Het is nu za nov 25, 2017 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 9:47 am 

Hoi, een tijdje geleden hebben mijn vriend en ik besloten om ratjes te gaan nemen.
Veel informatie opgezocht onderandere op deze website.

Dus wij willen twee ratjes, vrouwtjes.
Wij hebben nu een Jenny met vanalles en nog wat erin.
Dus ik ben laatst opzoek gegaan naar ratjes en op marktplaats kwam ik een advertentie tegen.
Overlegt met mijn vriend en gemaild naar die vrouw.

De opvang (ik weet niet of ik de naam mag noemen) zit iig in Heemskerk,
en vertelde mijn dat ze net die middag de ratjes naar de dierenwinkel heeft gebracht.
Maar ze had nog twee zwangere ratjes en die zouden binnen kort bevallen.
Ik heb contact met haar gehouden en nu zijn die ratjes net bevallen (5 September en 14 September).
Ik heb foto's binnen gehad van de eerste nest (de rittens zien er echt heel lief en schattig uit).

Maar toen ik even de mail reeks terug las zei ze, in de eerste mail, dat de rittens vanaf 4 a 5 weken hun nest mogen verlaten. Is dat wel waar? Ik dacht dat ze met 6 weken hun nest mochten verlaten??
Is dit wel te vertrouwen? Ze houdt me wel goed op de hoogte enzo.

En is het reeel om te vragen of ik een keer eerder langs mag komen om te kijken?

Ik hoop dat jullie mij hiermee advies kunnen geven.
Groetjes,
Rachel

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 9:53 am 

Hum, als die vrouw ratjes naar een dierenwinkel brengt denk ik eerder aan een broodfokker dan aan een opvang en zou ik het zeker niet vertrouwen. Ratten op marktplaats sowieso niet eigenlijk. Met 4 weken mogen rittens zeker nog niet weg. Ik heb zelf nu een oepsnestje zitten en daarvan hou ik aan 6 weken en zwaarder dan 100 gram. Met 4 weken hebben ze mama nog wel nodig.

Ik zou eens hier op het forum kijken naar de opvangvrouwen en rittens. Mannen of castraten ook, er zijn er zat. Mannetjes niet samen met een vrouw nemen, dan krijg je problemen ;)

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 9:53 am 
Moderator

Bij een rattery mag je volgens mij ook altijd een keer eerder komen knuffelen om te kijken welke jij wilt reserveren.

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet goed klinken.
- ze zegt een opvang te zijn maar brengt haar ratjes terug naar de dierenwinkel.
- ze adverteert op marktplaats
- die ratjes die bevallen zijn...wat gaat er met hun gebeuren straks? ook terug naar de dierenwinkel? hoe komen ze zwanger? en het overschot rittens gaan die ook weer naar de dierenwinkel?

rittens verlaten geloof ik bij de meeste met 6 weken het nest met een minimaal gewicht (maar die weet ik zo even niet)

Ik denk dat je beter hier kan zoeken naar een goede opvang of rattery :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 9:59 am 

Welkom hier! :bloempje:

Rittens mogen normaal gesproken inderdaad pas vanaf 6 weken hun nest verlaten. 5 weken kan ook nog wel geloof ik, mits ze goed op gewicht zijn, maar 4 weken is echt te vroeg.

Wat ik vooral een beetje eng vind aan deze opvang, is dat ze ratjes naar de dierenwinkel brengt. Je hebt dan geen enkele controle over waar de beestjes terecht komen. Een goede opvang zou, naar mijn mening, moeten proberen om een goed thuisje voor zijn opvangers te vinden, en een dierenwinkel valt daar sowieso niet onder. Vandaar dat ik je persoonlijk zou aanraden om op zoek te gaan naar een andere opvang of rattery.

Je kan sowieso ook altijd vragen of je van tevoren al eens langs mag komen. Een goede opvang of rattery heeft daar eigenlijk nooit bezwaar tegen, vaak vinden ze dat alleen maar fijn omdat ze dan alvast een indruk krijgen van degene waar de ratjes naartoe gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 10:11 am 

Marktplaats is inderdaad niet de juiste plaats om naar ratjes op zoek te gaan. ER zijn ontzettend veel goede ratterys, die hier ook veel voorbij komen. Je kan beter daar even rond kijken.

Volgens mij zijn er op dit moment best veel mensen met nestjes, en dan kan je beter hier bij opvang of nestjes kijken. Dan kan je er in ieder geval zeker van zijn dat ze bij goede mensen vandaan komen.

Deze vrouw klinkt inderdaad als een broodfokker en deze mensen hebben totaal niet het beste voor met de dieren. Enige wat telt is inkomen. Gewoon niet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 3:30 pm 

Dank voor jullie reacties.

Mijn vriend en ik hebben besloten het niet van deze vrouw ratten te nemen,
Ik moet het haar nog wel mailen..
Geen idee hoe ik het haar moet zeggen, maar dat zie ik zo wel..

Wij gaan iig verder zoeken naar een goede opvang of een rattery..

Nogmaals bedankt!
Rachel

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 3:48 pm 

Heyhey!
Wat leuk dat jullie ratjes nemen en je zo goed inlezen! Als iedereen dat zou doen, zouden veel meer ratjes een goed thuis hebben! :thumbsup:

En natuurlijk geweldig dat jullie op zoek zijn naar opvangratjes!
Zoals de mensen hier eerder al schreven, is het zoeken van ratjes op marktplaats vaak niet een hel slim plan. Beter kun je kijken via rattenforums (zoals dit hier) en zoeken via de grotere rattenopvangen. Vaak hebben zij dependances door het hele land en is er een grote keuze in ratjes, zodat je ratjes kunt uitkiezen die goed bij je passen. Ook hebben deze opvangen vaak veel ervaring met ratten, zodat de kans dat je zieke (of nog erger, zwangere!) ratjes meekrijgt zeer klein is!

Ik weet niet waar je ongeveer woont, maar als je vertelt uit welke regio jullie komen, kunnen we je hier wellicht helpen met zoeken?

Groetjes!

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 3:50 pm 

Overigens ben ik wel benieuwd naar de naam van de opvang met wie jullie contact hebben gehad, wellicht is deze hier bekend?

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 3:57 pm 

Hoi!
Wij wonen in Beverwijk!
En de naam van de opvang is "de vrolijke viervoeter" in Heemskerk...

Ik weet ook van marktplaats is dat ze ook ratten in de vakantie opvangen als je op vakantie gaat enz..
dus ik dacht dat het wel een goede zou zijn.. maarja verkeerd gedacht..
Gelukkig nog ruim van tevoren...

Ik had trouwens nog wel een vraagje, mijn vriend meent dat Albino ratje ongezond (blindheid) zijn en niet lang leven..
Heeft hij hier gelijk in... daar heb ik geen idee van..

Rachel ^_^

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:12 pm 

Ik denk van niet. Roodoog ratjes zien wel minder dan zwartoog ratjes. Blind zijn ze echter niet. Wit roodoog is ook geen albino, maar gewoon een kleur (leerde ik gisteravond). Ik denk niet dat deze ratjes minder lang leven. Sterker nog, ik heb 1 ratje gehad die helemaal gezond was, en van de ene op de andere dag niet meer at. Ze bleek ineens een tumor te hebben op de maag. Ze is maar 10 maanden oud geworden en was een zwart berkje, met zwarte oogjes.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:23 pm 
Moderator

Ik denk dat het aan de lijn ligt of een ratje vroeg overlijd of lang leeft (zijn er veel ziektes in de familie dan heb je kans dat je ratje ook ziek word en niet zo oud), samen met de algehele verzorging door zijn/haar leven heen (goed voer, goede dierenarts mocht dat nodig zijn ect.).
Het is moeilijk te weten of een ratje albino is of witroodoog (zonder stamboom al helemaal omdat ze op elkaar lijken)
witroodoog is een witte rat met rode ogen en zo gekleurd door zijn genen.
Een albino is een rat die zijn kleur niet kan tonen terwijl hij genetisch gezien wel een kleur zou hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:28 pm 

Er is idd een verschil tussen 'wit roodoog' en 'albino'. Volgens mij zijn de meeste witte roodoogjes genetisch ook wit roodoog, en geen albino (of het zijn verschimmelde husky's, maar dat is weer een ander verhaal :P ). Ze zien wel wat slechter dan zwartoogjes, maar ik heb nooit gehoord dat ze verder ook ongezonder zouden zijn. Tuurlijk, elk ratje kan pech hebben, maar dat heeft volgens mij weinig met de kleur te maken.

En over opvangen in de buurt van Beverwijk: het enige wat mij te binnen schiet is dat er een vestiging van Ratjetoe in Hoofddorp zit. Daar kan je volgens mij met een gerust hart ratjes halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:38 pm 

Ok dat ga ik zo mijn vriend laten lezen als hij weer thuis is....

Verder heb ik net even gekeken bij Stichting Ratjetoe,
Ze hebben momenteel alleen mannen in de opvang bij Hoofddorp.
Dus wordt wachten of even verder zoeken..

Maar iig bedankt!! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:40 pm 
Moderator

De websites zijn niet altijd up to date dus gewoon een belletje of mailtje wagen :)
en als je klikt op opvang, herplaatsbaar en dan locatie hoofddorp zie ik trouwens 12 mannetjes, 13 vrouwtjes en 8 gecastreerde mannetjes :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2009 4:47 pm 

Oeps :lol:
Ik had de tabjes over het hoofd gezien! ^_^

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]