ook maar afwachten of ze zich er aan houden maar ik denk ook dat het best nog wel eens goed kan zijn omdat er op die manier ook een betere selectie kan gebeuren.
Met vier weken moet de rattery al selecteren en als dat ratje dan nét niet is wat er van verwacht wordt (zonder uitsluitende gezondheidsklachten) kan het handig zijn als de lijn verder goed is een nestgenootje te laten dekken.
Echte oepsnestjes daar is niemand blij mee natuurlijk ik heb zelf mannen en vrouwen en heb in het verleden ook een inschattingsfout gemaakt zonder gevolgen gelukkig en kan wel zeggen dat ik nu voorzichtig ben maar dat zijn meer mensen (en ook rattery's) geweest en dat was toch niet voldoende om een 'ongelukje' te voorkomen.
Maar goed als je tekend dat je in dat geval je rat terug moet brengen vind ik de concequentie wel heel hard... blijft het moedertje dan bij de rattery of gaat ze daarna terug naar de eigenaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 05, 2008 7:34 pm 

Vergeet nog te vermelden dat het in geval van een algeheel fokverbot binnen een lijn natuurlijk ophoud.. maar geloof niet dat iemand moedwillig een nestje op de wereld wil zetten waarvan bekend is dat ze hoogstwaarschijk iets zullen mankeren.
In principe zou iemand ook van te voren moeten beslissen of hij of zij wil fokken en dat dus aangeven bij de rattery dan kan er gepraat worden of er een fokritten geplaatst kan worden en dat voorkomt een hoop problemen dus ik zeg niet dat ik het niet met het 'huisdierritten' beleid eens ben maar vind in Drine haar standpunt ook iets zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 06, 2008 8:30 am 
Ere-lid

Mijn foksels worden áltijd geplaatst als huisdier. Sommige worden geplaatst als mogelijk fokdier. Of er daadwerkelijk een nest volgt hangt van veel faktoren af.

En helaas zijn er wel mensen die moedwillig een nestje op de wereld zetten terwijl bekend is dat zich problemen kunnen voor doen. Niet in alle gevallen hoeft dat ook weer al te bezwaarlijk te zijn, als er maar duidelijkheid over is zodat een reserveerder bewust kan besluiten om een ritten uit zo'n nest in te huis te nemen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 24, 2008 10:45 pm 

Ik heb heel even een rattery gehad, maar dan voor Gerbils. Alleen ik ben er snel mee gestopt. Ik deed het wel goed. Ik besteede veel tijd aan de rittens, en ik had ze al helemaal handtam. Maar niemand wou ze hebben, ik ben miss. er wat te jong voor (-:
Maar uiteindelijk heb ik de jonkies naar een dierenwinkel gebracht (ik wist toen nog niet dat dw's zo slecht waren) En het enige dat ik kreeg was een zak voer van 25 gr. :x hij kon het niet maken vanwege zijn "leverancier" ja, amehoela. Hij zette gewoon een mannetje en een vrouwtje bij elkaar, en de rittens verkocht hij, wat niet verkocht werd. Werd weer gebruikt voor het maken van nestjes. :argh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 1:07 pm 

motorratje schreef:
Ik heb heel even een rattery gehad, maar dan voor Gerbils. Alleen ik ben er snel mee gestopt. Ik deed het wel goed. Ik besteede veel tijd aan de rittens, en ik had ze al helemaal handtam. Maar niemand wou ze hebben, ik ben miss. er wat te jong voor.

Je zegt dat je het goed deed.... heb je ook verstand van genetica dan? Het is niet zo moeilijk om een mannetje en een vrouwtje samen te zetten en daar vervolgens een nestje mee te fokken. En het feit dat je veel tijd bestede aan de rittens is prima maar daarmee ben je nog geen goede fokker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 2:14 pm 

Gerbils zijn heel leuk, ik heb ze ook en heb er ook mee gefokt. Maar het zijn geen ratten, als je gerbils fokt noemen ze dat niet rattery. Jonge gerbils zijn ook geen rittens, maar pups. En het fokken van gerbils gaat heel anders, omdat je daar een mannetje en vrouwtje samen houdt als koppel en men in de 'gerbilwereld' over het algemeen ook heel anders selecteert (er wordt niet zo in stambomen gepluist naar gezondheid en karakter)

Ik kan me voorstellen dat je er in eerste instantie niet bij stil staat dat het niet ok is om dieren bij de dierenwinkel te brengen, en ik weet ook dat het heel moeilijk kan zijn om jonge gerbils te plaatsen.
Ik denk dat je niet zo verantwoordelijk bezig bent geweest idd, maar als je inmiddels maar beter weet en niet zomaar beestjes op elkaar gaat zetten dan is het goed. ;)

Ik wil het in de toekomst anders gaan aanpakken, alle rittens uit een nestje als huisdier plaatsen, maar met de mogelijkheid om er een beroep op te doen voor een nestje uit een combi naar mijn keuze, onder mijn naam (uiteraard in overleg met de eigenaar) - enige die een apart contract krijgen zijn ratteries die een ritten willen voor hun eigen fokplannen en die dus zelf een combi zouden willen kiezen.
Dat lijkt me een betere methode omdat je op de leeftijd dat ze verhuizen helemaal nog niet kunt zien welke het meest geschikt zijn om mee te fokken. Dan is het dus zonde als je per ongeluk de verkeerde aangewezen hebt als 'fokdier'.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]