Sithy schreef:
Ik begrijp die opmerking ergens wel...ja sorry

Ik zeg absoluut niet dat je niet verantwoordelijk bent, moge dat duidelijk zijn. Maar ik merk wel dat vaak de ouders uiteindelijk voor het diertje zorgen omdat junior het te druk heeft met andere dingen. Natuurlijk is het niet gezegd dat dat ook bij jou zal gebeuren, dit is niet bedoeld als belediging naar jou

maar ik snap wel waarom je ouders dan wat aarzelen.
Ik zou vooral altijd rustig blijven, niet schreeuwen of zeuren of wat dan ook. Ga je vooral heel goed inlezen (dit forum, en zoveel andere, zijn daar natuurlijk ideaal voor) zodat je weet wat je kan verwachten, en zodat je je ouders dat ook kan voorleggen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zou kunnen overwegen een baantje te nemen zodat je zoveel mogelijk zelf kan betalen. (Als je nog niet mag werken: zakgeld opsparen.)
Leg een dierenartspot aan! Daarmee laat je zien dat je ook dat aspect hebt overwogen. Kan je zelf naar een dierenarts (fiets, openbaar vervoer)? Zo ja, heel mooi, dan hoeven je ouders je niet te brengen, weer iets wat je zelf kan doen.
Maak een prijslijst met verwachte aanschafkosten (dwz kooi, dingen voor de kooi, ratten zelf), maar ook eentje met bijvoorbeeld "kosten per maand". Hoe meer voorbereiding, hoe beter. Bekijk dan, objectief, of je echt wel in staat bent dat te betalen....of dat je ouders alsnog moeten bijspringen.
Eh zomaar een gedachte, misschien vinden ze het idee van ratten ook een beetje onwennig. Zou ik me ook kunnen voorstellen. Mocht dat zo zijn, misschien woont er iemand in de buurt met ratten zodat jullie kunnen kijken hoe leuk ze eigenlijk zijn?
Tja ik heb wel een baantje, maar ben er eigenlijk te jong voor maar doe een kranenwijkje met me broer... en ik ben over een maand jarig, dus dan zou ik de kooi enzo willen vragen.. Ik denk dat ik dat idee van die lijst wil proberen, ik geloof dat er een paar huizen verder op ook iemand met ratten zit.
En er is nog een reden waarom ze dat zeggen... >.<
Want ik heb een hamster gehad, ik verschoonde zijn kooi wel, maar gaf hem niet te eten... dat was wel een jaar of iets langer geleden, en ik heb al heel veel gelezen wat je allemaal moet doen, (verschonen 1x per week, 1 keer per dag water verschonen, en als het nodig is ook het eten, vertroetelen natuurlijk(wat ik zoiezo wel wil doen!

) maar het kwam ook want die hamster kooi stond beneden, en ik wil het liefst die ratten kooi (ondanks me kleine kamer) op mijn kamer neerzetten, en dan denk ik als ik de ratten kooi zie van: WATER, ETEN, VERSCHONEN. Snap je? en ik kan nu ook wel wat meer verantwoordelijkheid op me dragen...