Het is nu zo nov 19, 2017 5:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Labratten
BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 7:58 am 

Halfwildjes zijn heel erg interessant, ik weet alleen niet wat dat betekent voor je opdracht. Halfwildjes zijn meestal toch 'aparte gevallen' ;) . Maar als Bianca (zonnebloempje) bij jou in de buurt zit, is dat wellicht een goede optie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 9:12 am 

En dat niet alleen, halfwildjes zijn wat ik gehoord heb heel knaaggraag, dus een kooi als een furet xl (die had je toch) knagen ze binnen de kortste keren door de onderbak heen.

Inderdaad kan je misschien naar Annen, het is en niet zo ver weg, en misschien dat je eindelijk 2 rittens tegenkomt die je wel super schattig vind en dat je eindelijk meer geluk hebt ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 9:42 am 

Jah halfwildjes lijken me heel leuk, maar dat kan ik idd nu beter niet gaan doen.

Vind het ook een goed idee om in Annen te gaan kijken....al is het maar om weer es te kijken bij ratjes :-) alleen foto's kijken is ook niets.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2009 4:28 pm 

Overigens wonen mijn twee halfwilde broertjes al sinds augustus 2007 in een furet xl/ tower en zij vertonen geen knaaggedrag. Hun zusjes daarentegen wel en die wonen dan ook in een ijzeren volière (niet bij mij).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 21, 2009 11:00 am 

Ik heb hier 3 halfwilde broers en die knagen ook niet aan de kooi (en die is volledig van hout dus er valt het een en ander te slopen). Helaas knagen ze bij het loslopen wel aan de bank. :roll:
Mijn volledig wilde dametje knaagt helemaal niet, al heeft ze zich in het verleden als ritten wel 2x uit een plastic onderbak geknaagd. Maar toen wilde ze heel erg graag naar de anderen waar ze eigenlijk nog te klein voor was.
Het komt dus eigenlijk neer op: willen ze de kooi uit. Zo ja, dan vinden ze eigenlijk altijd wel een weg tenzij de kooi van metaal is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 4:08 pm 

niet alle volwassen ratten hebben al rare dingen meegemaakt hoor. Ik heb al vaker volwassen ratjes opgevangen en die deden allemaal "normaal" rattig. Halfwildjes zijn geen beginnersratjes, dus dat zou ik nog niet doen als ik jou was.

tip: anders eens voor pubers gaan kijken, die hebben soms nogal uitgesproken puberstreken en gaan heel vaak kibbelen om de rangorde vast te leggen, en dat kan wel eens interessant worden. of nu 2 ratjes en iets later een derde erbij, heb je ineens een intro om te bestuderen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 7:10 pm 

Intro's lijken me zeker heel interessant, met al die communicatie over en weer. Maar ik weet niet of ik mijn ouders zover kan krijgen.
Ik weet het, 2 of 3 maakt niets uit. Maar ze zijn denk ik bang dat ik er dan binnenkort 30 heb :fluiten:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 7:32 pm 

Mya, ouderlogica heh.
"Als van 1 naar 2 niks uit maakt, en van 2 naar 3 ook niks uit maakt, dan maakt van 3 naar 4 eigenlijk ook niks uit, en van 4 naar 5 dan eigenlijk ook niet, en zo gaat het maar door..."
Snap wel dat ze ergens een grens willen trekken ^^"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 9:48 pm 

Precies :lol:

Ze hebben ook nog best wel gelijk ook

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 3:24 pm 

Wolfeh schreef:
Intro's lijken me zeker heel interessant, met al die communicatie over en weer. Maar ik weet niet of ik mijn ouders zover kan krijgen.
Ik weet het, 2 of 3 maakt niets uit. Maar ze zijn denk ik bang dat ik er dan binnenkort 30 heb :fluiten:

Ik begrijp je ouders best goed hoor, ik had er 6 en heb er 2 moeten laten gaan en het kostenplaatje eromheen lag rond de 400 a 450 euri. Meer als 6 zullen het hier hopelijk niet gaan worden.

Buiten het feit, een hele grote groep, erg gezellig hoor, maar je moet echt rekening houden met de kosten voor DA, als het goed fout gaat en dat kan zomaar. Ben jij zelf in staat dit te bekostigen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 3:53 pm 

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe grote groep ik aan zou kunnen. 2 zal makkelijk gaan, maar ik kan zo niet zeggen waar de grens zou liggen.
Ik neem er ook voorlopig maar 2 hoor, maak je geen zorgen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 8:18 pm 

Gewoon uit benieuwdheid: waarom moeten het persé vrouwtjes zijn, en wat wil je er dan wel graag mee doen? :)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 9:50 pm 

Vrouwtjes is eigenlijk meer mijn voorkeur, verder geen reden. Misschien dat ze iets actiever zijn en wat meer doen? Wou eerst nog mannetjes trouwens.
Wat ik er mee wou doen...sja...hoe en wat precies zit ik nog op te stellen.
Reden dat ik verder wat kieskeurig ben is omdat dumbo/fuzz/rex/roodoog allemaal invloed kan hebben op de communicatie. Wat wetenschappers meestal doen is eerst een soort maatstaaf creëren, en dan daarmee vergelijken. Dit is voor m'n profielwerkstuk, dat niet langer dan een jaar duurt. Maar stiekem wou ik er daarna mee verder, rex naast gladhaar, dumbo naast gewoonoor enz.

Het hele gedoe zelf is vrij simpel...ik ga uren voor de kooi zitten en kijk wat ze doen. Probeer patronen te ontdekken. En als ik geluk heb zit ik daar ook met wat apparatuur, die mij kunnen laten zien wat zij precies zien en horen. Bijv ultraviolet licht, ultrasone tonen enz.

Reden hiervoor? Vind het leuk mijn huisdieren ook te snappen, ben zo benieuwd wat er nou allemaal door die koppies gaat. Alleen dan op een wetenschappelijke manier, niet dat je gewoon aanvoelt, maar dat je dat ook kan uitleggen hoe je dat precies weet. En dat zou in principe de ratjes alleen maar ten goede komen, omdat je gewoon keihard kan zeggen wat wel of niet kan, en mensen geen excuus meer hebben om dieren slecht te behandelen. Nou is dat iets té ambitieus, maar wel de richting die ik ook in mijn studie/latere werk hoop op te gaan.

Geen idee of ik het nou goed heb uitgelegd, in m'n hoofd is het zo duidelijk, maar het komt er allemaal zo hectisch uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 1:21 pm 

Haha nee tis duidelijk genoeg :)
Heb hier in het verleden ook al mensen over de vloer gehad die mijn ratten een dagje kwamen observeren enzo :)

Maarehm, als je in de toekomst wil gaan vergelijken, zou je éigenlijk wel meer dan 2 ratten moeten hebben om het een beetje representatief te maken... ik heb hier mannetjes die actiever zijn dan sommige van mijn vrouwtjes, roodogen die zich met meer doodsverachting in het diepe storten dan zwartogen die het (als het goed is) wél kunnen zien,...

Nu ja, veel succes alleszins nog (en ik merk wel of je me nog mailt ;))

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 6:40 pm 

Als je op deze manier bezig gaat, zal het niet op een 'echte' wetenschappelijke manier lukken. Dan heb je véél ratten nodig en moet je ook bijvoorbeeld de manier waarop ze opgroeien gelijk hebben, en eigenlijk alleen maar agouti's want juist ook het gen voor zwart en genen voor tekeningen schijnen invloed te kunnen hebben op gedrag.
Maar hej het is een profielwerkstuk, maak je er niet te druk om - als je die dingen benoemt in je discussie dan is dat al heel goed :)

Misschien kun je trouwens de dierentuin in Emmen contacteren en dáár een aantal dagen gaan zitten om gedrag te observeren... maar je houdt altijd dat een passief observerend onderzoek zoals jij wil, niet echt representatief kan zijn. En ik vraag me af of je met puur gedrag gaan zitten bestuderen, genoeg hebt voor een heel profielwerkstuk.

Misschien toch overwegen om je vraagstelling aan te passen, en meer experimentjes te gaan doen met ze, ze dingetjes proberen aan te leren of kijken hoe ze reageren in situatie A vs situatie B - enzo.

Ow enne iin de wereld van de (gedrags)wetenschap kun je vrijwel nóóit 'keihard' iets zeggen, alleen maar steeds beter relativeren :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]