Het is nu wo nov 22, 2017 8:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tam maken
BerichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 7:39 pm 

ik wil graag een ratje maar dat tam maken bijten ze in het begin veel?en bijten ze dan ook hardt?en hoe lang duurt het totdat ze tam zijn? :weetniet: :weetniet:
groetjes dineke :rainbow:

Profiel  

Berichttitel: Re: tam maken
BerichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 8:23 pm 

Allereerst moet je sowieso 2 ratjes nemen, niet maar eentje. Ratten zijn groepsdieren en het is echt heel zielig om ze alleen te zetten.
Als je ratjes bij een goede rattery haalt, zijn ze al goed tam en bijten ze dus ook niet. Ze moeten natuurlijk nog wel aan jou wennen, maar verder horen ze dan niet te bijten hoor ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 9:58 pm 
Moderator

Als je ze bij een opvang haalt dan krijg je ratjes mee die bij je passen. Dus als je beginner bent zul je schatjes meekrijgen. De moeilijke of met gebruiksaanwijzing gaan meestal naar ervaren ratliefhebbers.
Waarom niet naar de dierenwinkel (DW)? Lees hier maar: viewtopic.php?f=11&t=49

Als je in het opvangerdeel kijkt zul je vast wel wat leuks zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 01, 2010 1:46 pm 

En mijn ratten bijten geen van allen tenzij je iets aan je vingers hebt zitten (restjes eten of zo).

Ik was zo slim om zaterdagavond o.a. kipdrumsticks te eten en dan krijgen de heren de botjes nadien (met een stukkie kip er nog aan). Maar ik had m'n handen nog niet gewassen dus er zaten allemaal lekkere kipluggies aan mijn vingers en toen in het deurtje open wou maken en dus met m'n vette vingers de kooi even in moest beet Joes in m'n vingers... *aaaauuuwww* maar ja... dat is dus mijn eigen schuld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 01, 2010 2:37 pm 

Ratjes bij de dierenwinkel zijn vaak wel wat banger trouwens (maar die hebben ook vaak niet zulke leuke ervaringen, zie de link van rattepa) en die kunnen wel degelijk bijten als je pech hebt...

Maar inderdaad, bij de opvang helpen ze je met het uitzoeken van ratjes die echt bij jou passen en als jij lieve knuffelige tamme ratjes wilt hebben, kun je die daar vinden! Tam en wel! :D

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 04, 2010 10:21 pm 

Gewoon ratjes uit de opvang/goede rattery halen die al tam zijn. En eerst veel lezen over ratjes, zodat je geen zware beginnersfouten maakt. Zo heb je onmiddelijk plezier van je rattertjes.

Een bange rat tam maken kan lang duren, en daar heb je best veel geduld, ervaring en soms ook pleisters voor nodig.

Een heel tamme rat kan ook wel eens happen of knabbelen, maar dat is dan perongeluk en doet ook geen pijn, wanneer ze schrikken, je ze pijn doet of ze denken dat je eetbaar bent. Ik heb er hier eentje die maar niet wil leren dat vingers niet eetbaar zijn, en maar blijft knabbelen :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2010 9:41 pm 

Hee, ten eerste zal ik mezelf voorstellen.

Ik ben Romy , heb al vaker ratjes gehad.
Ik heb nu sinds een tijdje nieuwe ratjes ( heb er een tijdje geen gehad ) en één daarvan bijt verschrikkelijk hard!

Tot bloedens aan toe vaak.

Tips om ze handtam te maken ?

Er blijft weinig van mn vingers over.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2010 10:00 pm 

De beste tip die ík je kan geven is gewoon heel veel oppakken, en in je vest of trui stoppen.
En vaak uit je hand lekkers geven.
Ik heb hier twee bijtertjes zitten, maar die bijten alleen om te kijken of je vinger ook eetbaar is. Helaas ook wel eens tot bloedens toe. Nu gaat het véél beter, omdat ik ze gewoon heel vaak uit mijn hand laat eten.
Vooral veel aandacht geven en niet bang zijn ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 1:18 am 

@ Romy: Bijten kan een duidelijke oorzaak hebben. Heeft de bijterd een bepaalde achtergrond? Is hij/zij van jongsaf aan bij je of is hij/zij op latere leeftijd bij je komen wonen. Bijt hij/zij alleen in de kooi of of ook buiten de kooi? Kan hij/zij goed zien of niet? Kortom, wat meer info en dan kunnen wij met je meedenken :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 6:28 pm 

Allereerst bedankt voor de reacties :-)
Ze is vanaf dat ze ongeveer 5 maanden was bij mij komen wonen.
Ze bijt ook als ze uit de kooi is.
Ze zit samen met haar dochtertje die nu ongeveer 2 maanden oud is.
Misschien dat het daar aan ligt ?
Ik heb ze nog niet zo lang , dus het veel geduld moet ik sowieso nog hebben .....We hebben ook nog geen band.
Het is ook eigenlijk dat ik eerder bang was dat ík iets fout deed, aangezien ze normaal niet bijten :huh:

Ik hoop op reacties... :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 6:41 pm 

Je weet niet wat er is gebeurd voordat ze bij je woonde hè, dus het kan zijn dat ze simpelweg bang en niet handtam is, het kan ook zijn dat ze voorheen niet zo goed behandeld is. In elk geval: zorg dat je zelf rustig blijft. Als jij bang wordt, dan reageert de rat daarop. Laat haar merken dat je heel leuk bent, geef haar vaak lekkere dingetjes met je hand (lekker liefst ook gezond zoals stukjes groente en fruit, stukje gedroogd brood of ongekookte pasta). Als ze dingetjes goed aanneemt, dan kun je haar eerst even oppakken en vervolgens iets lekkers geven of kriebel haar even over haar koppie en geef haar dan wat lekkers. Ze moet simpelweg leren dat jij leuk bent :mrgreen: . En geef haar zeker geen eten door de tralies, dan kan ze zich ook nooit vergissen tussen jouw vinger bij de tralies en iets lekkers ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 10:43 pm 

Ik heb ze gister stuk voor stuk even op proberen te pakken , Boe ( de dochter haha ) rende elke keer hééél hard weg dus dat is nog niet gelukt.
Chika ( dus de moeder ) kon ik gemakkelijk oppakken , heb even met haar gezeten en toen begon ze heel hard te piepen en proberen weg te rennen :suprised:
Vandaag hetzelfde verhaal . Eerst zit ze rustig en snuffelt wat , en dan begint het gepiep en lijkt ze heel bang te zijn voor iets.
Ik heb nog even geprobeerd te kijken of ze ergens pijn zou kunnen hebben , maar ze lijkt nergens last van te hebben.
Normaal is ze ook heel levendig en opgewekt.

Iemand een idee ?

Trouwens , vandaag ging het oppakken al veel beter :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 11:03 pm 
Moderator

Misschien is ze het toch echt niet gewend, maar het klinkt wel hoopgevend. Je kunt gewoon doorgaan zo. En probeer Boe te lokken met lekkere hapjes, wat Hilde zegt. Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 12:26 am 

Met Gerrit eens, klinkt hoopgevend :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 11:00 am 
Ere-lid

Absoluut! En vooral niet los laten op het moment dat er tegen gesparteld wordt, daar leren ze alleen maar van dat ze dan hun zin krijgen.

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]