Het is nu do nov 23, 2017 3:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Stinken ze?
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 3:37 pm 
Tja, dat wist ik dus niet. Ik moet dus nog veel onderzoek doen. Toch bedankt voor alle tips :D

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 4:02 pm 

Nog een tip, 2 ratjes is net zoveel werk als 1 ratje, dan bedoel ik de kooi schoonmaken, qua voer en/of medische kosten is het voor 2 ratjes.

Maar ze hebben wel dan een vriendje die ze zal wassen en waar ze echt rattendingentjes mee doen. En 2 ratjes kunnen dubbel zoveel gezelligheid geven en tam zijn dan 1 ratje.

Succes met het zoeken! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 4:15 pm 

Ik heb er zelf 8, das natuurlijk nóg meer gezelligheid, maar 2 is ook een mooi aantal. ;)
Qua kosten ben ik 20,- per maand kwijt aan voer en evt knabbelstangen/snoepjes.
Daarnaast betaal ik nog 15 á 20,- voor hangmatjes etc per maand (ivm slopen en opvullen vd voliere).
M'n stiefvader sponsort de bodembedekking (oude kranten) en ze gaan naar de DA als dat nodig is (in ruim een jaar tijd 3x geweest).
Let er ook op dat je geen man en vrouw bij elkaar zet, binnen 3 á 4 weken heb je er dan 10 (of meer...).
Castraten uitgezondert natuurlijk. ;)
Mannen ruiken oha wat sterker dan vrouwen, maar vrouwen zijn oha minder knuffelig en actiever.
Ik heb dames én heren (gecastreerd) bij elkaar in een voliere, erg leuk om te zien. :)

Op komst:
voorlopig niets

RIP:
Al mijn engeltjes...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 4:41 pm 

Kwa kosten maakt het aantal ratten niet veel uit, tenzij er ineens meerdere tegelijk naar de DA moeten ofzo. Maar was veel mensen doen hier op het forum is 5 euro per rat per maand in een spaarpotje stoppen voor de DA kosten.

Ik betaal 18 euro voor een baal ecobed (bodembedekking) en daar doe ik maanden mee (na al 2 maanden denk ik en ben nog steeds niet op de helft van de baal).
Wat ik aan voer kwijt ben ik denk ik een euro of 10/15.
Hangmatjes, zoals Loraine hierboven zegt, zijn duur. Daarom maak ik ze zelf. Haal bij de Action fleecedekens (5 euro ongeveer ps.) en bij de praxis kettinkjes en ik doe máánden met die dekens om hangmatten te maken. En je hoeft echt niet handig met naald en draad te zijn, ik ben een enorme naaikluns, zeg maar. Plus dat die van mij hangmatten niet leuk vinden om te knagen, plastic huisjes knagen ze wel. Maar die laat ik in de kooi tot ze als zaagsel uit elkaar vallen (nog niet gebeurd)

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2009 1:45 am 

Ik heb zoveel geluk dat mijn mormels niet aan mijn matten knagen! 8)

De mannen stinken wel iets, vind ik. Zeker nu ik er net een nieuwe bij heb. Ik ruik het wel en moet het goed schoonhouden en luchten. Maar ze staan ook best op een kleine kamer die vaak potdicht was. Nu ik telkens lucht ruik ik het niet echt. Vrouwen stinken minder, geloof ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2009 8:30 pm 

stinken??? ratsels ruiken juist heel lekker :stampen
oke, de poepbak af en toe niet, maar dan moet je 'm gewoon ff legen :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2009 11:00 pm 

ik denk als ik jou zo beluister wil jij gewoon een maatje(s)
Eerst (vroeger) wou ik ook 1 ratje gewoon cool en makkelijk mee te nemen was bang dat ik er dan 1 uit het oog zou verliezen ofzo als ik er 2 had. Uiteindelijk zijn het 2 rittens geworden met 2 totaal verschillende karakters ik merk dat ik veel meer plezier van ze heb toen ze samen waren want moest altijd lachen als ze aan het stoeien waren en als gekke gestoorde ratten achter elkaar aan holde :P het is leuk zo'n klein diertje helemaal naar je eigen hand te zetten te vormen dat hij je echt totaal kan vertrouwen.. dus om nou meteen met een meoilijker ratje te beginnen :P
ben benieuwd wat je keuze word :) succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 12:32 am 

Ha, ik vind m'n ratten ook heerlijk ruiken, alleen zijn m'n ouders en vrienden het daar niet mee eens xD Maar ach, wat weten die nou :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 12:40 am 

Ik vind ze lekker ruiken als ik mijn neus in hun vachtje prop, maar hun urine, daar steek ik mijn neus liever niet in. :mrgreen: Dat stinkt wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 12:43 am 

Ik vind zelfs hun urine lekker ruiken :oops:
De eerste keer dat een van mn ratjes op mn schoot urineerde merkte ik het pas toen ik het rook. Ik zat echt zo te denken 'Hmmm, waar komt die lekkere zoetige lucht ineens vandaan?', ik kijk naar beneden, en ik zie zo'n ratje bovenop een urineplek heel onschuldig zitten te kijken xD

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 1:18 pm 

Het verschil in kosten tussen 1 of 2 ratten is miniem, qua onderhoud dan, mocht je echt maar 1 rat willen, dan kun je inderdaad beter voor een rat gaan, die echt niet samen kan met anderen, maar goed, dat is je eigen keus.

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 ratten dan, dan zie je nog interactie tussen de ratten en het is soms net zoiets als tv kijken hoor...

Qua DA kosten, zelfs met 1 rat kun je erg duur uit zijn, ligt er net aan wat ze hebben, soms heb je maanden geen kosten en dan plotseling, bijv. ruim 200 euri in een maand, dus dat varieert. Bedenk wel bij aanschaf van een rat, dat je een DA hebt, die er ook daadwerkelijk wat vanaf weet, veel DA zijn gericht op de grotere dieren en geen kleine knagers als ratten of muizen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 3:59 pm 

ratten stinken niet, tenzij je hun kooi niet vaak genoeg proper maakt. Als je geluk hebt, krijg je je ratten zindelijk en kan je heel gemakkelijk alle dagen of alle 2 dagen de toiletjes proper maken en eens met een vod over de verdiepjes gaan, zo gaat het niet stinken.

Owja, er zijn maar weinig ratten die niet met andere ratten kunnen. Vaak helpt castreren bij ventjes en die kan ook bij vrouwen als het nog niet lukt met andere ventjes. En bij vrouwen gaat het vaak wel. Kijk eens even bij een goeie opvang, bvb hier op het forum of bij de rat'n'roll (http://www.ratnroll.org).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 9:56 pm 

Mannetjes ruiken wel wat meer dan vrouwtjes, heb ik zelf ondervonden.
Maar als je de kooi goed schoonhoud, valt het heel erg mee.
En het is echt zo, dat ik het nog bijna leuker vind om ze samen te zien spelen dan met mij ;)
Als dit je eerste ratjes worden, zou ik niet te moeilijke ratjes uit een opvang nemen misschien. Maar ik weet dat ook niet, heb zelf alleen maar rittens gehad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 10:29 pm 

lieke schreef:
Mannetjes ruiken wel wat meer dan vrouwtjes, heb ik zelf ondervonden.

Ik heb ook vrouwtjes (eerst) en nu mannen maar ik vind het 'stinken' bij mannen dus niet erger! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 7:14 am 
Moderator

Mannetjes ruiken wat sterker dan vrouwtjes, ze stinken niet meer...maar ze plassen en poepen hier wel op de plateaus terwijl de dames dat veel minder doen :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]