Het is nu za nov 18, 2017 9:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wel of geen ratjes?
BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 3:15 pm 
Hallo,

Ik ben een student van 21 jaar en woon sinds bijna drie jaar op kamers. Aangezien ik binnenkort naar een veel grotere kamer verhuis, speelde ik met de gedachte weer ratjes te nemen. Er spoken alleen nogal wat vragen in mijn hoofd rond en ik dacht dat jullie die misschien wel zouden kunnen beantwoorden.

1. Zal ik vrouwtjes nemen of mannetjes?

Zelf heb ik alleen ervaring met vrouwtjes:
+ Stinken niet (echt); laten geen urine lopen; zijn nieuwsgierig/actief.
- Kunnen vaak niet goed stilzitten; minder goed mee te nemen naar buiten; minder knuffelbaar; zijn niet zo groot van formaat.

Wat mij bekend is over mannetjes:
+ Ze kunnen lekker 'hangen' en genieten van lekker bij je liggen en geaaid worden; het lijkt me dat ze makkelijker mee naar buiten te nemen zijn; en ze zijn lekker groot van formaat.
- Ze stinken meer; ze schijnen vaker urine te laten lopen; en ik weet niet of ze net zoals vrouwtjes ook lekker actief door hun kooitje kunnen rennen om nieuwe dingen 'te ontdekken'.

Jullie ervaring:
- Stinken mannetjes echt meer dan vrouwtjes? --> rekening gehouden met een 'tralie/gaas-kooi' dus doorgelucht, met verdiepingen van dik gaas (lees: niet pijnlijk aan pootjes, maar ook geen plasmogelijkheden)
- Valt het 'urine laten lopen' af te leren? --> Mijn twee vrouwtjes kregen door de ouderdom een zwakkere blaas en lieten als gevolg ook wel 's wat lopen. Voordat ik ze uit de kooi haalde, zette ik ze dan op hun wc'tje waardoor ze wisten dat ze moesten plassen. Hierdoor was hun blaas leeg en lieten ze geen urine meer lopen. Ik vroeg mij af of dit ook bij mannetjes mogelijk is?
- Mannetjes schijnen luier te zijn en ik vroeg me af of dit betekende dat ze alleen maar in hun huisje zitten en niets doen? --> Wanneer ik de kooi van mijn vrouwtjes had verschoond en nieuwe dingen had toegevoegd, kon ik wel een half uur naar ze blijven kijken terwijl ze op ontdekkingstocht waren.

2. Maken ze 's nachts veel herrie?

Een huisgenoot van mijn zus heeft twee (redelijk jonge) mannetjes ratten en zij heeft 's nachts nogal last van de herrie die de beestjes maken. Nu maakt dat huisgenootje die ratjes niet echt tam; ze zet de kooideur de hele dag open zodat ze eruit en erin kunnen wanneer ze willen en neemt ze maar weinig in haar handen. Nu heb ik gelezen, dat je ratjes hetzelfde dag en nacht ritme aan kan leren, als jijzelf. Dit te doen door ze op vaste tijden 's ochtends uit hun kooi te halen en er 's avonds weer in te stoppen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groetjes Sietske

Berichttitel: Re: Wel of geen ratjes?
BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 5:18 pm 

Hoi :)
Ik ben zelf ook student en heb mijn ratjes ook op mijn kamer. Ik heb zelf mannetjes. Van alle mannen die ik heb (gehad) is er eentje die af en toe een spoortje over mij heentrekt. Het gaat hier overigens om een castraat, de mannen met ballen doen het niet. Het gaat dan niet om heel veel urine, gewoon een klein 'streepje'. Ik doe nu gewoon een lekkere hangtrui aan als ik met de ratten bezig ben :) Het spoortjes trekken is denk ik niet af te leren, wel zijn ze zindelijk: echt plassen (en poepen) doen ze in de kooi.
Ik heb gehoord dat ook vrouwtjes dit kunnen doen, ik denk zelf dat het eerder van rat tot rat verschilt. Ik vind niet dat mijn mannen meer ruiken dan dames (kom vaak bij mensen die dames hebben). Ik denk dat dit ook grotendeels afhangt van hoe vaak je de kooi schoonmaakt. Ik ruik mijn mannen wel als ik een dag of twee de plateau's in de kooi niet afneem, bijvoorbeeld. Maar hun lichaamsgeur vind ik niet sterk, wel anders, maar niet sterker.

Mijn kerels zijn vrij lui, maar als de kooi open staat komen ze echt wel naar buiten om te spelen. Als ik de kooi heb verschoond en opnieuw heb ingericht gaan ze wel leuk op ontdekking. De ene man is wat knuffeliger dan de ander, heb er eentje die helemaal geen zin heeft om bij me te zitten en liever rondjes rent. Ik ken ook vrouwtjes die liever met je gaan zitten kroelen. Ik vind zelf dat het ook erg samenhangt met leeftijd: rittens (jonge ratjes) zijn altijd wat drukker, of ze nu man of vrouw zijn.

Over herrie maken 's nachts...ik ben er aan gewend :p Ik weet niet beter, dus ik slaap er doorheen. Ik denk dat je misschien de eerste week wakker ligt, maar het went snel. Ik weet niet wat de ratten doen als ik overdag naar college ben, maar als ik thuiskom liggen ze meestal te slapen. Als ik de kooi dan openzet komen ze spelen. Als ik thuis ben en bij de kooi ga zitten zijn ze wel actiever dan wanneer ik in bed lig. Heb hier niet specifiek iets voor gedaan, dat ging vanzelf.

Pfft heel verhaal, sorry. Misschien is het een idee om eens bij iemand die mannen heeft te gaan kijken? Dan kan je zelf eens ruiken en kijken of je het wat vindt :)

Engeltjes: Bantam, Face, Norris, Chuck, Remi en Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 5:25 pm 

:stupid:
En daarbij toegevoegd: Ik zou je ratjes niet mee naar buiten nemen, met welke reden zou je dat doen? Ze zijn erg gevoelig voor tocht.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 5:50 pm 
Moderator

:stupid:

Wij hebben 2 vrouwtjes en 2 gecastreerde mannetjes, deze trekken allen geen sporen en omdat ze altijd terug de kooi in kunnen als ze er uit mogen zijn ze buiten de kooi zindelijk, in het begin poepte ze nog wel eens van de spanning/niet gewend zijn erbuiten maar als je ze dan terug zet krijgen ze het snel genoeg door :) In de kooi zelf doen ze bijna altijd alles in de toiletjes :) Spooky doet het er alleen graag voor :roll:

Qua geur vinden we het ene niet sterker ruiken dan het ander, inderdaad wel anders. Maar Rubens moeder vind de gecastreerde mannetjes wel meer ruiken :P

Hier zijn het geen van allen echt knuffelratten, ook de andere "bejaarde" (Jolly met 2 jaar 8 maand en Gizzy met 2 jaar en 4 maand...beide vrouwtjes) racede liever door en uit de kooi dan dat ze tijd hadden om te knuffelen.
De gecastreerde mannen worden 29 juli 2 en knuffelen ook liever niet als ze uit de kooi zijn :P Allemaal kunnen ze een kriebel wel waarderen hoor, maar minutenlang stilzitten zit er niet in :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 7:37 pm 

ik heb hier nu 12 ratten (2 vd opvang) en geen van allen vrou en castraten blijft zitten, ja heel even en dan springen ze weer weg want alles is intressant. kwa lawaai doen ze dat hier ook allemaal en ik vind ook niet dat de castraten meer stinken dan de vrouwen. in het begin als de ratten hier net zijn, dan kunnen ze wel is de tent uit meuren maar dat is naar een goeie week weg...

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 12:06 pm 

ik heb 6 vrouwtjes, waarvan 1 echt een knuffelkont. Dus ook ik sluit me er bij aan, het is gewoon verschillend per rat en ook waar ze vandaan komen.

Als de fokker heel vaak met ze knufflet kan dta misschien helpen, maar het blijven gewoon levenede wezens met allemaal een eigen karakter.

Ook ik denk dat het niet erg verstandig is om ze mee naar buiten te nemen. Misschien af en toe een paar minuten, maar ze zijn erg gevoelig voor temperatuur verschillen. Het mag niet te warm zijn of vol in de zon, maar ook kou is niet goed voor ze. Eigenlijk zo veel mogelijk vermijden

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 12:48 pm 

Ehm... om even tegen te spreken, in de zomer vind ik ratjes af en toe mee naar buiten nemen helemaal niet zo crimineel als jullie het nu doen overkomen. Tuurlijk moet je uitkijken met tocht en licht en weet ik veel, maar als je dat doet, waarom niet?

Wat dat betreft denk ik wel dat mannetjes over het algemeen beter geschikt zijn daarvoor, of de wat oudere (rustigere) vrouwtjes. Niet alle ratjes vinden buiten leuk (eng eng eng!), maar er zijn ook ratjes die het heerlijk vinden van alles te ontdekken! Ikzelf heb enkel ervaring met vrouwtjes die naar buiten gingen, al dan niet met tuigje om. Was soms wel een beetje spannend, één van mn ratjes is ooit *roetsjjj* in een boom geklommen en ik kon gaan wachten tot ze zelf zin had om er uit te komen :lol:

Afbeelding

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 1:33 pm 

Oh, nee, ik dacht dat ze bedoelde zoals iemand hier in Steenwijk doet, altijd het ratje (in z'n eentje natuurlijk) meenemen op z'n schouder, overal mee naar toe. Hij deed het dan om mensen te shockeren en ging het liefst zo dicht mogelijk bij je staan zodat het ratje aan je ging snuffelen.
In de vrieskou liep hij er zelfs mee en in hittegolven, met de nacht van steenwijk stond die vent vooraan bij de boxen met dat ratje op z'n schouder.. zoo zielig vond ik dat.
Maar 's zomers idd af en toe doe ik ook wel ja, sorry, zat even verkeerd te denken.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 2:44 pm 

Iedereen mag er natuurlijk zn standpunt over hebben he, dus ook jij Bernadette. Als jij vindt dat je je ratjes niet mee naar buiten moet nemen, prima! Maar ik vind het af en toe best kunnen, óók op je schouder. Er zijn ratjes die dat prachtig vinden hoor :knikt:

Maar zoals je wel terecht beschreef, je moet wel oppassen met het weer. En eigenlijk ook altijd iets warms en donkers hebben waarin ze zich kunnen terugtrekken als ze er genoeg van hebben, zoals een sjaal of capuchon of gewone trui ofzo :)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 4:47 pm 
Bedankt voor de (uitgebreide) reacties! Nu blijf ik alleen wel twijfelen over mannetjes vs vrouwtjes :P (voorkeur ligt toch bij mannetjes; ze zijn zo lekker groot!!! :D) Maar voordat ik dat besluit, moet ik sowieso besluiten of ik ze wel wil...
Mijn vriend heeft namelijk niets met ratten heeft, waar ik me nog wel overheen kan zetten... :( Maar ik wil niet dat hij een hekel aan die beestjes krijgt omdat hij 's nachts niet meer kan slapen (ik slaap er wel doorheen). Hebben nog meer mensen toevallig ervaring met ratten op de slaapkamer/studentenkamer? En het trainen van een dag- en nachtritme.

Wat betreft het meenemen naar buiten, het lijkt me gezellig om ze 's een blokje om mee te nemen op mijn schouder, wanneer het lekker weer is.

Groetjes Sietske

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 5:06 pm 

Ik heb heel lang ratten op mijn studentenkamers gehad. Ratten kunnen 's nachts behoorlijk lawaai maken, maar daar zijn wel wat handigheidjes voor: stille drinkflesjes, het loopwiel er 's nachts uit en niet voor het slapen gaan nog voeren. En verder went het snel, vond ik tenminste. Ik weet niet in hoeverre ze echt aan jouw ritme wennen, maar ze weten snel genoeg wanneer je er bent of niet en wanneer ze dus eten of aandacht krijgen :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 5:47 pm 

Als je je zo stoort aan druppeltjes urine (wat vrouwtjes ook vaak doen), aan stank (ik heb ze al ruim 9 jaar en ruik ze nog steeds) en geluiden 's nachts (ja dat doen ze ook) dan kun je het misschien beter niet doen.
Als je toch graag ratjes wil, denk ik dat je niet moet kijken of je het kunt vermijden, maar dat je moet kijken of dat het je waard is - er zit altijd een kans in dat je die dingen niet helemaal kunt voorkomen namelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 6:41 pm 

Ik heb nu een halfjaar mijn 3 dames (volwassen) op mijn slaapkamer staan, en sinds een paar dagen ook 2 mannetjes (rittens).
Mijn ouders zeggen dat het wel stinkt, maar ik ruik het zelf niet. Gewoon vaak genoeg verschonen en netjes houden.
Mijn vrouwtjes druppelen ook, maar echt plassen doen ze zelden. De mannetjes druppelen wat meer naar mijn idee.
Ik heb 3 verschillende karaktertjes bij mijn vrouwtjes, wat wel erg leuk is. Mozes is erg bangig en aanhalig, zit het liefst op mijn schouder, maar als ze ergens gewend is loopt ze nieuwschierig rond. Wolf is heel er knuffelig en eist veel aandacht, maar is heerlijk hyperactief en Sjonnie is gewoon mijn bikkel. Ze durft alles, is nergens bang voor en extreem nieuwschierig.
De mannetjes ken ik nog niet erg goed, maar ik weet wel dat Desmond van onderzoeken houd en druk is en Morris wat rustiger.
Allemaal heel erg leuk!
'S nachts heb ik nauwelijks last van ze. De eerste week had ik inderdaad wel erg veel last van ze, maar daar slaap je makkelijk doorheen.

Over je vriend: de mijne zei: 'zolang ze maar in de kooi blijven als ik er ben, dan vind ik het prima, het hoeft niet voor mij.' maar nu is hij helemaal weg van ze! Het hoeft natuurlijk niet zo te gaan met jouw vriend, maar de mijne heeft een hele omwenteling gemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 5:12 pm 
Ere-lid

Mss is het een idee om samen met je vriend eens bij een rattenliefhebber of een rattenopvang (kans op beide geslachten) langs te gaan. :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 14, 2010 8:50 am 

[quote="Marilie"]'S nachts heb ik nauwelijks last van ze. De eerste week had ik inderdaad wel erg veel last van ze, maar daar slaap je makkelijk doorheen./quote]

Daar heb je gelijk in. Bij ons op de camping neem ik mijn ratje Luna heel vaak mee. Soms slaapt ze in mijn kamer en soms in de woonkamer. In mijn slaapkamer knaagde ze vaak aan de tralies etc. De 1e keer werd ik gek en scheen ik mijn zaklantaarn op het hok. Dat hielp. Dus liet ik hem aan. 2e Nacht : Begon ze weer met knagen etc. Toen deed ik de lamp aan. Dat hielp ze dronk en at nog iets en ging toen naar bed.

Mijn tip is om je lamp aan te doen, voor jezelf is het even wennen maar je slaapt er gauw doorheen met het lichtje aan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]