Het is nu zo nov 19, 2017 9:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Labratten
BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 9:49 pm 

Misschien is dit een hele onnozole vraag, en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niets heb opgezocht.
Ik ben nu al 3 ratteries afgegaan, en heb heel erg het gevoel dat het met dit nestje ook niet goed gaat(ik zoek trouwens 2 vrouwtjes, rittens).
Als ratteryratten niet lukken, wil ik voor opvangertjes gaan. Maar ook daar heb ik de laatste tijd helemaal geen nieuwe nestjes voor gezien.

Nou zit ik te denken, hoe zit het met labratten? Zijn er überhaupt laboratoria die ratten op een enigszins acceptabele manier behandelen?
Ik kom hier op, omdat ik de filmpjes op http://www.ratlife.org/" target="_blank heb gezien, en die ratten zich wel helemaal konden herstellen naar hun normale gedrag en (voor zover ik kon zien) hun gezondheid ook prima is. Heeft iemand een enig idee hoe dat met labratten hier in nederland zit? Ik vraag het hier, voordat ik instanties ga contacteren. Dit is ook mijn aller aller laatste redmiddel en ik ga het niet doen als niet nodig is, of als ze de ratten walgelijk behandelen.

Waarom ik niet een halfjaar kan wachten? Het is voor mijn profielwerkstuk (communicatie tussen ratten), en dat kan ik niet zomaar uitstellen helaas. Dit wil ik echter wel op de juiste manier doen, zonder walgelijke praktijken te steunen.

Niet meteen boos worden :pruil: het is maar een vraag, ik hoop dat het niet zover komt, en als er wordt gezegd dat het een slecht idee is doe ik het ook gewoon niet. Ik wil graag biologie studeren, maar dan ten voordele van dieren, niet ten koste van.

(wist niet waar ik dit moest plaatsen, hopelijk staat het goed)

Profiel  

Berichttitel: Re: Labratten
BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:03 pm 

In Leeuwarden zoeken nog enkele rittens een thuis he ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:16 pm 

joanna schreef:
In Leeuwarden zoeken nog enkele rittens een thuis he ;)

Beiden wit roodoog.. behalve dat ik ze dan niet uit elkaar kan houden, heeft mijn moeder maar 1 eis gesteld aan dat ik ratten hou: geen wit ratje met rode ogen. Want die zijn eng :weetniet: Maar natuurlijk, zijn de meeste labratten (denk ik?) ook wit roodoog. Of albino?
Ik heb er eerlijk gezegd ook al aan gedacht...ik weet het niet zeker, ik hou het wel in m'n achterhoofd. Ik denk dat tegen de tijd dat het nestje waar ik nu op wacht er is, ze vast al gereserveerd zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:19 pm 

Je kan ook 1 van de witte meisjes samen met de moeder nemen (zwart berken). Het leeftijdsverschil is niet te groot, en we weten ook dat de plaatsingskansen van 2 witjes tesamen minimaal is. Maar je kan tegen dan nog zien of ze er nog zijn of niet. Moeten het rittens zijn? Want er zijn ook nog 2 volwassen dames in Leeuwarden, en 2 volwassen mannen in Emmen (die staan nog niet online).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:22 pm 

Ik heb net een wit roodoog uit Leeuwarden weggehaald. :mrgreen: :mrgreen: Niet eng, een echte schat. Kleur maakt ze toch niet... Enger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:31 pm 

Liefst rittens, die zijn nog helemaal "schoon". Hebben geen traumatisch verleden waardoor hun natuurlijke manier van communiceren verstoord is.
Moeder + dochter is wel een optie, maar als de moeder uit een dw komt heeft ze misschen wel problemen..
Ik wou ook trouwens zo "normaal" mogelijke ratjes hebben, die geen andere dingen hebben. Bijv zoals fuzz die hun vacht niet kan opzetten, en een roodoog die niet zo goed kan zien als een normaal ratje. Dat kunnen allemaal factoren zijn voor een ander soort communicatie, daar wou ik juist later mee doorgaan, hoeveel verschil het is tussen gewone ratjes, en ratjes met roodoog enz.

Nee ik vind wit roodoog ook niet eng, vind ze juist heel schattig. Maarja, ik woon toch nog thuis, en m'n ouders zijn verder heel makkelijk hierin, terwijl ze het eigenlijk liever niet hadden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:33 pm 

Jolanda is nu even dicht, maar die heeft er ook nog een paar: http://www.ratjes.nl/rittens-in-opvang en SOK heeft ook rittens: http://www.sokratjes.nl/index.php?optio ... &Itemid=65 en zo zullen er nog wel meer opvangen zijn ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:40 pm 

Had ik gezien...maar ik kan geen vrouwtjes vinden. Of zoek ik niet hard genoeg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:48 pm 

O ja, vrouwtjes, was ik even vergeten. Utrecht heeft een nestje van 1 april met vrouwtjes erin, voor de reserveringstatus moet je bij hen zijn: http://www.rattenopvangutrecht.nl/pagina43.html . Heb je trouwens alleen op websites gekeken of ook gemaild? Niet alle websites zijn up-to-date.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 10:58 pm 

Ik heb alleen op websites gekeken.
Ik kwam vandaag nog op een ander forum tegen dat er ook opvangs zijn die niet deugen. Nou moet ik zeggen dat ik het niet 100% geloofde, iig niet van de opvang waarover het ging, omdat het een nogal eenzijdige discussie was.
Dus ik was nog een beetje bezig dat uit te zoeken voordat ik een opvang ging mailen... en zowiesow wacht ik up een update van de ratteryratjes voordat ik zomaar iets anders ga doen, omdat dat wel een beetje onbeschoft is. Ik zat hier eigenlijk een beetje vooruit te plannen :fluiten: Na 2 mislukte nestjes en 2 waar niets voor mij bij zat (terwijl ik toch redelijk hoog op de lijst stond), begin ik toch een beetje een wat-als-alles-fout-gaat plan op te stellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 19, 2009 11:11 pm 

Je hebt ook wel veel pech met je rattery reservering hoor, echt vervelend.

Qua opvangen zijn er ook inderdaad een paar mindere helaas.

En over de labratten (lees ik nu pas, ik reageerde op 'geen rittens in opvangen' ;) ), die zijn er wel, maar daar is niet makkelijk aan te komen. Ineke uit Leusden bij Amersfoort (ook opvang) heeft er weleens een paar gehad, maar de laatste tijd heb ik daar niets meer over gehoord. Haar contactgegevens staan hier onderaan: http://www.ratjes.nl/opvang

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 12:23 am 

Ik heb op dit moment een opvangnestje van 6 dagen oud allemaal zwarte husjes waarvan een aantal wavy zijn.
Je bent altijd welkom om een keer te komen kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 6:53 am 

@Hilde: Nou, ik zal haar dan maar een mailtje sturen als het zover komt :-)

@Zonnebloempje: Je woont toch in Annen? Dat is inderdaad dichtbij genoeg om es een keer te kijken. Wavy is toch een vorm van rex?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 7:02 am 

Ik heb/had 2 witte roodoogjes uit het lab. via Ineke.
1 had ik een stip op haar staart gegeven als herkenning.
Ze waren absoluut niet eng, en erg lief.
1 is helaas aan luchtwegklachten overleden.
De ander heeft daar ook last van.
Een bekend probleem van Wistar ratjes.
Zover ik weet, heeft Ineke geen ratjes meer uit het lab.
Bij Nicole in Utrecht zijn er als ik het goed heb nog 3 halfwilde meisjes rittens over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 7:31 am 

Ai, dus labratten zijn helemaal niet zo gezond..
Ik vind ze ook niet eng hoor ;) mijn moeder vind ze eng. Ik vind het wel iets hebben.

Denk je dan dat ik 3 halfwildjes aankan? Ik heb nog nooit eerder ratjes gehad, en eigenlijk ook maar 2 keer in het echt ratjes gezien..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]