Het is nu ma nov 20, 2017 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:20 pm 

Leuke foto Mireillevdw!

Je hebt gelijk. Er staat idd niets over fokken.

Nou, het is echt leuk om ratten te houden! Ik kan het iedereen aanraden, mits je er maar goed voor gaat zorgen. Maar daar ga ik in eerste instantie vanuit.
Het is indedaad goed om je er eerst in te verdiepen.

Toen ik ratten ging houden was er nog geen internet, of had ik dat niet. En leerde ik het een en ander van mijn ex-vriend, die ratten had. Maar dat was niet echt het goede voorbeeld. Door dit forum en door op internet te surfen heb ik een boel bij geleerd over ratten. En ook door ervaring als je langer ratten houdt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 8:18 pm 

Ik ben bij een ratten opvang in Zoetermeer geweest, en daar heb ik veel informatie gekregen.

Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik 4 vrouwtjes ratten wil gaan houden, en deze bij een rattery ga kopen. Het liefst zou ik alle 4 de rittens in 1 een keer en dus bij dezelfde rattery willen halen.

Nu moet ik alleen nog bepalen welke rattery... Ik woon zelf in Zoetermeer (Zuid-Holland) maar ik ben ook wel bereid om een stukje te rijden voor een goede rattery. Dus...Wie oh wie weet er een goede rattery?

Dit weekend ga ik naar de winkels voor een mooie voliere en alle spulletjes die ik verder nodig heb, en daarna zou ik dus in principe al rittens kunnen kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 8:30 pm 
Moderator

bij dit topic staan een aantal ratteries, of ze er nu nog zijn weet ik niet maar het is een handig topic

viewtopic.php?f=11&t=531&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rattery+lijst" target="_blank

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 8:57 pm 

Hou je er wel rekening mee dat als je 4 ratten van dezelfde leeftijd in huis haalt, die allemaal tegelijk oud worden, allemaal tegelijk kwaaltjes krijgen, en allemaal tegelijk overlijden? Nouja, niet exact natuurlijk, maar ongeveer wel. En dat is zowel financieel als emotioneel niet echt aantrekkelijk. En de kans dat je 4 rittens uit hetzelfde nest kunt reserveren is denk ik ook niet zo heel groot, maar daar weet ik niks van, ik heb nog nooit ratteryratten gehad, weet niet precies hoe ze dat doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 9:10 pm 

ruub&mlein, die lijst had ik gezien, ik vind het alleen moeilijk in te schatten welke ratteries goed zijn voor hun fokdieren en mooie gezonde rittens fokken, als ik alleen naar de website kijk. Daarom heb ik liever advies van mensen die hun ratten bij een bepaalde rattery hebben gekocht, en tevreden zijn met de gezondheid en het karakter van de dieren.

En Alathariel, daar heb ik idd aan gedacht, het is zeker geen leuke gedachte. Maar het koppelen van de dieren is zo wel een stuk makkelijker, voor zover ik heb gehoord. Het liefst zou ik eigenlijk beginnen met 2 ratten, die helemaal africhten en aan hun nieuwe huisje laten wennen, en dan over een halfjaar weer 2 ratten aanschaffen... maar mij is verteld dat dat lastig is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 9:16 pm 

Je kan ook beginnen met twee wat oudere ratjes uit de opvang en daar twee kleintjes bij zetten. Dan spreidt je de leeftijden wat meer, en over het algemeen is koppelen met jonkies niet zo'n probleem hoor.
Rattery Ruby vind ik een goede rattery, maar het duurt denk ik wel even voor je daar aan de beurt bent. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 9:27 pm 

Vraag me af wie je dat verteld heeft, dat dat lastig is, want dat is niet waar ;) . Het is zelfs erg handig. Je hebt dan een half jaar leeftijdsverschil, en dat is erg mooi, en ratten van die leeftijden zijn nog erg makkelijk bij elkaar te introduceren :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 9:38 pm 

Mirjam, Rattery Ruby heeft idd geen geplande nesten waar nog voor gereserveerd kan worden, dus dat zou nog na februari worden dat ik misschien kan reserveren voor hun D2 nestje. Maar ik zal het in iedergeval in de gaten houden.

Alathariel, dat is mooi :) Dan ga ik eerst op zoek naar 2 rittens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 12:08 am 

Ik heb momenteel ook twee mannen (broertjes) die in januari 1 jaar worden. En over ± 6 weken hoop ik er twee rittens bij te krijgen. Mijn huidige mannen zijn makkelijk dus ik ga er van uit dat de intro van de nieuwe mannen goed gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 5:02 am 

Goede keuze van je om vrouwtjes te nemen want ik las dat je toch wel graag hebt dat ze beetje actief blijven
en Mannetjes worden echt van die lekkere luie slaapkoppen.
Ik vind ratten ook niet stinken , ik denk dat dat alleen gezegd word door mensen die niet van ratten houden :huh:
zoals mijn zwager :mrgreen:

Ik begrijp dat je gezonde ratjes wil vanwege de ellende die je al gehad hebt.
Maar zoals al gezegd is , je hebt nooit geen 100 % garantie dat je rat gezond is.
Hooguit de stamboom die je verteld dat de mamma en pappa rat op dat moment gezond waren,
Als je 2 opvang rittens zou nemen dan heb je toch ook wel een ZEER grote kans de eerste 1,5 jaar 2 gezonde ratten te hebben.

wat volgens mij je nog niet verteld is , is dat ratten DOL zijn op knagen en je zal moeten uitkijken met je goeie kleding
dat ze er geen gaatjes in bijten :lol: meestal heb ik het niet eens in de gaten en zie ik achteraf weer een gat in m'n trui.

veel succes alvast met je ratjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 3:55 pm 

john claessen schreef:
Ik begrijp dat je gezonde ratjes wil vanwege de ellende die je al gehad hebt.
Maar zoals al gezegd is , je hebt nooit geen 100 % garantie dat je rat gezond is.
Hooguit de stamboom die je verteld dat de mamma en pappa rat op dat moment gezond waren,
Als je 2 opvang rittens zou nemen dan heb je toch ook wel een ZEER grote kans de eerste 1,5 jaar 2 gezonde ratten te hebben.

hier ben ik het niet mee eens, een naar mijn mening goede rattery fokt op gezondheid deze proberen dus de lijn zo goed mogelijk voort te zetten.
een opvang doet echt geweldig werk maar je hebt geen garantie dat ze echt oud worden, en dat heb je met rattery ratten ook niet.
Jirka was mijn eerste en enigste ratteryrat en die is maar 1,5 geworden, hij is helaas overleden aan een middenoorontsteking, niks aan te doen dat zit niet in de lijn en je kunt het er niet uit fokken.
Benji mijn allereerste ratje een opvangertje is 2 jaar en 3 maand (ongeveer uit mijn hoofd) geworden en die is in zijn slaap overleden (overigens mn enigste rat die uit zich zelf is gaan hemelen)
je hebt bij zowel een opvang als een rattery geen garantie dat ze 1,5 worden er kan altijd iets zijn wat ze in hun eerste levensjaar al kan gaan doen hemelen

het is je eigen keuze of je opvangers of ratteryratjes neemt

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 10:21 pm 

Een goede rattery fokt met lijnen waarvan ze weten dat deze weinig erfelijke problemen hebben. En doen hun best om aanwezige problemen er uit te fokken. Dan heb ik idd geen garantie dat ze oud worden, maar ze zullen toch over het algemeen minder erfelijke problemen hebben dan de gemiddelde dierenwinkel/oeps-nestje/opvang rat.

De stamboom zegt niet alleen dat de moeder en vader gezond waren, maar ook dat de andere voorouders gezond waren en dat de kinderen die de moeder en vader eerder hebben gehad gezond waren. En ze kunnen me eventuele risico's die er in de lijn voorkomen van te voren vertellen, zodat ik weet wat me te wachten staat. Ook worden ze bij een rattery al helemaal tam gemaakt, en krijgen ze goede verzorging en voedsel als ritten.

En dat ze knagen en dingen slopen... ;) Tja, daar zijn het knaagdieren voor.

Ik ga morgen naar de winkels om een mooi hok uit te zoeken. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 10:33 pm 

@ Nine , ik zei dus ook dat de kans zeer groot was dat ze probleemloos 1,5 zouden behalen alvorens het sukkelen begint

zeer grote kans = geen 100 % garantie maar wel meestal het geval (speel nu zelf even voor woordenboek)

Dus het klopt niet dat je denkt het niet eens met mij te zijn :huh: hehe

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 11:01 pm 

Het is nu eenmaal zo dat bij de gemiddelde rat problemen ontstaan na 1,5 jaar. De 'ZEER grote kans' van John, vind ik persoonlijk ook te sterk geformuleerd, zeker met 'zeer' in kapitalen. Je neemt inderdaad het woord garantie niet in de mond, maar het is toch een vrij stevige uitspraak. Bij geen enkele rat krijg je een garantie mee over levensverwachting en gezondheid, maar ik ga er vanuit dat er toch ratteries zijn die daar bewust op fokken en de kans op gezondheidsproblemen of vroegtijdig overlijden gemiddeld kleiner is dan bij een opvanger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2008 11:26 pm 

precies wat ik er mee bedoelde Hilde, zei het alleen wat vaagjes :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]