Het is nu vr nov 24, 2017 6:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 29, 2009 11:17 pm 

Ik was gisteren (als Nederlander) even bij Tom&Co in Gent daar bij de Mc Donalds en meestal ren ik aan de knaagdierenhokken voorbij maar dit keer keek ik even.
Wat schertste mijn verbazing: 4 bakken met de mooiste ratjes, Champagne Dombotjes, russisch blauwe ratjes, Naaktratjes en Japannertjes.
Allemaal blakend van gezondheid en op goede bodembedekking enzo.
Hoe kan het dat zulke prachtige diertjes die duidelijk op soort gefokt zijn daar te koop zijn.
Broodfokkers, oepsnestjes(lijkt me sterk) overschot uit bonafiede rattery's , geen idee maar misschien weten jullie dat.
Ik ben trouwens sterk geweest hahahaha, alhoewel een champagne dombootje mijn hart meteen gestolen had :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 29, 2009 11:26 pm 

Het is dumbo en niet dombo. :-) Verder is het helemaal niet moeilijk om zulke kleurtjes te fokken. Ze konden op dat moment wel blaken van gezondheid maar dat moet de toekomst nog maar uitwijzen, je ziet namelijk niet wat er allemaal achter de schermen gebeurd. Feit blijft gewoon dat je dit soort handel niet moet steunen.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 30, 2009 10:29 pm 

haha Dumbo dan :lol: .
Maar ik zeg niets over steunen he, ik vraag gewoon hoe het mogelijk is dat er zulke mooie beestjes in een DW zitten want meestal zie ik alleen Husjes en Japannertjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 30, 2009 10:41 pm 

trouwens , ook bij een rattery weet je niet altijd wat er achter de schermen gebeurd, hahaha je zal maar niet op forums lezen en ratjes kopen bij die Sabrina ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 30, 2009 10:47 pm 

Dat was zeker de Tom&co op de Martelaarslaan, he? Enige die ik ken naast een MacDonalds, dus zal wel ;) Dan ben je vast op een goede dag gekomen, meestal is het daar héél wat minder. Naaktratjes op hun eentje, extra duur. 'Saffier' ratjes (russisch blauw) die snakken naar adem in een oververhitte bak vol ammoniakdampen. Leer mij de Tom&co kennen :nee:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 30, 2009 10:49 pm 

Oja, de beste totnutoe (andere Tom&co in het Gentse): ratten met mijtoortjes behandelen ze niet, want ze leven toch niet lang genoeg. En altijd op zaagsel natuurlijk...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 30, 2009 11:02 pm 

Ojee, ik weet het niet waar precies maar er is er maar 1 naast de Mac geloof ik.
Ze zaten op Corbo en naaktratjes waren met 5 of 6 geloof ik maar niet op zaagsel dus want daar keek ik juist naar omdat bij de provoost of ziets als ze ratjes hebben ze gewoon op zaagsel en hooi zitten.
Maar het maakt ook niet uit hoor, ik was gewoon verbaast enneeeeee mijn 2 nieuwe ratjes komen eerdaags van een Rattery hahahaha dus ik koop niet in de DW :nee: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 4:14 pm 

Ik ben vandaag bij een dierenwinkel eens bij de ratjes gaan kijken en heb er wat vragen over gesteld en, tja.
Ze hebben daar een bak waarin een mama-rat (japanner) zit met allemaal jonkies (ook japanners). Ze hebben een gladde vacht, schone neusjes en oogjes en er waren geen wondjes oid te zien. Ook zien ze er allemaal gezond uit en lijken ze me groot genoeg; mama-rat heeft een normale grootte voor een vrouwtjes rat, en de jonkies waren ongeveer half zo groot als mama. De jonkies zijn nu bijna 4 weken oud (geboren 11 april) en de man waarvan de dierenwinkel is weigert om ze te verkopen tot ze zeker 6 weken oud zijn.
Ik heb gevraagd hoe ze fokken, en hij vertelde dat de mama- en papa-rat van hem zelf zijn. De papa-rat is ook niet in de winkel aanwezig, die staat bij hem thuis.
Ze zijn ook heel tam, ik heb er een paar vast gehouden en ze begonnen vrolijk over mijn handen heen en weer te lopen en na een minuutje zelfs al onder m'n oksels door te kruipen. Als je je hand in hun bak steekt komen ze ook meteen aan je hand snuffelen, ze gaan er bovenop zitten en een paar gingen heel zachtjes aan mijn vingers knabbelen.
Ik weet dat het een dierenwinkel is, maar ze zien er heel gezond uit en, als die man de ratten echt zelf fokt, steun ik er niet de broodfok mee als ik daar twee ratjes vandaan haal. Ik zit er dus best wel over na te denken. :weetniet:
Wat vinden jullie er van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 4:52 pm 
Ere-lid

Hoe je het ook wend of keert, het geld dat hij krijgt voor de rittens verdwijnt in zijn zak. Kortom, hij verdient er dus aan.
Verder zal hij zich niet bekommeren om hun achtergrond, waar ze terecht komen en hoe het hen vergaat. Als je dan rittens wilt waar niets of weinig over bekend is, ga dan naar een opvang. Er zijn zat ratten die wachten op een 2e kans, ook rittens!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 5:48 pm 

Heb je dit al eens gelezen http://www.ratjes.nl/dierenwinkel ? Ook al is de verzorging goed, qua fokbeleid en foklijnen kan het sowieso al niet goed gaan in een dierenwinkel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 5:52 pm 

Al gelezen, daarom wil ik ook liever niet naar de dierenwinkel. Ik wil echt heel graag ratjes bij een opvang vandaan halen, maar het is zo lastig :scratch:

Ik zou eerst twee ratjes bij Samsam in Gorinchem halen, maar daar is nu dat virus uitgebroken. Dus heb ik naar andere opvangs/ratteries gezocht. Maar zo'n beetje driekwart van de sites is zo onoverzichtelijk dat ik niet eens kan uitmaken of ze er nou wel of geen ratten hebben. Daarbij zien de meeste sites eruit alsof ze al maanden niet zijn bijgewerkt.

Ik heb vorige week ook al een opvang gemaild of ik een keer langs kan komen om naar ratjes te kijken ofzo, maar nog niks gehoord.
Ik vind het echt niet erg om op m'n ratjes te moeten wachten, maar nu weet ik niet eens waar ik op wacht. Misschien ben ik dagenlang aan het wachten om te horen te krijgen dat de ratjes net door iemand anders zijn opgehaald, of dat ze al gereserveerd waren maar dat nog niet op de site was bijgewerkt :nee:

Zo wordt het idee om bij een dierenwinkel langs te gaan toch wel steeds aantrekkelijker. Dan weet ik precies waar ik aan toe ben; twee weken wachten tot de ratjes oud genoeg zijn om weg te mogen. En ik kan er elke dag langs fietsen tot ze oud genoeg zijn. =P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 5:54 pm 
Ere-lid

Er staan op dit forum genoeg opvangratten dacht ik zo. :huh:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 5:57 pm 

Je steunt inderdaad de broodfok door die dieren te nemen.

Als hij echt zo graag die rittens goed wou opvoeden had hij ze thuis zitten, zonder alle stress van mensen die voor de ramen staan en kleine kinderen die op het raam tikken.

Een dierenwinkel heeft ook alleen maar dat nestje, zodat mensen daar lieve ratjes kopen, want tja ze zijn net bij de moeder weg, en het levert hem gewoon geld op.

Ik wil wedden als je dadelijk naar opvang Samsam gaat met wat geduld dat je vast wel lieve ratjes krijgt. Ze kan ze nu namelijk aan niemand geven, want dan heeft die persoon ook virus in huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 6:04 pm 

Ik vind het een beetje gemakzucht eigenlijk. Er zijn best rittens te vinden. In opvang Parzival zijn er nog drie vrouwen die naar een huis zoeken. Op Sokratjes.nl zijn er nog twee mannetjes. Daarbij, als je in een opvang niks kan vinden, dan zijn er meer dan genoeg rattery's met goed gefokte rittens. En mocht dat allemaal niet lukken, genoeg leuke volwassen mannetjes en vrouwtjes die een leuk tehuis zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2009 6:23 pm 

Eigenlijk hebben jullie ook wel gelijk :knikt:
Ik had Parzival ook al gemaild of ik kan komen kijken, dus ik wacht nog wel even of ze terugmailen. Al had ik gehoopt dat ze voor deze week zouden mailen. Ik heb nu nog vakantie en dus kan ik makkelijk met de trein een paar uur reizen om ratjes op te halen. Als ik straks weer school heb gaat dat al een stuk lastiger =(
Ik ga nog wel even heel hard hopen dat ik n mailtje terug krijg :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]