Het is nu vr nov 24, 2017 4:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 10:59 am 
Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje. Ik heb een hele lieve dame van 1.5 jaar, en haar zusje heb ik een tijdje geleden in moeten laten slapen. Omdat ze toch al een dame op leeftijd is heb ik er 2 rittens bijgekocht.
Nu is het zo dat mijn oudere dame ze op neutraal terein bv. mijn bed, bank en tafel helemaal accepteerd. Ze mogen onder haar doorlopen en over haar heen en slapen samen allemaal geen probleem. Alleen in de kooi is een probleem. Ik heb de kooi al helemaal schoongemaakt maar ze zijn er nu 7 dagen en ze vechten nog constant. De kleintjes zijn dan ook wat angstig in de kooi en hebben ook kale plukjes in hun vacht. Is dit normaal dat dit zolang duurt en dat mijn oudere rat ze na 7 dagen nog niet accepteerd in de kooi?

Iemand nog tips?

BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 12:23 pm 

Soms kan het even duren voor het rustig wordt na een intro.
Is jou kooi erg groot? Ik doe ze na de intro op neutraal terrein altijd eerst voor een tijdje in een kleinere kooi, dan moeten ze wel aan elkaar wennen. Ook krijgen ze in het begin geen huisjes, buizen of inkruiphangmatten, daar wordt nog wel eens ruzie om gemaakt. Meestal een open hangmat en een mandje met een doekje erin oid, daar moeten ze het dan maar even mee doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 12:28 pm 

Heb je huizen en buizen in de kooi? Die zou ik er meteen uithalen. Laat ze even een paar dagen zonder huizen en buizen in de kooi, zodat de kleintjes zich niet kunnen verstoppen voor de oudere dame. Op die manier moeten ze de confrontatie altijd aangaan.

Wat ik persoonlijk altijd doe is de ratten even laten kennismaken op dat neutraal terrein. Meestal hebben ze echter weinig aandacht voor mekaar en vooral voor mij. Wat ik dan doe is ze even in de ziekenboegkooi zetten. Met alleen elkaar, water en voer. In de ziekenboeg laat ik ze gerust 24 uur zitten of totdat ik een grote hoop slapende rat vindt en dan nog wat langer. Daarna gaan ze in de goed schoongemaakte kooi met alleen plateau's en een paar hangmatten, meestal is het dan nog een paar dagen vechten, ruzie, gillen en egelen. Zolang er geen wonden zijn is het geen probleem. De rangorde moet immers uitgevochten worden.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 12:49 pm 

Ja ik heb een vrij grote kooi. Ik heb een voliere van 60×60×150. Ik heb er op dit moment ook alleen 2 voerbakjes, drinkflesje en een poepbak inzitten. Ik heb er vandaag een openhangmatje bijgehangen. omdat ze nu eindelijk voor de eerste keer in de kooi bij elkaar rustig liggen slapen. :D
De neutrale kooi had in de eerste 2 dagen geprobeerd en toen was het op een gegeven moment rustig en had ik ze in de grote kooi gezet en daar begon het eigenlijk. Vooral 's nachts maken ze een hoop kabaal. Maar ik denk dat het dan nog even afwachten is.... :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 2:13 pm 

van de Een intro kan binnen een uur goed gaan en het kan ook dat het weken duurt. Zo verschillend! Ik hoop dat het bij jou wat sneller gaat want ze zijn niet vreselijk agressief tegen elkaar als ik het zo lees. Plukjes uit de vacht blijkt toch negen van de tien keer mijt te zijn. Ik zou ze daar sowieso alle drie even voor behandelen!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 04, 2010 12:16 pm 

Nee ik weet zeker dat het geen mijt is want ik zie mijn rat ze er gewoon uittrekken. Er zitten soms ook lichte verwondingen onder :confused: Maar zal het voor de zekerheid in de gaten houden voor mijt, mssn nog een tip voor een middeltje tegen mijt? Ik hoop ook dat ze elkaar snel accepteren, want het is best wel zielig voor de kleintjes.... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 04, 2010 7:30 pm 

Mijt kan ook wonden veroorzaken. ;) De vacht trekken ze er vaak uit als gevolg van de jeuk, net als dat ze zichzelf openkrabben. Een goed middeltje tegen mijt is Bogena Antiluchtpijpmijt, verkrijgbaar in de meeste DW's. Als je even zoekt met de zoekfunctie zoekt naar 'mijt' vind je een hoop topics met hoe je je ratten behandelt enzo.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]