Het is nu di nov 21, 2017 6:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: rattery wapenveld?
BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 8:36 pm 

Je zult voor jezelf moeten bepalen welke rattery jij goed en slecht vind, dit verschilt namelijk ook nog per persoon. Er zijn best mensen die er geen problemen mee hebben wanneer hun rat met 1,5 dood neervalt, ik zie dat toch liever anders, en zal dan dus niet bij een rattery reserveren die met een lijn fokt waarbij ze regelmatig met 1,5 jaar al overlijden (even hèèl zwart wit gezien hoor) Ook al ken je een rattery niet, je kunt op z'n minst op de website kijken of er stambomen aanwezig zijn, of daar duidelijke en uitgebreide info op vermeld staat, maar je kunt ook nagaan hoeveel nestjes diegene fokt en of hij zich wel aan zijn eigen richtlijnen houdt.

Het is mij eerlijk gezegd nieuw dat een beginnende rattery altijd slecht is. En wat valt er dan onder beginnend, iemand die nog nooit heeft gefokt, of maar een paar nestjes heeft gehad? Hoewel de meesten zomaar wat aan beginnen te fokken zijn er ook zeker mensen die al maanden of soms zelfs al jaren fokplannen hebben en ook geduldig wachten totdat er een ritten beschikbaar is uit een goede lijn waar mee gefokt mag worden. Dan is diegene toch niet slecht omdat hij beginnend is? Iedereen is toch eens ergens begonnen? Je kunt niet 'op gezondheid' fokken wanneer je 2 ratten op elkaar zet waarvan geen of weinig achtergrond bekend is, dan maakt het niets uit of het nou het eerste nest is of dat hij al 3 keer het alfabet heeft rond gefokt. Een goede fokker erkent de 'problemen' in de lijn waarmee gefokt wordt, er zijn er zat die beweren dat hun lijn probleemloos is en dat alle voorouders gezond en wel oud zijn geworden zonder medische gebreken, maar dat is onzin. Probleemloze lijnen bestaan niet.

Tuurlijk is het belangrijk dat er goed met de dieren om wordt gegaan, maar de gezondheid is in mijn ogen net zo belangrijk. En denk je nou echt dat iemand die slecht voor zijn beesten is, ontzettend veel moeite gaat doen als het op fokken aankomt? Iemand die niet goed voor zijn dieren is die krijgt echt geen fokrittens bij andere ratteries en ook samenwerking zit er dan niet in. Ik denk dat er maar relatief weinig fokkers zijn die slecht voor hun dieren zorgen, zelfs bij mensen die 2 dierenwinkelratten op elkaar pleuren zitten ze meestal toch wel goed gehuisvest en krijgen de ratten echt wel de zorg die ze nodig hebben.

Ik weet niet hoe oud je andere ratje(s) is, maar wanneer er eentje overlijd dan is het wel verstandig om 2 rittens van een rattery te nemen. Een ritten bij een volwassen rat is verre van ideaal en een goede fokker zal ook geen ritten alleen mee geven wanneer er geen leeftijdsgenootje aanwezig is. Als Snow overlijd, heb je dan nog maar 1 ratje? In dat geval is een rattery ritten eigenlijk helemaal geen optie, het is dan noodzaak om zo snel mogelijk een vriendje voor je overgebleven rat te vinden en bij een rattery moet je zeker een aantal weken, maar soms ook zelfs maanden wachten, dat kan niet wanneer er een ratje in zijn eentje zit... Er zijn wel ratteries die regelmatig rittens over hebben, ook wanneer ze al mogen verhuizen, maar daar zou ik juist al om die reden niet snel een ritten(s) vandaan halen. Er zijn maar weinig goede fokkers, het aanbod is klein en de wachttijd is over het algemeen lang. Het kan eens voorkomen dat een goede rattery plotseling nog rittens vrij heeft vanwege een annulering o.i.d. maar over het algemeen blijven goede fokkers niet met rittens zitten, zeker niet op een leeftijd dat ze al weg mogen. Mensen die leuren met hun rittens door ze aan te bieden op Marktplaats, in de dierenwinkel of op een briefje in de supermarkt neem ik sowieso al niet serieus.

Om terug te komen op 'rattery' Wapenveld/Ratatouille, ten eerste zie ik nergens afstamming van de ouderdieren, en wordt ook nergens over gesproken dat er info bekend is of dat er stambomen opgevraagd kunnen worden. Ze heeft dus geen idee wat en waarmee ze fokt en het op gezondheid fokken slaat dan al helemaal nergens op. Ze zet mannetjes te vroeg in voor een dekking om ook maar iets zinnigs over de gezondheid van hem en zijn nestgenoten te kunnen zeggen. Nergens geen richtlijnen of een fokdoel te bekennen. Kan kleuren en tekeningen niet juist benoemen. Fabio is een "raszuivere" agouti terwijl hij uit een agouti x blauw combi komt (en wat zij blauw noemt vind ik meer mink, maar goed..) Heeft ook al eerder nestjes gefokt zonder nestletter, maar die staan dan weer niet vermeld. :scratch: Totaalbeeld: Weinig info, ik krijg niet het idee dat ze weet waar ze mee bezig is.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 9:49 pm 

de criteria die er gemaakt wordt kan ik niet anders dan me bij aansluiten. ik was vanmiddag even in de c1000 boodschapjes halen en daar hing ook zo`n A4-tje. ik heb idd niet het gevoel dat ze weet waar ze mee bezig is :confused:

@Mireillevdw: heb je al een reactie gehad?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 10:01 pm 

Dankje Angela voor je super advies :) heb nu 4 ratjes.. dus zal er zowiezo niet 1tje overblijven (ook daarom voor 4 gekozen) dus er is geen nood aan de man. Denk dat hoe je het verwoord het ook klopt.. ik zeg inderdaad "goed met dieren omgaan" maar het is alleen maar normaal dat een fokker het doet voor het plezier.. niet om de centen want rijk word je er niet van :P

Tot nu toe heb ik alleen nog maar ratjes bij Jolanda vandaan en 2 uit een oepsnestje.. 5 totaal maar denk dat ik toch over ga op ook kijken hoe rattery ratjes zijn.. want dan krijg je ze echt heel jong.. en de 3 die ik kreeg was 1 van 4 maanden en 2 van 2 maanden.. en de laatste hadden nogal een rot start en schrikken bij het minste gekraak..
of er moeten "zoals nu" heel veel rittens zitten die vanaf start een goed leventje hebben." moet mijn best doen er
niet teveel naar te kijken :P

er bestond dacht ik niet een rattery "veiligheids" lijst of wel?
ik kijk nog wel eens op Rattery in de rats.. weet niet of je die kent?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 10:31 pm 

Ja in de rats ken ik wel. Zou niet een rattery zijn waar ik ratten vandaan zou halen, maar wat ik al zei, ieder heeft zo zijn ideeën er over. Er worden daar teveel nestjes naar mijn zin gepland en veel te veel gericht op 'bijzondere' kleurtjes en tekeningen enzo. Veel onvolledige stambomen, ik zie maar weinig geboorte,- èn sterfdata daarop terug (ja de kleuren zijn wel allemaal bekend..) Veel import, ook uit twijfelachtige oostbloklanden, wordt tevens met langhaar gefokt (waarvan ik vernomen heb dat die ratten nog veel te veel problemen krijgen) De enige info bij de nestplanningen zijn de namen van de ouders en welke kleuren en tekeningen er worden verwacht. Je kunt daar (of kon, ik zie de reserveringslijst niet meer zo gauw) ook puur op uiterlijk reserveren net zolang totdat er een keer zo eentje bij zit, het zijn geen verzamelobjecten. :nee: Dit is enkel gebaseerd op de website, ik ken Anous verder niet en ze zal vast goed voor d'r beestjes zijn, maar qua fokken liggen wij gewoon niet op 1 lijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 11:03 pm 

woeps dacht dat Angela dat berichtje poste maar was jij :oops: Shita..
Zo vreemd zeg eerst dacht ik zoets goh.. lijkt me wel een goede rattery.. en jij weet me totaal 100% weer te overtuigen.. je hebt gelijk dat ze inderdaad meer kleuren in de stamboom heeft dan sterf gevallen.. en inderdaad kleur.. de meesten hebben al maanden van tevoren gereserveerd op "kleur" dus oke oke... :P
mag ik je persoonlijk vragen wat jou een goede keuze lijkt? mag je ook pbten ofzo hoor .. want zo blijft er niet zoveel meer over.... :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 11:05 pm 

nog een keer woeps.. :P zie dat je zelf een rattery bent "gaat meteen even kijken"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 11:56 pm 

Nou ja bovenstaand berichtje is dus puur gebaseerd op mijn mening en mijn indrukken, er zullen ook vast genoeg mensen wel daar rittens reserveren en daar zullen ze ook heus leuke huisdiertjes aan hebben. :) Er zijn eigenlijk best wel veel mensen die een specifiek kleurtje ofzo willen hebben en dan is het een prima uitkomst, zolang de rattery in kwestie er maar geen problemen mee heeft.. Ik vind een rat echter wel wat meer dan alleen een kleurtje en zou daar dus niet snel op selecteren, laat staan andere rittens afwijzen en wachten op een volgend nest, omdat die ukkies niet het gewenste uiterlijk hebben..

Het is makkelijk als je een beetje verstand hebt van stambomen bij ratten, maar eigenlijk niet eens noodzakelijk om te kunnen zien of een lijn 'goed' is of niet. Met een stamboom kun je zien wie de voorouders van je ratje zijn, wat voor kleur zij hadden, maar ook heel belangrijk is hoe oud zij zijn geworden en waaraan ze zijn gestorven en dat is iets wat nog vaak ontbreekt en waardoor je dus als reserveerder geen eerlijk beeld krijgt over de gezondheid van de voorouders en dus van jouw ritten. Gelukkig zijn er ook fokkers die wel alle info vrij geven en aan de hand daarvan kan je dus zelf bepalen of je het goed genoeg vind om voor een ritten uit die lijn te kiezen of niet. Op http://www.rattenstambomen.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank kun je ook flink wat stambomen vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, er zijn echt ontzettend veel ratteries en meestal ziet het er op het eerste gezicht allemaal wel goed uit. Ze proberen iets aan de gezondheid te doen, hanteren bepaalde richtlijnen en min/max leeftijden voor fokdieren etc. Het grappige is dan ook dat de meeste fokkers zich niet eens aan hun eigen richtlijnen houden, beetje tegenstrijdig, net als de mensen die op gezondheid fokken maar vervolgens helemaal niets weten van de achtergrond van de dieren waarmee ze fokken. :P Als je de punten in mijn vorige bericht onthoud en toepast bij je keuze voor een fokker dan kom je al een heel eind denk ik. En je kunt bij twijfel altijd even op het forum informeren of iemand goede of juist slechte ervaringen heeft met een bepaalde rattery.

De een vindt het prima dat mannetjes al jong ingezet worden en dat vrouwtjes standaard tweede nestjes krijgen, terwijl dat voor mij al een punt zou zijn waarop ik zou afhaken. Er zijn ook genoeg mensen die geen problemen hebben wanneer er veel nestjes gefokt worden, terwijl ook dat een punt is waar ik een fokker op beoordeel. Als ik rattery A hardstikke goed vind betekend dat dus ook niet dat die rattery ook goed is. Het ligt er maar net aan wat voor prioriteiten je stelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 14, 2009 12:51 am 

Tja, het zal altijd moeilijk blijven. Onderstaand een lijstje wat voor mij echt een "must" is bij een goede rattery:

- Goede en duidelijk site met ook informatie over huisvesting, verzorging, gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan, duidelijke stambomen.
- Een mannetjesrat pas laten dekken tussen de 1.5 en 2 jaar. Liefst meer richting 2 dan 1.5. Dit omdat je dan meer weet over de gezondheid.
- Zowel papa als mama een duidelijke stamboom met een aantal generaties terug op de site.
- 1 a 2 nestjes per jaar.
- Absoluut niet adverteren via marktplaats of advertenties ophangen.
- Liefst actief op een aantal fora zodat je iemand een beetje leert kennen aan zijn "posts" en meningen over allerlei zaken.
- Een rattery moet een discussie over genetica aan durven gaan en dan ook bijvoorbeeld niet met allerlei voorspellingen komen die bij voorbaat al niet kunnen kloppen. (persoonlijk weet ik daar niets van maar vind dat mensen die fokken dit moeten weten).
- Fokken op gezondheid en gedrag en dus niet alleen dumbo en leuke kleurtjes.
- Fokratten ook van betrouwbare ratteries halen. Er zijn zat mensen die heel slecht bekend staan in de rattenwereld (meestal om hele goede en duidelijke redenen) waar sommige mensen toch nog steeds fokratjes van willen hebben, vind ik persoonlijk dubieus.

Zelf heb ik enkel opvangers. Ratteries waar ik mijn ratten vandaan zou willen zijn Rapalje, Parzival en als ik de site van Shita bekijk vind ik die ook heel duidelijk . Beginnende ratteries zijn niet per definitie slecht maar heel vaak gaat het zo:
- Iemand krijgt het idee om een rattery te beginnen want dat is oh zo leuk.
- Men gaat zich inlezen op fora en wordt door een aantal mensen aangesproken dat ze beter eerst meer ervaring op kunnen doen of bij iemand in de leer kunnen gaan en op den duur dan kunnen gaan fokken.
- Dit vinden ze te lang duren en hebben ze het geduld niet voor.
- Ze gaan op zoeken naar andere ratteries die hun wel op heel korte termijn fokratjes willen geven. Je kan jezelf dan afvragen wat de insteek van zo'n rattery is dat ze "beginners" en mensen die praktisch niets van genetica afweten fokratjes gaan geven. Meestal geeft dit aan dat ze het zelf ook niet zo nauw nemen met genetica, stambomen en nog een aantal andere zaken. De keuze blijft altijd moeilijk maar als je hier op het forum veel rondleest dan kom je vanzelf erachter waar je met een goed gevoel je ratjes kan halen en waar je beter weg kan blijven, hoe goed de intenties van sommigen soms ook zijn.

Zo, weer heel verhaal geworden :mrgreen: . Zo zie je maar, noem een site en er zijn altijd wel mensen die het na willen kijken en hun mening over het geheel willen geven! ;)

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 5:49 pm 

Hé, weer een leuke discussie, en ik was hem aan het missen!

Yvette222 schreef:
Ik vind het zelf erg jammer dat er zoveel pruts rattery's zijn.. die er maar op af fokken.. en er nooit vertrouwe is want hoe weet je nou of het een goede of een slechte is.. altijd op je gevoel af gaan oke.. maar dan alsnog..

Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet erg dat er prutsratterys zijn, die er maar op los fokken - zo lang ze goed voor hun ratten zorgen dan ;). Maar als zo'n ratterys niet bestonden, zouden veel meer mensen hun rittens in de dierenwinkel halen... en liever bij een pretfokker dan bij een dierenwinkel toch? :-)

Yvette222 schreef:
als je zegt dat je bij een beginnende rattery een ratje koopt zijn er altijd slechte verhalen .. denk dat het vooral belangrijk is hoe iemand met zijn ratjes omgaat..

Het zou toch wel héél erg zijn als er altijd slechte verhalen waren bij een beginnende rattery ;) Wat dat betreft is het voor beginnende ratterys vooral belangrijk van wie ze "het vak" leren; met die andere (meer ervaren) ratterys worden ze namelijk geassocieerd, en dat kan dan inderdaad voor goeie of net slechte indrukken zorgen...

Yvette222 schreef:
Om eerlijk te zeggen "heel eerlijk" haal ik liever bij een rattery waar ze enorm goed met de dieren omgaan met een slechte lijn dan een super goede gezonde lijn waar ze slecht met de dieren omgaan.. of?

Als het goed is haal je geen ratten, bij geen van beiden - als je écht moet kiezen tussen die 2 categorieën, kan je veel beter naar de opvang ;)

Yvette222 schreef:
het is alleen maar normaal dat een fokker het doet voor het plezier.. niet om de centen want rijk word je er niet van :P

O, het kàn hoor. Wij denken soms dat het niet kan omdat we onze ratten in grote kooien houden, hen het beste voer geven wat we maar kunnen (met supplementen en extraatjes), niet besparen op medische kosten, de ratten houden tot ze er het bijltje bij neerleggen,...
Maar je kan even goed je ratten huisvesten in handigere (maar voor hen minder comfortabele) constructies, hen labobrokken voeren, gewoon inslapen of aan de slangenvoeren als ze ziek worden, en eens ze zijn 'uitgefokt' herplaatsen (of alweer, naar de slangen)... dus het kàn hoor, geld verdienen met ratten fokken :)

Yvette222 schreef:
er bestond dacht ik niet een rattery "veiligheids" lijst of wel?

Nee, en die zal ook nooit gaan bestaan: of een rattery "goed" of "slecht" is, is héél erg relatief :-)

En dan nog even reageren op Angela's lijstje met een 'must' voor een goeie rattery ;)
Angela schreef:
- Goede en duidelijk site met ook informatie over huisvesting, verzorging, gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan, duidelijke stambomen.

Ik heb heel bewust geen algemene rattige informatie op mijn website. Ik heb zo veel mogelijk informatie op ratjes.org gezet, en verwijs daar ook naartoe (of naar ratjes.nl) als mensen met vragen zitten... verder probeer ik mensen wél zo goed mogelijk te screenen en te begeleiden wanneer ze daadwerkelijk ratjes van me krijgen.
Er bestaan zo gigantisch veel websites met informatie, dat ik het een beetje dubbelop vind om er nóg eentje extra bij te gaan maken. Dan liever doorverwijzen naar de goeie sites :) Ik steek liever wat meer tijd in het uitpluizen van stambomen enzo ;)

Angela schreef:
- Een mannetjesrat pas laten dekken tussen de 1.5 en 2 jaar. Liefst meer richting 2 dan 1.5. Dit omdat je dan meer weet over de gezondheid.

Volgens mij zijn er nog maar héél weinig ratterys die zich aan zoiets houden... natuurlijk is dat een mooi streefdoel, maar als een mannetje afkomstig is uit goede en bekende lijnen, en hij is dé perfecte match voor een bepaald vrouwtje, dan is het zonde om er nog een generatie tussen te moeten steken omdat het mannetje "te jong" is. Bovendien gebeurt het regelmatig dat mannetjes over de anderhalf niet meer vruchtbaar zijn, of dat net dat ene vrouwtje dat je nog voor hen kan vinden op die leeftijd, eigenlijk geen goeie 'match' is... zonde om dan een prima dekvent, niet te gebruiken omdat je je als fokker hebt vastgehouden aan starre regeltjes.

Angela schreef:
- Zowel papa als mama een duidelijke stamboom met een aantal generaties terug op de site.

Duidelijke stamboom met een aantal generaties terug, ben ik het helemaal mee eens... maar is het echt een probleem als die niet op de site staat?

Angela schreef:
- 1 a 2 nestjes per jaar.

Met 1 nestje per jaar, hou je niet eens 1 lijn in stand :-) Als je rekent dat je telkens een vrouwtje een nestje laat krijgen als ze rond het half jaar oud is... Als je echt aan een lijn wil werken, is het toch op zijn minst 2 nestjes per jaar (kan zijn dat het een bepaald jaar maar eentje is bij uitzondering, maar toch). Heb je bovendien 2 verschillende lijnen, dan worden het er meer... En dat kan eigenlijk helemaal geen kwaad! Het is niet omdat je 4-6 nestjes per jaar hebt, dat je plots minder tijd zou hebben voor de rittens, of dat je minder tijd zou steken in het plannen van het nest... het grote verschil ligt vooral in het aantal rittens die de fokker zelf moet houden :)

Angela schreef:
- Een rattery moet een discussie over genetica aan durven gaan en dan ook bijvoorbeeld niet met allerlei voorspellingen komen die bij voorbaat al niet kunnen kloppen. (persoonlijk weet ik daar niets van maar vind dat mensen die fokken dit moeten weten).

Het eerste deel is mooi en utopisch ;-) Het tweede deel... zelfs als je zélf niks van genetica kent, kan je nog steeds mensen om hulp vragen voor iets simpels als kleurvoorspellingen. Niet dat je dan wél goed bezig bent, maar zo vermijd je dat je helemaal afgaat ;)

Angela schreef:
- Fokken op gezondheid en gedrag en dus niet alleen dumbo en leuke kleurtjes.

Nee, maar ook omgekeerd: het is niet omdàt een nestje dumbo is of leuke kleurtjes heeft, dat het niet gezond is. Je ziet af en toe "dit nestje is gefokt op gezondheid en dus zitten er alleen maar agouti's in". Flauwekul! Vaak gaat het dan gewoon om een uitkruising omdat die fokker er een nieuw / extra kleurtje in wil zien te krijgen ;)

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Heb ook al rittens gehad van Parzival, en van Rapalje en Shita wil ik er vroeg of laat ook graag :) (wel ff opmerken dat voor alle 3 die ratterys, echt niet alle "musts" gelden die je daar opnoemden... nu ja, van Shita weet ik het niet van buiten, maar ik ga er toch van uit ;))

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 8:37 pm 

Zoals je aangeeft is het heel erg relatief. Die meerdere nestjes, ok, als je met meerdere lijnen fokt snap ik dat, maar er zijn ook zat mensen die elke maand een nestje hebben gepland, 1 a 2 is dan mss erg minimaal maar ik schrik soms van de aantallen nestjes op sites.

En een link naar "rattige informatie" is veel beter dan helemaal niets denk ik dan. Enfin, ik denk wel dat als je jezelf rattery noemt en je zit in het wereldje dat je geen advertenties bij winkels ophangt en op marktplaats zet. Voor de rest is het ook allemaal erg grijs welke rattery nu wel en welke niet goed bezig is. Soms wel vermoeiend om het bij proberen te houden :mrgreen: .

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 8:52 pm 

goede uitleg :) en haal inderdaad om die rede ratjes bij Jolanda vandaan.. misschien vieshard ook een dierenwinkel ratje..maar doe in ieder geval wel iets goed terug..

Maar kan me goed voorstellen als je een beginnende rattenfan ben dat het super moeilijk is je ratjes bij een goede fokker te halen :P er zijn er zooo veel.. het liefst zie ik een rattery die 4 nestjes per jaar heeft ofzo..
maar heb er nu 4 .. :P en wil graag weer terug naar 3 ratjes.. dus tegen de tijd(hopelijk) als ik weer moet gaan rondkijken zijn er een paar goede opgedoken :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2009 3:30 pm 

Angela schreef:
Zoals je aangeeft is het heel erg relatief. Die meerdere nestjes, ok, als je met meerdere lijnen fokt snap ik dat, maar er zijn ook zat mensen die elke maand een nestje hebben gepland, 1 a 2 is dan mss erg minimaal maar ik schrik soms van de aantallen nestjes op sites.

Dat is ook helemaal zo... je ziet meer dan genoeg fokkers die regelmatig 2 à 4 nestjes tegelijk hebben. Een keertje bij uitzondering moet kunnen (éigenlijk is het best wel handig om 2 nestjes tegelijk te hebben, heb je een pleegmoedertje als iets mis loopt), maar op den duur loopt het wel heel erg op!
Tussen "1 à 2" en "10 à 15" is er echter nog een hele wereld ;)

Angela schreef:
Enfin, ik denk wel dat als je jezelf rattery noemt en je zit in het wereldje dat je geen advertenties bij winkels ophangt en op marktplaats zet.

Op zich wel, maar niet om de reden die je denkt... ik ken(de) fokkers voor wie ik als fokker veel respect heb / had, en die regelmatig adverteerden. Niet omdat ze zo persé van hun rittens af moesten, maar net om het idee van ratterys wat meer onder de aandacht te brengen... is op zich nog niet zo slecht (naar mijn mening) :)
Uiteindelijk maakt het weinig uit op welke manier je reserveerders contact met je hebben opgenomen - dat iemand je via een forum aanschrijft, betekent nog niet dat hij / zij beter voor zijn ratten zorgt dan iemand die bvb geen internet heeft thuis ;) Uiteindelijk worden ze (als het goed is) toch allemaal duchtig gescreend, en mensen toch geen goed "adoptantenmateriaal" zijn, worden alsnog geweigerd als het goed is.

Mijn conclusie: mensen die zichzelf "rattery" noemen en in het wereldje zitten enzo, doen meestal niet aan adverteren, maar niet omdat ze dat geen goed idee vinden - wel omdat ze bang zijn van de reacties van dat "wereldje".

Yvette schreef:
Maar kan me goed voorstellen als je een beginnende rattenfan ben dat het super moeilijk is je ratjes bij een goede fokker te halen :P er zijn er zooo veel.. het liefst zie ik een rattery die 4 nestjes per jaar heeft ofzo..
maar heb er nu 4 .. :P en wil graag weer terug naar 3 ratjes.. dus tegen de tijd(hopelijk) als ik weer moet gaan rondkijken zijn er een paar goede opgedoken :P

Eerst zeg je dat er zooo veel goede fokkers zijn (ben ik het niet met je eens), en vervolgens hoop je dat er een paar goede opduiken nog? :)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 12:06 am 

Ik word een beetje moe van de massa's rattery's en ben helemaal niet zo blij dat er prutfokkers zijn. Maar dat komt omdat ik een keer in het begin een kooi haalde bij zo een rattery en de ratten waren allemaal echt heel erg agresief, stonden buiten in de kooien.
En het ergste is dat de ene prutfokker de andere herkent in zijn of haar gepruts en dan worden ze een groepje.
Nu ook weer er komt een rattery die helemaal uitgekotst was terug en word binnengehaald als, hee jippie en ach joh heb je fouten gemaakt? toen? zand erover en ze begint al helemaal fout maar dat word met gemak schoongeveegt. Nou ben ik zelf via google nog even gaan kijken of ik over die rattery iets kon vinden, en vind het ongelofelijk, dat zij nu al de fouten maakt die een beginneling maakt, maar omdat ze dus ervaren is is het anders. volgen jullie nog? ik niet :nee:

Ik zou als ik moest kiezen voor een rattery, naast het opletten van de hoeveelheid nesten toch ook kijken naar rattery's die kritisch durven zijn, want dat is nog niet makkelijk onder de rattery's als kliekje, en kom dan echt op één hand uit.

Shita mijn complimenten trouwens, ik zie jou dat ook echt op verschillende forums doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 6:03 pm 

Yvette schreef:

Eerst zeg je dat er zooo veel goede fokkers zijn (ben ik het niet met je eens), en vervolgens hoop je dat er een paar goede opduiken nog? :)[/quote]

Nou bij elke fokker zijn er wel op en aanmerkingen.. en hoop dat er nog een aantal goede opduiken die goed te "boek" staan en waar ik meteen een goed gevoel bij heb :P en niet anderhalf jaar van tevoren moet reserveren ofzo.. maar dat hou je denk ik toch.. kijk als jolanda nou nog eens een nestje krijgt ofzo... :P nou dan wist ik het wel :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 07, 2009 9:41 am 
Of het een goede rattery is of niet dat weet ik niet. Ik kreeg uit het contact wel de indruk dat ze goede bedoelingen heeft. Waarschijnlijk wordt er dus wel goed voor de diertjes gezorgd, maar er is voor mij niet genoeg informatie over de voorouders (zie vet gedrukte tekst). Ik heb in het verleden erg zieke ratten gehad en dat wil ik nooit meer.

Citaat:
De ouders van de rittens zijn niet aan mekaar verwant. Dus geen broer en zus.
Vader rat is door een vriendin van me aangeschaft bij een rattery die op kleur, gezondheid en niet broer en zus met mekaar fokken. Helaas is van hem weinig bekend. De rittens die nu zijn geboren daarvan is moeder, oma en overgrootmoeder bij mij aanwezig. De overgrootmoeder is door bemiddeling van een rattery aangeschaft.

De telling is als volgt dat dit mijn derde nestje is, C-Nest. Ik heb zelf al vanaf 2004 verschilldende ratten gehad, eerst als hobby en dit jaar ben ik begonnen met een eigen rattery. Ik fok niet met rex, naakt of fuzz ratten omdat ik dat zelf geen mooie ratten vind. Omdat ik liever op de kleur van de ratten fok.

Op dit moment zitten de mannen en vrouwen nog bij de moeder en in de groep aangezien de grootte van de rittens nog te klein zijn om van de moeder af te kunnen. De vruchtbaarheid van de rittens is nog niet tersprake omdat dit afhankelijk is van de grootte van een ritten. En dit kan verschillen per nestje. De vorige nestje van mij waren de rittens inderdaad in de 4de week geslachtsrijp en groter, dit was te merken doordat de mannen de zusjes niet met rust lieten.

Aankomende zaterdag haal ik de mannen bij de groep en moeders vandaan en worden ze geplaatst in mijn mannengroep.
Voor mijn eigen gemoedsrust laat ik ze altijd nog een weekje in de groep zitten om te kijken of de gezondheid van de rittens goed blijft. Zodat ik zeker weet dat je een gezond ratje mee krijgt. De rittens zijn op dit moment gesocialiseerd en zijn al aardig gewend aan hond en katten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]