Het is nu di nov 21, 2017 9:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 9:56 am 

Hallo, lang geleden dat ik hier heb gepost :-) ik zit een beetje met een dilemma, dus vraag ik hier advies aan mensen die hier meer ervaring mee hebben.

Gisteren moest ik weer corbo kopen voor mijn ratjes in de dierenwinkel. Ik werp dan toch altijd een blik op de dieren omdat ik het niet kon laten. Heel soms hebben ze ratjes, en dan meestal husjes.
Nou wierp ik weer een blik en ik zag tot mijn verbazing niet alleen siameesjes, maar ook essex. Bijzonder, dus ik waagde een poging en vroeg de eigenaar wat dingen. Nog bijzonderder, zonder dat ik hem woorden in de mond legde kwam er dit uit:
-Ze komen van een rattery in lelystad en zijn opgegroeid in een gezin met kinderen.
-Ze zijn 7-8 weken oud.
-Hij kon ook alle kleuren benoemen, behalve de essex
-Mannetjes en vrouwtjes zaten gescheiden en ook nog op tijd.
-Ik mocht ze even oppakken, en toen ik mijn hand in de bak stak waren ze razend enthousiast en ben ik afgelikt.
-"Nee, ze hebben geen mijt" :lol:

Ik weet het niet meer. Hun huisvesting in de dierenwinkel was niet erg goed (glazen bak). Maar verder was er eigenlijk niets mis mee. Ik denk de enige reden dat ik dit niet zou doen is omdat ik die dierenwinkel zelf niet zou willen steunen, maar ze hebben als ik ze mag geloven toch wat moeite gedaan om goede rittens te krijgen. Nog een minpunt is dat ik niet echt achter de gegevens van de rattery kon komen maar ik vroeg ook alleen naar een internet adres.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 10:55 am 

Welke dierenwinkel is het? Ik woon zelf ook in Groningen, dus ik ben wel benieuwd.
Het lijkt me sterk dat een goede rattery de ratjes afstaat aan een dierenwinkel, maar het klinkt wel alsof de dierenwinkel redelijk bezig is :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 11:00 am 

Dierenwinkel in helpman, hier te vinden http://maps.google.com/maps?q=Huisdiere ... a=N&tab=wl

Voor een dierenwinkel zijn ze inderdaad goed bezig. Maar ik heb ook geleerd dat een goede rattery niet zomaar rittens aan een dierenwinkel verkoopt. Tegelijk weet ik ook niet of dit eventueel een persoonlijk contact is van de eigenaar :/ dat kan natuurlijk ook nog.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 11:27 am 

In mijn ogen zou een goede rattery niet leveren aan een dierenwinkel. Al was het alleen al om het feit dat ze zo de lijnen niet kunnen volgen op gezondheid, gedrag en levensduur. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat de dierenwinkel contact onderhoudt met de kopers en deze informatie doorspeelt naar de rattery o.i.d.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 11:36 am 

Dat klopt, ik heb gevraagd of ik ze terug kon brengen als het fout ging en "nee, natuurlijk kan dat niet". Dus dan lijkt het me inderdaad sterk dat de rattery op de hoogte wordt gehouden als het gewoon hup, weg is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 1:04 pm 

Wolfeh schreef:
Dierenwinkel in helpman, hier te vinden http://maps.google.com/maps?q=Huisdiere ... a=N&tab=wl

Ow god, niet die Discus :shock:
Ik zat daar vlak bij op school, Aoc Terra, en als leerling Dierverzorging kwamen wij daar natuurlijk vaak.
Maar wat ik daar allemaal heb gezien.. :confused:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 5:56 pm 

Wolfeh schreef:
niet alleen siameesjes, maar ook essex.

wat is essex?? is dat een bepaalde tekening? heb al vaker over tekeningen gelezen maar ben deze nog nooit tegen gekomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 6:01 pm 

Lisette schreef:
Ik zat daar vlak bij op school, Aoc Terra, en als leerling Dierverzorging kwamen wij daar natuurlijk vaak.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat je daar allemaal gezien hebt dan. Ik heb inderdaad er dieren minder bij zien zitten, maar het komt heel soms wel voor dat mensen toch een ommekeer maken en het beter gaan doen.

arjet schreef:
wat is essex?? is dat een bepaalde tekening? heb al vaker over tekeningen gelezen maar ben deze nog nooit tegen gekomen.

Hier kan je wat over essex vinden, ik geloof dat het in nederland niet zo heel veel voorkomt.
http://www.afrma.org/ratmkd.htm

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 7:33 pm 

Wolfeh schreef:
Lisette schreef:

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat je daar allemaal gezien hebt dan. Ik heb inderdaad er dieren minder bij zien zitten, maar het komt heel soms wel voor dat mensen toch een ommekeer maken en het beter gaan doen.

Als eerst natuurlijk te kleine hokken, die heel vaak stonken.
Daarnaast zieke dieren, gestresste dieren doordat kinderen op het glas stonden te rammen en waar geen enkel personeelslid op reageerde..

Maar dat is al ruim anderhalf jaar geleden hoor. Daarna ben ik er (wegens al die dingen) nooit meer geweest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2010 9:04 am 

Nouja, hé ik zou nooit meer een dier uit de dierenwinkel halen, maar in ieder geval is deze dan al beter bezig dan de meeste dierenwinkels met ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 7:51 pm 

Deze week ben ik steeds even wezen kijken naar de rittens en heb met wat mensen op hyves gepraat, en blijkbaar ging dat niet ongemerkt :confused: Ik kreeg op hyves een via-via bericht van iemand die ook vrouwelijke rittens had gekocht uit deze dierenwinkel maar er nu toch vanaf wou. Ik heb al eerder zo'n bericht gekregen van diezelfde persoon die 4 kerels had en er vanaf wou. Ik heb toen vriendelijk bedankt en verwezen naar allerlei opvang.
Nou vind ik het bijzonder achterlijk van deze persoon, maar ik ben na veel nadenken toch maar akkoord gegaan en heb ik nu 2 rittens. Ik wou ze toch, en de dierenwinkel gaat ze niet terugnemen. Ik hoop by god dat deze persoon in de toekomst wat beter gaat nadenken (die kerels moesten weg omdat ze geen ratten mocht in dr nieuwe woning en dan toch rittens kopen?).
Ik weet niet, ik voel me wel een beetje raar zo, maar nu hebben ze iig een beter thuis.

Als iemand me kan helpen de rattery waar ze vandaan komen te vinden zou dat heel fijn zijn, dan ben ik ook een beetje op de hoogte van de gezondheid. De rittens die ik nu heb zijn geloof ik beide siamees.
Ritten 1 is een klein beetje rex, heeft geloof ik een grijze point, zwarte ogen en gewone oren.
Ritten 2 is gladhaar, husky of essex (heeft wel een donker kontje maar ook een witte vlek op het hoofd en geen point bij de neus), rode ogen en gewone oren

Als ik alles mag geloven zijn ze ongeveer 2 maanden oud dus geboren in september, en komen van een rattery in lelystad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 8:09 pm 

ik geloof nooit dat een rattery aan een dw verkoopt, dus die zoektocht kan nog wel lang duren... fijn dat ze igg bij iemand zitten die er wel om geeft

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 8:15 pm 

Alles en iedereen mag zich natuurlijk een rattery noemen, en niet iedereen staat nou zo duidelijk op internet. Dacht dat het nooit kwaad kan om te vragen of iemand misschien zo'n underground rattery kent ofzo :/ Ik weet er is weinig hoop, maar ik probeer het toch liever.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 19, 2010 10:20 am 

Waarschijnlijk is het of een broodfokker of een huis-tuin-en-keuken-fokker met een nestje. Vergeet het maar dat je iets over de achtergrond van het nestje komt te weten.

En hoe 'goed' het ook is van jou om de rittens op te nemen is het nog beter voor de dierenwinkel en de fokker. Zij zijn tenslotte hun rittens kwijt en het zal hun de bibx oxyderen aan wie... :x

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]