Het is nu wo nov 22, 2017 8:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 26, 2016 2:26 pm 

Begin 2014 heb ik 2 ratjes aangeschaft uit een nestje. Helaas is 1 van deze 2 vandaag overleden.

Omdat ratjes niet alleen mogen zitten, ben ik op zoek naar gezelschap.

Kan iemand mij verder helpen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 27, 2016 9:01 am 
Moderator

Sterkte met het verlies :(

Je zou contact op kunnen nemen met Jill van rattenopvang Rattenpootjes (Apeldoorn) of met Ineke van rattenopvang Leusden. Ze zijn per mail bereikbaar :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 26, 2016 7:16 pm 

Kijk op markt plaats. Ik heb daar m'n vier schatten gratis op gehaald met kooi. Er zijn daar veel zielige, afgedankte ratjes voor weinig of geen geld op te halen. Voor kooien word vaak 'een vergoeding ' gevraagd. Er zijn echt veel ratten die hulp nodig hebben! :snik:
Fretdie en Muisje waren niet gewild, en ik heb ze zelf tam gekregen. Snow en Kawaii hadden wel een fijn leven voordat ik ze overnam, maar de voormalige eigenaar kreeg een allergie.

Ratjes:
Freddie Muisje Snow Kawaii
Rittens:
Ying Yang Pluis

:digirat:

Muisje, Snow, Kawaii en Fretdie zal ik niet vergeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 26, 2016 8:24 pm 

Bedankt voor de tip, echter op marktplaats weet ik niet waar ze vandaan gekomen zijn. Ik heb niet gekozen voor een rattery, om vervolgens alsnog met een rat van de dierenwinkel te zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2016 9:25 pm 

Goede keus! Klopt wat je zegt over marktplaats, ik heb die overweging genomen. Je kan het altijd vragen aan de verkoper, als je het belangrijk vind.
Rattery's zijn altijd een wel goede keus. :knikt:
Of een opvang!

Muisje, Snow, Kawaii en Fretdie zal ik niet vergeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2016 11:22 pm 
Moderator

Marktplaats moet je zoveel mogelijk vermijden, behalve als je een bankstel zoekt.... De ratten die daar worden aangeboden zijn vaak van pretfokkers of ongeïnteresseerden, niet doen! Probeer gewoon een opvang, die hebben vaak ratten voldoende én kunnen je helpen bij kiezen welk ratje voor jou (en je andere ratje(s)) het best geschikt is. Ook hebben ze tips voor de intro en als het echt niet lukt kun je met een opvang ook meer kanten op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2016 2:31 pm 

Opvangs geprobeerd, maar degene hier in de buurt is ermee gestopt, een andere wou niet, omdat ik de verkeerde dierenarts had gebeld (nooit eerder een dierenarts nodig gehad) Ik ben niet in staat om 200 KM te reizen om er 1 te halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 10:22 pm 

Heb je het probleem ook voorgelegd aan degene waar je ratjes vandaan komen? Misschien valt daar wel iets mee te regelen?

Zou toch sneu zijn als ze de rest van haar leventje alleen blijft :(
Hopelijk vind je snel een oplossing!

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 11:14 pm 

Ja ook al gedaan :( kon me helaas niet verder helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 07, 2016 12:07 am 

In het (voor jou) vervelendste geval
Contact opnemen met een opvang (zie lijst hier ergens op het forum)
En als je geen ander ratje (of 2 jonkies) erbij kan vinden
jou ratje afstaan omdat als je van je beestje houdt je het beste ervoor wilt
en dat is alleen blijven niet.....
Waar een wil is is een weg
evt ook 200 km reizen

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 07, 2016 12:10 am 

sterredag schreef:
Opvangs geprobeerd, maar degene hier in de buurt is ermee gestopt, een andere wou niet, omdat ik de verkeerde dierenarts had gebeld (nooit eerder een dierenarts nodig gehad) Ik ben niet in staat om 200 KM te reizen om er 1 te halen.

Vraag me af welke opvang dat was die weigerde te helpen vanwege "verkeerde DA keuze"

Kan me bijna niet voorstellen dat een opvang daarom hulp weigert

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 11, 2016 3:43 pm 

Van welke fokker komt jouw ratje?

Een oplossing is er altijd, maar die ligt meestal niet om de hoek. Inmiddels zit ze al anderhalve maand alleen? :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 2:41 pm 

Dat was opvang Rattenpootjes. Maar ik had de dierenarts gebeld en die zei dat er niks meer aan te doen zou zijn. Ik had die ochtend een afspraak waar ik niet onderuit kon en zou dus bij terugkomst kijken hoe het beessie eraan toe zou zijn om dan alsnog langs te gaan, voornamelijk om een lijdensweg van enkele dagen te besparen.

Bij terugkomst was ze al overleden.

De opvang meldde mij dat ze geen opvangratjes doen naar mensen die hun ratjes niet behandelden als een menselijk familielid. Of een goede dierenarts hadden.

Een andere dierenarts is te regelen lijkt mij. Ik had nog geen dierenarts nodig gehad tot dan toe en had dus geen ervaring. Over het stukje behandelen als mijn eigen kind. Om niet te prive te worden, maar stel dat ik naar een rechtzaak moet, dan begrijpt een rechter het wel als onverhoopt mijn kind op de Spoedhulp ligt, maar niet dat mijn ratje een rochelend geluid maakt. En als mijn kind niet goed ademt, is het gewoon ziek en bel ik de huisarts en krijg je paar uur daarna een afspraak. Maar goed.

Ik heb de fokker rattery rapalje gemaild zij had geen mogelijkheden, ja 2 jonkies waarvan 1 fuz, maar fuz is echt geen optie, omdat ik toch op internet heb gelezen dat ik rekening moet houden met extra verzorging. En het viel binnen het gezin ook niet zo goed.

Voorlopig gaat het wel goed met het overgebleven ratje. Ze vertoont geen rare of vreemde dingen en ze staat wel in een levendige huiskamer. Ik hoop nog steeds wel wat te vinden, maar had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 4:41 pm 
Site Admin

Het lag wel iets genuanceerder dan de 'verkeerde dierenarts gebeld'. Uit de omschrijving uit je mail was mijn indruk dat de situatie van het zieke ratje absoluut een spoedgeval was. Dat is het overigens vaak bij zieke ratten, wanneer je eenmaal duidelijk ziet dat ze ziek zijn is het vaak al ernstig en kan het binnen erg korte tijd mis gaan, maar dat terzijde. Een zieke rat figuurlijk, maar in dit geval waarschijnlijk ook letterlijk, laten stikken was voor mij reden om aan te nemen dat jullie mentaliteit wat betreft (medische) zorg voor dieren niet voldoet aan mijn eisen. Van die eisen mag je overigens vinden wat je wilt, maar voor minder gaan mijn opvangers simpelweg niet weg.

Daarnaast heb ik inmiddels een behoorlijke radar om ook op ander gebied aan te voelen of ik ergens met een gerust hart ratjes kan plaatsen. Naast het dierenartsverhaal voelden het mailcontact en de gegeven antwoorden verder ook niet prettig. Zoals uit dit topic blijkt zat mijn onderbuikgevoel goed. Ik lees alleen maar over 'kan niet' en 'wil niet' terwijl een ratje inmiddels al weken alleen zit (en er andere opties zijn aangedragen, ook door mij). Soms moet je nou eenmaal moeite doen en eigen belangen en wensen aan de kant zetten om een dier het beste te bieden. Het bevestigt voor mij dat het welzijn van de dieren niet op de eerste plaats komt en dat is voor mij reden genoeg om mijn keuze om bij jullie geen ratten te plaatsen te rechtvaardigen. Niet dat ik iemand verantwoording schuldig ben, maar ik wilde het toch even uitleggen voor eventuele meelezers. ;)

sterredag schreef:
Ik heb niet gekozen voor een rattery, om vervolgens alsnog met een rat van de dierenwinkel te zitten.

Lichtelijk off-topic, maar waar denk je dat de meeste opvangratten oorspronkelijk vandaan komen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 4:54 pm 

Best Jil,

Het probleem zit het in het stukje dat ik dat allemaal blijkbaar zelf moest weten. Terwijl ik juist een arts gebeld heb, die bovendien wel de situatie juist ingeschat heeft, omdat die meer verstand van zaken horen te hebben.
Ik weet niet zomaar ineens hoe ernstig iets is bij ratten en had zelf ook al via google gezocht naar mogelijke opties. Waarbij meegenomen dat ik op dat moment onmogelijk direct naar de dierenarts kon gaan, wat geen onwil was.
Je kent mij persoonlijk niet en ik ben ook geen verantwoording schuldig waarom sommige dingen niet kunnen, (zoals 200 km verderop reizen) en leden in mijn gezin moeten wel ook de rat kunnen verzorgen als ik dat niet kan en dus instemmen met aanschaf.
Jij hebt het over letterlijk laten stikken. Dat is heel vervelend en rot en daar kan ik ook echt wakker van liggen, maar dan moet ik dat wel eerst weten. Dus ja, uiteindelijk is het zo simpel als, omdat ik de verkeerde dierenarts gebeld hebt, want ik verwacht als leek daar een goed antwoord te krijgen.
En sorry dat ik het zeg, maar ik mag aannemen dat er in een opvang ook ratten komen die bijvoorbeeld niet meer gehouden kunnen worden door iemand. Ik heb begrepen dat de levensduur van een rat uit de dierenwinkel velen jaren korter is dan uit een rattery.
Als iemand iets anders beargumenteerd had, dan had ik ook kunnen heroverwegen.
Zonder de juiste informatie kan ik niks overwegen of aanpassen. In plaats van af te geven, nee te zeggen, helpt informeren wel beter voor het nemen van een juiste beslissing. En je leest overal vooral geen rat uit een dierenwinkel te halen, en vooral wel ratten uit de opvang te halen. Dus dan is dat toch geen gekke gedachte?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]