Hoi Munchkin!
Ratjes zijn wel goed te combineren met de middelbare school hoor, ik zit op de iniversiteit en ben hele dagen van huis. Dan mogen mijn meisjes 's avonds spelen.
Je zegt dat de mannen wat actiever zijn dan vrouwen, maar het zijn juist de vrouwtjes die actiever zijn. En meer op onderzoek uit gaan. Mannen zijn wat knuffeliger. Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=11&t=3963&start=0. Er was er nog 1 over het verschil tussen mannen en vrouwen, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Ik laat mijn ratjes ongeveer een half uurtje per dag vrij, maar er zijn ook dagen dat ik ze niet vrij laat. Ze hebben bij mij ook een hele grote kooi, dus dan is het niet zo erg.
Voor 2 ratjes is de Ferplast Jenny (of de
Jenny KD) een echte aanrader. De ratjes hebben dan meer dan genoeg ruimte met zijn tweetjes.
De kosten lopen heel erg uiteen. De ene maand moet je een keer naar de dierenarts en kosten ze veel meer. Voor de bodembedekking betaal ik 18 auro voor een baal van 20 kg Ecobed en daar doe ik heel lang mee (maand of 6 zeker). Voor ik Ecobed gebruikte, had ik Mini-hemp. Een baal daarvan kost 5 euro en dat ging met mijn Jenny kooi 5 weken mee. Het nadeel is dat dat spul makkelijk opvliegt en dus meestal naast de kooi terecht komt. Voor voer betaal ik 7 euro voor 2 kilo Rat/Mouse-select van Hope-Farms. Ik doe daar een week of 3/4 mee, maar ik heb dan ook 5 vreetzakken in de kooi. Met 2 ratjes zou je er veel langer mee doen.
Kijk nog eens rustig rond op het forum, er staat héél veel info, ook over de kosten (ook bij aanschaf), kooien, voeding... alles.
Succes, en super goed dat je je eerst orienteert!