Het is nu vr nov 24, 2017 6:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stinken ze?
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 12:52 pm 
Ik wil heel graag een rat, maar stinken ze echt zoals de meeste mensen beweren? Ik heb eens muizen gehad die serieus een urinegeur hadden, dus maar 1 keer per week verschonen was te weinig! Kan iemand mij zeggen hoe erg ze ruiken, waarnaar en waarom..... etc.

Groetjes

Berichttitel: Re: Stinken ze?
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 12:53 pm 

Ratten stinken absoluut niet.

Neem je dan wel 2 ratten, want ratten zijn groepsdieren.

Misschien ook handig om eens op bezoek te gaan bij eimand die ratten heeft, zo kun je het zelf ruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 12:59 pm 

Ik heb 5 ratten. Ik neem wel vaak de plateautjes af, omdat de urine wel wat ruikt. Aangezien hier een inbraakgolf is/was, moet ik de ramen nl gesloten houden als ik weg ben. Maar als je je kamer goed lucht heb je nergens last van. Natuurlijk ruik je ratten wel, maar dat is ook zo met een cavia, konijn of hond en kat.

Stinken doen ze niet. En als je de urine ruikt neem je simpelweg het pleateautje af met een vochtig doekje en het is over. Ratjes kun je ook zindelijk maken, zodat ze hun keuteltjes in een toiletje doen. In de zomer ruik je die keuteltjes wel meer vind ik. Maar dan gooi ik om de 2 dagen het toiletje leeg en spoel het even om.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:04 pm 

Dat zal iedereen anders ervaren, de geur. Wel is het zo dat muizen echt veel meer ruiken dan ratten. De tip van bij iemand op bezoek gaan die ratten heeft, is heel slim, kun je gelijk diegene de hemd van het lijf vragen over verzorging van ratten :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:05 pm 

de rat zelf stinkt niet alleen idd de urine dus als je te lang wacht met verschonen gaat het wel stinken ja :P

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:07 pm 

Ratten stinken niet vind ik.....als je hun verblijf maar goed schoon houd, logisch natuurlijk.

Ik neem bijna elke dag de plateau's even af met een doekje en warm water. Meteen haal ik het doekje dan ook even door de huisjes. Verder maak ik minsten 1x in de twee weken de hele kooi schoon. Soms ook eerder.
Het scheelt ook heel erg wat voor bodembedekking je gebruikt. Wat mij heel goed bevalt is bio litter. Het is wel prijzig, maar kan langer mee dan de gemiddelde bodembedekker. Ik heb nu ook eens ecobed gekocht. Na alle positieve verhalen wil ik het zelf ook eens proberen. Binnenkort als de kooi weer schoongemaakt wordt gooi ik dat er dus in. Bij het schoonmaken kun je trouwens (is mijn ervaring) beter geen schoonmaakmiddelen gebruiken. Gewoon schoonmaken met heet water. Anders vinden de ratten de kooi maar stinken en gaan ze meer plassen om er weer hun eigen geur aan te geven.

En natuurlijk is het heel belangrijk dat je tenminste 2 ratten haalt, zoals amicitia ook al zei.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:18 pm 

Ik moet zeggen dat ik ze best wel vind ruiken, op zijn tijd. Maar vergeleken met muizen is het echt niks!!
En ze stinken ook zeker minder dan een vieze kattenbak, of een natte hond, of een caviahok...

Wat je het beste kunt doen, is eens langs gaan bij iemand die ratten heeft (even afspreken dat die dan niet net de kooi verschoont :P ) en zelf even ruiken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:38 pm 
Bedankt voor jullie reacties. Ik had al gedacht aan een opvangrat, eentje die niet met andere ratten kan. Er blijken er toch een aantal te zijn die niet goed geplaatst kunnen worden. Daar ik al 3 jaar ziek ben en dus niet kan werken, zal ik er veel tijd aan kunnen besteden. Ik heb er nu lang genoeg over gedacht (al zeker 2 jaar). Waarom een rat? Omdat ik in een appartement woon, ik vind konijntjes wel lief maar een beetje saai, cavia idem, en een rat kun je nog eens meenemen op je schouder als je een wandelingetje gaat maken.

Ik ken niemand met ratten, dus ik zal echt eens moeten gaan zoeken in mijn omgeving, om eens te komen snuiven. :lol:

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:43 pm 

Waar woon je dan? misschien woont iemand van het forum wel heel dicht bij je in de buurt, dan kan je daar miss eens op bezoek gaan ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:46 pm 

Ik woon op een studentenkamer en heb er 5. Ratjes hebben sowieso een grote kooi nodig. Dus in de minimummaat kan je er 1 houden, maar dan net zo goed meteen 2. De meeste ratten zullen echt gelukkiger zijn met een vriendje.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 1:54 pm 
Ik woon in Apeldoorn.
Ja, ik kan er inderdaad wel 2 nemen, maar ik dacht misschien die rat te nemen van een opvang. Ze hebben daar 2 mannen te koop die beide niet met andere ratten kunnen omgaan. Ik dacht, dat is best zielig en ik heb tijd dus waarom die geen kans geven?! Ik wil toch graag een volwassen rat de kans geven op een nieuw thuis, rittens worden denk ik, toch wel snel geplaatst. Net zo'n beetje als honden, veel mensen willen liever een puppie dan een volwassen hond. Als je zo'n beestje nog een mooi leven kan schenken, waarom niet?

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 2:17 pm 

Das toch een mooie gedachte :thumbsup:

De mijne ruik je wel af en toe, ligt aan de frequentie van schoonmaken. Nu ik een handdoek als bodem heb, met daarop hennep, op de plateau's doe ik sinds kort ook hennep. Daar plassen ze ook vaak en nu neemt het hennep dat ook op; scheelt enorm qua geur. Toiletje hebben ze helaas nooit gebruikt hehe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 2:21 pm 

welke opvang is dat eigenlijk en zijn de mannen al gecastreerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 3:07 pm 
Het rattenhuis in bergeijk. Ze hebben ook website, maar ik denk dat ik dat niet mag opschrijven hier.

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 3:16 pm 

Als ik jou was zou ik daar je ratten niet weghalen.

Deze opvang fokt ook zomaar met ratten zonder stamboom, en ik vind het zelf vreemd dat ze eerst niet proberen die man te castreren voordat ze zeggen dat ze niet samen met andere ratten kunnen. Oke, castratie kost veel geld voor een opvang, maar dat is het risico dat je neemt. (zelf betaal ik 55 euro voor een castratie, en vraag ik 20 euro plaatsingskosten, dus die overige 35 euro van castratie betaal ik uit eigen portemonnee)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]