Het is nu wo nov 22, 2017 6:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een paar vragen
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:04 am 

Hoi allemaal

Mijn man en ik willen misschien ratten nemen als huisdiertjes, maar we willen het alleen doen als we echt een goede thuis kunnen bieden aan de ratten, en wij hebben dus een paar vragen.

1) Wij wonen in een appartement en s 'winters gebruiken wij de verwarming alleen als we daadwerkelijk thuis zijn, en in de woonkamer. Het kan dus redelijk koud worden. Ik denk dat het niet echt kouder wordt dan 10 graden of zoiets, en als het echt vriest slaat de verwarming natuurlijk vanzelf aan om de buizen te beschermen. Maar kunnen ratten wel tegen koude temperaturen? Het is uiteraard binnen niet even koud als buiten!

2) Omdat wij nog geen dubbel glas hebben, en niet constant verwarmen, is er s 'winters veel vocht in huis. Vooral condens op de ramen. Af en toe moet ik wat schimmel weghalen bij de raamkozijnen. Is dit te vochtig voor ratten, of zal het geen probleem zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Ik wil wel heel graag lieve ratjes in huis, maar wil het alleen doen als ik weet dat we ze een gezonde, leuke woonomgeving kunnen geven.

Groetjes,
Blossom

Profiel  

Berichttitel: Re: Een paar vragen
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:18 am 
Moderator

Op vraag 2 kan ik geen antwoord geven...misschien weet iemand anders dat wel.

Ratjes kunnen best tegen wat kou (als ze maar niet in de tocht staan), ze gaan dan lekker tegen elkaar aan liggen en als je hangmatjes hebt van fleece waar ze in kunnen kruipen is dat ook heerlijk warm voor ze, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Hier hebben we een enorme nestenbouwer, dus als je die krant geeft maakt ze daar een nest van en dan liggen ze daar met z'n 4en in en dat is ook lekker warm...en lekker tegen elkaar aan en de warmte van de kranten :)
Hitte is waarschijnlijk vervelender voor ze dan wat kou...al kan je met de hitte maatregelen nemen zoals een badje of ijsklontjes geven.

En het is super dat je eerst dingen vraagt voordat je ze in huis neemt :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:30 am 

Welkom hier :-) .

Wat voor schimmels zijn dat eigenlijk? Er zijn schimmels waarvan je echt ziek kan worden: misselijk, hoofdpijn en dat soort dingen. Hogere luchtvochtigheid op zich is prima voor ratten, in veel huizen is het juist wat te droog te voor hen, er zijn hier mensen die daar een apparaat voor aanschaffen ;) .

En ratten kunnen prima tegen kou, maar minder goed tegen enorme temperatuurschommelingen en hitte. Als de kachel aan gaat, hoe warm wordt het dan in jullie huis?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:39 am 

Bedankt voor jullie snelle reacties!

De schimmels die er zijn worden wij in ieder geval niet ziek van. En ik hou het altijd heel goed in de gaten om alles zo snel mogelijk weg te halen. Er is dus nooit veel schimmel. Als wij de verwarming aan hebben staan, wordt het een graad of 17 in huis. Wij geloven namelijk in dikke truien, en minder schade doen aan het mileu door minder te stoken. Grote temperatuur schommelingen zijn er dus niet echt.

Ik zou ook zowiezo investeren in een aantal lekker fleece hangmatten enz.

Als ik het zo hoor, kunnen wij het toch overwegen. Leuk :D Ik ga nog steeds wat meer onderzoek doen, en als er ratjes komen, ga ik het zeker hier melden!

Groetjes,
Blossom

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 11:47 am 

Ik denk juist dat het een gunstige omgeving is voor ratjes :) niet te warm en niet te droog.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 7:16 pm 

Bij ons in het appartement was het ook vochtig, en overdag ook koud. Wij waren wel constant verkouden door de schimmels, maar de ratjes maar heel af en toe en dan vooral de ratjes die al last hadden van hun luchtwegen. Tegen de kou kunnen ze wel, ze liggen dan lekker warm op een hoopje waar je liefst zou willen bijkruipen, en tegen dat de verwarming opspringt, worden ze actief.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 10:56 pm 

De kou zal het probleem niet zijn, zeker als je lekkere hangmatjes hebt waarin ze kunnen liggen.

Maar schimmel is toch een ander probleem, vind ik. We hebben zelf hier ook schimmel gehad en dan op de vloer, maar er is nu in augustus een nieuwe vloer gelegd. Een laminaatvloer met eerst plastic tegen vocht en daarover heen van die platen.
We hebbben de vloer vantevoren eerst schoongemaakt met water en azijn en vervolgens meer dan 3 maanden laten drogen en toen pas de nieuwe laminaat laten leggen.

Heb het hierover met de Da over gehad en die zei dat schimmels, die ze kunnen inademen juist slecht was voor hun longen. We hebben dus ook veel ratjes verloren die zelfs net 1 jaar oud waren en allemaal aan hun luchtwegen.
Ik denk wel dat het hiermee te maken heeft gehad en hoop dat we doordat we nu een nieuwe vloer hebben dit probleem verholpen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 11:25 pm 

Ohh Gerda wat zou het mooi zijn als dat het is!
Het is mij ook wel opgevallen dat ze bij jullie zoveel luchtwegproblemen hadden - het kan natuurlijk ook gewoon pech zijn, maar ik heb in ieder geval altijd het idee gehad dat het niet aan jullie verzorging kan liggen. Dus ik hoop dat jullie voortaan langer van jullie ratjes kunnen genieten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 8:37 am 

Bedankt voor de nieuwe reacties!

Wij hebben het toch gedaan, en hebben sinds een week of 4, twee leuke jongens in huis. Ze zijn al 6 maanden oud (het leek ons slimmer om iets oudere ratjes te nemen, in plaats van baby's omdat de winter niet zo ver weg is). Wij zijn helemaal verliefd op ze, en zij lijken het prima naa hun zin te hebben. Ik ben van plan om dit jaar elke dag de ramen en raamkozijnen af te nemen, en zo veel mogelijk een raampje open te laten staan ergens (op een kiertje), en dus schimmel helemaal te vermijden. Als het niet vochtig is, zullen we geen schimmel problemen moeten hebben! Ik ben ook van plan om op elk raamkozijn een vochtvreter te plaatsen.

Nogmaals bedankt voor de tips, en Gerda, ik hoop dat de nieuwe vloer idd zal helpen!

De groetjes van mij, en mijn twee jongens, Os en Bryan.
:D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]