Het is nu wo nov 22, 2017 9:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mannetje of vrouwtje
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 11:58 pm 

Hoi allemaal, ik ben net lid geworden. Ratjes zijn compleet nieuw voor mij. Vandaar mijn vraag. Wat is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes ratten (behalve de voor de hand liggende verschillen :lol: ). Ik wil voor mijn twee dochters, twee ratjes hebben en vraag mij daarom af, welke liever zijn of maakt het niet uit? Ik heb net gereserveerd bij Ratyco en we hebben ook al een grote rattenkooi (Jenny) gekocht (vandaag). Als ik alle verhalen op internet lees, verheug ik mij er minstens net zo op als de kinderen. Eerst maar beginnen met het inrichten van de kooi.
Groetjes, Annette

Profiel  

Berichttitel: Re: mannetje of vrouwtje
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 12:08 am 
Moderator

Mannen zijn groter dan vrouwen, dus als je een lekker stuk rat wil kun je voor mannen gaan. Ze zijn in de regel ook een stuk rustiger dan vrouwtjes, die zijn vaker lekker bezig met onderzoeken en rondlopen. Het hangt wel van het karakter af: uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
Vwb het "stinken" lopen de meningen erg uiteen, de één vindt dat mannen meer geuren dan vrouwen en andersom. Het belangrijkste is de bodembedekking en hoe vaak de kooi en inrichting verschoond worden. Met 2 ratjes in een flinke kooi is minder vaak poetsen nodig dan wanneer je meerdere ratten in een minder ruime kooi hebt.
Tip: ratten zijn dol op hangmatten. Bewaar van shirts en broeken de mouwen en pijpen en hang die op. Als ze vies en vol gaten geknaagd zijn gooi je ze weg en hang je verse op. Oh ja: ratten zijn knaagdieren. Weinig kans dat je ze dat afleert dus trek niet je nieuwste kleding aan als je ze bij je op de bank neemt. Als ze heerlijk op schoot liggen gaan ze heel tevreden gezellig op je trui kauwen...... Gordijnen die vlak naast de kooi binnen bereik hangen worden nogaleens gebruikt om de kooi mee te stofferen of nestjes van te bouwen. Behang ook trouwens...
Maar: ze zijn verschrikkelijk leuk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 1:06 am 

Heb alleen ervaring met mannen, sommige van ons waren echte dweilen en deden niets liever dan bij je liggen.
Ben ook begonnen met 2 ratjes en binnen een maand of 2 waren dat er 5!
Het ligt ook veel aan het karakter van het ratje zelf, of hij/zij heel aanhankelijk is of juist niet.
Maar je zei dat je had gereserveerd, maar zijn dat dan mannetjes of vrouwtjes??

http://www.youtube.com/watch?v=y6UF1q2_jtM" target="_blank" target="_blank

Hier een filmpje van onze Engy...ook zo'n dweil...:luvu:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 8:29 am 

Ik heb alleen ervaring met dames. Ik heb er 1 die al wat ouder is en echt lekker bij me komt zitten om zich te laten aaien. Een ander wil zich niet zo laten aaien, daar is ze veel te druk voor. Ze heet Gizzy, maar we noemen dr Bizzy ;) . Die kan soms wel lange tijd achter mekaar in de mouw van een dikke trui liggen slapen. Soms zo lang dat ik dr echt uit moet duwen omdat ik het zat word. Maar als Giz echt wakker is moet ze gewoon op onderzoek uit. Ik heb er ook eentje die wat bangig is maar ondertussen schreeuwt om aandacht. Dan komt ze heel voorzichtig kijken, aarzelend bij me zitten. Dan kan ze toch wel een paar minuten bij me zitten knarsen en ploppen en vervolgens gaat ze op ontdekkingsreis. Maar als ze iets geks hoort zit ze weer in no-time bij me. Weer een andere dame van me is zo onderzoekend dat ze gewoon uit mn handen springt, daarna wel kijkt waar (en of) ze kan landen, maar dan ligt ze meestal al op de grond. Die sjeest de hele kamer door gaat overal in zitten. Geeft wel koddige momenten, als je dr in je schooltas tegenkomt (heb haar gelukkig nooit per ongeluk meegenomen, altijd op tijd ontdekt). Mijn laatste rat, dikke bange Dumbo is overal zo bang voor, die had ik beter Squeek kunnen noemen :lol: . Piept als ik dr oppak en t lukt dan meestal ook nog om te vluchten. Af en toe komt ze wel kijken als de rest los loopt, maar uit zichzelf zet ze geen poot buiten de kooi. Maar dat heeft ook met haar verleden te maken.

Dametjes zijn inderdaad druk en zullen niet lang bij je zitten. Ik heb ooit wel een damesdweil gehad maar die is helaas overleden aan een maagtumor :( . Maar als ze wat ouder worden, worden ze ook aanhankelijker. Het ligt aan wat je wilt. De grappige momenten dat je niet meer bijkomt door een actie van zo'n dame vind ik ook helemaal geweldig aan ze!

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 9:44 am 

Ow, nog een tipje dat ik vergeten ben vwb het inrichten. Zoals Gerrit al zei zijn ratten gek op hangmatten. Ik heb bij de Action 2 fleecedekens gekocht en heb dan 6 vierkante meter stof om hangmatten van te maken. Komt geen eind aan. In de dierenwinkel kun je ook hangmatten kopen, maar die kosten zo 15 euro ps. Nu heb ik een stuk of 20 hangmatten voor dezelfde prijs en dus mogen ze knagen wat ze willen. Mocht je geen Action hebben in de buurt kun je ook nog naar Zeeman voor (baby)fleeceplaids. Om ze op te hangen kun je dan bij de Praxis dunne - makkelijk met een tang door te knippen - kettinkjes kopen.
Bij de Ikea kun je ook nöje opbergers kopen. Van die nylon opbergbakjes (liggen bij Ikea kinderland); 3 voor 3 euro geloof ik. Die zijn hier ook ontzettend populair! En de sputnik XL is hier al veel te klein, daar passen ze net niet met 5 in. Maar ze willen het wel :-) !

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 10:29 am 

Bij de zeeman hebben ze of hadden ze flinke korting op textiel. Gelijk drie fleeces gehaald. Zijn wel dunner dan die van Ikea bijvoorbeeld voor de rattige medebewoners goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 5:32 pm 

Ik heb mannen en vrouwen gehad.
Mannen zijn (over het algemeen) vaak rustiger en mijn mannen zaten liever bij me dan mijn vrouwen.
Mijn vrouwen waren heel druk en altijd bezig met rennen en klimmen en spelen.
Maar dit alles hoeft niet zo te zijn, hoor. Het hangt ook heel erg van de rat af.
Qua inrichting, ik heb in het begin bijna alles gewoon in of rondom het huis gevonden.
Als je nog iets wilt kopen, is http://rattenwinkel.nl/" target="_blank wel een heel handige site.
Trouwens, heb je mannen of vrouwen besteld?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 6:14 pm 

Ik heb mij bij Ratyco ingeschreven voor twee vrouwtjes, omdat er nog maar 1 plekje over was voor een mannetje. Ik wil graag ratjes die verschillen in kleur, omdat mijn kinderen (lot en noor) graag een eigen ratje willen en ook willen herkennen. Ik denk niet dat het gaat lukken met dit nestje, omdat ik vermoed dat er geen 8 vrouwtjes geboren worden in een nestje. Dus dan kan ik bij een volgende reservering misschien beter kiezen voor de mannetjes, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
De voorpret is in ieder geval groot! De kinderen zijn nu beneden bezig om van duplo twee huisjes te bouwen. De filmpjes op you tube zijn geweldig. Binnenkort naar de Ikea voor de mandjes :P , alle te kleine truien opsparen, fleecedekens scoren bij de Action. Het is gewoon leuk! Maar dat wisten julle al :P .
Groetjes, Annette

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 6:29 pm 

Ik heb zelf vijf mannen en twee vrouwen. De twee vrouwen zijn heel druk en onderzoekend. Ze zijn lief en aanhankelijk, komen ook wel lekker bij me, vinden het heerlijk om in mijn mouw te zitten, maar echt op schoot liggen ploppen en knarsen is uitzonderlijk. Hoewel, ik heb nu ook een vrouw met een nest en zij is heel rustig en aanhankelijk. Die vind het heerlijk om op je schoot te liggen en te worden geaaid. Soms als ik acht de pc zit, ligt ze gewoon naast mijn toetsenbord te ploppen en te knarsen of te slapen. Heel leuk. Maar over het algemeen, mijn ervaring met vrouwtjes is dat ze wat drukker en meer onderzoekend zijn.

De mannen van mij, twee daarvan zijn ook heel druk en zullen niet al te snel heel lang bij je op schoot liggen, maar de andere drie zijn dol op aandacht. Ze zitten heel graag in mijn vest. Ze knarsen en ploppen. Ze vinden het heerlijk om geaaid te worden. Natuurlijk gaan ze ook op onderzoek, gaan ze rennen en spelen maar ze zitten vaker bij me op schoot dan mijn twee vrouwen. Mocca bijvoorbeeld kan er wel een uur zitten, lekker knagend aan de broek of vest die ik aan heb. Dan zie je hem genieten. Heel leuk.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk wel uit naar mannen, maar met vrouwen heb je wel weer meer van die hilarische momenten. Toch, uiteindelijk ligt het aan de rat zelf, ongeacht man of vrouw. Dat is van te voren niet te zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 6:37 pm 

Ok, beetje blond :oops: , ik dacht dat Ratyco in Zoetermeer zat. Ik woon in Rotterdam, volgens mij zijn er genoeg ratterys in Zuid-Holland waar ik kan reserveren. Hebben jullie een tip?
Groetjes, Annette

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 6:42 pm 
Moderator

Rattery Ruby in Rijswijk :)

Veel plezier met de zoektocht en de voorpret :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 7:01 pm 

of een opvang?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 9:54 pm 

Er zijn inderdaad genoeg ratteries in zuid holland, maar weinig goede ratteries die ook goed fokken :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 20, 2009 12:36 pm 

Ik heb bij Ai-rattery, bij Mariska twee mannetjes gereserveerd. Ik heb ook gekeken bij de rattery in Rijswijk. Iets sprak mij meer aan bij Mariska, ik weet niet wat. Ik heb er een heel goed gevoel over. Mariska heeft meteen terug gemaild, dat komt allemaal wel goed.
Ik heb ook gedacht aan ratjes uit de opvang. Als er nog meer ratjes bijkomen, dan ga ik serieus voor een opvangratje. Eerst maar eens wennen aan ratjes met een goede start in het eigen nest.
Bedankt voor alle tips!!!
Annette :bloempje:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 20, 2009 4:59 pm 

Voor welk nestje heb je gereserveerd?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]