Het is nu za nov 25, 2017 2:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratjes
BerichtGeplaatst: di jul 21, 2009 2:51 pm 

Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb enkele dagen geleden 3 ratjes gekocht. Eigenlijk was ik al een tijdje aan het rondkijken voor ratjes en had ik er al behoorlijk wat over gelezen. Oorspronkelijk was ik van plan om ze bij en degelijke rattery te kopen maar toen ik enkele dagen geleden in de dierenwinkel hier bij ons liep zag ik 3 ratjes van een verschillende ouderdom zitten. Eéntje was 12 weken (de verkoopster zei me dat het ratje er al 5 weken zat), een ander was 10 weken (zat er ook al enkele weken) en het jongste was 7 weken. Ik kon het echt niet aanzien, ze zaten allemaal afzonderlijk in kleine kotjes van 20x20x20, zonder iets van speelgoed of huisje... Ik vroeg de verkoopster of ik ze even van dicht bij mocht bestuderen en zag dat het 3 meisjes waren en ze er bij wonder gezond uitzagen. Bovendien waren ze niet echt heel bang en kon ik ze zonder al teveel tegenstribbelen uit de hokjes halen. Een kooi had ik reeds staan thuis (Ferplast Jenny) dus ik nam ze mee samen met nog wat bodembedekking en voedsel. Eens thuis richte ik meteen de kooi in en zette ze erin. Ze zagen er meteen heel gelukkig uit, niet alleen omdat ze in een grotere kooi zaten maar ook omdat ze niet meer alleen waren. Ze zijn een hele tijd bezig geweest met geheel de kooi te verkennen. In de loop van de avond gaf ik ze een wc rol (ongekleurd en niet geparfumeerd), ik heb ze ongelofelijk lang zitten bestuderen terwijl ze hun nestje bouwden in één van de buizen van de Jenny. Toen was het voor mij tijd om eens te gaan slapen, ik zette speciaal mijn wekker om snel wakker te worden en ze opnieuw te kunnen bekijken. Toen ik de morgen erna kwam kijken lagen ze alle 3 lekker knus bij elkaar te slapen. Ze zien er echt ongelofelijk lief uit :).

Nu heb ik ze al enkele dagen, en ik neem ze dagelijks wel enkele keren vast om ze te aaien of om ze wat in de zetel te laten rondlopen. Eén van de ratjes (de oudste) gaat af en toe graag op verkenning uit maar toch merk ik dat ze allemaal nog steeds wat schuuw zijn tegenover mij. De oudste weet ook niet echt goed het verschil tussen mijn vingers en het voedsel, ik hou telkens m'n hand gestrekt voor haar om haar te laten ruiken en haar vervolgens wat te aaien. Maar toch durft ze wel eens proeven met haar tandjes, dan blaas ik eens zacht in haar gezicht en probeer ik opnieuw. Toch lijkt ze het niet echt te snappen :).

Heeft iemand hier enkele zeer handige tips om ratjes echt gewoon te laten worden aan je hand? Meestal komt de oudste wel spontaan eens ruiken aan m'n hand en zet er soms wel eens twee voetjes op, maar al gouw loopt ze ongeïnteresseerd verder naar iets anders :).

Dus graag tips, ik heb ze nog maar 5 daagjes, dus misschien moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben :).

Profiel  

Berichttitel: Re: Ratjes
BerichtGeplaatst: di jul 21, 2009 3:09 pm 

Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd precies hetzelfde doe als jij.

Eerst mn hand in de kooi zodat ze kunnen ruiken en klein beetje "proeven"vind ik ook niet erg. En daarna mag ik ze gelijk aaien.

Gewoon niet teveel met je vingers door de tralies gaan, dat wordt nog weleens verkeerd opgevat :P

Maar duurt denk ik gewoon wat langer omdat het dierenwinkel ratjes zijn die gewoon niet gewend waren aan aanraken e.d.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 21, 2009 9:23 pm 

ik heb ook 2 dierenwinkel ratjes maar heb ze vanaf de intro gewoon opgepakt.
heb denk ik gewoon mazzel gehad dat die van mij erg nieuwsgierig waren en
met de intro buiten de kooi al bij me op schoot kwamen zitten.

denk dat je gewoon geduld moet hebben.
bij de ene duurt het langer dan de ander

Gelukt zit hem in de piep kleine dingen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2009 7:00 pm 

Je doet het al goed met laten ruiken. En ratjes zien niet zo goed, daarom dat proeven echt niet erg is. Tenzij ze natuurlijk echt gaan bijten. In het gezicht blazen heeft niet veel nut. Mijn vriend blaast wel eens naar een rat als die stout is, maar een aantal van mijn ratjes zit ook graag bij een ventilator ( :duh: ) waardoor ze het niet als straf opvatten ofzo. Of het gewoon niet snappen :-) . Straffen om proeven zou ik ook zeker niet doen!
Als je je ratjes los laat lopen zou ik ze ook eens lekker onder je trui (of t-shirt) zetten. Zo wennen ze ook aan jouw lichaamsgeur en op den duur krijg je ratten die standaard in je shirt kruipen (tenminste, dat doen de mijne nu). En wat ik ook altijd heb gedaan met mijn ratjes, is wel eens voor de kooi zitten en alleen maar tegen ze praten, zodat ze mn stem gingen herkennen.

Ik heb overigens 1 DW exemplaar dat altijd al bang is geweest en dat gaat nooit meer goedkomen :( . Maar dat komt doordat ze een trauma heeft en we mekaar niet vertrouwen.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2009 7:42 pm 

Ondertussen is er wel al wat beterschap. Als ik in de zetel zit en ze lopen los dan komen ze al spontaan in mijn mouw of ergens in m'n t-shirt kruipen. Ze klimmen ook al tot op m'n schouders, ééntje proefde zelf even van mijn oorlel :duh:. Heb ondertussen hun kooi ook nog wat aangevuld en wat beter ingedeeld. Nu zijn ze weer zeer actief alles aan het verkennen, kan nog wel even duren denk ik :lol:.

Ik zit er echt constant naar te kijken :knikt:.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2009 9:57 pm 

soms kan je je daarmee alleen al uren mee vermaken :roll:

Gelukt zit hem in de piep kleine dingen ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]