Het is nu do nov 23, 2017 7:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ratten nemen
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 6:44 pm 
Hoii,
Ik ben dus ook een rattenliefhebber
en zou dus graag 2 ratten willen.
Ik heb al een grote kooi,
ik weet alleen niet of ik
2 vrouwtjes of 2 mannetjes ga
nemen... Wat is het beste en
wat zijn de voor- en de nadelen
bij mannetjes en vrouwtjes?

Zijn er ook veel besmettelijke ziektes eigenlijk bij een rat?

Berichttitel: Re: ratten nemen
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 8:58 pm 

Leuk dat je ook aan ratjes wilt beginnen! :D Wat het beste is hangt helemaal af van wat je in je ratten zoekt. Alle ratten hebben een eigen persoonlijkheid dus verschillen tussen man en vrouw zijn geen vaste regel. Het belangrijkste verschil is dat mannen groter worden dan vrouwen. Mannen zijn over het algemeen ook wat luier en vrouwtjes sneller en drukker. Mannen zouden ook knuffeliger zijn maar daar vind ik zelf geen verschil in zitten dat afhangt van het geslacht maar meer een kwestie van karakter en voorkeur van de rat. Vrouwtjes krijgen vaker mamatumoren, dat zijn tumoren in het melkklierweefsel, mannetjes kunnen die ook krijgen maar dat komt veel minder voor. Daar staat tegenover dat mannetjes sneller nierproblemen krijgen en daar komt achterhandsverlamming bij. Vrouwtjes hebben een baarmoeder die kan ontsteken en mannen hebben ballen die in de puberteit soms voor hormoonproblemen zorgen waardoor een castratie nodig kan zijn. Bij intro's wordt gesteld dat mannen feller zijn maar dat de intro korter duurt terwijl vrouwtjes venijniger zijn en de intro langer duurt maar dat hangt ook gewoon er van je ratten af.

Er zijn ziektes die vrij vaak voorkomen bij ratten zoals tumoren, abcessen, luchtweg problemen, middenoor ontsteking en nierfalen. Met besmettelijke ziektes valt het bij mijn weten wel mee. Het is wel zo dat bij ratten de dierenartskosten meestal de grootste kostenpost zijn dus voor je er aan begint moet je bij jezelf nagaan of je het geld hebt om je ratten de nodige (medische)zorg te bieden. Wat overigens wel regelmatig voorkomt en besmettelijk is zijn mijten en luizen maar die zijn vrij eenvoudig te behandelen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, misschien zijn er nog mensen die me kunnen aanvullen. Verder ben ik wel benieuwd naar je kooi en of je al een idee hebt waar je je ratjes vandaan wilt gaan halen. ;) Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 10:40 am 

Sluit me helemaal aan bij het bovenstaande bericht.
Nog een toevoeging: probeer of je op bezoek kunt gaan bij iemand met ratjes. Bij een mannengroep én bij een vrouwengroep. (Makkelijkste natuurlijk als iemand ze allebei heeft) Zo kun je beter inschatten wat jij nu van een ratje verwacht en of je dat juist bij mannen of bij vrouwen kunt vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 1:59 pm 
Ere-lid

En lees de info op www.ratjes.nl

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]