Het is nu vr nov 24, 2017 1:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 12:15 am 

Het zou mij super leuk lijken een rattery te beginnen. Omdat ik ratten super leuke beesten vind, en omdat er, zover ik weet, hier in het noord-westen, geen enkele rattery zit. Met ratten heb ik nu enkele jaren ervaring. Heb om het zo maar te zeggen m'n eigen mini-opvang met 5 ratten. Meer kan ook niet omdat ik nog thuis woon. Maar om verder te gaan over mijn rattery plannen, het is echt een veel jaren plan, dus niet allemaal bang zijn dat ik morgen 2 opvangers op elkaar zet (niet dat dat problemen oplevert, er zitten hier momenteel alleen vrouwtjes :fluiten: ). Mijn vraag is, waar kan ik het beste beginnen te leren. Ik snap dat ik veel moet weten over ziektes, vooral erfelijke, en genetica, maar waar vind ik nou de betrouwbaarste informatie om te leren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 1:48 pm 

http://www.tjup.nl

Dit is een super duidelijke site, en je leert er genoeg.

Vooral veel vragen op fora, en zoveel mogelijk sites te bekijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 6:52 pm 

Het is inderdaad belangrijk om je goed in te lezen. http://www.tjup.nl is best interessant maar er staan wel wat dingen in die niet kloppen (en waar ik het niet mee eens ben :P )
Als je goed Engels kunt, zijn http://www.ratz.co.uk en http://www.curiosityrats.com en http://www.ratbehavior.org ook aanraders, ik zou zeggen lees gewoon zoveel mogelijk zodat je verschillende meningen en verschillende bronnen leert kennen. Sites van ratteries zijn ook altijd leuk.

Naast het lezen van informatie zou ik ook contact opnemen met fokkers waarvan de werkwijze en/of de lijnen je aanspreken. Met ervaren mensen praten is een hele goede bron van informatie en je kunt daarmee ook overleggen over jouw eigen plannen en voorkeuren. Daarnaast is het handig als je al wat mensen kent als je later fokrittens zoekt :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 6:48 pm 

Ik heb dezelfde vraag, dus open ik even geen nieuw topic.
In Zuid-Limburg zijn voor zover ik weet ook geen ratteries/opvangs.

Zelf wil ik over 3 tot 4 jaar (na afronding van mijn studie) eerst beginnen met een kleinschalige rattenopvang. Ik heb gehoord dat er van tevoren veel voorbereiding aan af gaat, en dat je alleen met het vergaren van informatie al erg lang bezig bent, vandaar dat ik nu ook al aan het rondneuzen ben.

Mij was het een beetje onduidelijk hoe je als beginnende rattery/opvang van start gaat (als je alle nodige informatie in je bezit hebt en op de hoogte bent van verzorging etc. en de juiste huisvesting, voeding etc. in huis hebt) hoe breng je dit onder de aandacht en als beginnende rattery moet je toch ook ergens je ratjes met stamboom verkrijgen? Dan moeten je 'fokratjes' daarbij ook een bepaalde leeftijd bereikt hebben, is het dan verstandiger als je de ratjes al enige tijd aanschaft voordat je daadwerkelijk beginnen wil?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 2:29 pm 

Ja, ik wil eerst in ieder geval op me zelf wonen, en ook financieel er goed/beter voor staan. Dus dat zal ook pas na m'n studie worden. Aangezien ik daar nog mee moet beginnen zou het toch nog zeker 5 jaar duren, maar denk dat je met inlezen enzo nooit te vroeg kunt beginnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 3:44 pm 

Mijn ervaring is alleen dat er zoveel mensen zeggen nog lang te willen wachten voordat ze willen gaan fokken, maar ondertussen zo enthousiast worden dat ze ineens niet meer zoveel geduld hebben. :nee:

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 4:41 pm 

Kansloos :P M'n ouders vermoorden me als ik mijn populatie hier uitbreid :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 4:44 pm 

Geen edit-knop hier? Wou nog even bij zeggen dat ik het niet zo'n nette opmerking vind. Je beoordeeld mensen die je totaal niet kent :confused:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 4:52 pm 

minda schreef:
Geen edit-knop hier? Wou nog even bij zeggen dat ik het niet zo'n nette opmerking vind. Je beoordeeld mensen die je totaal niet kent :confused:

De opmerking van Shita deel ik ook hoor, mijn ervaring is ook dat mensen die graag een rattery willen starten en zeggen ik wacht en lees mezelf eerst in, erg snel beginnen, zonder goede kennis van zaken. Maar uitzonderingen bevestigen de regels, zoals in alle dingen.

Als je al nagaat dat veel rattery's niet zomaar fokrittens weg doen naar beginnende rattery's, wat dan meestal weer inhoudt dat deze dan maar grijpen naar slechtere lijnen, in de zin van medische gevallen, jong overlijden enz.. Op deze wijze begin je niet goed, sowieso met een slechte lijn en meestal ook nog van de verkeerde en slechtere rattery's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 5:18 pm 

Ik ben het ook wel eens met Shita, maar ik vind haar opmerking hier ook ineens om de hoek vliegen terwijl daar nog geen aanleiding voor was. Ze had het ook kunnen verwoorden in een tip in plaats van zo'n algemeen statement.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 5:43 pm 

Nadya schreef:
Ik heb dezelfde vraag, dus open ik even geen nieuw topic.
In Zuid-Limburg zijn voor zover ik weet ook geen ratteries/opvangs.

Zelf wil ik over 3 tot 4 jaar (na afronding van mijn studie) eerst beginnen met een kleinschalige rattenopvang. Ik heb gehoord dat er van tevoren veel voorbereiding aan af gaat, en dat je alleen met het vergaren van informatie al erg lang bezig bent, vandaar dat ik nu ook al aan het rondneuzen ben.

Mij was het een beetje onduidelijk hoe je als beginnende rattery/opvang van start gaat (als je alle nodige informatie in je bezit hebt en op de hoogte bent van verzorging etc. en de juiste huisvesting, voeding etc. in huis hebt) hoe breng je dit onder de aandacht en als beginnende rattery moet je toch ook ergens je ratjes met stamboom verkrijgen? Dan moeten je 'fokratjes' daarbij ook een bepaalde leeftijd bereikt hebben, is het dan verstandiger als je de ratjes al enige tijd aanschaft voordat je daadwerkelijk beginnen wil?

Nou, een vrouwtje moet ongeveer een half jaar zijn als je haar laat dekken, maar voordat je kiest wat voor vrouwtje je wil voor je eerste nestje, moet je al behoorlijk goed weten wat je wil. Om dat te weten moet je je al behoorlijk verdiept hebben in lijnen en ratten in het algemeen.
En dan moet het allemaal nog goed gaan, moet dat vrouwtje dat je had gereserveerd wel geboren worden en er genoeg rittens in dat nest zitten en moet dat vrouwtje in het halfjaar dat je haar hebt wel gezond en lief genoeg blijken, enzovoort.
Dus je kunt er wel vanuit gaan dat er behoorlijk wat tijd overheen gaat tussen die eerste gedachte van 'goh ik wil wel een rattery' en het eerste nestje, als je het zorgvuldig wil aanpakken.

Misschien een beetje misplaatst, maar ik ga het lekker toch zeggen: ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die een rattery willen beginnen vanuit 'mijn' lijnen of onder begeleiding een rattery-nestje 'voor mij' zouden willen grootbrengen. Dat zouden dus wel mensen moeten zijn die véél geduld hebben en het allemaal erg zorgvuldig willen aanpakken, zoals ik dus :P
Mocht één van jullie daar interesse in hebben, voeg me dan toe op msn :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 7:05 pm 

Hilde schreef:
Ik ben het ook wel eens met Shita, maar ik vind haar opmerking hier ook ineens om de hoek vliegen terwijl daar nog geen aanleiding voor was. Ze had het ook kunnen verwoorden in een tip in plaats van zo'n algemeen statement.

Ja oeps, het kwam er een stuk botter uit dan ik bedoelde. :shifty: Het is niet persoonlijk gericht aan minda.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 8:27 pm 

Dan zal ik het maar als nooit gezegt beschouwen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 05, 2008 3:16 pm 

Ff eerst antwoorden op concrete vragen:

- Hoe je als beginnende rattery of opvang van start gaat, is een heel persoonlijke beslissing. De ene wil graag nauw samenwerken met een andere rattery (kan eventueel zelfs eerst een nest of een paar nesten in diens naam doen), de ander wil misschien een hele nieuwe variëteit of lijn opstarten en zal dan eerder importeren, nog een derde vindt het wel "vernieuwend" om te gaan fokken met ratten uit de dierenwinkel :P ,...
Ik heb onlangs een heel artikel geschreven over "hoe help ik de rattenopvang", met ook een hoop tips voor mensen die zelf een rattenopvang willen beginnen. Stond in de Rattenstaart (= clubblad van Rat 'n Roll) een paar maanden terug, en een aangepaste / ingekorte versie staat als het goed is ook in het boekje van de Rattenopvangdag morgen... allen daarheen dus :P

- Hoe je je als beginnende rattery onder de aandacht brengt... meestal is dat niet héél erg nodig. Als je namelijk al even op fora ronddwaalt en wat 'bekend' bent in de rattenwereld, en als mensen het gerucht horen dat je zo'n leuke lijn wil opstarten, is het in veel gevallen zo dat je al een paar gegadigden hebt voor je eerste nest is geboren :)
Zowiezo vind ik het zelf wél handig als je je laat begeleiden door een (of meer) ervaren rattery(s) daarin; zij kunnen je naam dan ook aan de hunne verbinden, een link plaatsen op hun site, mensen doorverwijzen als ze geen rittens hebben,...

- Het verkrijgen van je eerste fokratjes is een eerste paar mouwen; de meeste fokkers geven namelijk enkel fokrittens aan mensen die ze kennen en vertrouwen. Sommigen vinden dat 'oneerlijk', maar zet jezelf eens in hun plaats; als je zelf leuke lieve rittens fokt en je hebt een goeie lijn opgestart, wil je ook niet dat de rittens naar om het even wie gaan, en al helemaal niet dat om het even wie er mee fokt op een manier die voor jou niet kan :)
Op zich is dat allemaal niet erg, gewoon kwestie van contact op te nemen met een paar fokkers in wiens ideeën je je wel kan vinden, en als het gevoel wederzijds is, hoef je niet echt te vrezen voor een tekort aan vertrouwen...
Probleem is op dit moment wél nog steeds, dat fokkers gewoon te weinig fokratten weggeven. Veel fokkers verschuilen zich achter de smoes dat ze 'niet helemaal zeker zijn van hun lijn' en 'willen vermijden dat er te veel mee gefokt wordt'; het gevolg is echter dat fokrittens uit een nest, meestal bijna alleen maar naar de fokker zélf + naar de eigenaar van de dekman gaan, dat de lijn dus steeds binnen hetzelfde kringetje blijft, en er (te) veel gelijkaardige nesten mee worden gedaan.
Veel fokkers willen ook nog écht te veel controle (naar mijn zin); bij sommigen is het zelfs zo dat je (als je een nest wil plannen), toestemming moet gaan vragen aan de eigenaar van de overgrootvader van je fokritten ofzo :roll: (én aan de eigenaars en aan de fokkers van de grootouders, en aan de eigenaars en de fokkers van de ouders, enzovoorts). Werkt echt heel contraproductief: de ene heeft dan een (persoonlijke) afkeer van bvb Engelse lijnen, een andere wil dan weer geen dumbo in 'haar' lijn, een derde vindt de tekeningen in de lijn niet bij mekaar passen en een vierde vindt dat er al te veel gefokt is met de lijn. Da's zo ontzàglijk contraproductief! Ik ben ook geen fan van bepaalde lijnen, maar als ik merk dat iemand anders er wél helemaal gek van is en ervan overtuigd is dat het een goeie combi is (en ik 'ken' die persoon goed en vertrouw er op dat hij / zij niets zou doen dat ethisch niet aanvaardbaar is), vind ik wel dat zo iemand de kans moet krijgen om iets anders te doen dan wat ík zou doen... want ik heb de waarheid ook niet in pacht.
Maar hopelijk zien meer en meer fokkers in dat ze nu niet echt heel handig bezig zijn, en gaat een nieuwe generatie fokkers ook een beetje normaler om met zulke dingen...

- Ik vind het zelf handigst om mensen aan te raden om te beginnen met een paar fokmannetjes uit verschillende nesten. Als de lijn goed is, kunnen ze tegen dat ze een jaar à anderhalf zijn, eventueel worden gebruikt voor een dekking... daaruit kan je dan weer een fokvrouwtje als 'nestkeusritten' nemen (fokvrouwtjes zijn in de regel moeilijker te verkrijgen dan fokmannetjes), en dan ben je vertrokken met wat geluk...

- Ik raad voor de rest iedereen aan die écht wil beginnen fokken op een ethisch verantwoorde manier, om zich aan te sluiten bij Ratdebat ( http://www.ratdebat.org ). Op zich houdt Ratdebat niet zo veel in; het is gewoon een klein groepje fokkers, dat alle plannen op tafel legt (op een forum), af en toe ook samen op uitstap gaat (waar er dus ook de hele tijd over ratten en fokken wordt geklept :P ), en ook nauw met mekaar samenwerkt om die fokplannen in de praktijk te brengen. Al dat overleggen echter, heeft tot gevolg dat we in staat zijn om meer en beter over fokken nà te denken; volgens mij is dat een onmisbare verrijking. Een fokker die het op zijn eentje wil doen zal ook wel zijn gangetje vinden, maar met verschillende fokkers samen heb je veel meer ervaring om op terug te vallen, veel meer bijdragen aan een discussie over fokgerelateerde onderwerpen, veel meer stof tot nadenken wanneer een lijn wordt 'uitgeplozen',...

Dan over Shita's opmerking: ik deel Shita's mening - maar da's niet persé " :nee: " te noemen vind ik, in bepaalde gevallen laten de beginnende ratterys in kwestie zich gewoon goed begeleiden, en levert het niet meer problemen op dan als ze nog 5 jaar hadden gewacht :)
Zoals bijvoorbeeld het plannetje dat Rian en ik hebben, om nestjes te laten opgroeien bij andere mensen onder onze ratterynaam (we willen het wel allebei op een iets andere manier aanpakken - en we willen verschillende lijnen natuurlijk, ik ga richting bont / down under en Rian niet :) ); op zich lijkt me dat dé manier om te beginnen met fokken, indien mensen er niet mee inzitten dat ze niet meteen onafhankelijk kunnen opereren. Je bent nauw betrokken bij alles wat bij een nestje komt kijken, maar de écht ingewikkelde dingen (contacten met andere fokkers, uitpluizen van stambomen, bemiddeling en adoptie van de rittens,...) hoef je niet alleen te doen :)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]