Het is nu do nov 23, 2017 3:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opvang vs fokker
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 10:42 am 

Hi,

Jaren geleden heb ik muizen gehad, deze haalde ik vaak bij een kerel die een reptielen winkel heeft. Hij fokt dus ratten en muizen als voer.
Hij heeft echt veel dieren. En je hebt er dus veel keus (er zitten wel 50 rittens).
De meeste ratten zijn gezond en vriendelijk.

Liever zou ik rittens uit een opvang halen..
Maar er zijn wel wat punten die bij me opkomen.
Minder keus.. + deze rittens zitten veilig en worden goed verzorgd.
Meestal moet je wachten, en is het ook niet in de buurt.

Nou ben ik benieuwd wat jullie van slangen ratjes vinden.
Ik zie overal op dit forum dat jullie vinden dat mensen het best ratten kunnen halen uit de opvang. Wat zijn jullie argumenten om toch voor opvang rittens te gaan?

Profiel  

Berichttitel: Re: Opvang vs fokker
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 10:59 am 

Hier kan je meer lezen over waarom je beter ratjes bij een goede rattery of de opvang haalt:
http://www.ratjes.nl/index.php?id=3
IK heb momenteel zelf vier opvangers van Jolanda.
Ze zijn onwijs lief en er is keus zat.
Binnekort komen er ook twee rittens uit de opvang bij.
Regelmatig hebben de opvangen rittens zitten.
In het opvang topic staat nu ook weer een heel lief nestje met wel 11 rittens!
En dat je soms een tijdje moet wachten, tja geduld is een schone zaak niet waar?
Je weet dan in ieder geval ddat je op een verantwoorde manier aan lieve, gezonde rittens komt :D
Veel plezier met je zoek tocht!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:12 pm 
Moderator

Voor een wat ouder ratje hoef je echt niet lang te wachten...soms kan je diezelfde week al komen om te kijken, al zal dat de eerste keer nog niet zo zijn omdat je vaak eerst een vragenlijst moet invullen via de mail :)

Dat de rittens/ratten in de opvang veilig zitten en verzorgd worden is inderdaad zo, het voordeel is ook dat ze tam gemaakt worden en daar op z'n minst aan gewerkt word en dit gebeurd bij een slangenfokker niet...daar krijg je misschien een ratje mee dat niks gewend is en jezelf nog enorm aan moet werken.

Over de gezondheid van rittens/ratten uit de opvang kan je eigenlijk ook vrij weinig zeggen omdat er weinig/niks bekend is over hun achtergrond...maar ze worden wel op het moment zelf gezond meegegeven en met vragen kan je altijd bij de opvang terecht en deze hebben ook meer kennis over ziektebeelden dan een slangenfokker.
Bij een goede rattery word hier wel op gelet en als er een zwakte is in de lijn word dit of eerlijk verteld of als dit heel erg vaak voorkomt word er een fokverbod op deze lijn gezet.

Wij staan nu ook op de lijst voor een rattery en eer de rittens hier echt zijn is het misschien al wel juli of zelfs augustus/september (het blijven levende wezens dus niks is echt te voorspellen), maar dat mag je pret echt niet drukken hoor ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:26 pm 

Je hebt gelijk.. maar ik ben nogal een kieskeurig type.
Bij een Rattery is het vaak zo dat er al gereserveerd is (je komt op een lijst), en je weet nooit wat voor jongen eruit gaan komen. Meestal moet je al kiezen als de kleuren zichtbaar worden. Ik wil echt dieren waar ik een klik mee heb.. als ik hem/haar zie een wouw gevoel krijg. En ik vind niet dat je al ziet hoe een dier is als ze 2 weken oud zijn :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:32 pm 

Dan zou ik naar een opvang gaan :) Daar kan je heel veel ratjes bekijken, beethouden en knuffelen enzo :)

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:44 pm 

Je zegt dat je kieskeurig bent maar bij een nestje bij een goede rattery kunnen ze
een goede voorspelling doen wat er geboren gaat worden en ook hoe de karakters zullen zijn.
Verder lijkt het me dat je graag zo lang mogelijk van je nieuwe huisdiertjes wil genieten.
Is een keuze maken voor gezonde ratjes dan niet het meest belangrijke?
Ok, bij ratjes uit de opvang weet je dit ook niet maar ze gaan alleen gezond en niet zwanger mee.
In de opvang zitten overigens ook ratjes met allerlei kleurtjes en verschillende karakters.
Hier mag je langs komen om de ratjes te zien en dar je keus te maken.
Zodat je weet of de klik er is!
De ratjes bij een fokker voor voederdieren fokt alleen heel veel ratjes en
het maakt hem niet uit of ze ook een normale leeftijd zouden kunnen bereiken,
voor die tijd zijn ze namelijk al opgegeten :(
Ook zitten ze niet gehuisvest zoals we dat graag zien maar meestal in labbakken
en zijn ze zeker niet handtam. Dat hoeft ook niet als ze opgevoerd worden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:46 pm 
Moderator

Dat is ook niet bij elke rattery zo hoor...mensen die echt een klik hebben met een ratje hebben dan soms ook voorrang op mensen die echt specifiek dat ene kleurtje of die ene tekening willen hebben...sommige ratteries accepteren het reserveren op kleur/tekening/oorstand ook niet.

Bij een opvang kan je inderdaad elke rat uit het hok pakken om te kijken welke bij je past en waar je een klik mee hebt kan je dan meenemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 1:36 pm 

Ik bedoelde ook niet dat je op kleur kan reserveren, maar dat je als je voor een bepaald nestje kiest je ongeveer weet wat er geboren gaat worden.
Misschien legde ik dat niet zo duidelijk uit :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 3:07 pm 
Moderator

Ik reageerde ook op dit stukje van Liisa
Citaat:
Bij een Rattery is het vaak zo dat er al gereserveerd is (je komt op een lijst), en je weet nooit wat voor jongen eruit gaan komen. Meestal moet je al kiezen als de kleuren zichtbaar worden. Ik wil echt dieren waar ik een klik mee heb.. als ik hem/haar zie een wouw gevoel krijg. En ik vind niet dat je al ziet hoe een dier is als ze 2 weken oud zijn

...jij was net wat sneller :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 3:42 pm 

Dan zitten we ssamen op een lijn, das altijd fijn :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 5:34 pm 
Moderator

Liisa schreef:
deze rittens zitten veilig

daar hoort nog een stukje bij: "te wachten op een nieuw baasje", ten slotte is een opvang niet meer dan dat! Opvang en wachtplaats tussen twee baasjes in. Voor honden en katten noemen we dat asiel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 5:16 pm 

Liisa schreef:
Bij een Rattery is het vaak zo dat er al gereserveerd is (je komt op een lijst), en je weet nooit wat voor jongen eruit gaan komen. Meestal moet je al kiezen als de kleuren zichtbaar worden. Ik wil echt dieren waar ik een klik mee heb.. als ik hem/haar zie een wouw gevoel krijg. En ik vind niet dat je al ziet hoe een dier is als ze 2 weken oud zijn :roll:

Daarom doen de meeste rattery's aan een kijk/knuffel middag en ik verdeel mijn rittens vrijwel nooit voor ze een week of 4 zijn. (en iedereen die dat wil mag dan persoonlijk uit komen zoeken)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 9:40 pm 

Juist rittens bij zo'n fokker volgens mij niet tam worden gemaakt, want zijn toch voederdieren.
Worden ze behandeld als ze bv mijt hebben of ziek zijn??

Je ook nog eerst kan gaan kijken bij een opvang/of rattery, dan zie je duidelijk het verschil in hoe men met ratjes omgaan.
En denk dat vooral het karakter van rittens het belangrijkste is, en dat weten ze meestal dus wel bij een Rattery. En de gezondheid ook niet vergeten.

Je kan wel voor een kleurtje gaan, maar stel je voor dat het ratje graag bijt, is het dan nog zo lief vanwege dat kleurtje??

Ik heb hier 4 husjes en zijn allemaal verschimmeld, maar hun karakters zijn zo mensgericht, en ze zijn zo lief, dat het kleurtje me dan helemaal niet meer uitmaakt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]