Het is nu za nov 18, 2017 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Eerste ratjes
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 6:23 pm 

Ik kies juist wél voor dumbo als ik kan kiezen, omdat het zo koddig is, maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak, anders zou de wereld een saaie bedoeling zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 26, 2009 11:46 pm 

xliesx schreef:
Ik kies juist wél voor dumbo als ik kan kiezen, omdat het zo koddig is, maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak, anders zou de wereld een saaie bedoeling zijn.

IDD!!! :mrgreen: ik vind zowel een dumbo als een gewoonoor iets hebben, maar een dumbo heeft gewoon iets 'sulligs' en dat spreekt mij ook heel erg aan.....bij ratten....niet bij mensen..... :rolling:

Super dat je zo goed 'inleest' voordat je ergens aan begint! CHAPEAU!!! :thumbsup: Deed iedereen het maar zo.......

Ik heb wel een aantal ratteryen die ik je zeker aan kan raden, maar is wel een beetje uit de buurt voor je.
Rattery Parzival in Duiven: Jolanda heeft echt alles over voor haar dieren en heeft het echt super druk met haar rattenopvang ernaast, maar ze maakt altijd tijd vrij voor haar dieren. Je kunt altijd bij haar terecht voor vragen.
Bijna al mijn ratten komen bij haar vandaan; zowel opvangers als een ratteryrat. Binnen enkele dagen gaat er weer een nestje geboren worden bij haar en wij staan ook op de lijst voor 2 kanjertjes. :mrgreen:

Rattery Rapalje in Nijmegen: Ik heb van deze rattery geen ratten, maar ik heb wel heel leuk contact met Rian zo nu en dan. Ook ben ik weleens bij haar geweest en het ziet er allemaal prima uit. Ik zou in de toekomst graag nog eens een rat (of meer :mrgreen: ) willen van deze rattery.

Rattery Ratpack is ook een aanrader, maar helaas (tijdelijk) gestopt met fokken.......

Verder geen persoonlijke ervaringen.
Je moet er gewoon goed op letten dat de betreffende rattery gemiddeld niet teveel nesten in een jaar fokt en dat de betreffende fokdame maar 1 nest op de wereld zet, of het moet een echte toevoeging hebben aan de lijnen.
Dan kan er eventueel voor gekozen worden om haar voor de 2de keer moeder te laten worden. Maar dit gebeurd volgens mij alleen bij hoge uitzondering en alleen als de 1ste bevalling vlekkeloos is verlopen.
Verder is de huisvesting erg belangrijk. Hoe zitten de ratten bij de rattery erbij? In een lekker ruime kooi/voliere met genoeg speel- en slaapgelegenheden.
Schoon drinkwater en voer genoeg? Welk voer? Als ze knaagdiervoer geven, meteen afhaken. Dan hebben ze absoluut geen verstand van ratten. Welke bodembedekking? Geen zaagsel/hooi of stro of iets anders wat stoffig is. Dit is schadelijk voor ratten.....Bodembedekking MOET (vrijwel) stofvrij zijn.
Ook kun je ze wat vragen stellen over ratten, waarvan jij het antwoord al weet, maar gewoon om de persoon in kwestie te testen.

Nu ben ik even leeg. :mrgreen:

Als me nog meer dingen te binnen schieten, zal ik dat hier ook even plaatsen.

Dag lieve Nobu, Gonzo, Macho, Draco. Aiko, Deimos, Anubis, Neptunus, Quast, Amore, Fionn, Eamonn, Wodan & Amadeo........we missen jullie ontzettend :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2009 11:37 am 

Dus toch alle ratteries van boven tot onder uitpluizen..pfft, dat wordt een werk. Ik heb inmiddels al een groot excel document met alle ratteries die ik heb kunnen vinden.
Maar als ik kijk op de site van Parzival, staat er dat er geen nestjes meer worden gepland :eh:
En Rapalje heeft geen menubar. Nou heb ik toch stiekum in de broncode gekeken of ik misschien de pagina's kon vinden...geen geluk!
En Ratpack is gestopt...moet dat maar toevoegen aan m'n lijst dan.

Deze ratteries stonden wel bovenaan m'n lijst, maar blijkbaar door omstandigheden kan het niet. Misschien heb ik net de verkeerde tijd uitgekozen om ratjes te nemen :lol:

Hoe onbeschoft zou het eigenlijk zijn een rattery gewoon te mailen om een nestje te plannen? Als ze nog geen plannen hebben bedoel ik. :fluiten:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2009 12:45 pm 

Je kan het ook op dit forum vragen, want zowel Jolanda van Parzival als Rian van Rapalje zijn hier lid en erg vaak te vinden ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2009 8:32 pm 

Ratpack gestopt??? :scratch:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 28, 2009 5:08 pm 

Wolfeh schreef:
Dus toch alle ratteries van boven tot onder uitpluizen..pfft, dat wordt een werk. Ik heb inmiddels al een groot excel document met alle ratteries die ik heb kunnen vinden.
Maar als ik kijk op de site van Parzival, staat er dat er geen nestjes meer worden gepland :eh:
En Rapalje heeft geen menubar. Nou heb ik toch stiekum in de broncode gekeken of ik misschien de pagina's kon vinden...geen geluk!
En Ratpack is gestopt...moet dat maar toevoegen aan m'n lijst dan.

Deze ratteries stonden wel bovenaan m'n lijst, maar blijkbaar door omstandigheden kan het niet. Misschien heb ik net de verkeerde tijd uitgekozen om ratjes te nemen :lol:

Hoe onbeschoft zou het eigenlijk zijn een rattery gewoon te mailen om een nestje te plannen? Als ze nog geen plannen hebben bedoel ik. :fluiten:

Ratpack is (tijdelijk) gestopt. ;) Als Karin over een tijd weer de kriebels krijgt heeft ze aangegeven misschien wel weer een nest te willen fokken. Maar dat zal dan ook nog een tijd gaan duren.....
Rattery Parzival en rattery Rapalje zijn niet gestopt. De sites zijn alleen niet up 2 date. In het fototopic hier op het forum staat een nest (P-nest) van Parzival (door Gerard geplaatst) en vandaag of morgen wordt er bij Jo weer een nest verwacht. Daarvoor sta ik op de lijst voor 2 heren. :mrgreen:

Dag lieve Nobu, Gonzo, Macho, Draco. Aiko, Deimos, Anubis, Neptunus, Quast, Amore, Fionn, Eamonn, Wodan & Amadeo........we missen jullie ontzettend :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 28, 2009 7:43 pm 

Mireillevdw schreef:
Ratpack is (tijdelijk) gestopt. ;) Als Karin over een tijd weer de kriebels krijgt heeft ze aangegeven misschien wel weer een nest te willen fokken. Maar dat zal dan ook nog een tijd gaan duren.....
Rattery Parzival en rattery Rapalje zijn niet gestopt. De sites zijn alleen niet up 2 date. In het fototopic hier op het forum staat een nest (P-nest) van Parzival (door Gerard geplaatst) en vandaag of morgen wordt er bij Jo weer een nest verwacht. Daarvoor sta ik op de lijst voor 2 heren. :mrgreen:

Dan moet ik maar op het forum blijven kijken voor nestjes. jammer genoeg heb nu nog geen tijd om ratjes te nemen, pas in de zomervakantie (voor mij week 26) dus de nestjes die nu komen zijn veels te vroeg voor mij. Maar het is goed om te weten welke ratteries beschikbaar zijn.
Achja, ik vind dit forum heel gezellig dus geen probleem :lol: jammer dat ik nog niet echt iets heb om te posten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 28, 2009 8:07 pm 

Parzival liegt want die heeft nu een nestje en als alles goed gaat héél binnenkort nog eentje :P (neh ze heeft gewoon geen tijd om de site te updaten ;) )

Ik ben idd aan het kloten geweest met mijn site, en ben een nieuwe aan het maken, maar heb daar nog tijd zat voor want mijn volgende nest(en) zal(zullen) pas van de zomer zijn - dekkingen vanaf juli dus verhuizen vanaf september.
Ik denk dat er tegen die tijd wel weer een site is om in de gaten te houden, en anders moet je maar gewoon mailen of er vorderingen zijn ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:16 pm 

Rapalje schreef:
Parzival liegt want die heeft nu een nestje en als alles goed gaat héél binnenkort nog eentje :P (neh ze heeft gewoon geen tijd om de site te updaten ;) )

Ik ben idd aan het kloten geweest met mijn site, en ben een nieuwe aan het maken, maar heb daar nog tijd zat voor want mijn volgende nest(en) zal(zullen) pas van de zomer zijn - dekkingen vanaf juli dus verhuizen vanaf september.
Ik denk dat er tegen die tijd wel weer een site is om in de gaten te houden, en anders moet je maar gewoon mailen of er vorderingen zijn ;)

Misschien begrijp ik het nou helemaal verkeerd...maar je eerstvolgende nestje is dus pas over een hele tijd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:27 pm 
Moderator

Je leest het goed.

(de meeste) Mensen die een rattery (of opvang) hebben doen het "ernaast",
ze hebben gewoon een baan of volgen een studie.

(de meeste) ratteries kiezen hun dieren waarmee ze fokken met de grootste zorg uit zodat er gezonde en lieve ratjes uit geboren worden en daar kan een tijd overheen gaan.
Daarnaast kost het veel tijd om, als het nestje er eenmaal is, voor de rittens en mam te zorgen voordat ze "uitvliegen".

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:30 pm 

Ja je kunt meestal wel mailen want heel veel sites lopen toch wel enigzins achter.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:34 pm 

Ik snap het :D ik zou het ook niet anders willen trouwens, ookal komt het mij dan slecht uit, dat toch liever dan dat ik naar de dierenwinkel ga. Bovendien zijn misschien wel andere ratteries die op dat moment wel een nestje zullen hebben.
Ik kan me niet indenken wat voor een moeite je erin moet steken als je regelmatig een nestje hebt, het zou mij in ieder geval niet lukken.

Shita schreef:
Ja je kunt meestal wel mailen want heel veel sites lopen toch wel enigzins achter.

Ik bedoelde eigenlijk om te mailen of als ze toch geen planning hebben, ze het kunnen plannen hoe het voor mij goed uit komt. Denk toch dat dat best wel grof zou zijn...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:37 pm 

Nou het blijven hoe dan ook levende wezens, dus ook al wordt het nog zo gepland, meestal houdt de natuur zich daar toch niet aan... En ik zou een nestje inderdaad niet verzetten omdat er 1 iemand is die dat liever heeft, aangezien de leeftijd van het vrouwtje toch een stuk belangrijker is en dat niet heel veel gerekt kan worden. Waarom zou het trouwens slechter uitkomen, als de rittens voor of juist na de vakantie pas geboren zouden worden?

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:46 pm 

En dat niet alleen, vaak zit de dekman niet bij de rattery waar het nestje geboren gaat worden, dus de rattery waar jij reserveert.

Inderdaad zoals Ruub&mlein zegt veel ratteries hebben naast hun rattery ook nog een prive leven, zoals studie, baan, kids etc etc. Voor een dekking moeten natuurlijk wel beide agenda's op elkaar afgestemd worden. In je prive leven heb je natuurlijk ook zelf dingen te doen, zoals bijvoorbeeld bij iemand op visite gaan. Dit soort dingen moeten beide ratteries dan uitstellen, of er moeten dagen gepland worden voor halen en brengen dat beide "partijen" niks hebben, dus gewoon thuis zijn.

Er komt voor de rattery dus veel meer kijken bij een nestje dan heel veel mensen denken :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 8:54 pm 

Ja...er kan inderdaad vanalles misgaan heb ik gelezen :( en ik snap ook dat vrouwtjes echt een bepaalde tijd hebben waarin ze een nestje kunnen krijgen en al die andere dingen! Ik ga ook niet moeilijk doen en me opdringen, ik vroeg me gewoon af of het misschien....misschien kon... Ik ben blij dat ik het nu heb kunnen vragen voordat ik die fout maakte :P

Waarom ik ze per se in de zomervakantie wil hebben? Dan heb ik tijd om alle aandacht te geven en een goede start te maken. Het is namelijk een hele tijd geleden dat ik een huisdier(een cavia) heb gehad, en dat ging niet zo goed omdat ik gewoon niet wist wat ik er nou mee moest.
Ik wil graag m'n best doen, maar het is wel zo dat school voor gaat. Als ik ratjes zou krijgen als net de school begint of het net de laatste paar weken zijn die propvol zitten met proefwerken, dan kan ik niet genoeg aandacht geven, wat ik juist zo graag wil doen.

Ik denk dat ik dan maar de planning van ratteries blijf volgen en te reserveren als ik iets geschikts zie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]