Het is nu za nov 25, 2017 2:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 4:44 pm 

Hoi hoi,

Omdat ik over een tijdje weer ratjes wil gaan houden, ben ik even fijn aan het rondkijken bij dierenwinkels, wat ze te koop hebben voor ratjes, wat voor kooien en benodigdheden... Natuurlijk kijk ik ook altijd even in de hokjes waar de dieren zitten, de ratten onder andere...
Er zit heel veel verschil per dierenwinkel, eentje was zeer opvallend! Ik was naar Faunaland gegaan, in eerste instantie voor een riempje voor mijn hondje Rakker, maar ook omdat ik al het besluit heb genomen om er later in mijn eigen huisje ratten wil houden en wou kijken of er mooie kooien waren... voor een redelijke prijs... Ze hadden over het algemeen dure kooien, de goedkopere kooien vond ik wat fragiel en aan de kleine kant... Maar goed, dat kan nog, ze hadden wel mooie volieres en daar kan ik dan wel weer wat mee! Maar ook ongelooflijk duur :shock: Totdat ik naar de beestjes ging kijken, de ratten waren al zeker 3 maanden oud en zaten per vijf in een terrarium achtig hok, zoals je wel meer ziet in dierenwinkels... van die glazen hokken aan elkaar... Met een huisje... Bij elkaar gepropt te slapen... Maar ik schrok van de waterige oogjes, dichtgeknepen, niet actief, hun vachtjes glanste niet, ze zagen er niet vrolijk en erg moe uit... Zo met zijn vijven...
Vreselijk om te zien! :pruil: Verderop waren de vogels in de voliere die ze daar hadden gebouwd, a la intratuin zeg maar... En daar lag een vogeltje in een hoekje helemaal ziek te wezen... zag er ook ziek uit, kalig al een beetje... Ik geef daar geen cent uit voor mijn spullen, ben zonder iets te kopen weggegaan...

Maar goed ik ben ook heel erg aan het vragen in de dierenwinkels, uit interesse, omdat ik ratjes wil... ik weet er van de vorige ratten die ik had al aardig wat van... Maar het valt me op dat de meeste dierenwinkels hier aangesloten zijn bij een groothandel... ze KWEKEN ratten, wordt er dan nog gezegd... Dus ik zei vandaag, dus mensen kweken ook baby's? Ik vind dat zeer dieronvriendelijk klinken... Zelfs een dierenwinkel gehad in Zoetermeer die niet wist waar de ratjes vandaan kwamen, die moest het nog even navragen.... :huh:

Ik vind dat zo raar klinken, een groothandel, je bent niet bezig met goedkope spijkerbroeken te verkopen!!! :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 4:47 pm 

Kan ik eigenlijk maar één ding op zeggen: de banner boven aan dit forum staat er niet voor niets: Afbeelding

En als je meer wilt weten, lees dan vooral dit eens door: http://www.ratjes.nl/aanschaf

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 5:26 pm 

Raar he, hoe mensen met dieren omgaan alsof het producten zijn...
Inderdaad dé reden om je ratjes te halen bij een goede opvang of rattery... Zij hebben tenminste echt hart voor dieren!

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 7:07 pm 

Ja inderdaad, ik had het stuk al gelezen over aanschaf, maar bedankt voor de link! :D

Viel me gewoon echt op, niet dat ik jullie niet geloofde of zo, maar heb het eerst uit eigen ervaring met mijn vorige ratten en nu zie ik het weer in de dierenwinkels... wou het effe delen zeg maar!

Ben echt van plan om mijn ratten te halen bij een rattenopvang of rattery....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 7:21 pm 

Super! :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 8:01 pm 

Altijd goed om even zelf te kijken wat je van iets vindt.

Dat 'kweken' is een raar woord. Voor mij klinkt het ook heel 'handel-achtig' in de oren. Maar in bepaalde hobbies is het weer heel normaal om van 'kweken' in plaats van 'fokken' te spreken. Iemand heeft mij wel eens verteld dat het in Vlaanderen andersom is. Dat liefhebbers daar 'kweken' en handelaren/broodfokkers daar 'fokken'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 8:01 pm 

Goed idee :D !

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:16 am 

Zo viel mijn mond een keer open in een dierenwinkel. Daar kwam een gezin met 4 kinderen binnen, kinderen besloten ter plekke dat ze cavia's wilden.
Ouders kochten een kooi(tje) besloten dat alle 4 de kids een eigen cavia mochten.
Winkelmedewerkster zegt 'Ik kan ze voor u bestellen, dan komen ze morgen binnen. Welke kleuren wilt u bestellen?'
Mensen?!?! Het is toch geen bankstel die je in je gewenste kleur uit kiest?! :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:19 am 

Ziek he...?

Iemand op hyves plaatste laatst dit plaatje met het bijschrift "ik wil graag een olifant bestellen..."
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:32 am 

ja ik voel me ook al een aantal dagen zwaar beroerd na het zien van wat ratjes in een dierenwinkel.
2 dametjes in een hokje niet groter dan 2 sputniks naast elkaar.
Beiden zaten onder de mijt. Niet normaal meer, en ze konden niet eens rechtovereind staan.

Heb aan de verkoopster aangegeven dat ze overduidelijk mijt hadden en ze behandeld moesten worden. "oh ja, nou ja kan wel" was de reactie. En toen ik vroeg waarom ze in zo'n klein hokje zaten kreeg ik alleen een vuile blik en de mededeling dat dit heel normaal was.

Stelletje gekken allemaal. Was echt haast in staat om ze gewoon mee naar huis te nemen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:41 am 

Je kan ze wel aangeven dat anti-luchtpijpmijt echt heel goed helpt. De dierenwinkeleigenaar in Dongen was helemaal blij, want soms hadden ze mijt en t was gewoon te duur om met elk dier naar de DA te gaan. Maar als ze één zo'n flesje uit de voorraad pakten en daarmee heel lang vooruit konden, wilde hij ze graag behandelen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:42 am 

oh ze wist precies wat ze moest gebruiken, kreeg alleen meer de indruk dat het teveel moeite was. Maar was ook maar een verkoopster, niet de eigenaresse

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 12:35 pm 

Wij hebben 3 dierenwinkels in Steenwijk, waarvan een heel slecht is. Die heeft doodsbange ratjes zitten in een veel te klein hokje.
De andere twee dierenwinkels kom ik regelmatig voor spullen en voer enzo en dan houd ik altijd een praatje. Het is nu al zo dat als ik aangeef dat de ratjes op hooi zitten, dat ze het direct vervangen. Ik moet zeggen dat die ratjes ook behoorlijk tam zijn, maar goed, natuurlijk nog steeds broodfok. Ik heb bij allebei de dierenwinkels een ratje weg (een bewust en een via via, omdat die ratjes had gekregen maar er geen mocht) en ze zijn echt veel tammer dan mijn rattery ratjes.
Ik mag ook gewoon de hokken openmaken om de ratjes te aaien, zodat ze ook wel wat mensenhanden gewent blijven.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 12:39 pm 

Dat heb je niet alleen met dierenwinkels ... Moest laatst voor Inleiding Hersenen rattenhersenen ontleden. Toen kregen we te horen dat we het niet zielig hoefden vinden, het was toch "restmateriaal" (dwz al voor andere proeven gebruikt). :shock:

Maar ja, ik vind het sowieso raar dat mensen zich over huisdieren zo druk kunnen maken en je ze nooit iets over de bio-industrie hoort zeggen. Even naar de dierenwinkel om een cadeau voor je hond te kopen met dierendag en dan nog snel naar de supermarkt voor het goedkoopste lapje vlees...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 12:47 pm 

Daarom ben ik ook vegetariër ;)

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]