Het is nu ma nov 20, 2017 2:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kosten nieuwe ratjes
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 12:52 pm 
Hoi iedereen :)

Ik vroeg me af of iemand me hier zou kunnen vertellen hoeveel het ongeveer maandelijks zou kosten om twee ratjes in huis te hebben. Natuurlijk zijn er kosten van de kooi en de ratjes zelf in het begin, maar wat zou ik er daarna ongeveer maandelijks aan kwijt zijn? Sorry als het al eerder gevraagd is, heb wel even gezocht maar kon het op het forum niet vinden.

Groetjes, Floree

Berichttitel: Re: Kosten nieuwe ratjes
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 12:57 pm 

In het begin ben je met aanschaf van alle spulletjes en de kooi zo'n 150 euro kwijt als je alles nieuw koopt.

Dan kosten 2 ratjes in de maand ongeveer 25 euro (waarvan je ongeveer de helft spaart voor in je dierenarts pot stel er gebeurt iets met de ratjes)

Dat is trouwens wel heel belangrijk, om een dierenarts pot aan te leggen waar je elke maand een bepaald bedrag in doet. Stel je ratje krijgt iets en moet naar de dierenarts heb je nooit kopzorgen om geld, want het geld zit in de pot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 12:58 pm 

Hoi Floree,

Dat is een hele goeie vraag waar niemand een goed antwoord op kan geven.
In het gewone onderhoud zijn ratjes niet zo duur; rattenvoer en bodembedekking zal je per maand nog geen 10,- kosten.

Het gemene zit 'm in de dierenartskosten, en dat kan niemand voorspellen. Sommige ratten worden fluitend twee-en-een-half zonder ooit naar de dierenarts te hoeven, bij andere ratten is het praktisch elke maand hommeles. En wat dát weer kost, hangt heel erg af van je dierenarts!

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 4:29 pm 

De dierenartskosten zijn de grootste kostenpost, en ook net degene die je niet kan voorspellen. Als ik naar mezelf kijk; soms kom ik er een paar maanden achter elkaar niet, soms zit ik met een stel zorgenkindjes, dan kom ik er wekelijks en kost het me honderden euro's in 1 maand tijd. Nou hangen die kosten er ook vanaf hoeveel ratten je hebt, ik heb er dan 8, dan loopt dat al harder op dan wanneer je er 2 hebt. Een spaarpotje aanleggen is idd een heel goed en handig iets :knikt: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 9:27 pm 
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik heel veel aan. Sparen en een potje maken voor dierenarts kosten is wel een heel goed idee ook, daar had ik nog niet zo over nagedacht. 25 euro per maand is een heel redelijk bedrag denk ik zo. :)

Groetjes, Floree

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 12:37 pm 

De aanschaf van kooi etc. hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn als je via marktplaats kijkt en zelf ook een beetje creatief bent met de inrichting. Het zijn inderdaad de dierenartskosten die het probleem zijn. En daar kun je gluk mee hebben of heel veel pech...

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 3:40 pm 

Kooi en spulletjes hoeft niet duur te zijn, met wat geluk vind je een leuke kooi voor 50€. Voor inrichting kan je veel zelf maken, oude handdoeken, schoendozen, wilgen/fruitbomentakken,... Je kan ook leuke dingen bij de blokker,zeeman, wibra, ikea... vinden voor amper 1€/stuk, dan denk ik vooral aan mandjes, bakjes, hangdingen etc...

Dagelijks onderhoud kost ook bijna niks, op dat vlak zijn ratten pakken goedkoper dan een hond of kat. 3€ voor een kg voer waar je een maand mee toekomt, een zak bodembedekking van 10€ waar je een paar maanden zoet mee bent... je kan zelfs je oud papier gebruiken als nestmateriaal. Versnipperen of scheuren en in de kooi mikken.

Maar die dierenartskosten he, die zijn totaal onvoorspelbaar. Nu ben ik al een paar maanden niet meer bij de DA geweest, maar eind vorig jaar stond ik er wel elke week... Spaar elke maand iets, en als je geluk hebt en niet naar de DA moet, kan je er misschien wel iets leuks van kopen. maar bespaar zeker niet op de medische zaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 5:23 pm 

Het is een goed idee om maandelijks wat te sparen voor de dierenarts, maar het is wel zo handig om dat op voorhand ook al te doen - zodat je alvast een potje hebt, mocht je spiksplinternieuwe ritten zich verwonden ofzo :)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 10, 2009 6:12 pm 

Ik heb sind ongeveer 2 maanden ratjes waarvan er 1 een snottebel was en ik de DA praktijk in en uit rende dus dat kostte meteen veel centjes als beginner met net een voliere en zo meer want ik had helemaal niets toen het eerste ratje bij mij gedumpt werd in een dwerghamsterkooitje :nee: .

Maar ja even ontopic: Ik gooi iedere dag mijn kleingeld in een grote pot en dat is voor onverwachte Ratten uitgaven en zo'n pot loopt snel ongemerkt op hoor en als er ècht heel veel in de pot zit kun je af en toe iets leuks kopen voor ze ook als verrassing :knikt: (maar hou wel genoeg erin voor de DA natuurlijk).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 11, 2009 7:28 pm 

Ik heb zelf geen ratjes, maar...

Ik denk idd dat je altijd een DA-potje van minstens 70 euro moet hebben...

Kooi hoeft niet heel veel te kosten, en met voer enzo ben je voor niet meer dan 10 euro per maand wel klaar (misschien zelfs minder).

Ik denk datje vooral rekening moet houden met de gezondheid van je ratjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 12:38 am 

ik was laatst nog 60 euro kwijt aan de da maar dat was voor een castratie en dan heb je nog per da zijn er verschillende prijzen

groeten diana en de ratsels meiden en castraat Amy/Amber en Benno http://www.jerodi-ratzz.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 10:40 am 

Ik vind 70 euro wel heel weinig, maar misschien lukt dat wel als je een heel goedkope dierenarts hebt en een beetje geluk hebt met je ratjes qua ziekte. Met 70 euro kom ik in ieder geval niet zo ver bij mijn dierenarts. :P

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 12:22 pm 

Ik ben nu in 1 maand tijd aan 1 rat met moo zo'n 200,00 kwijt.
Een spaarpotje moet toch echt wel flink vol zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 12:48 pm 

Als ik na ga, dat ik de laatste keer met een spoedgeval op zondag al 64 euro kwijt was aan alleen al de consultkosten.
Het totaal van dat bezoek was 92 euro en dat was alleen medicijnen, 1 AB prik en het consult
Nee dan is minstens 70 euro nog niet genoeg.
Stop er in het begin gewoon zo veel mogelijk in.
Elke keer als je even wat kunt missen. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 1:20 pm 

Ojee ojee, wat zijn njullie Dierenartsen duur, of ligt dat aan mij?.
Ik heb de laatste keer consult voor 2 ratjes en synolux AB € 16.50 betaald .
Maar ik kom al jaren daar met mijn poezen dus misschien maakt dat iets uit?.

Een operatie is natuurlijk wel heel duur dus € 200 in een potje is meestal wel het minste denk ik.
Gelukkig als er veel zieken zijn kun je bij de meeste Dierenartsen (die je kennen) wel een afbetalingsregeling treffen.

Ik ben hèèèèèl blij in ieder geval met de Dierenartsen praktijk in Sas van Gent omdat de vrouwelijke dokter daar zelf rattengek is :thumbsup:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]