Rapalje schreef:
@Jill: tja, is ook niet zo gek he, dat ratten niet 'ineens' veel ouder worden en probleemvrij zijn. Is ook niet erg realistisch. Ik heb ook wel gemerkt dat mensen bizar hoge verwachtingen hebben van ratteryratten.
Mijn punt is juist dat ik er geen hoge verwachtingen van heb.

Juist
omdat het niet realistisch is dat ze ouder worden en probleemvrij zijn. Zoals ik al schreef zitten die problemen en de leeftijdsverwachting volgens mij namelijk in de soort, dus doe je daar met (goed) fokken vrij weinig aan. Ik schrijf ook nergens dat het 'ineens' moet verbeteren, maar ik zie het gewoon nog steeds niet gebeuren. Ik geloof dat er een tijdje geleden op Tamme Ratten een onderzoekje was naar gemiddelde leeftijden, daar kwamen ratteryratten niet anders uit dan ratten met een andere achtergrond. En ik zie/hoor dat om me heen ook niet. Niet in gemiddelden tenminste, want ik wil mijn ratten waarvan ik de geboortedatum weet er best tegenover zetten en dan komen ze ruim boven het gemiddelde uit en zeker niet minder dan ratteryratten. Natuurlijk doet een goede start heel veel, maar dat geldt in dat geval dan ook gewoon voor rittens die in de opvang geboren zijn. Goede voeding en medische zorg doet daarin naar mijn mening meer dan een of andere stamboom.
Rapalje schreef:
Ik fok ratten die karakters hebben waar ik van hou, die sterk en goed gebouwd zijn en die gemiddeld misschien een paar maanden ouder worden dan ratten die ergens anders vandaan komen en die misschien een wat kleinere kans hebben op problemen tijdens hun leven.
Tja, prima toch? Als jij er blij mee bent en je reserveerders ook is dat toch wat telt? Of ze mooi zijn en leuk van karakter is subjectief, daar zoekt iedereen iets anders in (gelukkig). Maar met 'misschien wat ouder worden' is mijn punt dus gemaakt, want aan 'misschien' heb je niet zoveel. Nogmaals, als ik cijfers zie die bewijzen dat ik ongelijk heb hoor ik het graag (ik zie zelf ratten ook gewoon graag zonder problemen een mooie leeftijd behalen), maar ik ben nogal sceptisch over 'gezonde' lijnen als daar geen concreet bewijs van zie.
Mima schreef:
Als ik vergelijk hoe vaak bv Annet met alleen opvangers en ik met bijna alleen nog rattery ratten bij de de DA zit,
denk ik echt wel dat er een verschil in de gezondheid zit.
Dat is toch geen vergelijk, dat gaat maar over een paar ratten? Wil je zoiets goed vergelijken, dan moet je het veel breder trekken. En hoe vaak iemand bij een dierenarts zit zegt ook lang niet altijd iets over de gezondheid van de ratten, het kan ook betekenen dat een eigenaar oplettender is (want hoe vaak lees je niet over ratten die 'ineens' een grote bult hebben maar dat mensen het al die tijd als klein bultje gemist hebben) of dat een ander iets langer aankijkt voor ze naar de DA gaan enz. enz.
En hoe zit het met ratten die de DA niet eens gehaald hebben, die 'gewoon' op jonge leeftijd overlijden? Want ook dat lees ik regelmatig over ratteryratten (en natuurlijk ook over opvangers), dus dat doet ook iets met een gemiddelde.
Overigens gingen de vragen die ik stelde over de Engelse en Amerikaanse ratten die zogenaamd ouder zouden worden, maar schijnbaar is het een gevoelig onderwerp.