Het is nu do nov 23, 2017 10:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2 of 3 rittens
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 11:05 am 
Hoi allemaal,
Wij willen heel graag ratjes, heb ze vroeger als puber gehad, tussendoor getrouwd en 2 kinderen gekregen en krijg nu weer helemaal de kriebels. We hebben een Jenny kooi over kunnen nemen van mijn nichtje, heb me flink in gelezen en we zijn er helemaal klaar voor.
Nu mijn vraagje...We zaten te denken om 2 mannetjes rittens te "nemen", maar begin toch een beetje te twijfelen of we er niet beter 3 kunnen nemen...Als er dan toch eentje overlijd is dat wat minder zielig voor de andere...Kunnen er 3 ratjes in een Jenny of is dat straks als ze groot zijn te druk...Zullen 3 broertjes gegarandeerd goed met elkaar op kunnen schieten? Of is t toch handiger om als "beginner" er eerst 2 te nemen?

hoor t graag (ook andere tips en trucs zijn welkom!)

Berichttitel: Re: 2 of 3 rittens
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 11:18 am 

Hoi Obi!
Super dat je je er zo in verdiept!

De keuze voor 2 of 3 ratjes is helemaal persoonlijk. Zelf zou ik voor 3 ratjes gaan. Gewoon omdat ze dan minder op dat ene kooigenootje aangewezen zijn, maar kunnen kiezen. En natuurlijk om de reden die je zelf zei; mocht één van de ratjes overlijden, dan hoef je niet halsoverkop op zoek naar een kooigenootje, maar kun je op je gemak op zoek naar een eventueel nieuw vriendje.

De Jenny is een fijne kooi, en prima geschikt voor 3 ratjes. Ik zou wel even kijken of je misschien een extra grote deur erin kunt knutselen, dat kleine deurtje aan de voorkant is een beetje... klein. Maar extra Jenny-deuren zijn te bestellen bij verschillende (online) dierenspeciaalzaken.

Of je broertjes of niet neemt, rittens kunnen eigenlijk altijd wel met elkaar overweg. Eventueel kunnen problemen ontstaan als ze in de puberteit komen, dan willen ze namelijk de baas zijn! Geeft meestal geen serieuze problemen, maar soms wel. Een goede oplossing voor die problemen, is castratie van het overdominante mannetje. Dan worden de hormonen een stuk rustiger, fijner voor de rat zelf en voor iedereen om hem heen!

Veel plezier met alles uitzoeken verder!
Weet je al of je rattery- of opvangratjes wilt hebben?

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 12:07 pm 

Hoi Obi,
Ik heb zelf ook een Jenny met mannen en mijn maximum ligt op 4. Meestal doe ik het zo, ik koop ze altijd per twee en dat telkens als de oudste twee zijn overleden. Meestal heb ik dus 3 of 4 ratten van twee verschillende generaties in de kooi. Het nadeel van er nu drie tegelijk nemen is dat je waarschijnlijk over een jaar of twee 3 oude, slome knuffel mannen hebt die als je pech gezondheidsproblemen krijgen. En wanneer ga je er dan nieuwe bijzetten? Je weet toch nooit wanneer ze precies overlijden en je moet er dan twee rittens bijnemen omdat die echt moeten kunnen spelen. Vandaar dat ik er twee zou nemen en dan een jaar later ofzo weer twee. Bovendien vind ik het ook heel leuk om verschillende leeftijden in de groep te hebben. In het begin is het heel leuk met 3 rittens, zeker leuker dan 2, maar na een tijdje kan het wel saai worden hoor. Maar dat is maar mijn mening hoor en iedereen doet het anders en vind het ook anders, gelukkig maar. Bij mij is het ook zo geleidelijk ontstaan en niet vanaf het begin zo uitgedokterd. En soms gaat het ook gewoon anders. Maar ik heb het dus een paar jaar geleden gehad dat ik 3 ratjes van ongeveer dezelfde leeftijd had en toen ze 1,5 plus waren vond ik het echt een saaie boel worden. Nu heb ik ook twee van die oude knarren maar heb ik er ook nog 2 springbommetjes bij. En dat is gewoon heel leuk.

Veel plezier in ieder geval. Hier op het forum is heel veel informatie te vinden. En ratjes blijven hele leuke huisdieren, zeker ook voor kinderen. Mijn dochter van 1,5 vind ze geweldig, al is het voor 3 aaien om dan snel weer verder te spelen. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 12:20 pm 

Hallo Obi

Ik ben ook begonnen met 2 ratjes en vond dit wel leuk, en net zoals Ellen hierboven heb ik dan een jaar later nog 2 rittens erbij gehaald. Zo is er altijd wel beweging in de kooi :D

Mijn ratjes zijn ook broertjes van elkaar (ik bedoel dat de twee oudste waren broers en de 2 rittens ook), de twee oudste broers konden niet altijd zo goed met elkaar opschieten terwijl degenen die niet met elkaar verwant zijn wel heel goed met elkaar omgaan dus ik denk dat broers niet speciaal beter met elkaar op kunnen schieten, het ligt aan hun karaktertjes en hun hormonen.

In ieder geval nog veel plezier met je ratjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 6:23 pm 

Ik heb ook elke keer maar 2 rittens tegelijk genomen.
Ik begrijp wel dat het héél leuk is om er gelijk 4 te nemen, maar wat hierboven staat is wel waar.
Ik heb vier ratjes gehad van ongeveer dezelfde leeftijd, er zat elke keer 2 of 3 maanden tussen, en op zich was dat heel leuk, ze konden allemaal goed met elkaar overweg. Alleen toen zijn er binnen twee weken opeens 2 overleden en nu is er weer eentje ziek. Dat vind ik het grootste nadeel van dezelfde leeftijden, dat ze vaak ook zo dicht na elkaar 'oud' worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 6:25 pm 

Excuus, een typfoutje, je wil er maar 3 tegelijk ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 9:32 pm 
Super bedankt voor jullie antwoorden...Denk dat we toch voor 2 gaan, had nog niet over verschillende generaties nagedacht, maar dat lijkt me inderdaad wel leuker..
We gaan de ratjes sowieso bij een rattery vandaan halen, dus duurt nog wel even, nu kunnen we alvast wennen aan zo'n gigantische kooi in de huiskamer ;) (en leuke hangmatjes, huisjes en andere dingetjes scoren natuurlijk!)
Ga nog even verder meekijken op t forum om nog meer te leren!

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 11:01 pm 

Hoi Obi,

Als je bij een rattery ratjes wilt, moet je er rekening mee houden dat er vaak (lange) wachtlijsten zijn.
Ik weet niet waar je woont, maar dan kunnen we je misschien een rattery aanbevelen. Het kan in ieder geval geen kwaad om je alvast te orienteren, want er zitten een hoop 'rotte appels' tussen!
Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 11:57 pm 

Ik ben het met voorgaande reacties eens, dat het wel het leukst is om verschillende leeftijden in de kooi te hebben. Ik heb ook meestal twee oudere en twee jongere mannetjes. Zelf ben ik met twee volwassen ratjes begonnen en daar kwamen al snel twee kleintjes bij.
Dus dat is ook nog een mogelijkheid, de opvangen hebben volgens mij genoeg ratten zitten en dan kan je rustig bij een rattery reserveren voor rittentjes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]