Het is nu di nov 21, 2017 10:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:00 pm 

Rapalje, bedankt voor alle hele nuttige informatie, ik zal zeker je tekst over goede fokkers gaan lezen.

En gerbils kunnen inderdaad ineens agressief worden tegen elkaar, mijn mannen groep van 4 dieren is een hele tijd goed gegaan, en ineens hebben ze zich met zijn alle tegen de leider gekeerd. Toen ik hem vond lag zijn hele heup open en was zijn staart op 2 plekken gebroken, en het hele terrarium lag vol met bloed. Ik ben erg blij dat ratten dat soort dingen normaal niet zullen doen. Want zoiets wil je natuurlijk niet voor je huisdier.

Ik zal zeker meerdere ratten houden, ik twijfel alleen nog een beetje tussen 2, 3 of 4. ;)

Fijn om te horen dat ze dus toch niet zo snel kanker krijgen, dan ben ik verkeerd voorgelicht.
We hebben ons vrouwtjes konijn uit voorzorg laten castreren toen ze 2 jaar was (na de 3 jaar is de kans op baarmoeder kanker heel groot). Maar ze heeft er heel veel pijn en stress door gehad, dus vrouwelijke castratie heb ik niet al te goede ervaringen mee. Maar als ik het goed begrijp dan hoeft het bij vrouwtjes ratten dus niet als voorzorgsmaatregel, alleen als ze tumoren krijgen? Ik zal bij mijn dierenarts informeren hoe duur het verwijderen van tumoren en het castreren is, zodat ik weet of ik het zou kunnen betalen als alle ratten dat nodig zouden hebben.

Ik zou de ratjes het liefste mee naar buiten nemen, en er veel mee spelen. Daarnaast vind ik het ook geweldig om gewoon naar de dieren te kijken. (vooral in een mooi groot hok, waar ze zich zo natuurlijk mogelijk kunnen gedragen) :)

Ik merk trouwens ook dat er altijd een antipathie is tegen dierenwinkels op huisdier forums. Op zich vind ik dit heel terecht, dierenwinkels zoals pet's place heb ik ook alleen slechte ervaringen mee. Van vissen tot konijnen die ik daar vandaan heb gehaald zijn ziek geweest. Maar er zijn naar mijn mening ook goede dierenwinkels. Ik heb bijvoorbeeld een paar dieren uit de Vogelkelder, en daar heb ik nog nooit een ziek of zwak dier gekocht. Gerbils zijn daar naar mijn mening beter dan die van fokkers (die vaak alleen speciale kleurtjes willen en niet letten op de gezondheid van de dieren).

Ik heb wel het idee dat ratten fokkers meer om hun dieren geven, en minder bezig zijn met speciale kleurtjes en afwijkingen.

En ik weet hoe slim en leuk ratten zijn ;) daarom wil ik ze zo graag. Anders zou het niets toevoegen aan de lading huisdieren die ik nu al heb.

En natuurlijk wil ik uiteindelijk gewoon een lief beestje waar ik veel plezier aan kan hebben. Maar ik weet van mezelf dat ik er niet goed tegen kan als mijn dieren constant ziek zijn. Ik heb huisdieren gehad met gedragsproblemen, epilepsie, hersenschade en dergelijke dingen, doordat ik niet goed heb opgelet toen ik ze kocht, en daar wordt je gewoon niet gelukkig van. Dus als het even kan wil ik een huisdier die niet elke paar maanden bij de dierenarts zit, en waar ik gewoon lol mee kan hebben. ;)

Ik vind, puur esthetisch, agouti ratten, zwarte ratten en siamezen het mooiste. (zonder afwijkende vacht of oren) Dus behalve de siamees sluit mijn smaak goed aan op wat heel algemeen gesproken gezond en lief is? :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:11 pm 

Siamezen kunnen ook best wel lief zijn hoor ;) . Mijn Siameesje is in de puberteit een poosje erg dominant en vervelend geweest tegen andere ratten en na zijn castratie is het even mis gegaan (waarschijnlijk getraumatiseerd), is mij aangevlogen, maar nu is het een van de liefste ratten die ik gehad heb. Even over dierenwinkels, het gaat niet alleen om of je een gezond dier in huis hebt of dat ze er in de winkel goed bij zitten maar ook om waar ze vandaan komen voor ze in de winkel zitten. Dat is eigenlijk het grootste probleem. DW ratten kommen praktisch allemaal van broodfokkers die ratten in kleine (lab)bakken houden en alleen letten op kleur, niet gezondheid en gedrag, "lelijke" dieren worden ingevroren of ter plekke dood geslagen. De vrouwtjes zijn vaak te jong en moeten achter elkaar doorfokken en als ze ziek of oud zijn worden ze niet genezen of gaan met pensioen maar gaan naar de slang of gewoon weg. Je kunt er meer over vinden in de sticky die bovenin het aanschaf forum staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:21 pm 
Moderator

Wolf schreef:
ruub&mlein, van de rat die een hart afwijking heeft wist je dus al van dat hij niet helemaal gezond wat toen je hem uit het opvang haalde?

Gelukkig dat het al een stuk beter met hem gaat. Is Jolanda de eigenares van de ratten opvang waar je die rat vandaan heb gehaald? (Ik ken de mensen hier nog niet. )

We wisten het van te voren niet maar de dag dat wij haar zouden halen begon ze opeens met een vreemde ademhaling, we hebben haar toen op advies van Jolanda een tijdje neusdruppels gegeven (zoutoplossing) en bisolvon door het water. Daarna dus antibiotica en nu dus de medicijnen waar ze nu aan zit :)
Ze zal altijd die medicijnen moeten blijven nemen maar tis echt een lieverd!

zie topic: viewtopic.php?f=53&t=2372" target="_blank

Jolanda (JolandaM op het forum) is idd van de opvang waar we haar vandaan hebben (Parzival).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:31 pm 

Wolf schreef:
Dus als het even kan wil ik een huisdier die niet elke paar maanden bij de dierenarts zit, en waar ik gewoon lol mee kan hebben. ;)

Dat willen we allemaal... Maar helaas kun je dat nooit voorspellen, en je hebt er ook nooit garantie op, ook niet als je ze bij een rattery haalt. Ratten worden gewoon niet ouder dan 2, maximaal 3 jaar, en ze kunnen veel gaan mankeren in die korte tijd, hoe goed je ook je best doet. En dat vergt zowel financieel als emotioneel vrij veel van je. Dat vind ik dan ook het enige echt grote nadeel aan ze, verder zijn het fantastische huisdieren :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:41 pm 

Wolf schreef:
Fijn om te horen dat ze dus toch niet zo snel kanker krijgen, dan ben ik verkeerd voorgelicht.

Hier wil ik nog wel wat over zeggen. Het woord kanker is wat misleidend vind ik. Rian (Rapalje) spreekt over mamatumoren, dat is mijn ogen toch wel degelijk kanker, maar dan goedaardig. Niettemin zal de rat wel geopereerd moeten worden. De kans dat een vrouwtje een mamatumor krijgt, vind ik best groot, alleen ontstaan ze meestal op later leeftijd (na de 20e maand).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:51 pm 

Nou ik zou je dus zeker niet afraden om een siameesje te nemen, als jij siameesjes leuk vindt ;)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gemiddeld, over het algemeen, iets vaker agressie voor kan komen bij siamezen, maar er zijn meer dan genoeg lieve siameesjes hoor :D

En verder bedoelde ik dat mammatumoren geen kanker zijn. Maar mammatumoren komen wél vaak voor, ik zou maar uit gaan van een kans van 1 op de 2 of 3, bij vrouwtjes.
Ik wist niet dat je kon vinden of iets kanker is ik dacht dat kanker gewoon gedefinieerd werd door kwaadaardige woekering van cellen. We zijn het er in ieder geval over eens dat het misleidend is om het woord kanker te gaan gebruiken bij goedaardige gezwellen bij ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:03 pm 

Ik was in eerste instantie ook altijd bang dat mijn ratten kanker zouden krijgen. Nu ik inmiddels zo'n- uit m'n hoofd- 12 ratten heb versleten, waarvan er slechts één op zeer late leeftijd een gezwel ontwikkelde, is mijn ervaring dat het in de praktijk reuze meevalt met kanker bij ratten. Luchtwegproblemen zijn vaker een issue.

Wat betreft man versus vrouw...ze zijn allebei leuk! Persoonlijk ben ik gek op mannen. Ze worden lekker kolossaal, terwijl vrouwtjes een stuk kleiner blijven. Als ze jong zijn, stuiteren ze net zo goed in het rond als vrouwtjes. Op latere leeftijd worden het merendeel inderdaad rustiger (zeg maar gerust ongelofelijk lui :mrgreen: ) en kroeliger.

Mannen heb ik altijd in groepen gehouden en nooit problemen gehad met dominantie, waardoor ik ze heb moeten laten castreren. Persoonlijk zou ik ook niet snel voor zo'n ingreep kiezen bij een diertje dat al zo relatief kort leeft. :|

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:10 pm 

1 op de 2 of 3 is idd heel veel. Maar mannetjes hebben dus weer andere kwalen. Zijn die ook zo veel voorkomend als de mammatumoren bij vrouwtjes?

En tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar tot nu toe heb ik toch veel van de zieke dieren die ik heb ook door mijn eigen schuld aangeschaft. Als ik er op terug kijk had ik bij vele kunnen weten dat ze wat zouden mankeren. (inteelt, slechte verzorging als jonkie, enz) Dus ik wil gewoon niet dezelfde fout opnieuw maken.

Merel, bedankt voor je toevoeging, dat klinkt al weer wat positiever. ;) Grote dieren zijn inderdaad wel heel leuk, maar ik hou er ook wel van als ze lekker actief blijven.

Trouwens, over de voeding, kan ik ratten een paar dagen in de week mee laten eten met wat we zelf eten? Of is het beter om ze ratten voer te geven en daarnaast groentes, vlees en fruit te geven als aanvulling?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:13 pm 

Ze moeten sowieso dagelijks rattenvoer. Vers eten is als extra. SOwieso geen eten van jezelf geven dat gekruid is, erg vet is of veel suiker bevat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:25 pm 

@ Rian: er worden verschillende definities voor kanker gebruikt. Van kwaadaardige cellen tot ongeremde celdeling en dat laatste kan zowel goedaardig als kwaadaardig zijn. Puur wetenschappelijk kan een tumor zowel goedaardig als kwaadaardig zijn, maar is alleen een kwaadaardige tumor ook kanker. Dus zo bekeken heb jij zeker gelijk en neem ik de definitie van kanker te ruim. Maar ik had het idee dat jouw post hierover wat verwarring zaaide. Tumoren moeten sowieso worden verwijderd wil je een rat niet vroegtijdig moeten laten euthanaseren doordat de tumor te groot is.

Nu ben ik toch wel geïnteresseerd geraakt :mrgreen: . Volgens het KWF kankerfonds overigens kan een goedaardige tumor zich niet verspreiden. Is het daarom dat melkkliertumoren die ingekapseld zijn, dus goedaardig worden genoemd? Maar borstkanker bij vrouwen kan wel uitzaaien, is dat dan een ander soort tumor dan de melkkliertumor bij ratten? Kunnen ratten geen kwaadaardige melkkliertumoren ontwikkelen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:15 pm 

Ratsjie schreef:
Ze moeten sowieso dagelijks rattenvoer. Vers eten is als extra. SOwieso geen eten van jezelf geven dat gekruid is, erg vet is of veel suiker bevat.

Geen probleem, dat eet ik zelf ook niet. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:59 pm 

Gek! Ik heb juist de ervaring, met 2 husky´s achterelkaar, dat ze behoorlijk dominant zijn.
Ze waren/zijn allebei alfa dames. Eerst Juffer en daarna Mindy, die het nu nog steeds is. Ze zijn allebei wel behoorlijk ADHDtjes. Kunnen echt niet stilzitten.

Ik heb een opvangcastraatje Rasmus. Hij is 2 en half en heeft nog nooit een ziekte gehad. Behalve een keer een dik pootje door een ongelukje in de kooi.

Je weet het inderdaad nooit met ratten. Je kunt het van te voren niet voorspellen. Geen van allen houden ze zich braaf aan de regels of aan wat je van ze verwacht. Daardoor zijn het ook leuke dieren!

Maar als je echt wilt gaan fokken, dan lijkt het me wel verstandig om ratten met een goede stamboom met elkaar te kruisen.

En bijv. op gezondheid en goed gedrag te selecteren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 10:04 pm 

Josien schreef:
Gek! Ik heb juist de ervaring, met 2 husky´s achterelkaar, dat ze behoorlijk dominant zijn.
Ze waren/zijn allebei alfa dames. Eerst Juffer en daarna Mindy, die het nu nog steeds is. Ze zijn allebei wel behoorlijk ADHDtjes. Kunnen echt niet stilzitten.

Ik heb een opvangcastraatje Rasmus. Hij is 2 en half en heeft nog nooit een ziekte gehad. Behalve een keer een dik pootje door een ongelukje in de kooi.

Je weet het inderdaad nooit met ratten. Je kunt het van te voren niet voorspellen. Geen van allen houden ze zich braaf aan de regels of aan wat je van ze verwacht. Daardoor zijn het ook leuke dieren!

Maar als je echt wilt gaan fokken, dan lijkt het me wel verstandig om ratten met een goede stamboom met elkaar te kruisen.

Ook heb ik 2 siamezen die heel lief zijn. Het zijn opvangertjes en iemand heeft er misschien heel veel tijd in gestoken om ze zo te maken. Maar ze zijn absoluut niet agressief!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:12 pm 

Josien schreef:

Volgens mij staat er nergens dat hij wil gaan fokken met ratten, hoor...... :weetniet:
Om met ratten te kunnen gaan fokken, moet je ontzettend veel weten van ratten (genetica e.d.).

Verder vind ik het super dat je je zo verdiept in hetgeen je aan wil gaan schaffen :thumbsup: en ik had gewild dat iedereen op die manier handelde......maar helaas...... :(

Even over de ratten. Ik heb momenteel 7 rattenmannen in een voliere. Sinds kort weer 2 kleine ventjes geintroduceerd en dat gaat prima zo. Bij de 1ste introductie ging bij elk piepje 's nachts de lamp aan (Aiko was ook zo'n ontzettende aansteller toen :roll: ), maar dat angstgevoel heb ik allang niet meer zo bij een intro.
Wel grappig is dat je pas bij zo'n intro goed kunt merken hoe het karakter van je ratten werkelijk is. Ratten van wie jij denkt dat ze het makkelijkste zijn, blijken de moeilijkste en andersom. Interessant om naar te kijken. :mrgreen:

Ik denk wel dat je je niet zo vast moet klampen aan de gezondheid van ratteryratten. Natuurlijk zijn er goede rattery's die trachten om zo gezond mogelijk nageslacht op de wereld proberen te zetten, maar je moet er ook gewoon geluk mee hebben. Tenminste dat is mijn mening. Ik heb hier namelijk ook een opvanger die rond september (zijn geboortedatum is niet bekend) 2 is geworden en nog nooit iets heeft gehad. Zelfs nog nooit een verkoudheid of iets dergelijks. Aiko (ook een opvanger) is in juni 2 geworden, maar het loopt nu echt op zijn eindje....... :cry:

Ik heb een siamees (Macho) gehad, die toch wel best bekend is op dit forum en dat was dan ook de alpha van mijn toenmalige groep. Dat was echt een kanjer en mijn grote trots....... :loveeyes: Maar hij was een best wel pittig mannetje, maar wel een heel stabiele alpha. Hij liet het wel merken als hij het ergens niet mee eens was bij de andere ratten, maar wel op een manier die acceptabel was. De intro van Aiko en Nobu vreliep dan ook vrij onrustig, want Macho was best pittig en Aiko was een schreeuwlelijk :lol:, maar toen de rang duidelijk was, werd hij een soort papa voor hun en deze foto spreekt boekdelen:
Afbeelding

Nu heb ik hier Neptunus en hij is een zoon van de broer van Macho (eigenlijk zou Macho papa worden, maar hij kreeg helaas een tumor :cry: ). Van Neptunus had ik een heel ander beeld, totdat vorige week zaterdag de 2 nieuwerds werden geintroduceerd..........Wat een rotzakje.........en maar blazen...... :roll: :shock:
Dus echt het siamezen-imago.......
Nu gaat het echter hardstikke goed en ik denk dat het bij Neptunus er ook wel mee te maken heeft dat hij de laagste in rang is van onze volwassen mannen en zijn positie dus met alle macht wil verdedigen.....

Dag lieve Nobu, Gonzo, Macho, Draco. Aiko, Deimos, Anubis, Neptunus, Quast, Amore, Fionn, Eamonn, Wodan & Amadeo........we missen jullie ontzettend :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:17 pm 

Ik ben niet van plan te fokken idd. Als ik ooit een nestje zou willen dan zou ik alle jonkies zelf houden, of aan mensen geven die ik goed ken. Maar denk niet dat dat gaat gebeuren. :P Vooral niet als alle ratten die ik koop hetzelfde geslacht zijn.

Wat een lieve foto! :)

Oh en ik ben een zij, geen hij. ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]