Het is nu wo nov 22, 2017 6:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Labratten
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 8:56 pm 

Ja ik snap het :knikt: het is niet echt een geweldig wetenschappelijk onderzoek. Maar dan kan ik ook gewoon niet, zou graag wat meer ratten langdurig bestuderen, maar dat is zo moeilijk. Ik heb ook nog niet helemaal vast staan hoe ik het precies wil doen, maar al wel dat het over communicatie moet gaan.

En in Emmen...ik weet het niet, ik wou het wel per se over de tamme rat doen, omdat ik ook een beetje wil zien hoe ze nou tegen ons als baasje/slaafje aankijken. Communiceren ze naar ons zoals een rat? Of hebben ze wel degelijk door dat wij anders zijn?
Geheel passief zou het vast niet zijn, maar ik wil ook niet onbewust hun gedrag beïnvloeden en dan denken dat ze het zelf doen (denk maar aan dat paard dat zogenaamd kon tellen)

Hebben tekeningen echt zo'n invloed? Heb wel gelezen van een meneer die vossen ging tam maken, en ze toen allemaal leuke vachtjes kregen. http://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_Silver_Fox Dat de hoeveelheid stresshormonen verband hebben met vachtkleur. Maar dat is een net gedomesticeerd ras, terwijl tamme ratten toch iets langer bestaan. En omdat ik toch steeds lees dat mensen zeggen dat het niets uitmaakt en een agouti echt niet anders is :weetniet:

Ja ik snap...je kan feitelijk niets keihard zeggen, maar dan heb je in ieder geval bewijs dat je kan helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:22 pm 

Dr staat geloof ik wel iets over op http://www.ratbehavior.org - sowieso wel een interessante site voor jou :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:30 pm 

Al helemaal doorgelezen :mrgreen: niet letterlijk alles begrepen, soms te moeilijk engels, en sommige dingen snap ik gewoon niet.
Is ook de reden dat ik heb besloten de kooi in geel/groen/blauw te doen, omdat dat misschien prettiger voor ze is?
Maargoed...nog maar even Rat Coat Biology doorlezen dan(is misschien iets te moeilijk voor me).
Tis wel een hele goede site, de beste die ik tot nog toe ben tegengekomen. Even kijken of hij hierover ook een boek heeft uitgegeven.
Eigenlijk heeft die meneer al een beetje gedaan wat ik van plan was, maar misschien kan ik er toch nog iets van maken.
Grappig dat hij ook weer terugslaat op dat experiment met die vossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:38 pm 

Ik dacht dat het een mevrouw was :lol:

Ik vind het ook een goeie site, alhoewel je sommige dingen wel met een korreltje zout moet nemen hoor. Er wordt soms wel erg veel gespeculeerd en aangenomen ;) zoals de parallel met een menselijk syndroom, van dumbo ratjes. Dat klopt waarschijnlijk gewoon niet (behalve de oren geen enkele ervaring dat ze anders zouden zijn... )

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:49 pm 

Oeps :shock: toch een mevrouw.
Tja, je moet wel een beetje speculeren om ergens te komen. Dat moet je dan vervolgens bewijzen. Ik zal er op letten of er staat of het ook bewezen is, of dat het gewoon een misschien/zou kunnen gedachte is.
Dat van die vergelijking met dumbo snap ik niet helemaal, maar het heeft toch te maken met pharyngeal arch disorders? (wat dat dan ook precies is..)
In dat opzicht zou het wel een goede vergelijking zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 11:13 pm 

Je bent hier trouwens altijd wel welkom om eens de ratten te bestuderen.

Dan kan je eventueel ook het onderscheid tussen oudere en jongere, rex en gladhaar, mannen en vrouwen maken gezien ik alles wel heb zitten :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 9:01 am 
Moderator

Wolfeh schreef:
Oeps :shock: toch een mevrouw.
Tja, je moet wel een beetje speculeren om ergens te komen. Dat moet je dan vervolgens bewijzen. Ik zal er op letten of er staat of het ook bewezen is, of dat het gewoon een misschien/zou kunnen gedachte is.
Dat van die vergelijking met dumbo snap ik niet helemaal, maar het heeft toch te maken met pharyngeal arch disorders? (wat dat dan ook precies is..)
In dat opzicht zou het wel een goede vergelijking zijn.

Heeft toch ook te maken dat die mensen vaak hartklachten hebben?
Cheetah onze dumbo had ook hartproblemen, niet dat dat wil zeggen dat het dan altijd zo is natuurlijk en het te vergelijken is met mensen die zo'n aandoening hebben...het zou wel kunnen..
Uiteindelijk is ze hier ook aan overleden helaas :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 10:45 am 

Voor jou misschien ook wel interessant het boek Ratten van Maarten 't Hart. Hij heeft jarenlang ratten bestudeert. (Staan niet alleen leuke dingen in) Wel erg interessant. Maar goed misschien dat je het expres niet wilt lezen omdat je dan niet meer helemaal je eigen beeld kan vormen ofzo....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 5:10 pm 

Ik zou dumbo oren nou niet gelijk durven koppelen aan hartproblemen. Ik heb er hier al een paar gehad met hartklachten en dat waren juist net allemaal gewoonoren terwijl ik ook genoeg dumbo's heb (gehad).

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 6:58 pm 
Moderator

Nee ik ook niet hoor...maar het was toevallig wel zo..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 7:53 pm 

Ik zou wel proberen om een intro mee te maken, eventueel bij een opvang ofzo, dat is altijd interessant om te zien

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 9:23 pm 

Dat zou ook vreselijk onverantwoord zijn, ratjes met hartproblemen gaan fokken. :confused: Ik heb wel gehoord dat er in het begin wel problemen met dumbo's waren, maar ik ben vergeten wat precies...

@StipStreep: Nee hoor, alle informatie helpt! Zeker als er ook negatieve dingen in het boek staan. Weten wat je juist NIET moet doen helpt ook ;)

@xliesx: Misschien later :-) ik moet eerst maar es wennen aan de ratjes die ik nu krijg, een beetje gevoel ervoor krijgen. Anders zou een intro ook geen nut hebben, omdat ik simpelweg geen idee heb waar die beestjes mee bezig zijn. Beetje 'rats' leren ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 12:16 pm 

Wolfeh schreef:
Dat zou ook vreselijk onverantwoord zijn, ratjes met hartproblemen gaan fokken. :confused: Ik heb wel gehoord dat er in het begin wel problemen met dumbo's waren, maar ik ben vergeten wat precies...

Hmmm, ff denken, de problemen die er in het begin met dumbo's waren...
Ik denk dat je je daarbij baseert op een gerucht, en op deze manier dat gerucht nog maar even verspreidt? :)

Ff zien hoor. Van de 41 dumbo's die ik tot nutoe heb gehad, had er geen enkele hartproblemen (voor zover geweten natuurlijk, ik heb ze niet allemaal laten onderzoeken maar geen van hen vertoonde symptomen). Kunnen we daaruit concluderen dat dumbo niet automatisch gepaard gaat met hartproblemen, of is dat te weinig? :)

Verder over de problemen met dumbo's: er zijn echt allemaal verschillende problemen met dumbo's. Luchtwegproblemen, tumoren, hartafwijkingen waarschijnlijk ook, ouderdomsverlamming, megacolon, nierproblemen, kaakabcessen, baarmoederontstekingen, bumble foot, noem maar op. Exact dezelfde problemen als bij gewoonoor ratten dus - over de gehele lijn en bij de gemiddelde rat, zie ik echt geen verschil in gezondheid denk ik.
De problemen bij dumbo's, zijn er gewoon in (of uit) gefokt: dumbo's zitten intussen zo ontzettend verspreid, dat er niet echt nog sprake is van specifieke aandoeningen bij dumbo's, wél specifieke aandoeningen in een bepaalde lijn.

In Duitsland (en sommige andere landen) wil men nogal eens fel reageren op dumbo's
- omdat ze doof zouden zijn (juist ja)
- omdat ze door hun lage oorstand, de verkeerde signalen zouden afgeven en dus sociaal gehandicapt zijn (tussen de gemiddelde dumbo en de gemiddelde gewoonoor merk je echter écht geen gedragsverschillen)
- omdat hun lage oorstand gepaard zou gaan met andere afwijkingen aan de schedel of zo (niets dat dat bewijst, ook X-rays die in het verleden van dumbo's zijn genomen tonen niets bijzonders)
- omdat mensen dumbo's er gewoon dom vinden uitzien. Tja, ze doen maar :)

Heb ik iets gemist trouwens, of weet je intussen waar je ratjes vandaan zullen komen? :)

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 3:35 pm 

Nou volgens mij had ik ergens gelezen dat je af en toe moest kruisen met gewoonoor, omdat de schedel anders uiteindelijk vervormd raakt. Ik zeg het niet als een feit, t is eigenlijk meer een vraag of dat ook zo is. Ik vond dumbo's er eigenlijk zelf een beetje raar uitzien. (vanwege de vergelijking die ze maakten op de site van ratbehaviour)
Ondertussen heb ik nu 2 dumbo vrouwtjes van opvang Aeterna gehaald.
Hier staan ook wat foto's viewtopic.php?f=16&t=3865&start=0
Ik merk er eigenlijk niet van dat ze dumbo zijn, maar ik heb nou ook verder geen ratten gehad dus zoveel kan ik dr niet over zeggen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 4:16 pm 

wat zou je er aan moeten merken dan? Het zijn verder gewonnen ratjes met een iets andere stand van de oren...
als ik het niet mis heb... Ik heb wel ergens gelezen dat ze iets rustiger zijn in hun doen en laten maar daar merk
ik bij mijn dumbo's niets van :D

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]