Het is nu di nov 21, 2017 2:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe rat erbij?
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:17 am 
Willen jullie me eventjes helpen met het volgende?

Ik had twee ratjes 'gekregen' van mijn vriend, ze kwamen uit een dierenwinkel. Ik had ze daar samen met hem zien zitten, en vond het zo ontzettend zielig dat die opgegeten gingen worden door slangen.. In deze winkel gaat het namelijk zo dat ze eerst verkocht worden voor zo'n 10 euro, als huisdier. Na enkele weken kan je ze in de winkel kopen voor drie euro als levend slangenvoeder. Dus ik wilde deze beestjes redden, en heb er twee mee naar huis genomen.

Falco was meteen erg sociaal, zat steeds bij mij en kwam spontaan naar het deurtje van de kooi wanneer ik thuis kwam, maar Sargon is schuw en wilt niet gepakt, geaaid, aangeraakt worden, ... Tegenwoordig komt hij wel naar het deurtje wanneer ik daar sta, een keertje snuffelen enzo. Maar vanaf mijn hand in de buurt is, bijt hij.

Nu is Falco gestorven en zit Sargon alleen, en ik vind dat zielig dus wil ik hem een vriendje gegeven. Ik weet echter niet zo goed hoe ik dat nu moet aanpakken. Ik heb gelezen op deze site om ze op neutraal terrein te zetten of te werken met vanilledruppels, maar dat lijkt me bijna onmogelijk bij Sargon.. Wanneer ik hem wil pakken, gaat hij snel lopen en begint hij heel hevig te ademenen en bijt hij als ik het toch nog een keertje probeer.. Is er misschien een andere manier om een rat te introduceren? Of zou ik eerst Sargon tammer moeten maken, maar hoe doe ik dat dan?

Alsjeblieft, wil je me helpen? x

Berichttitel: Re: Nieuwe rat erbij?
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:47 am 

Ik denk dat Sargon tammer maken lukt op het moment dat hij een goed tam vriendje heeft. Hoe oud is Sargon overigens, en als ik het goed begrijp is het een man? In dat geval kan een castratie ook nog helpen om hem van zijn aggressieve gedrag af te helpen.

Om hem op te pakken zonder jezelf te beschadigen zou je een handschoen kunnen gebruiken. Ikzelf heb 1 dame zitten die zich niet laat pakken. Die vlucht dan meestal een huisje of een buis in. Dan pak ik dr gewoon met de buis/huis en al en dat vindt ze prima. Zolang ze maar geen contact hoeft te hebben met mijn handen zelf. Dus ook dat zou wellicht nog een optie zijn.

Je kunt eventueel een nieuw vriendje wel meteen in de kooi zetten, als je een goed schone kooi hebt. En dan alle huizen/buizen er uit halen. Dus alleen de ratjes met elkaar in een kale kooi en wat te eten en te drinken. Ik heb ooit een intro gedaan waarbij de dames niet naar mekaar omkeken op het neutraal terrein. Ik heb het toen zo gedaan. Het lijkt misschien zielig in een kale kooi, maar ik laat ze gerust 24 uur zo zitten. En dan in de loop van de 7 dagen er na krijgen ze langzaam steeds een huisje er bij.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:50 am 

En nog een heel belangrijk ding: Haal je nieuwe ratje NIET uit een dierenwinkel. Dan heb je de kans dat je precies zo'n 'probleemgeval' hebt als Sargon is. Hier op het forum staan heel veel leuke mannen en castraten in de opvang die goed tam zijn en een leuk huisje zoeken. Met een opvangrat heb je de meeste kans dat Sargon hem na gaat doen.

Succes! :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:52 am 
Moderator

En als je een rat haalt bij de opvang krijg je daar ook goede informatie hoor en anders moet je er gewoon om vragen....over tam maken eventueel ook :)

Wij nemen altijd de rats mee om een vriendje/vriendinnetje te zoeken en dan word er gelijk gekeken of het goed klikt met zowel rat als baasjes :) dan hebben ze de terugreis in de reiskooi en als we thuis zijn dan is het gelijk met z'n allen in de grote kooi, wel een zo leeg mogelijke zonder huisjes en buizen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 11:53 am 
Sargon is een mannetje van ongeveer 8 - 9 maanden oud, denk ik. Hij zoekt dus wel toenadering, maar nadien bijt hij toch. Ik kan hem oppakken, wanneer hij in zijn huisje kruipt door het huisje mee er uit te nemen. Maar ofwel komt hij dan het huisje niet uit, of hij komt eruit en wilt er nadien niet meer terug in. 't is een beetje ne moeilijke, denk ik. Ik zal dan een keertje zoeken naar een opvang i/d buurt, dat ik er daar eentje kan gaan halen. Moeten die dan een bepaalde leeftijd hebben of maakt dat niet uit?

Sargon was wel 'bevriend' met Falco, ze sliepen samen en zaten continu bij elkaar dus ik denk dat hij enkel naar mensen toe zo reageert. Hij was wel de dominante van de twee, misschien maakt dat ook iets uit? Ik heb een kooi van ongeveer een meter 65 hoog, met drie verdiepen. Anders moet ik één verdiep afsluiten en leeg maken waar ik dan de introductie kan laten plaatsnemen?

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 1:52 pm 
Moderator

met 8 a 9 maanden zitten ze waarschijnlijk ook in de puberteit dus hebben ze last van hormonen...kan dat hij hier nu sterk op reageert....als hij ook zo doet naar ratten en tot bloedens door vecht is castratie een optie.

als je een opvang heb gevonden kan je het best je eigen ratje meenemen en kunnen zij je vertellen hoe je de intro kan doen.
qua leeftijd kan je er een ratje van een half jaar tot een jaar bij zetten, dan is het leeftijdsverschil niet te groot :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 4:28 pm 
Sargon reageerde lief tegenover Falco.. Falco waste hem, en hééél soms deed Sargon dat bij Falco. Maar ze lagen steeds samen in hun hangmatje te soezen, speelden samen, ... Hij vertoont enkel vreemd en iet wat agressief gedrag tegenover mensen. Ik zou hem dus wel mee willen nemen naar die opvang, maar ik ben bang dat het niet goed gaat lukken. Wanneer ik hem uit zijn kooi haal, wordt hij heel angstig en ik ben bang dat ik hem op die manier onnodig ga laten stressen om hem naar de opvang mee te nemen. Want misschien gaat die door die stress dan ook verkeerd reageren op de nieuwe rat? Ik weet het niet goed...

Ik heb al op internet gezocht maar ik vind niet echt een opvang in de buurt.. Kunnen jullie mij misschien een site of opvang aanraden? In de buurt van Antwerpen - Mechelen enzo, of gewoon een site waarop ik kan zoeken want ik vind erg weinig.. x

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 4:40 pm 
Moderator

Ook lang niet alles staat online qua opvangers, in Belgie ben ik niet bekend maar er moeten hier wel mensen zitten die er meer over weten....voor ons is "in de buurt" ook ander half uur reizen minimaal :P

Als je een opvang hebt gevonden kan je ook het verhaal voorleggen en misschien hebben zij tips over wat zij denken wat slim is :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:47 pm 

Zat Drine niet in/rond Antwerpen? En Joanna volgens mij in Gentbrugge... Je kunt even kijken op het forum van Rat&Roll, daar zitten veel Belgen en die weten vast wel welke opvangs in Antwerpen zitten.

Je kunt ook proberen je ratje nog af te leren te bijten (zie ook hier). Dat kan heel veel pijn doen, maar uiteindelijk wint de volhouder. Ik had ook een bijtertje zitten, das nu een schatje. Je legt je hand stil in de kooi en als ie je bijt zet je je even heel erg schrap. Trek je hand niet terug en blijf je hand aanbieden. Het kan soms even pijn doen hoor, maar daar moet je even doorheen. Ik heb het met mijn dametje weken volgehouden en nu vindt ze mijn hand en die van mn vriend totaal niet interessant meer. Onbekenden bijt ze nog wel, vooral als die haar willen aaien omdat ze in dr huisje ligt.
Hoe lang zit je ratje nu al alleen? Want het kan ook wel (territoriaal) stressgedrag zijn. Ik vermoed wel dat dat het geval was bij mijn dame.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 11:30 pm 

Ik zou inderdaad contact opnemen met de Rat n Roll als ik jou was, die zitten ook bij jou in de buurt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2009 7:02 pm 
Sargon zit nu 4 dagen alleen, dus daaraan ligt het zeker niet. Hij heeft mij de eerste keer gebeten i/d tweede week dat ik hem had, toen ik hem gepakt had. Ik denk dat hij mij niet echt vertrouwt, ofzo.. Maar ik probeer nu telkens tegen hem te praten voor de 'tralies'. En dan stilletjes het deurtje opendoen en laten snuffelen.. Hij komt wel met zijn pootjes op de tralies staan als ik daar sta en hij komt half uit de kooi hangen als ik het deurtje open. Maar één beweging en hij vliegt bijna zijn huisje in .. Dat bijten durf ik eerlijk gezegd niet zo goed .. Hij heeft mij al enkele keren gebeten, dat bloedt dan steeds hevig en ik heb héél lang last van die wond en het is al twee Keer ontstoken geweest.. ( ik werk als afwasser in het weekend, en dan komt er viezigheid in die wond.) Is er heel misschien een andere manier dan hem effectief laten bijten?

Ik heb al gezocht op 't forum van rat'nroll en ga er misschien wel eentje reserveren / adopteren! Maar al degene die ik echt wilde, waren al weg! :) x

BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2009 6:00 pm 
Hoeraaa, 'k heb een opvang gevonden op zo'n 10 minuten van mij thuis en ik heb een ratje gereserveerd! :)

BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2009 6:06 pm 

oke ben beniewd, wie is de gelukkige?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2009 8:22 pm 

gefeliciteerd! heb je al een foto "is super benieuwd" en inderdaad welk opvang :tralala:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 7:29 pm 
Ik zal eventjes linken : http://www.rattitude.be/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=27
Van bij Rattitude! Wat een schatje :inlove:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]