Het is nu zo nov 19, 2017 5:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginnen met ratjes
BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 1:32 pm 

Hallow allemaal,

Ik wil graag beginnen met ratjes.

Ik dacht erover om te beginnen met een koppel mannetjes (deze schijnen wat actiever te zijn dan de vrouwtjes)

Ik vraag me alleen een paar dingen af.

* valt het goed te combineren met de middelbare school?
* hoeveel tijd moet je er per dag minstens insteken om de ratjes gelukkig te houden?
* welke kooi raden jullie me aan?
* wat zijn de gemiddelde kosten per maand/jaar, en wat zijn de aanschafkosten ongeveer?

Alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Beginnen met ratjes
BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 1:45 pm 

Hoi Munchkin!

Ratjes zijn wel goed te combineren met de middelbare school hoor, ik zit op de iniversiteit en ben hele dagen van huis. Dan mogen mijn meisjes 's avonds spelen.

Je zegt dat de mannen wat actiever zijn dan vrouwen, maar het zijn juist de vrouwtjes die actiever zijn. En meer op onderzoek uit gaan. Mannen zijn wat knuffeliger. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=11&t=3963&start=0. Er was er nog 1 over het verschil tussen mannen en vrouwen, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Ik laat mijn ratjes ongeveer een half uurtje per dag vrij, maar er zijn ook dagen dat ik ze niet vrij laat. Ze hebben bij mij ook een hele grote kooi, dus dan is het niet zo erg.
Voor 2 ratjes is de Ferplast Jenny (of de Jenny KD) een echte aanrader. De ratjes hebben dan meer dan genoeg ruimte met zijn tweetjes.

De kosten lopen heel erg uiteen. De ene maand moet je een keer naar de dierenarts en kosten ze veel meer. Voor de bodembedekking betaal ik 18 auro voor een baal van 20 kg Ecobed en daar doe ik heel lang mee (maand of 6 zeker). Voor ik Ecobed gebruikte, had ik Mini-hemp. Een baal daarvan kost 5 euro en dat ging met mijn Jenny kooi 5 weken mee. Het nadeel is dat dat spul makkelijk opvliegt en dus meestal naast de kooi terecht komt. Voor voer betaal ik 7 euro voor 2 kilo Rat/Mouse-select van Hope-Farms. Ik doe daar een week of 3/4 mee, maar ik heb dan ook 5 vreetzakken in de kooi. Met 2 ratjes zou je er veel langer mee doen.

Kijk nog eens rustig rond op het forum, er staat héél veel info, ook over de kosten (ook bij aanschaf), kooien, voeding... alles.

Succes, en super goed dat je je eerst orienteert!

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 1:59 pm 

Weet iemand een goede DA in regio rhenen, wageningen, ede e.d.?

En hoeveel zijn jullie gemiddeld kwijt? en zeg aub niet "dat verschilt per x "

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 2:11 pm 

Munchkin schreef:

Ik ga het lekker toch zeggen.... "dat verschilt per keer..." :D Het is natuurlijk wel even iets anders als er operatief ingegrepen moet worden of als het gaat om alleen een consult en wat medicatie.

Ellen/Alathariel (hier op 't forum) woont in Wageningen en kan je vast een goede DA aanbevelen. Even wachten dus!

Kijk anders eens op dit onderdeel: viewtopic.php?f=14&t=97&st=0&sk=t&sd=a" target="_blank

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 2:38 pm 

Munchkin schreef:

Ik ga het lekker toch zeggen.... "dat verschilt per keer..." :D Het is natuurlijk wel even iets anders als er operatief ingegrepen moet worden of als het gaat om alleen een consult en wat medicatie.

Ellen/Alathariel (hier op 't forum) woont in Wageningen en kan je vast een goede DA aanbevelen. Even wachten dus!
[/quote]

Niet alleen Ellen woont in Wageningen hoor Monique :mrgreen: :clown:

Ellen en ik gaan allebei naar D.A.P De Dorskamp in Renkum. Die vraagt een euro of 15 per consult, maar ik heb er ook eens een gratis consult gehad. Ik ken daar 2 artsen, Sietske en Marieke en die zijn allebei goed met ratten. Marieke iets minder, maar als ze twijfelt overlegt ze gewoon met Sietske en gaat niet eigenwijs 'aanmodderen'.
In Rhenen zelf zit D.A.P. Rhenen (geloof ik) met Robert Jassies en Moss Tijssens als artsen. Alleen kan ik die D.A.P. minder aanraden. Robert is een tijdje de arts van mijn ratjes geweest en hij vind ratjes super leuk. Helaas heeft ie ooit een fout gemaakt met AB. Moss ken ik persoonlijk niet, maar die schijnt ook héél goed te zijn met ratten. D.A.P. Rhenen is afgesplitst van Dierenkliniek Kortenoord in Wageningen. Die was een heel stuk duurder dan De Dorskamp (volgens mij zo 17 euro per consult.) Maar ik ben nooit in Rhenen geweest toen t afgesplitst was, dus ik weet niet wat het kost.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 4:55 pm 

D.A.P. Rhenen ben ik ook nooit geweest sinds ze afgesplitst zijn, maar denk dat ze gewoon nog dezelfde tarieven hanteren als toen ze nog bij Kortenoord werkten. Hoe dan ook vind ik de Dorskamp veel fijner en prettiger en goedkoper.

De kosten verschillen idd toch echt per keer. Ik heb vandaag nog 81 euro afgerekend voor een consult en een operatie, maar dat is soms hoger, en soms lager. Consult is vaste prijs 15 euro, maar als je medicijnen mee krijgt wordt het duurder. Operaties hangen er vanaf hoe lang die duren en welke middelen en in welke hoeveelheden er nodig zijn. Is niks zinnigs over te zeggen, maar je kan er grofweg wel vanuit gaan dat het tussen de 60 en 100 euro zit, even heel erg ruim genomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 5:16 pm 

valt nog best mee, ik hoor ook over operaties van 125 euro enzo.. maar ok...

En wat raden jullie me aan, beginnen met 2 of 3 ratjes?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 5:36 pm 

een boel mensen beginnen met 2. dat kan prima opzich. ik zelf vind het wat "makkelijker " als ik er 3 zou hebben, overlijd er 1 dan hoef je niet met spoed opzoek naar een nieuw maatje. en ik heb bij 1 dame 130 euro moeten betalen maar die liet haar hechtingen elke x niet zitten, en een weekend consult heb ik toen cadeau gekregen van die lieve man...

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 5:50 pm 

Zulke hoge bedragen kunnen ook ja, bijv. met weekendconsulten of spoedconsulten 's nachts. Dan lopen de prijzen heel wat harder op. En de ene operatie is de andere niet.

Daarom is er dus niks zinnigs over te zeggen en geldt toch echt: het verschilt per keer ;) . Het handigste is om een spaarpotje aan te leggen en gewoon te zorgen dat je altijd kan betalen als het moet. Overigens heeft de Dorskamp er geen enkel probleem mee als je niet meteen kan of wil betalen en dat later komt doen. Zo betaal ik eigenlijk zelf altijd pas als de stufi eenmaal binnen is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]